Witam.
W mojej "madzi" spaliły się żarówki od podświetlenia w przełącznikach do halogenów. Postanowiłem wymienić żarówki. Okazało się że trzeba wlutować a dodatkowo nie wiedz. Postanowiłem poszukać zamienników w postaci diod. Znalazłem takie na allegro https://allegro.pl/oferta/osr5ru3131a-1 ... NzZlMDk%3D
Wymianę rozpocząłem od wyjęcia wszystkich przełączników: halogeny, regulacja jasności podświetlenia, regulacja wysokości przednich świateł oraz przełącznik od komputera.
Aby wyjąć te wszystkie przełączniki musimy;
1. Zdjąć z lewej strony plastikową osłonę przy desce rozdzielczej aby odsłonić pierwszy przełącznik które bardzo dobrze widać od strony podpiętych kostek.
2. Odpinamy kostkę od pierwszego przełącznika i palcami wciskamy na dole i na górze plastikowe zatrzaski.
3. Wyjmujemy pierwszy przełącznik i tak po kolei każdy. Kostek nie pomylicie ponieważ każda jest inna i pasuje pod konkretny przełącznik
Teraz zabieramy się do wymiany żarówek na diody które mają rezystor i nie potrzeba żadnych rezystorów. Pamiętać trzeba o zachowaniu polaryzacji.
W przełącznikach do regulacji podświetlenia i wysokości oświetlenia wystarczy wyjąć żarówkę z oprawką za pomocą płaskiego śrubokręta obracając w odwrotną stronę do ruchu wskazówek zegara. Po wyjęciu żarówki przygotowujemy diodę do montażu wkładając na obydwie nóżki po ok 5mm odcinkach termokurczliwej rurki aby przy podginaniu nie zwarły się. Zdjęcie poniżej diody przygotowanej do wlutowania ale identycznie robimy do tych oprawek tylko że diodę mona później ustawić pod odpowiednim kontem jak już będzie założona.
Dostosowanie konta świecenia diody musimy zrobić poprzez zdjęcie przedniej osłony przełącznika. Po lewej i prawej stronie są zatrzaski. Odginamy małym śrubokrętem plastik osłonki i wyjmujemy. Teraz widać diodę i możemy ją podgiąć tak aby świeciła w stronę logo danego przełącznika.
Przy wymianie żarówek w dwóch pozostałych przełącznikach jest więcej zabawy i potrzebujemy narzędzia: Lutownica z małym szpiczastym grotem, odsysacz do cyny, cynę, cęgi do przycięcia diody, małe kombinerki do podgięcia diody, śrubokręt krzyżakowy do rozkręcenia przełącznika oraz mały płaski śrubokręt do demontażu przełącznika.
Pracę rozpoczynamy od odkręcenia śrubki osłony przełącznika. Odginamy po bokach delikatnie plastikowe zatrzaski tak aby ta osłonka wypięła się z nich. Wyjmujemy tą osłonkę pod którą jest nasza płytka do której trzeba wlutować diody.
Teraz trzeba w ten sam sposób wyjąć płytkę drukowaną delikatnie aby znajdujące się pod nią sprężynki i kulki nie powypadały poza przełącznik.
Przystępujemy do wylutowania żaróweczek. Nie pamiętam jaka była polaryzacja w żarówce, ale można to sprawdzić miernikiem podłączając pod kostkę w samochodzie i dotknąć diodą do miejsca wlutowania diody.
Te blaszki na płytce co są ruchome można wyjąć aby ich nie uszkodzić.
Można też czubek diody zeszlifować aby światło było rozproszone.
Teraz składamy wszystko w odwrotnej kolejności przytrzymując palcami przyciski aby były w jednakowej pozycji ponieważ nie włożymy plastikowej osłonki.
Możemy się cieszyć nowym podświetleniem.
Fotorelacja wymiany podświetlenia przełączników
Strona 1 z 1
Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości