informacje, co kto zrobił, ale w BJ ja nie znalazłem.
Szukając w necie odpowiedniej kamery do BJ, nie znalazłem na 100% takiej, która by odpowiadała mojemu wyobrażeniu piękna
![łoł <lol>](./images/smilies/lol.gif)
Z założenia, kamera ma być zamiast lampki oświetlenia tablicy rejestracyjnej.
Nasza lampka wygląda tak:
![Obrazek](http://img9.imageshack.us/img9/2764/lampkamera2.jpg)
Po pomiarach lampki i otworu w klapie bagażnika, wyszło mi że: ta kamera powinna pasować na styk:
![Obrazek](http://img225.imageshack.us/img225/4444/toyotalandcruiserlexus1.jpg)
Po zakupieniu, okazało się, że wszystko jest OK., tylko, że obiektyw cały nie wygląda z za osłony.
Aby nie popadać w zbędne koszty, postanowiłem adoptować posiadaną kamerę do panujących warunków. Po małych, ale radykalnych cięciach, ww kamera zmieniła swój kształt / wielkość/ i była bardziej przyjazna do umiejscowienia jej w innym a zarazem bardzo zaszczytnym jak dla kamery – miejscu.
Postanowiłem ją umieścić w miejsce zaślepki, na zdjęciu zaznaczona strzałką.
![Obrazek](http://img213.imageshack.us/img213/261/blendamazdamocowaniekam.jpg)
W tym miejscu znajdują się śruby mocujące, ale po małej modyfikacji, kamera tam zaistniała.
Została przyklejona, a potem uszczelniona silikonem – płynna uszczelka. Tak to wyglądało:
![Obrazek](http://img31.imageshack.us/img31/8822/kamuszczelka.jpg)
![Obrazek](http://img135.imageshack.us/img135/7075/kamwidok1.jpg)
W celu przeprowadzenia kabli z kamery do środka klapy bagażnika, została także zmodyfikowana lampka oświetlenia tablicy:
![Obrazek](http://img99.imageshack.us/img99/3598/kabelek1.jpg)
Całość także po wszystkim uszczelniona silikonem.
Jednym z kolejnych problemów- jest zasilenie „+” ze świateł cofania. Ja rozwiązałem to w ten sposób.
Znalazłem kabel w bagażniku, na którym jest „+” świateł cofania: czerwono-żółty z szarym paskiem – tak jest u mnie:
![Obrazek](http://img861.imageshack.us/img861/1038/kabelzasilanie.jpg)
Używając szybko złączki tzw. samochodowej podłączyłem zasilanie:
![Obrazek](http://img24.imageshack.us/img24/9864/kabelprzycze.jpg)
Z klapy bagażnika przedostałem się przepustem kablowym łączącym klapę z samochodem.
![Obrazek](http://img802.imageshack.us/img802/3382/przewody2.jpg)
![Obrazek](http://img834.imageshack.us/img834/7800/przewody3.jpg)
W gumowym przepuście jest wystarczająco dużo miejsca na dwa kable. Z bagażnika przeciągałem dwa kable- „+” zasilania ze świateł cofania, oraz sygnałowy – obrazu – do podłączenia do monitora.
Dlaczego do zasilenia monitora nie wykorzystałem np.: z „jakiegoś plusa z przodu samochodu”?
Dlatego że pomimo opisów w necie, że: monitor bez sygnału nie pobiera prądu, jest trochę mylące. Mój zakupiony monitorek 4,3 cala, faktycznie po podłączeniu do zasilania – bez sygnału obrazu – nie pobierał prądu, ale tylko za pierwszym razem. Kiedy podłączyłem zasilanie i sygnał video a potem odłączyłem sygnał – to monitorek pobierał około 12 mA prądu. Niby mało, ale stałe „dodatkowe” obciążenie akumulatora, spowodowało, że zasilanie monitora poszło razem z zasilaniem kamery.
Z klapy bagażnika, po pomyślnym upakowaniu przewodów w przepuście, i po odchyleniu podsufitki, jesteśmy prawie, że w domu
![łoł <lol>](./images/smilies/lol.gif)
![Obrazek](http://img580.imageshack.us/img580/4028/podsufitka.jpg)
Fakt, że wcześniej trzeba zdjąć plastikowy boczek w bagażniku oraz osłonę klapy bagażnika, ale pomijam to. To już kabelki idące przy siedzeniu kierowcy:
![Obrazek](http://img444.imageshack.us/img444/1010/kabelwidokprg.jpg)
Początkowo monitorek chciałem troszkę schować, aby nie kusił widokiem, ale okazało się, że w to miejsce godzi chciałem go upakować, to niestety jest za duży. I w tym momencie powiedzenie – duży więcej może – okazało się nietrafione. Następne wybrane miejsce to półka podszybia:
![Obrazek](http://img31.imageshack.us/img31/3752/miejsce11.jpg)
Jednak dwustronna taśma lepiąca kiepsko trzymała. Drgania samego samochodu podczas jazdy powodowały ciągłe odpadanie monitora.
Postanowiłem przenieść monitorek w bardziej centralny punkt samochodu. Po wielu pomysłach, monitorek zamontowany został centralnie. Niestety nie posiadam zdjęć z tego, uleciały gdzieś w kosmos.
Monitorek zainstalowany jest przy zegarku.
![Obrazek](http://img690.imageshack.us/img690/3879/widok1d.jpg)
![Obrazek](http://img94.imageshack.us/img94/8500/widok2d.jpg)
Kończąc temat. Zamocowana kamera
![Obrazek](http://img27.imageshack.us/img27/743/kamwidok2.jpg)
Taki jest widok z kamery
![Obrazek](http://img195.imageshack.us/img195/4051/widok3.jpg)
Zdjęcie zrobione kiedy słońce świeciło już z tyłu samochodu. Naniesiona skala w kamerze z symbolem 1.0 od krawężnika, tak było za samochodem
![Obrazek](http://img15.imageshack.us/img15/4408/widokzanami.jpg)
Kamera widzi kawałek zderzaka, to ta kropkowana poprzeczna linia .
Widok wieczorny – nie nocny.
![Obrazek](http://img821.imageshack.us/img821/493/widok4wieczorem.jpg)
![Obrazek](http://img254.imageshack.us/img254/5159/widok5.jpg)
Kamerka jeździ już około miesiąca w samochodzie. Bardzo jest przydatna w momentach kiedy chcemy dojechać do przeszkody, której już nie widać w lusterkach.
Praktycznie – w samych lusterkach bym zakończył manewr cofania, ale po widoku z kamery, śmiało można jeszcze cofać. I to jest najpiękniejsze w całości. Taki był cel instalowania takiej kamery.
I to by było na tyle, jak mawiał Profesor mniemanologii stosowanej – Jan Tadeusz Stanisławski