Świecące się kontrolki: ABS i hamulca ręcznego (BJ)

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez xedos1972 » 25 sty 2012, 20:44

jak kontrolki się paliły u mnie to też kontrolka nie pokazywała błędów musiałem czekać aż wszystkie zgasną i dopiero wtedy pokazywała . bądź przygotowany jak zgasną to wtedy wymigaj błędy .
xedos1972
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 sty 2010, 00:15
Posty: 879 (0/15)
Skąd: Łódź
Auto: 323S/BJ/1.5 ZL/LPG/1999r.

Postprzez xANDy » 27 sty 2012, 16:14

Różnica w ilości powietrza w kołach może generować różne błędy – bo zmienia się obwód koła więc i prędkość toczenia na prostej drodze. Powyżej pewnej prędkości komputer stwierdza jakąś nieprawidłowość ale będzie miał problem, żeby opisać co to jest dokładnie.

Podobna sytuacja nierówności obrotu kół występuje na długim łuku – ale to nie trwa za długo, powiedzmy minutę – więc komputer "wstrzymuje" się z wykazywaniem błędu przez jakiś czas. Ale nie wiem jaki :]
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez xedos1972 » 28 sty 2012, 10:03

po mojemu różnica w poziomie powietrza w oponie nie generuje żadnego błędu abs przy sprawnym całym układzie było by to śmieszne.
Czujniki kół jezdnych w tym modelu działają na zasadzie indukcji magnetycznej więc są pasywne
Przy obrocie koła linie pola magnetycznego czujnika koła zostają pocięte poprzez pierścień zębaty ABS, podczas czego w czujniku koła wytworzone (indukowane) zostanie napięcie w kształcie linii sinusoidalnej,
gdzie czestotliwosc jest wprost proporcjonalna do predkosci kola .
Poprzez stałe zmiany: ząb – przerwa, ząb – przerwa powstaje częstotliwość, która przenoszona jest do sterownika ABS i tyle. czyli jak na przód założę 14" a na tył 16" to abs pokaże błąd ? jakby nie równe ciśnienie w oponach generowało błąd to producent podał by numer błędu a rozwiązanie to wyrównaj ciśnienie w kołach . problemem jest padający czujnik , lub jego połączenie ewentualnie padł moduł tak było u mnie . jak układ sprawny to działa i tyle i niema znaczenia czy jeżdżę na kapciu czy nie .
xedos1972
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 sty 2010, 00:15
Posty: 879 (0/15)
Skąd: Łódź
Auto: 323S/BJ/1.5 ZL/LPG/1999r.

Postprzez xANDy » 28 sty 2012, 21:54

xedos1972 napisał(a):po mojemu różnica w poziomie powietrza w oponie nie generuje żadnego błędu abs przy sprawnym całym układzie
Trudno ale jesteś w błędzie.

xedos1972 napisał(a):Czujniki kół jezdnych w tym modelu działają na zasadzie indukcji magnetycznej
Prawda

xedos1972 napisał(a):w czujniku koła wytworzone (indukowane) zostanie napięcie w kształcie linii sinusoidalnej
Nic z tego – to z sinusoidą nie ma wiele wspólnego, może poza naprzemiennością sygnału. Są to impulsy bardziej szpilkowe.

xedos1972 napisał(a):czestotliwosc jest wprost proporcjonalna do predkosci kola
Zgadza się. Wszystkie czujniki muszą dawać w miarę zbliżone informacje. Przy zahamowaniu nawet lekkim różnica w prędkości obrotowej któregokolwiek koła traktowana jest jako poślizg/uślizg koła. Dokładnie ta sama zasada wykorzystywana jest w systemie kontroli trakcji – jeśli koła napędowe mają większe obroty jak koła (zazwyczaj tylne) wleczone to elektronika zmniejsza moc silnika.

W przypadku braku hamowania albo przyspieszania podczas jazdy na łuku powiedzmy prawym – lewe zewnętrzne koła kręcą się (oba równo) szybciej niż prawe – wewnętrzne. Układ to przyjmuje jako prawidłowe zachowanie się przez jakiś czas. Jeśli to jest zbyt długie to komputer generuje błąd – uważa, że to czujniki, albo koronka, albo coś jeszcze. To samo dzieje się przy różnej prędkości obrotowej kół wynikającej z innego napompowania (musi być różny obwód) bądź różnych kół i źle dobranych oponach (znów znaczenie ma końcowy obwód koła).
Ludzie miewali problem z jedną inną oponą i powyżej pewnej prędkości ABS wariował (TSC także) wykazując różne dziwne błędy – wystarczyło zmienić oponę...

Proszę nie zapominać, że moduł ABS (lub ABS/TSC ew DSC) w mazdach wylicza prędkość jazdy właśnie z czujników. Jeśli padnie jeden czujnik komputer wciąż potrafi podać prędkość auta, gdy padną trzy czujniki komp wciąż będzie pokazywał prędkość jazdy! W oplach przy jednym padniętym wskazówkę prędkości masz na zero od razu ;P

W przypadku M6 możesz sobie zrobić eksperyment – podnieść przód, żeby koła wisiały luźno, włączyć któryś bieg i "pojechać" – zaraz będziesz miał choinkę na szafie.

xedos1972 napisał(a): problemem jest padający czujnik
i to też prawda – zazwyczaj to pierwsza trudność, bo on nie pada natychmiast i od razu. Wystarczy zazwyczaj zmierzyć jego opór – powinien wynosić 1,4 kohm'a a jeśli jest inny (zazwyczaj mniejszy) to on "sieje" po układzie. Problemem też nie rzadkim jest "zestarzenie się" wtyku głównego z sygnałami i zasilaniem wchodzącym w komputer.
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez czah666 » 31 sty 2012, 12:20

kolejne mrozy i znowu ABS przestał świecić, działa normalnie... zauważyłem ze tak od -7 stopni juz kontrolka gaśnie i system staje sie sprawny... tylko za nic nie moge dojsc co jest przyczyna takiego zachowania...
Szerokiej drogi i gumowych drzew ;)
Forumowicz
 
Od: 26 sie 2009, 23:09
Posty: 157 (1/3)
Skąd: Chrzanów
Auto: Mazda 5 2.0 06' + gaz , Nissan almera N15 1.6SR
były : 323f bj 1.3 16v 99' , Fiat Tipo 1.4 95' , Opel kadet 1.4 91' , Skoda 120LS 82'

Postprzez Borys » 31 sty 2012, 19:54

czah666 napisał(a):za nic nie moge dojsc co jest przyczyna takiego zachowania...

Może to:
[url]http://pl.wikipedia.org/wiki/Temperaturowy_współczynnik_rezystancji[/url]
Jak oporność czujnika będzie graniczna to może w jednej temperaturze być ok, a w drugiej już powodować błędy.
Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 lip 2007, 00:00
Posty: 2063 (0/1)
Skąd: Łódź
Auto: Lancer

Postprzez czah666 » 1 lut 2012, 09:49

tak... ale czujnik który powoduje błąd został wymieniony na nowy i dalej zachowanie takie samo pozostało wiec wykluczam ten powód...
Szerokiej drogi i gumowych drzew ;)
Forumowicz
 
Od: 26 sie 2009, 23:09
Posty: 157 (1/3)
Skąd: Chrzanów
Auto: Mazda 5 2.0 06' + gaz , Nissan almera N15 1.6SR
były : 323f bj 1.3 16v 99' , Fiat Tipo 1.4 95' , Opel kadet 1.4 91' , Skoda 120LS 82'

Postprzez xedos1972 » 1 lut 2012, 19:56

wymiana kolejnych czujników nic nie da , też tak kombinowałem padły mi dwa tylne kupiłem zamienniki nie trzymał oporności założyłem ale błąd na lewym tylnym cały czas był a drugi śmiga już dwa lata choć oporność ma 1,25 ale jest nowy i podaje prawidłowe odczyty do modułu , a ten drugi wymieniłem na oryginalny trochę kosztował i też nic , i postanowiłem że trzeba iść dalej bo abs nie kończy się na czujnikach ale jest też moduł który je odczytuje i steruje pompą i tu trafiłem założyłem używany moduł i abs śmiga do tej pory . kolego czah666 po zdjęcach w twoich postach widzę że będziesz miał taki sam moduł jak i u mnie a wygląda po rozebraniu tak
http://s2.img.pl/MLxcAK5.jpg moduł
http://s2.img.pl/GT2BhS3.jpg pompa od spodu
http://s2.img.pl/tpRWZls.jpg styki wyglądały tak
poczekaj aż się ciepło zrobi i zobaczysz moduł jest odkręcany od spodu trzyma się na trzech śrubach a wcześniej wypinamy wtyczkę z modułu . u mnie ewidentnie dostał się woda do modułu a elektronika i woda to kiepskie połączenie .
xedos1972
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 sty 2010, 00:15
Posty: 879 (0/15)
Skąd: Łódź
Auto: 323S/BJ/1.5 ZL/LPG/1999r.

Postprzez alan78 » 3 lut 2012, 19:20

Czy jeśli swieci mi sie sama kontrolka hamulca ręcznego to też objaw błedu układu ABS ?
Pozostałe kontrolki działają prawidłowo, zaswiecaja sie przy rozruchu i po chwili gasną. Kontrolka hamulca zaswieca sie najczesciej przy wcisnieciu pedału hamulca, zdarza sie ze sama zgaśnie. Wszystko zaczelo sie w czasie gdy zaczely sie mrozy

Acha, dodam jeszcze ze płynu hamulcowego w zbiorniczku mam FULL – więc poziom odpada.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lis 2011, 10:22
Posty: 78
Auto: Mazda 323f / 1.6 / 2002

Postprzez xedos1972 » 3 lut 2012, 20:32

abs działa ? może coś z ręczny było na forum .
xedos1972
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 sty 2010, 00:15
Posty: 879 (0/15)
Skąd: Łódź
Auto: 323S/BJ/1.5 ZL/LPG/1999r.

Postprzez alan78 » 5 lut 2012, 12:40

ABS działa normalnie, reczny tez dziala ( kontrolka zaswieca sie przy zaciagnieciu hamulca i gasnie po zwolnieniu ). Problem zaczyna sie wtedy, gdy wcisne pedal hamulca w czasie jazdy. Od tej pory kontrolka recznego zaczyna swiecic. Czasem zgasnie sama, a jesli nie to przy zgaszeniu silnika. Pozniej po ponownym odpalniu podobnie, wszystko OK do czasu wcisniecia pedalu hamulca
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lis 2011, 10:22
Posty: 78
Auto: Mazda 323f / 1.6 / 2002

Postprzez black_pablo » 5 lut 2012, 13:11

próbowałeś dolać płynu??
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 kwi 2011, 09:47
Posty: 1415 (2/3)
Skąd: Lublin
Auto: 323F BJ 99 1,5 ZL

Postprzez xedos1972 » 5 lut 2012, 15:04

black_pablo napisał(a):próbowałeś dolać płynu??

pisze że ma płyn na full
xedos1972
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 sty 2010, 00:15
Posty: 879 (0/15)
Skąd: Łódź
Auto: 323S/BJ/1.5 ZL/LPG/1999r.

Postprzez xANDy » 5 lut 2012, 16:58

Jeśli ABS działa to nie jest to problem ABS'u :)
Wykręć korek wlewu płynu hamulcowego wraz z pływakiem/czujnikiem i sprawdź (miernikiem) czy prawidłowo zwiera/rozwiera. Sam zewrzyj kabelki i skontroluj jak reaguje kontrolka na blacie. Może problem być banalny a szukamy za głęboko...
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Areksko » 17 lut 2012, 22:04

alan78 i rozwiązałeś swój problem z usterką? Pytam bo mam podobny a jestem po wymianie czujników ABS-u – u mnie nic poza kontrolką ręcznego podczas mocniejszego hamowania nic się nie świeci.
Dodam że mam nowe klocki hamulcowe, a płyn jest na full.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 maja 2010, 18:01
Posty: 164
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 626 GF liftback 1.8 Pb + LPG

Postprzez surbannippal » 17 lut 2012, 22:14

Może układ zapowietrzony?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 kwi 2011, 08:34
Posty: 116
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 323f Bj '98 1,8

Postprzez Areksko » 18 lut 2012, 22:06

Witam.
Prawdopodobnie rozwiązałem problem ze świecącą kontrolka hamulca ręcznego podczas hamowania. Otóż kontrolka ta na pewno zapali się jeżeli mamy niski stan płynu hamulcowego w zbiorniczku.
Wiele osób teraz stwierdzi że ma maksymalną ilość płynu a kontrolka nadal świeci. OK, wtedy należy sprawdzić stan klocków hamulcowych we wszystkich kołach – jeżeli jest OK, padnie pytanie dlaczego nadal kontrolka się zapala (mam tu na myśli tylko i wyłącznie proces hamowania lub kilkukrotnego wciskania pedału hamulca podczas postoju auta z odpalonym silnikiem)?
A więc wytłumaczenie jest w instrukcji użytkowania pojazdu – info poniżej:

"Przy szybkim parokrotnym wciśnięciu pedału hamulca lampka może zapalić się i przez kilka sekund świecić się w wyniku chwilowego zmniejszenia próżni w urządzeniu wspomagającym (serwo). Jest to zjawisko normalne i nie oznacza niesprawności układu hamulcowego"


Tak wiec jeżeli ktoś spotkał się z podobnym zjawiskiem – może spać spokojnie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 maja 2010, 18:01
Posty: 164
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 626 GF liftback 1.8 Pb + LPG

Postprzez bserfer » 2 kwi 2012, 11:46

Witajcie,
Mam mały problem. Wczoraj zaciągnąłem ręczni podczas jazdy i przyhamowałem nożnym i pojawiła mi się choinka na desce. Świecą się kontrolki ABS, TCS i ręcznego. Myślałem, że jak wyłączę auto to wróci do normy, ale tak się nie stało. To samo po odłączeniu akumulatora. Reset kompa nie pomógł. Powiedzcie co może być przyczyną i najważniejsze jak się tego pozbyć. Jedynym plusem jest to, że na gazie nie szarpie i nie wiem co to ma ze sobą wspólnego :)
Z góry dzięki za pomoc
Mazda 323f BJ, 1.8, 114KM
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 paź 2011, 23:00
Posty: 45 (1/0)
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323F BJ '99 1.8

Postprzez Marwis » 2 kwi 2012, 15:30

Na początek odczytać błędy.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 maja 2011, 18:59
Posty: 310
Skąd: Gdynia
Auto: M6 GG '06 LF 2.0 AT
była 323f 1,5 LPG '99

Postprzez bserfer » 2 kwi 2012, 15:33

jak? jest tu gdzieś o tym?
Mazda 323f BJ, 1.8, 114KM
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 paź 2011, 23:00
Posty: 45 (1/0)
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323F BJ '99 1.8

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323