Strona 1 z 1

SOHC vs. DOHC

PostNapisane: 6 lip 2009, 22:43
przez kubik
Witam! nigdzie nie znalazłem tematu tego rodzaju wiec postanowilem zalozyc :) chciałbym zebyscie przedstawiali swoje pinie na temat silników 1,6 sohc i dohc, czym sie różnią, jak sie sprawują itp. Mam co do tego pytanie ;) dlaczego silnik DOHC ma aż o 19 KM wiecej niz sohc mimo ze ma tylko 2 Nm wiekszy moment obr.?? i dlaczego DOHC przyspiesza tylko o 0,3 s lepiej niz sohc? czy cała tajemnica tkwi w drugim wałku rozrządu? Mam nadzieje ze ktoś powie jak to sie ma w praktyce :) pozdro

PostNapisane: 6 lip 2009, 23:34
przez bikus
w mx-3 byly 1.6 SOHC czyli B6?

a tak wogole to roznica jest w mocy dzieki drugiemu walkowi... a dlatego taka roznica w przyspieszeniu jest bo na nie wplywa glownie moment obrotowy a nie moc... moc Ci daje wieksza predkosc maxymalna.

PostNapisane: 6 lip 2009, 23:40
przez kubik
A czy w trakcie jazdy mocno czuć te 107 km w dohc? sohc jest mocno w tyle co do dohc?

PostNapisane: 6 lip 2009, 23:45
przez bikus
DOHC jest mocniejszy... odczujesz to bardzo jadac 80km/h i jak bedziesz chcial wyprzedzic albo powyzej 100 ale dlaczego pytasz? jak zobaczylem w pierwszych mx-3 byly SOHC (B6) ale mysle ze zdecydowanie lepiej poszukac DOHC albo 1.8 V6 :D

PostNapisane: 6 lip 2009, 23:48
przez kubik
pytam bo nie wiem czy znalezc lepiej dohc bo mam sohc ;] dlatego chce dokladnie wiedziec czy sie oplaca :)

PostNapisane: 6 lip 2009, 23:58
przez Radek89
Jeździłem mx-3 DOHC i nie wiem czy wszystkie tak mają, czy ten konkretny egzemplarz, ale jeździ się podobnie jak Z5 ( całkowity brak mocy na dole ) , dlatego 100 razy wolę B6.

PostNapisane: 6 lip 2009, 23:59
przez loockas
Czy ja wiem czy jest sens zmieniać SOHC na DOHC? Owszem czuć różnicę, ale wg mnie nie taką aby była warta zmiany. No chyba, że masz totalną padlinę i chcesz się jej pozbyć :]

PostNapisane: 7 lip 2009, 00:07
przez kubik
Silnik mam igłe, 175 kkm udokumentowany przebieg chodzi jak zegarek. Ale dohc mnie Kusi :) a Dokladnie chce miec ciut lepsze przyspieszenie :D ale v6 nie chce bo mnie zje ;)

PostNapisane: 7 lip 2009, 00:16
przez bikus
kubik napisał(a):Silnik mam igłe, 175 kkm udokumentowany przebieg chodzi jak zegarek. Ale dohc mnie Kusi usmiech a Dokladnie chce miec ciut lepsze przyspieszenie zeby ale v6 nie chce bo mnie zje oczko

nie no jezeli chodzi o taka zmiane to bez sensu... jak chcesz poczuc roznice to albo (tylko nie wiem czy podejdzie) poszukac BP (1.8 od 323F GT) albo V6 bo zmieniac tylko dlatego zeby miec DOHC to nie ma sensu..

tak jak Radek napisal SOHC bedzie ciagnal od dolu a DOHC potrzebuje obrotów... on sie budzi kolo 4000-5000 obrotów a B6 (ja mam taki) ciagnie od 2500.

jakbys mial dwa do wyboru przy kupnie to mysle ze lepiej DOHC ale taka zamiana to bez sensu..

PostNapisane: 7 lip 2009, 03:10
przez grabu122
Radek89 napisał(a):Jeździłem mx-3 DOHC i nie wiem czy wszystkie tak mają, czy ten konkretny egzemplarz, ale jeździ się podobnie jak Z5 ( całkowity brak mocy na dole ) , dlatego 100 razy wolę B6.


Jakieś 2lata temu zanim kupiłem swoją C (BA) miałem okazję się przejechać BG właśnie z 1.6 SOHC :) :) :)
I jak teraz miałbym wybór, który silnik chcę w BA? nie zastanawiałbym się ani chwili... jasne, że SOHC. Moc niby ta sama, ale jezdzi się po prostu przyjemniej.

Całkowitym przeciwieństwem charakterystyki Mazdowskich DOHC są stare Oplowskie OHC- 8zaworów, jednopunktowy wtrysk takie jak 1.8(90KM) czy 2.0(115KM) montowane np. Vectrze A....
MEGA harmonijne rozwijanie mocy w stosunku do obrotów silnika i do tego jeszcze "łagodnie zestopniowana" i dłuuuuga skrzynia biegów...
Wiem, że żaden fan Mazdy by się nie zamienił, ale... jak ktoś preferuje spokojny emerycki styl jazdy taka charakterystyka jest idealna.

PostNapisane: 7 lip 2009, 04:35
przez Suloo
wezmy pod uwage ze w mx3 jest delikatnie inaczej zestopniowana skrzynia w zaleznosci od wersji sohc czy dohc (chyba,gdzies tak na forum pisalo :] )

PostNapisane: 7 lip 2009, 08:33
przez Gared
bikus napisał(a):nie no jezeli chodzi o taka zmiane to bez sensu... jak chcesz poczuc roznice to albo (tylko nie wiem czy podejdzie) poszukac BP (1.8 od 323F GT) albo V6 bo zmieniac tylko dlatego zeby miec DOHC to nie ma sensu..

Przekładka 1.6 –> 1.8 v6 w mx-3 jest pozbawiona sensu, jeśli już to na jakieś 2.5, ale biorąc pod uwagę ile rzeczy trzeba wymienić to naprawdę jest to sporo rzeźby. Za to 1.8 BP podchodzi bez problemu. Można też pomyśleć o B6T, lub BPT.

Wydaje mi się, że ktoś kiedyś na forum chwalił się przeróbkami 1.6 w mxie na tyle skutecznymi, że auto dawało radę iść łeb w łeb z 1.8 V6. Jak mocno to V6 było zajechane nie udało się ustalić ;) ale koleś robił sporo zmian w sumie wcale nie takich tanich.

PostNapisane: 7 lip 2009, 13:03
przez MX3 GREEN
Tez myslałem nad zmianą na DOHC lepiej zrobisz jak kupisz 1.8 DOHC z mazdy 323f gt

to nie v6 ale ma 130 koni :)

PostNapisane: 7 lip 2009, 13:47
przez Radek89
to nie v6 ale ma 130 koni usmiech


Jedzie podobnie , a koszty o wiele mniejsze. Tylko dźwięk nie ten ;(

PostNapisane: 7 lip 2009, 15:56
przez Orin
Wsadź BPT od 323 BG GTX'a i będziesz zadowolony (póki nie zaczniesz dłubać w silniku). Dół całkiem przyjemny (ciągnie dobrze od ponad 2 tyś obrotów), a i nie jest paliwożerne (jak nie upalasz). Chyba że w drugą stronę: 2,5 V6, długa skrzynia i ze spalaniem będziesz wychodzić lepiej niż 2,0 V6.

PostNapisane: 7 lip 2009, 17:29
przez loockas
bikus napisał(a):tak jak Radek napisal SOHC bedzie ciagnal od dolu a DOHC potrzebuje obrotów... on sie budzi kolo 4000-5000 obrotów a B6 (ja mam taki) ciagnie od 2500.


Kolega pozwoli, że sprostuje...

Od dołu to ciągnie SOHC 8V, 16V już niestety nie. W MX-3 przed liftem był właśnie montowany B6 SOHC 16V i z moich doświadczeń wychodzi, że to właśnie B6 DOHC lepiej ciągnie od dołu. Gdzieś tu na forum były nawet wykresy krzywych.

PostNapisane: 7 lip 2009, 18:45
przez Seventh_Star
Zgadza się, DOHC lepiej ciągnie z niższych obrotów ale niestety dłuższa skrzynia dość skutecznie to niweluje. W praktyce różnica niewielka, no chyba że ktoś ma B6DOHC z pierwszej wersji X6 115 KM /J-spec 130 KM/ ;)

PostNapisane: 8 lip 2009, 19:46
przez kubik
A w SOHC te 88 KM to nie przypadkiem tylko wzięło się stąd, że ma pełny wtrysk? bo misie wydaje ze te 16 zaworów duzo mocy chyba nie daje co?