Nie pali na 2 cylindry, problem z cewką

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez booyas » 19 lip 2009, 13:33

Witam,
Mam taki problem z moją bj-ką. Co jakiś czas, a w tej chwili już dosyć często (1 na 5 razy), mam problem podczas uruchamiania silnika. Po uruchomieniu pracują tylko dwa cylindry. Pomaga otwarcie maski, złapanie za cewkę i poruszanie nią (cewka jest mocno przykręcona i praktycznie się nie rusza).
Jeśli chodzi o szczegóły to w silniku ZL są dwie cewki, montowane bezpośrednio nad świecami, każda z nich połączona z jedną ze świec sprężynką a z drugą przewodem (cewka nr 1 obsługuje cylindry 1 i 4, a cewka nr 2 cylindry 2 i 3). Problem sprawia cewka nr 1.
Zaniepokojony co się dzieje, odkręciłem cewkę, zdjąłem plastikowo-gumową osłonę sprężynki łączącej cewkę ze świecą i okazało się, że gniazdo w cewce, w które wchodzi sprężynka jest mocno wypalone. Wyczyściłem śrubokrętem sadzę, oczyściłem sprężynkę, spryskałem Isolem gniazdo i sprężynkę i złożyłem.
Po odpaleniu było ok, niestety problem nadal występuje.
Co ciekawe, iskry nie ma również na przewodzie który wychodzi z cewki do ostatniego cylindra, a więc silnik pracuje tylko na dwóch cylindrach. Wygląda to tak jakby cewka "zawieszała się" w jakiś dziwny sposób.
Co więcej podczas jazdy problem nie występuje nigdy, tylko podczas uruchamiania. Jak już odpalą 4 cylindry to jest wszystko ok.
Po starcie na 2 garach próbowałem też odpinać przewody od feralnej cewki – żadnej zmiany. Po ponownym podpięciu wtyczki zdarzało się, że ruszały wszystkie cylindry.
I teraz pytanie, gdzie szukać problemu? W samej cewce? W wypalonym gnieździe w cewce ? (ale dlaczego nie działają od razu oba cylindry?). W przewodach/wtyczce zasilającej cewkę? (ale dlaczego nie zdarza się nigdy podczas jazdy?). Jeszcze przyszła mi do głowy zamiana cewek miejscami, jutro to sprawdzę i coś mi to rozjaśni, a tymczasem może jakaś mądra głowa mi coś podpowie :).
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 24 sie 2008, 16:44
Posty: 24
Skąd: Lubartów
Auto: 323f BJ, 1.5 16V '98

Postprzez sps-snipers » 19 lip 2009, 15:03

Spróbuj zamienic te cewki jak pomoże to cewka do wymiany.
Powodzenia bo z jej zdobycie moż egraniczyc z cudem chyba,że się myle
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 sty 2007, 18:46
Posty: 1146
Skąd: Gliwice
Auto: Było : Punto I Prelude II gen Audi 200 5000s , 323F BA , E46 .
Jest : Punto II , Bravo II 1.4 Turbo :)

Postprzez knyklu » 19 lip 2009, 20:56

Cewki są łatwo dostępne (około 500zł za sztukę – szukaj w ASO, carspeed.pl ale w dziale sprzedam na forum – Riki).
Masz problem, który występuje w większości Bj 1,5 (przejrzyj forum).
Cewka jest do wymiany, juz nic z nia nie zrobisz (prawdopodobnie ma przebicie na uzwojeniu – stąd nie pali na oba cylindry, a "wypalone" gniazdo jest tylko efektem uszkodzonego uzwojenia ). Mi np zaczęło sie to właśnie w trakcie jazdy. Później dopiero przy uruchamianiu.
Od siebie dodam, że mi zaraz po pierwszej cewce padła druga.
Nie ma sensu kupować używanych, bo 4/5 też jest walniętych.
Mnie zastanawia coś innego. Dlaczego tyle w tylu egzemplarzach się to dzieje, a wertując pod tym katem fora zagraniczne takich problemów w dużych ilościach nie znalazłem.

Aha, są jeszcze cewki w zamienniku od silnika FS (2,0). Mozna je kupic w Janmor. Montażowo nie pasują za dobrze (sa wyższe), ale jeden kolega na forum przedstawił sposób ich montażu. Czy działaja ok – to nie wiem – poszukaj jego postu i spytaj sie go.
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=73021&highlight=cewki+fs
Forumowicz
 
Od: 16 sie 2007, 14:23
Posty: 288
Skąd: Konopnica
Auto: BJ ZL

Postprzez booyas » 20 lip 2009, 18:50

Zrobiłem małą operację. Dziś akurat nie miałem problemów z odpaleniem ani rano, ani po południu. Po powrocie z pracy zamieniłem miejscami cewki. Odpaliłem silnik ... pali na 2 gary, odpinam cewkę z prawej strony (1 i 4 cylinder) i silnik gaśnie, a więc problem sprawia ta sama cewka, tym razem zamontowana po stronie lewej. Odpalam silnik ponownie, dalej pracuje na dwa cylindry... zsuwam wtyczkę z cewki po lewej stronie i podczas zsuwania nagle ruszają dwa pozostałe cylindry. Wyłączyłem więc silnik, wykręciłem cewkę, powyginałem lekko trzy blaszki w gnieździe (we wtyczce nie za bardzo dało się cokolwiek wyginać) i po złożeniu działa OK. Zobaczymy co będzie, być może problem leżał tylko w słabym styku z przewodami zasilającymi/sterującymi. Wcześniej próbowałem poprawić styk naginając elementy we wtyczce, jednak jak napisałem wyżej, trudno jest je wygiąć. Napiszę za parę dni czy problem występuje nadal.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 24 sie 2008, 16:44
Posty: 24
Skąd: Lubartów
Auto: 323f BJ, 1.5 16V '98

Postprzez booyas » 23 lip 2009, 20:40

Do dziś żadnych problemów. Odpukać ! ;D Zważywszy na fakt, że poprzednio miałem problem codziennie, jest widoczna poprawa. Napisze jak znów padnie, a póki co problem uważam za rozwiązany.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 24 sie 2008, 16:44
Posty: 24
Skąd: Lubartów
Auto: 323f BJ, 1.5 16V '98

Postprzez knyklu » 24 lip 2009, 09:12

booyas napisał(a):Do dziś żadnych problemów. Odpukać ! ;D Zważywszy na fakt, że poprzednio miałem problem codziennie, jest widoczna poprawa. Napisze jak znów padnie, a póki co problem uważam za rozwiązany.

No to informuj na bieżąco.
Forumowicz
 
Od: 16 sie 2007, 14:23
Posty: 288
Skąd: Konopnica
Auto: BJ ZL

Postprzez booyas » 2 sie 2009, 20:48

knyklu napisał(a):No to informuj na bieżąco.

No to informuję. Dalej jest w porządku :) Jeden problem z głowy :D Teraz mogę zająć się stukami w tylnym zawieszeniu :P Pozdrawiam.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 24 sie 2008, 16:44
Posty: 24
Skąd: Lubartów
Auto: 323f BJ, 1.5 16V '98

Postprzez booyas » 9 wrz 2009, 22:03

No to się nacieszyłem. Niecały miesiąc. Wymieniałem amorki w połowie sierpnia i po odebraniu samochodu od mechanika przy pierwszym odpaleniu problem z cewką powrócił. Kolejny raz zdarzył się za parę dni a dziś pierwszy raz podczas jazdy ... szybko się zorientowałem i uciekłem na pobocze.
Muszę więc wymienić tą cewkę. Znalazłem coś takiego na aukcji http://allegro.pl/item715032914_cewka_z ... 6v_bj.html
Oznaczenia silników na aukcji są jakieś z kosmosu bo Z5 był w BA a B6 w BG, poza tym 1.6 nie było w BJ '98-2000, ale ze cewka ze zdjęcia wygląda podobnie. No i takie cewki występują chyba tylko w BJ 1.5 ZL (98-2000) i BJ 1.6 ZM (2001-2003), więc pewnie komuś się pomieszały oznaczenia.

Zakładając, że to jest ta cewka co trzeba, wygląda podejrzanie tanio. Pewne oryginały mogę mieć za 445zł/szt. Na aukcji 2 razy taniej. Kusząca oferta. Kupował ktoś może?
Pozdrawiam.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 24 sie 2008, 16:44
Posty: 24
Skąd: Lubartów
Auto: 323f BJ, 1.5 16V '98

Postprzez knyklu » 9 wrz 2009, 22:38

http://allegro.pl/item724651081_nowa_ce ... 6_16v.html
Znajomy kupił tutaj i była identyczna (oznaczenia na cewce) z ta zdjęta z auta.
Forumowicz
 
Od: 16 sie 2007, 14:23
Posty: 288
Skąd: Konopnica
Auto: BJ ZL

Postprzez didusiek » 9 wrz 2009, 23:00

Ja ma podobną sytuację a mianowicie dzieje mi się to podczas jazdy przeważnie w mieście gdzie trzeba co chwilę redukować biegi, hamować na skrzyżowaniach wciskać sprzęgło. Objaw jest taki że jak puszczę nogę z gazu wcisnę sprzęgło do tego jeszcze wcisnę hamulec obroty spadają i powinny się zatrzymać na ok 900 a one mi spadają na 400-500 i podnoszą się do 900 ale czasem spadną mi tak nisko że włącza się kontrolka silnika i słychać jak by silnik pracował na 3 garach wtedy muszę zjechać na pobocze wyłączyć silnik, odczekać chwilę i włączyć z powrotem. Z reguły to pomaga i silnik pracuje dobrze ale czasami muszę zrobić restart kompa i dopiero po tym wszystko wraca do normy na jakiś czas. Po podłączeniu do kompa pokazało mi błąd wypadania zapłonu i nic więcej. Przepustnica wyczyszczona, świece nowe. Czy zostały mi jeszcze do wymiany cewki ? Czy można je jakoś sprawdzić czy są ok ?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 lip 2008, 21:27
Posty: 321 (0/2)
Skąd: Opolskie (Głogówek)
Auto: 323f bj 1.6 16v DOHC Sportive

Postprzez knyklu » 9 wrz 2009, 23:19

didusiek napisał(a):Czy zostały mi jeszcze do wymiany cewki ? Czy można je jakoś sprawdzić czy są ok ?

Jakis cwany elektromechanik może je sprawdzić na oscyloskopie, ale praktycznie tylko podczas nieprawidłowej pracy silnika. Podobno problem jest z przebiciem na którymś z uzwojeń cewki.
Sadząc po ilości postów z podobnymi opisami problemów dotyczących ZL/Zm to mozesz cewki w ciemno wymienić.
Forumowicz
 
Od: 16 sie 2007, 14:23
Posty: 288
Skąd: Konopnica
Auto: BJ ZL

Postprzez booyas » 9 wrz 2009, 23:21

knyklu napisał(a):http://allegro.pl/item724651081_nowa_cewka_zaplonowa_mazda_323_bj_1_5_1_6_16v.html
Znajomy kupił tutaj i była identyczna (oznaczenia na cewce) z ta zdjęta z auta.

Dzięki wielkie za link. Już zamówiłem :)
Pozdrawiam.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 24 sie 2008, 16:44
Posty: 24
Skąd: Lubartów
Auto: 323f BJ, 1.5 16V '98

Postprzez didusiek » 10 wrz 2009, 03:00

booyas napisał(a):Dzięki wielkie za link. Już zamówiłem usmiech


Jak przyjdzie ta cewka i ją założysz to daj znać czy wszystko działa jak należy.

Pisałem do Jaksy i potwierdził że cewki są bolączką BJ-ek i przy tych objawach to tylko to może być
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 lip 2008, 21:27
Posty: 321 (0/2)
Skąd: Opolskie (Głogówek)
Auto: 323f bj 1.6 16v DOHC Sportive

Postprzez didusiek » 12 wrz 2009, 03:30

:( :( :( :( :( :( :( :( :(
Jak to szybko się uczą sprzedawcy z allegro. Chciałem dzisiaj sobie zamówić 2 cewki które jeszcze wczoraj były po 199 zł a dzisiaj wchodzę i patrzę 295 zł. <boje się> <boje się>

http://allegro.pl/item739795739_nowa_ce ... 6_16v.html

Jak coś zaczyna się sprzedawać to od razu trzeba podnieś cenę.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 lip 2008, 21:27
Posty: 321 (0/2)
Skąd: Opolskie (Głogówek)
Auto: 323f bj 1.6 16v DOHC Sportive

Postprzez booyas » 13 wrz 2009, 01:05

No faktycznie, szkoda. Aż żałuję, że nie kupiłem 2 sztuk tylko 1. W zasadzie to mogłem brać w ciemno i 10 ... Ale z drugiej strony, zważywszy na fakt, że te cewki chodzą w cenie ~450 zł, jest to nadal atrakcyjna oferta.

Odnośnie mojego zakupu i wymiany cewki. Tak jak napisał knyklu, cewka wygląda na oryginalną, zresztą dostarczana jest wraz z pudełkiem z nalepką mazdy więc nie ma powodów sądzić, że oryginalna nie jest.
Wymieniłem jedną sztukę, bo tylko jedna sprawiała mi problemy opisane zresztą w pierwszym poście w tym wątku. Efekt wymiany ... jak najbardziej pozytywny! Oprócz tego, że cewka się nie wiesza, auto stało się bardziej żwawe, lepiej wkręca się na obroty.

Dodam jeszcze, że zdarzało mi się falowanie obrotów na biegu jałowym w zakresie 600-900 rpm przy włączonej klimatyzacji. Ten problem występował tylko gdy auto pracowało na gazie (sekwencja KME na wtryskach matrix). Myślałem, że to taki urok gazu (przez co miałem do niego mieszane uczucia) ewentualnie coś ze sprężarką klimatyzacji nie tak. Po wymianie cewki problem jakby zniknął.

Co jeszcze ... miałem problemy z wydechem – auto pracowało za głośno, wymieniałem tłumik środkowy i końcowy, były mocno podrdzewiałe a w końcowym tłumiku telepały się jakieś odłamki. Ale z efektu wymiany wcale nie byłem zadowolony, tłumik wydawał denerwujący basowy dźwięk. A teraz, po wymianie cewki, auto pracuje ciszej i nie ma tego denerwującego basu.

Dodatkowo rozleciał mi się w międzyczasie katalizator – w tej chwili czeka na wymianę,
Najpierw rezonował w zakresie obrotów 2200-2700 a teraz przy schodzeniu z obrotów wydaje dźwięk jakbym ciągnął za sobą puszki na sznurku ;) Podczas wymiany wydechu był sprawdzany, ale wyglądał na cały i nic się w nim nie telepało... tylko nie wiadomo było skąd ten rezonans ... W tej chwili kwalifikuje się do wymiany.
Być może uszkodził się podczas pracy silnika na 2 cylindry kiedy nie spalone w cylindrach paliwo spalało się w katalizatorze.

Czy to możliwe że te wszystkie problemy powstały przez źle działającą cewkę? W tej chwili wydaje mi się, że nawet jak działała, to nie tak jak powinna i żałuję, że nie wymieniłem jej od razu.

didusiek napisał(a):słychać jak by silnik pracował na 3 garach wtedy muszę zjechać na pobocze wyłączyć silnik, odczekać chwilę i włączyć z powrotem.

Jak Ci się to przydarzy to nie gaś silnika, otwórz maskę i wyjmij wtyczkę z jednej cewki. Jeśli silnik zgaśnie, tzn. że odłączyłeś tą, która działa dobrze. Jeśli nie zauważysz zmiany (silnik pracował i nadal pracuje na 2 cylindrach), lub zauważysz taką zmianę, że silnik pracuje nie a 3 a na 2 cylindrach, to znaczy, że odłączyłeś cewkę niesprawną.

U mnie dodatkowo ta niesprawna cewka miała wypalone gniazdo od strony fajki. Zastanawiam się czy mogło być tak, że najpierw wypaliło się gniazdo od np złego styku ze sprężynką, która znajduje się w fajce – zamiast swobodnego przepływu prądu przeskakiwały iskry. W wyniku wypalenia gniazda, coraz trudniej było przeskoczyć iskrze na sprężynkę, przez co mogło dojść do przebicia wewnątrz cewki – w wyniku dużego oporu ładunek znalazł inne ujście.
Czy taka hipoteza może być prawdziwa?

Pozdrawiam.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 24 sie 2008, 16:44
Posty: 24
Skąd: Lubartów
Auto: 323f BJ, 1.5 16V '98

Postprzez knyklu » 13 wrz 2009, 08:19

booyas napisał(a):U mnie dodatkowo ta niesprawna cewka miała wypalone gniazdo od strony fajki. Zastanawiam się czy mogło być tak, że najpierw wypaliło się gniazdo od np złego styku ze sprężynką, która znajduje się w fajce – zamiast swobodnego przepływu prądu przeskakiwały iskry. W wyniku wypalenia gniazda, coraz trudniej było przeskoczyć iskrze na sprężynkę, przez co mogło dojść do przebicia wewnątrz cewki – w wyniku dużego oporu ładunek znalazł inne ujście.
Czy taka hipoteza może być prawdziwa?

Pozdrawiam.

Na 99% tak jest. U mnie też ten styk był przepalony. Początkowo szukałem używanych cewek i więcej niż połowa z nich również miała upalony styk od strony fajki.
Co do katalizatora. Niestety mi tez cos wpada w rezonans przy około 2700 obr. Ale licze, że to może jednak oslona termiczna wydechu.
Forumowicz
 
Od: 16 sie 2007, 14:23
Posty: 288
Skąd: Konopnica
Auto: BJ ZL

Postprzez didusiek » 27 wrz 2009, 19:37

booyas napisał(a):Jak Ci się to przydarzy to nie gaś silnika, otwórz maskę i wyjmij wtyczkę z jednej cewki. Jeśli silnik zgaśnie, tzn. że odłączyłeś tą, która działa dobrze. Jeśli nie zauważysz zmiany (silnik pracował i nadal pracuje na 2 cylindrach), lub zauważysz taką zmianę, że silnik pracuje nie a 3 a na 2 cylindrach, to znaczy, że odłączyłeś cewkę niesprawną.


No i tak zrobiłem. Odłączyłem cewkę 2 patrząc od prawej strony i silnik zgasł – więc ta jest dobra.
Więc musiałem poczekać aż znowu mi zacznie chodzić na dwóch garach i po odłączeniu pierwszej silnik dalej pracował – więc ta była padnięta.
Zamówiłem cewkę – wymieniłem iiiiiiiiiii dalej to samo z tą różnicą że teraz jak na razie silnik mi się nie przełącza na 2 gary tylko zostało falowanie. Mechanik mi zasugerował że to może być jeszcze krokowiec na przepustnicy. A co wy na to ?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 lip 2008, 21:27
Posty: 321 (0/2)
Skąd: Opolskie (Głogówek)
Auto: 323f bj 1.6 16v DOHC Sportive

Postprzez knyklu » 27 wrz 2009, 19:49

didusiek napisał(a):A co wy na to ?

:) A ja na to, że to druga cewka się kończy – z doświadczenia.
Zrób jeszcze "restart" komputera.
Forumowicz
 
Od: 16 sie 2007, 14:23
Posty: 288
Skąd: Konopnica
Auto: BJ ZL

Postprzez didusiek » 27 wrz 2009, 20:51

Zrobiłem restart jak zmieniłem cewkę i jadąc do pracy na 5 biegu wczoraj zaświeciła mi się kontrolka silnika. Zgłupiałem całkiem. Silnik zbiera się dobrze, spalanie na poziomie 7.2 l Acha dodam że wyjąłem świece i mają taki symbol ZFR6F-11

Katalog NGK podaje że to są świece do silnika 2.0

http://www.ngkntk.pl/index.php?id=1319& ... AZDA&m=323
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 lip 2008, 21:27
Posty: 321 (0/2)
Skąd: Opolskie (Głogówek)
Auto: 323f bj 1.6 16v DOHC Sportive

Postprzez kergulen » 29 paź 2009, 12:40

witam nie dawno kupilem bjtke, mam falujace obroty na jalowym na rozgrzanym silniku. Sa lekko zauwazalne na obrotomierzu. Wyczysciilem przeplywomierz, za duzo tam nie bylo do roboty, zabralem sie do swieci oto wynik
Obrazek
na pierwszym garze swieca zasniedziala, sprezynka byla zasniedziala gniazdo w cewce wypalone, zalozylem nowe swiece wyczyscilem gniazdo i zlozylem wszystko spowrotem. Cewka do wymiany?! Czy moglo to powodowac duze zuzycie paliwa?
Obrazek
Sadzac po swiecach mieszanka chyba dobra... dodam ze sprawdzilem sonda i napieca sa dobre , komputer nie wyrzuca bledow.
ostatnio takze podnioslem wszystkie kola pokolei na lewarku obkrecajac przednie na luzie kreca sie ze 3 razy staja ( czy to normalne ) , z kolei prawy tyl ok. Natomiast lewy tyl zrobi 2 obroty staje nawet przy zdjetym bebnie( chyba lozysko !? :/ )
za wszelkie wskazowki z gory dziekuje pozdrawiam
dodam jeszcze zeby ustawic obroty na 750 musialem na serwisowym podkrecic na 900... czy to normalne?
Początkujący
 
Od: 12 wrz 2009, 13:35
Posty: 5
Auto: 323f bj ZL

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 3 / 323