Strona 1 z 7

Nie działający system ABS TCS

PostNapisane: 13 maja 2009, 18:58
przez djmarti
Edit by Borys:

Jak sprawdzić błędy ABSu?
Aby zdiagnozować błędy ABS/TCS wystarczy zworka (kawałek drutu) między pinami GND+TBS i odczytanie kodu błyskowego kontrolki ABS na desce.
Długie impulsy oznaczają pierwszą cyfrę, krótkie drugą.
Przy np. uszkodzonym czujniku Lewym Tylnym pojawią się błędy: 14 (jedno długie, cztery krótkie mrugnięcia) oraz 48 (a nawet i 44) – wszystkie wynikają z uszkodzenia czujnika.
Najczęściej "padają" tylne czujniki (przeważnie lewe). Wynika to prawdopodobnie z temperatury (gorsze chłodzenie, przegrzewanie się czujników i w konsekwencji po czasie zwarcie lub przerwanie cewki).

W skrócie podaję najczęstsze kody:
11 – prawy przedni czujnik
12 – Lewy przedni
13 – prawy tylny
14 – lewy tylny
41/45 – prawa przednia koronka
42/46 – lewa przednia koronka
43/47 – prawa tylna
44/48 – lewa tylna
Jeżeli czujnik pada "powoli" to wtedy pojawia się też najczęściej "uszkodzenie" koronki ABS'u; nie oznacza to wcale uszkodzenia koronki, ale warto przy okazji sprawdzić czy ma 44 zęby
W przypadku uszkodzenia jednego czujnika a nawet dwóch komputer ABSu (w benzynowych wraz z TCS'em) potrafi jeszcze wygenerować poprawny sygnał prędkości, który rozprowadzony jest po elektronice – pomimo uszkodzenia czujników ciągle wskaźniki pokazują prędkość!
Kasowanie zapamiętanych błędów: podłączyć zworkę TBS-GND; włączyć kluczyk (nie odpalać!), poczekać na wszystkie kody, jak zacznie powtarzać (po pełnym wyświetleniu wszystkich kodów) nacisnąć hamulec 10x z częstotliwością mniejszą niż 1 sek.
ObrazekObrazek


___________________________________________
Dziwna sprawa poniewaz usterka ukladu ABS TCS objawia sie zapalonymi lampkami natomiast w moim przypadku kontrolki od ABS TCS nieswieca sie po przekreceniu stacyjki niedaja jakich kolwiek oznak systemy tez niedzialaja podczas jazdy,czy moze to byc awaria modulu lub blad komputera ????? (od zakupu nieswiecily )

Poprawiłem temat. KyRy

PostNapisane: 13 maja 2009, 19:07
przez Borys
Jak nie świeciły to znaczy że ktoś wyciągnął żarówki bo właśnie mu się swieciły, albo (czego życzę) po prostu się wszystkie przepaliły ;) Proponuje wyjąć licznik, wymienić żarówki a potem zrobić diagnostykę czy są jakieś blędy systemu abs.
Oczywiście TCS+ABS powinny sie zapalić na chwilę i zgasnąć po uruchomieniu silnika.

PostNapisane: 13 maja 2009, 19:23
przez djmarti
To raczej watpliwa sprawa z tymi zarowkami ale sprawdzic nie zaszkodzi ,systemy niedzialaja podczas jazdy ani ABS ani TCS sprawdzalem bezpieczniki sa OK
Czy TCS jest zalezny od ABS ?

PostNapisane: 13 maja 2009, 19:35
przez bocian
djmarti napisał(a):To raczej watpliwa sprawa z tymi zarowkami ale sprawdzic nie zaszkodzi ,systemy niedzialaja podczas jazdy ani ABS ani TCS sprawdzalem bezpieczniki sa OK
Czy TCS jest zalezny od ABS ?

dlaczego wątpliwa sprawa?. Kolega miał niesprawny ABS w Toyocie i wyciągną właśnie świecącą żaróweczkę .

PostNapisane: 13 maja 2009, 19:42
przez Borys
Czy TCS jest zalezny od ABS ?

Gdy pada czujnik abs, to z tego co pamiętam wyłącza się TCS i świeci kontrolka TCS OFF + ABS, diagnostyka komputerowa odpowie ci na pytanie co padło, ale kontrolki i tak musza swiecić :)

PostNapisane: 13 maja 2009, 20:02
przez gregorius 323 F
Tcs jest rozwinięciem systemu abs w pewnym sensie (korzysta zczujników ABS )
Ale wydaje mi się że w madzi nie było Tcs a kontrolka z autem w poślizgu informuje o śliskiej nawierzchni ( tak jest np w Xedosie)
Pozdrawiam

PostNapisane: 13 maja 2009, 20:45
przez Borys
gregorius 323 F napisał(a):Ale wydaje mi się że w madzi nie było Tcs

w BJ benzynowych jest TCS

PostNapisane: 13 maja 2009, 20:47
przez mad_man
popraw temat!!

PostNapisane: 6 cze 2009, 13:10
przez djmarti
Wracajac do tematu ,sprawdzilem deske kolega Borys miał racje zarowki zostaly wyciagniete zeby nie draznic oczu kupujacego czyli mnie ;] ,po wlozeniu nowych tablica sie rozswietlila ,zaswiecilo ABS TCS kontrolka silnika ,odwiedzilem mechanika ktory podlaczyl swoj komputer i pokazalo uszkodzenie 4 czojnikow abs ,po skasowaniu bledow kontrolki abs tcs nadal swieca ,sprawdzilem czojniki przednie miernikiem i sa ok podpowiedzcie co dalej ...

PostNapisane: 8 cze 2009, 20:28
przez NBR
djmarti napisał(a):Czy TCS jest zalezny od ABS

tak są połączone z tym że TCS można wyłączyć, jeśli natomiast czujnik jest uszkodzony to nie ma żadnego z systemów...
djmarti napisał(a):sprawdzilem czojniki przednie miernikiem i sa ok podpowiedzcie co dalej

sprawdź tylne – najczęściej pada lewy tył... u użytkownika xAndy w stopce jest link do tematu diagnostyki układu ABS – rozdział 11...

Pozdrawiam...

Kontrolki ABS i TCS [323F BJ]

PostNapisane: 28 mar 2010, 15:56
przez Gracek
Witam. W mojej świeżo zakupionej Maździe 323F BJ z silnikiem 1.5 po wjeździe w większą dziurę/zamoczeniu spodu [np. na myjni samochodowej] zaczynają świecić się kontrolki ABS-u oraz TCS-u. Co jest tego przyczyną? Z góry dziękuję za pomoc :D Pozdrawiam
P.S Mam jeszcze takie małe pytanko dotyczące kół. <--- Jaki jest rozstaw śrub w 323F BJ? I jaki polecacie rozmiar opon 15"?

Re: Kontrolki ABS i TCS [323F BJ]

PostNapisane: 28 mar 2010, 16:41
przez tomzwolin
jesli chodzi o abs to jakis czujnik siada pewnie albo jest zabrudzony a jesli chodzi o oponki do Bj to jesli 15 to 195 55 a 14 185 na 65 pozdrawiam

Re: Kontrolki ABS i TCS [323F BJ]

PostNapisane: 28 mar 2010, 16:45
przez karmazyn33
Może gdzieś jest przetarty przewód do czujnika, a od wody robi się zwarcie, ewentualnie na dziurę jak najedziesz kable się stykają i zwarcie się robi , świeci jako uszkodzony czujnik.Zrób test diodowy jak się będą świecić te kontrolki , to będziesz wiedział przy którym czujniku szukać .Było o czujkach i takim teście poszukaj w EKSPLOATACJA/WARSZTAT

http://www.mazdaspeed.pl/web/warsztat/w ... .php?c=obd

to poczytaj i bedziesz wiedział więcej, lub użyj szukaj np .

search.php?keywords=abs+tcs&terms=all&author=&sc=1&sf=titleonly&sr=topics&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=Szukaj

a oponki

viewtopic.php?t=56073

czytaj dokładnie pierwszą stronę BJ Team a więksdzość odpowiedzi znajdziesz tam.

Re: Kontrolki ABS i TCS [323F BJ]

PostNapisane: 28 mar 2010, 18:23
przez Gracek
Tylko to wygląda tak, że obie kontrolki zapalają się jednocześnie... Np. jak zjechałem ze stacji diagnostycznej [po teście amortyzatorów] to automatycznie dwie kontrolki się zapaliły... Zgasło to po ok. 1 godzinie. Następnie udałem się na myjnię [w programie z myciem podwozia] i także zapaliły się na raz obie kontrolki ABS i TSC... Proszę o pomoc

Re: Kontrolki ABS i TCS [323F BJ]

PostNapisane: 28 mar 2010, 20:02
przez karmazyn33
Gracek napisał(a):Tylko to wygląda tak, że obie kontrolki zapalają się jednocześnie... Np. jak zjechałem ze stacji diagnostycznej [po teście amortyzatorów] to automatycznie dwie kontrolki się zapaliły... Zgasło to po ok. 1 godzinie. Następnie udałem się na myjnię [w programie z myciem podwozia] i także zapaliły się na raz obie kontrolki ABS i TSC... Proszę o pomoc


No bo ABS i TCS współpracje jakoś ze sobą i jak ABS nie działa to i TCS też nie działa , ja miałem uszkodzony lewy tylny czujnik ABS, to miałem właśnie choinkę z kontrolek na desce, i świeciło się tak samo TCS i TCS OFF, po wymianie wszystko znikło.

Re: Kontrolki ABS i TCS [323F BJ]

PostNapisane: 29 mar 2010, 08:25
przez Rafko
Miałem podobny problem.
Początki wyglądały jednak nieco inaczej. Jako że ostatnio pogoda nas rozpieszcza – po dwóch nocach w wilgotnym garażu przy porannym wyjeździe zapaliły się kontrolki ABS i TCS. Autko stało przechylone, więc pomyślałem , że płynu hamulcowego za mało.
I rzeczywiście – po "wyrównaniu" poziomu auta kontrolki zgasły. Ale gdy zajrzałem do zbiorniczka- płyn prawie full. No i moja teoria padła. Kontrolki dały mi spokój na 5 dni. Znowu spadł deszczyk, zmoczyło autko, w garażu sauna – rano problem się powtórzył. Nic się szczególnego nie działo – ABS działał normalnie (tarka pod nogą przy mocnym hamowaniu na mokrym), ale kontrolki świeciły prosto w oczy. Nic nie mrugało (BJ 2003). Pojechałem do znajomej "złotej rączki". Koleś podniósł autko- pośmialiśmy się jak to rdza autko "wpierd....a", poszarpał, podmuchał powietrzem z kompresora, zajrzał do środka autka – i kontrolki zgasły. Co się okazało. Przetarł się przewód od czujnika ABS przy lewym tylnym kole (czy mi się wydaje, czy w większości przypadków coś się dzieje z czujnikami przy lewym tylnym kole w BJ- jakaś wada konstrukcyjna?) Problem zniknął, ale zapewne jak klej na taśmie izolacyjnej puści, to znowu będę miał dyskotekę na tablicy. Polecam więc sprawdzenie czujników. Tylko nie szarpać za mocno- wymiana jest bolesna dla portfela.

Re: Kontrolki ABS i TCS [323F BJ]

PostNapisane: 29 mar 2010, 12:40
przez kwasior
Witam.
Miałem identyczne objawy tj. czasami zapalały się naraz kontrolki TCS ON i OFF, ABS i kontrolka hamulca ręcznego.
Całkiem losowo, czasem wystarczyło zgasić i ponownie uruchomić silnik.
Proponowałbym sprawdzić akumulator. W podręczniku użytkownika napisano że powodem może być słaby akumulator.
W moim wypadku spowodowane to było uszkodzoną jedną z cel akumulatora (przyczyna może też leżeć w regulatorze napięcia).

Re: Kontrolki ABS i TCS [323F BJ]

PostNapisane: 29 mar 2010, 17:27
przez knyklu
Witam,
miałem podobnie wczoraj. Po około 10km wywalilo mi kontroki (abs, tcs 0n/off i hamulca) – jechalem po deszczu. Po nastepnych 15 km mialem pol godzinny postoj.
Nastepnie po ruszeniu kontroli nie swiecily sie, ale znowu po okolo 10km je wywalilo – bylo juz wmiare sucho. Po kolejnych 15km mailem dluzszy postoj. W tym czasie wymigalem błędy (14, 48, 51 (lub 52 – nie pamietam). Skasowalem błędy i zrobiłem identyczna trase jak powyzej. Kontrolki juz sie nie zapalily.
Dodam, ze wczesniej rowniez mialem choinke na desce. Mechanik przeczyscil czujnik i koronke, ale powiedzial, że żadnego brudu tam nie bylo. Po wyczyszczeniu przez jakies 500km bylo ok (te 500 to u mnie około 8 miesciecy uzytkowania : ) ). Mysle, że jak u kogos wyzej uwalony jest kabel.

Re: Kontrolki ABS i TCS [323F BJ]

PostNapisane: 29 mar 2010, 19:39
przez Gracek
Kabel, czyli czujnik ABS-u?

Re: Kontrolki ABS i TCS [323F BJ]

PostNapisane: 29 mar 2010, 20:52
przez knyklu
Gracek napisał(a):Kabel, czyli czujnik ABS-u?

Zależy jak to rozumieć :)
Jeżeli za czujnik potraktujemy całą część wymienną, to chodzi mi o element czujnika – przewód.