Strona 1 z 1

Cisnienie oleju Pomocy!!!

PostNapisane: 10 lut 2010, 11:36
przez HKSze
witam ;)
mam problem. zastawilem autko pod blokiem na jakis czas (delegacja) Po przyjezdzie i wypowadzeniu malej na spacerek po rozgrzaniu silnika zawiecila sie czerwona lampka oleju;/ swieci sie ona na wolnych obrotach a przy dodaniu gazu gasnie... co sie moglo stac? dodam ze oleju jest full a moja magdalena ma 180tys przebiegu i silnik v6 Prosze o pomoc bo nie wiem co moglo jej sie podziac. moze ktos zna dobrego mechanika w krakowie i okolicach?
z gory dzieki! :D

Re: Cisnienie oleju Pomocy!!!

PostNapisane: 10 lut 2010, 17:21
przez yasko
Wygląda na to, że układ gdzieś się zapycha a przy wyższych obrotach odtyka.
Jaki masz olej, kiedy zmieniałeś?
Jeżeli jest blisko wymiany proponuje przepłukać silnik środkiem do czyszczenia i zgodnie z zaleceniami producenta zalać półsyntetyk 10W30 lub 10W40.
Co do olejów to poszukaj co napisał Golfnet.
Czy samochód stoi na płaskim. Jak kiedyś sprawdzałem poziom w aucie zaparkowanym na ulicy równolegle do krawężnika to miałem +/– 0,5 litra w zależności czy parkowałem zgodnie z ruchem czy "pod prąd".
Przy obecnej pogodzie ciężko o ładnie odśnieżone miejsce.

Re: Cisnienie oleju Pomocy!!!

PostNapisane: 10 lut 2010, 18:49
przez HKSze
olej to mobil pół syntetyk 10w40 wymieniany przy okolo 170tys... samochod stoi na plaskim rownym podlozu acha i stan byl sprawdzany sa rozgrzanym silniku.

Re: Cisnienie oleju Pomocy!!!

PostNapisane: 10 lut 2010, 19:06
przez adidom
Wymień olej na 10W40 Motul lub Liqui Moly. Ja jeżdżę na Liqui Moly 10w40 i jestem bardzo zadowolony, silnik ciszej pracuje.

Re: Cisnienie oleju Pomocy!!!

PostNapisane: 10 lut 2010, 19:11
przez yasko
Powinno się sprawdzać na zimnym, ale wątpię aby temperatura podniosła poziom o 1l bo chyba tyle jest od min do max.
Poza tym nie wszystko zdążyło wrócić do miski. Zapewne poziom masz prawidłowy, ale sprawdź jeszcze na zimnym.
Przebieg 10 tyś. km, więc olej wypadałoby zmienić. Jak wcześniej pisałem użyj specyfiku do czyszczenia silnika, a potem nowy olej. Jeżeli masz dostęp do kanału to zrób to sam bo mechanikom zawsze się spieszy i nie czekają ani aż zleci wszystko, ani aż silnik trochę ostygnie.

Wymieniając olej zmień oczywiście filtr!/takie przemyślenie po poście stanisława.

Re: Cisnienie oleju Pomocy!!!

PostNapisane: 11 lut 2010, 13:00
przez stanisław
hahahks napisał(a):swieci sie ona na wolnych obrotach a przy dodaniu gazu gasnie... co sie moglo stac? dodam ze oleju jest full


Krakusie sprawdź w odpowiedniej kolejności:
1. Napięcie/naprężenie paska napędowego pompy olejowej, jeżeli jest luźny napnij/napręż za pomocą śruby regulacyjnej, jeżeli jest uszkodzony wymień...
– jeżeli powyższe (pasek) jest prawidłowe to:
2. Sprawdź stan czujnika ciśnienia oleju, jeżeli jest uszkodzony wymień...
– mając wykręcony czujnik ciśnienia możesz sprawdzić ciśnienie oleju gdzie:
a) przy 1000 obr/min ciśnienie 196 kPa (28psi)
b) przy 3000 obr/min ciśnienie 334-490 kPa (49-71psi)
Pomiaru dokonuje się przy rozgrzanym silniku...

Ponadto napisałeś [... ze oleju jest full...]...
– dolna wartość poziomu oleju na bagnecie to poziom zimnego oleju, wartość górna to maksymalny poziom oleju gorącego...
– jeżeli poziom zimnego oleju sięga na bagnecie górnej podziałki to należy wyrównać jego poziom do zalecanego przez producenta, w przypadku Mazdy z silnikiem K8 jest to 3,6litra...

yasko napisał(a):Wygląda na to, że układ gdzieś się zapycha a przy wyższych obrotach odtyka.


Jedynym, prawdopodobnym miejscem jest filtr oleju, warto sprawdzić czy nie jest to jakiś tani "bubel" jeżeli to filtr zapodaj jego producenta aby nikt chłamu nie kupował...
Przy okazji sprawdź czy nie ma na bagnecie lub wewnątrz filtra drobnych opiłków metalu, jeżeli będą czeka Ciebie (krakusie) remont jednostki napędowej...


adidom napisał(a):Wymień olej na 10W40 Motul lub Liqui Moly. Ja jeżdżę na Liqui Moly 10w40 i jestem bardzo zadowolony, silnik ciszej pracuje.


Ja natomiast zalewam Comma Eurolite 10W40 i jestem bardziej zadowolony od kolegi ponieważ, zostaje mi więcej portfelu.
Przedstawione powyżej oleje mają identyczne specyfikacje, dlatego wybór każdego w klasie jakości ACEA A3 B3, API SL CF i w klasie lepkości 10W30 lub 10W40 będzie prawidłowy...
Za głośną pracę jednostki napędowej odpowiada przede wszystkim jakość i rodzaj zalanej benzyny!

Powodzenia...

Re: Cisnienie oleju Pomocy!!!

PostNapisane: 11 lut 2010, 19:53
przez fazzi
yasko napisał(a):zgodnie z zaleceniami producenta zalać półsyntetyk 10W30 lub 10W40

Producent zaleca 5W30 i na takim powinno auto jeździć – patrz instrukcja.
Baza i marka to już kwestia portfela...
stanisław napisał(a):dolna wartość poziomu oleju na bagnecie to poziom zimnego oleju, wartość górna to maksymalny poziom oleju gorącego...

Znowu:
Instrukcja podaje tylko że to wartości max i min. Nic o temperaturze.
W ogóle pierwszy raz słyszę teorię o tym, że olej aż tak zwiększa swoją objętość. Nawet śmiem twierdzić, że to bzdura, bo kilka razy sprawdzałem stan oleju po nocy i po kilkunastominutowej przerwie po jeździe (na CPNie) i nigdy nie było różnicy. Poza tym to musiałaby być zmiana objętości o ponad 25%. Nie ma takiej cieczy .
Na forum króluje opinia że V6 najlepiej chodzą z olejem pod górną kreskę. Mniej słychać cykanie. Ja się pod tym podpisuję. :)

Jak napisał stanisław sprawdź najpierw ciśnienie oleju. Możesz też wymienić filtr – to nie jest droga sprawa.
Jeśli zależy Ci na długim życiu silnika zmień olej na 5W – przy naszych zimowych temperaturach 10W to galaretka ;)

Re: Cisnienie oleju Pomocy!!!

PostNapisane: 11 lut 2010, 21:19
przez adidom
dolna wartość poziomu oleju na bagnecie to poziom zimnego oleju, wartość górna to maksymalny poziom oleju gorącego...


Różnica miedzy maksymalnym a minimalnym poziomem oleju na bagnecie to 1 litr.
Czyli według ciebie stanisław jak wleje 3 litry oleju i rozgrzeje silnik to będę miał 4 litry oleju hahaha

Re: Cisnienie oleju Pomocy!!!

PostNapisane: 11 lut 2010, 23:48
przez stanisław
adidom napisał(a):Czyli według ciebie stanisław jak wleje 3 litry oleju i rozgrzeje silnik to będę miał 4 litry oleju hahaha

Według mnie kolega jest laikiem albo ma problem z interpretacją słowa pisanego, dlatego pokuszę się o wykładnię bo najwyraźniej wiedza o właściwym poziomie oleju jest koledze obca.
1. Jak napisałem wcześniej wartość optymalna jaką przyjmuje miska olejowa Mazdy z silnikiem K8 to 3,6-3,7litra. Filtr oleju 0,4-0,3litra.
Jak łatwo obliczyć będzie to około 4,0litrów. I po zalaniu takiej wartości poziom oleju na bagnecie będzie nieznacznie tylko wykraczał ponad kreskę "L" czyli "low".
2. Zapewne wszystkim wiadomo, że K8 jest silnikiem DOHC i jak wszystkie jednostki tego typu jest "olejo-żerny". Wynika to z niedoskonałości materiałów itp. I tak dla przykładu zużycie 0,5lita na 1 tyś przejechanych kilometrów w upalny dzień z dużą dynamiką nie jest tu niczym niezwykłym. Nowe modele Mazdy z jednostkami DOHC "mają" dokładnie tę samą przypadłość. To jest cena za kręcenie wałem do 7000tyś/obr i "mruczenie" silnika po którym co poniektórzy mają orgazm.
Wracając do podziałek na bagnecie...
3. Niedowiarkom (przy założeniu iż mają sprawny silnik) polecam zalać swoje K8 olejem do "F" full i z takim poziomem oleju (około 5litrów) przemieszczać się w rejonie górskim. Nadmiar oleju zostanie najzwyczajniej spalony a do cylindrów dostanie się przez system przewietrzania silnika wraz z powietrzem...

Tak więc pomiędzy podziałkami jest faktycznie różnica 1-litra w objętości ale jest to tolerancja dla zmiennej objętości, nie zaś "widzi-mi-się" producenta. Tolerancja dla zapominalskich i ociężałych intelektualnie.
Dlatego też kiedy czytam, że komuś np. "dymi" to częściej powodem jest zbyt wysoki poziom oleju – leje taki bez opamiętania myśląc, że zrobi silnikowi "dobrze".

fazzi napisał(a):Na forum króluje opinia że V6 najlepiej chodzą z olejem pod górną kreskę. Mniej słychać cykanie. Ja się pod tym podpisuję.

Na forum króluje wiele opinii, które moim nieskromnym zdaniem nie powinny tu nigdy zaistnieć! Cykanie to nic innego jak wada konstrukcyjna, która całkowicie ustępuje latem kiedy części dopasowują się najlepiej...Zatankuj Shella V-power 100 i zdębiejesz bo objaw całkowicie ustępuje!
Nie zapominaj, iż koncern Mazdy konstruował ten model w okresie kryzysu...

fazzi napisał(a):Instrukcja podaje tylko że to wartości max i min. Nic o temperaturze.

Instrukcja jest przeznaczona dla przeciętnego Schmitta, bo w latach produkcji pojazdu Kowalski nawet nie mógł myśleć o takim samochodzie. A jak zapewne kolega wie, Schmitt regularnie odwiedzał specjalistyczny serwis nie zaś forum. Schmitt miał jedynie wiedzieć o tym żeby zalewać Pb(bezołowiowe) i odwiedzać serwis. Wszystkie instrukcje są napisane dla "średnio inteligentnych= <glupek2> " osobników, w dodatku tak aby nie przeciążać i tak wystarczająco obciążonych szarych zwojów istot do których kierowany jest dany produkt.

fazzi napisał(a):Producent zaleca 5W30 i na takim powinno auto jeździć – patrz instrukcja.
Baza i marka to już kwestia portfela...

Jeżeli mamy się odnieść do instrukcji to 5W30 ma zastosowanie głównie jako olej sezonowy – zimowy! Powodem tego łatwość odparowywania oleju przy podwyższonych temperaturach latem.
10W40 w przypadku wyeksploatowanych silników jest rozwiązaniem optymalnym żeby nie powiedzieć najlepszym.
Kwestia wiary w markę to już jedynie naiwność klientów w cudowne właściwości drogich olei syntetycznych. Ja stawiam na wysokooktanowe paliwo z pewnego źródła...

Pozdrawiam... :)

Re: Cisnienie oleju Pomocy!!!

PostNapisane: 12 lut 2010, 10:33
przez fazzi
stanisław ogólnie w tym co piszesz jest sporo racji:
stanisław napisał(a):1. Jak napisałem wcześniej wartość optymalna jaką przyjmuje miska olejowa Mazdy z silnikiem K8 to 3,6-3,7litra. Filtr oleju 0,4-0,3litra.
Jak łatwo obliczyć będzie to około 4,0litrów. I po zalaniu takiej wartości poziom oleju na bagnecie będzie nieznacznie tylko wykraczał ponad kreskę "L" czyli "low".

Tak jest.
stanisław napisał(a):2. Zapewne wszystkim wiadomo, że K8 jest silnikiem DOHC i jak wszystkie jednostki tego typu jest "olejo-żerny". Wynika to z niedoskonałości materiałów itp. I tak dla przykładu zużycie 0,5lita na 1 tyś przejechanych kilometrów w upalny dzień z dużą dynamiką nie jest tu niczym niezwykłym. Nowe modele Mazdy z jednostkami DOHC "mają" dokładnie tę samą przypadłość. To jest cena za kręcenie wałem do 7000tyś/obr i "mruczenie" silnika po którym co poniektórzy mają orgazm.

Orgazmu w trakcie jazdy nigdy nie przeżyłem ;) a i spalanie oleju nie osiągnęło nigdy więcej jak 1l/10.000km
Dolewam niecałe 100ml co 2 tankowania a uwierz mi, że jeżdżę w różnych warunkach i z różnymi prędkościami obrotowymi. Najwięcej w tej kwestii zależy od stanu silnika, bo niestety w tym wieku nie ma szans żeby wszystkie materiały trzymały parametry. Są jednak ludzie, który pokusili się o generalkę i silniki oleju nie piją.
stanisław napisał(a):3. Niedowiarkom (przy założeniu iż mają sprawny silnik) polecam zalać swoje K8 olejem do "F" full i z takim poziomem oleju (około 5litrów) przemieszczać się w rejonie górskim. Nadmiar oleju zostanie najzwyczajniej spalony a do cylindrów dostanie się przez system przewietrzania silnika wraz z powietrzem...

Po pierwsze nie 5 litrów a 4,6-4,7. Po drugie skoro ktoś napisał F jak full, to oznacza 'pełno', a nie 'za dużo'. L oznacza 'nisko, a nie 'w sam raz'.
stanisław napisał(a):jest to tolerancja dla zmiennej objętości, nie zaś "widzi-mi-się" producenta. Tolerancja dla zapominalskich i ociężałych intelektualnie.

Tolerancja dla świętego spokoju. Jak zalejesz na full, to masz pewność że jeśli nie widzisz za sobą kłębów dymu to możesz sobie pojechać 2.000 km i sprawdzić poziom oleju, a nie co każde tankowanie. Górna granica oznacza nic innego jak górną granicę. Czyli zakres pomiędzy dolną a górną jest prawidłowy. Gdyby zalanie na full czymś groziło to ta kreska byłaby pół centymetra niżej!
stanisław napisał(a):Cykanie to nic innego jak wada konstrukcyjna, która całkowicie ustępuje latem kiedy części dopasowują się najlepiej...Zatankuj Shella V-power 100 i zdębiejesz bo objaw całkowicie ustępuje!

Nie u mnie i nie u wielu osób. Nie jest to wada konstrukcyjna, a skutek zużycia kilku elementów (lub jednego z kilku). Dużo o tym na forum :)
Tankuję zwykłego V-Power'a, bo 100oktanów to zdecydowana przesada dla tego silnika. Bez modyfikacji takich jak przesunięcie zapłonu albo zwiększenie sprężania nie ma to sensu. Wręcz pogarsza osiągi.
stanisław napisał(a):Jeżeli mamy się odnieść do instrukcji to 5W30 ma zastosowanie głównie jako olej sezonowy – zimowy! Powodem tego łatwość odparowywania oleju przy podwyższonych temperaturach latem.
10W40 w przypadku wyeksploatowanych silników jest rozwiązaniem optymalnym żeby nie powiedzieć najlepszym.

Taki właśnie pogląd pokutuje w mentalności wielu ludzi. Jest to efekt powtarzanych przez 'starszych' mechaników metod stosowanych od czasów PRLu. Tam faktycznie należało z wiekiem zwiększać gęstość oleju, bo w przeciwnym razie zaczynał znikać szybciej niż się go dolewało.
W mazdach jest trochę inaczej. Pomimo kryzysu japońska mentalność cały czas dbała o jakość wyrobu końcowego. Dlatego te autka pomimo swojego wieku i różnej przeszłości są w całkiem niezłym stanie (świetnym w porównaniu do innych konstrukcji z okresu).
Wracając jednak do olejów:
W tamtych czasach nie było olejów o szerszym spektrum. W tej chwili są oleje 5W40, 5W60, a nawet chyba widziałem 0W50.
Dlatego pewnie w instrukcji jest napisane żeby zmieniać olej co 10.000km lub co 6 miesięcy (okres zimowy i letni).
Ja natomiast zalałem Elfa 5W40 i mam święty spokój. Zarówno w zimie jak i w lecie :)
Tak na podsumowanie – polecam wątek o olejach w dziale eksploatacja. Co prawda jest tam 200kilkadziesiąt stron, ale wystarczy przejrzeć ostatnie 30... Głównie wypowiedzi Kriska i Travisowskiego.
stanisław – naprawdę nie wydaje mi się żeby producent pisał aż takie głupoty w instrukcji. To nie ameryka żeby wszystko przeglądali prawnicy żeby zrzucić całą odpowiedzialność na klienta :)
A wracając jeszcze do oznaczenia 'F' – na tej zasadzie nie powinieneś tankować do pełna ;)
Pozdrawiam!

Re: Cisnienie oleju Pomocy!!!

PostNapisane: 12 lut 2010, 17:50
przez Cingular
W v mazdy pompa oleju jest napędzana przez wał korbowy więc nic sie tam nie da naciągac i żadnego paska tam nie ma .

Re: Cisnienie oleju Pomocy!!!

PostNapisane: 12 lut 2010, 19:23
przez stanisław
Cingular napisał(a):W v mazdy pompa oleju jest napędzana przez wał korbowy więc nic sie tam nie da naciągac i żadnego paska tam nie ma .


Przeczytaj kolego Cingular w stosunku do jakiego pojazdu zadał pytanie autor tematu, następnie zweryfikuj swój błędny pogląd w poruszonej kwestii i na przyszłość zastosuj właściwą procedurę myślenia.
Wszystkie urządzenia generujące (w tym pompa olejowa) napędzane są z koła pasowego wału. Skoro zupełnie nie orientujesz się w budowie tej jednostki napędowej po jaką cholerę wklepujesz takie bzdury?

fazzi napisał(a):Taki właśnie pogląd pokutuje w mentalności wielu ludzi. Jest to efekt powtarzanych przez 'starszych' mechaników metod stosowanych od czasów PRLu. Tam faktycznie należało z wiekiem zwiększać gęstość oleju, bo w przeciwnym razie zaczynał znikać szybciej niż się go dolewało.


No skoro tak myślisz <nie powiem> ...

Re: Cisnienie oleju Pomocy!!!

PostNapisane: 15 lut 2010, 17:15
przez Cingular
Ok Stanisław źle napisałem w V które są w mx3 i w 323 , xsedos pompa oleju jest na 100% napędzana przez wał korbowy a nie jakieś tam paski .Paskami wielorowkowymi masz napędzaną pompę wody pompę od wspomagania ,alternator i jeśli masz klimę to i ona jest napędzana przez pasek a pompę oleju masz nakładaną na wał korbowy . Nie powiedział bym że nie znam budowy silnika k8 ,powiedział bym nawet przeciwnie że znam ją trochę popierając to faktem że sam remontowałem swój silnik rozebrałem go doszczętnie i dziwna sprawa chodzi i ma się dobrze a przejechałem po remoncie już 5 tys kilometrów .Radze popatrzec w manuala tam masz wszystko opisane co jest gdzie i czym napędzane ,znajdziesz go na forum . Miłej lektury :) .

Re: Cisnienie oleju Pomocy!!!

PostNapisane: 15 lut 2010, 20:49
przez gregorius 323 F
Popieram kolegę Cingular.
Czy wyobrażacie sobie napęd pompy oleju przez pasek – bo ja nie.
Wystarczy że pęknie albo też zacznie się ślizgać po deszczu albo w śniegu i silnik zatarty.
Pompa oleju zawsze napędzana jest w sposób uniemożliwiający ingerencje czynników obcych mogących zablokować – spowolnić jej obrót.
Dlatego pompa najczęściej napędzana jest bezpośrednio z wału korbowego czasem przez przekładnię zębatą lub łańcuch.

Co do migania lampki ciśnienia na niskich obrotach – oczywiście wymiana oleju potem badanie ciśnienia wg wyżej zam schematu i jeżeli pompa tłoczy w normie to może być walnięta któraś panewka.
Jeżeli zaś pompa nie daje odpowiedniego ciśnienia to należy sprawdzić ustawić regulator ciśnienia a jak i to nie pomoże to pompa do wymiany

Zdarza się też że sam czujnik ciśnienia oleju jest uszkodzony.

Pozdrawiam