Strona 1 z 2

Czy moja mazda ma mapy pod paliwo 98 ?

PostNapisane: 10 wrz 2008, 12:18
przez chickoo
Przy wlewie nie mam żadnej informacji o tym czy moja mazda ma mapy pod paliwo 98. Chciałbym wiedzieć czy warto dokadać do paliwa i lać owe 98 .

PostNapisane: 10 wrz 2008, 13:23
przez brii
Jeśli ktoś ją specjalnie stuningował to tak, w innym przypadku 95 :)
chickoo – uzupełnij proszę profil.

PostNapisane: 10 wrz 2008, 13:36
przez Marko79
A propo paliwa, czy Mazda 323 f BA 1994-1998 woli 95 czy 98 :) ? no i jakie są ewentualne zalety 98

PostNapisane: 10 wrz 2008, 13:57
przez qbass
Różnice między jednym a drugim paliwem odczujesz jedynie w portfelu.

PostNapisane: 10 wrz 2008, 13:58
przez fixerq
dokladnie-mazdzie obojetne, a twoj portfel na pewno woli 95:D

PostNapisane: 10 wrz 2008, 14:19
przez grodek
a nawet na 95 bedzie szybciej :d

PostNapisane: 10 wrz 2008, 14:21
przez Inte
grodek napisał(a):a nawet na 95 bedzie szybciej :d

taak ale na 98 przejedziesz więcej km, sprawdź sobie ile więcej i zobacz czy opłaca sie lać 98.
ale osobiście wątpię.

PostNapisane: 10 wrz 2008, 16:43
przez rdl
Nie rozumiem dlaczego niby na 98 mialby przejechac wiecej? Przeciez liczba oktanowa jest wyznacznikiem granicy spalania stukowego i nic wiecej. Jesli producent pisze, ze silnik wymaga 92 oktanow, to znaczy, ze jak zalejesz mu paliwo 85 oktanowe to bedzie wystepowal samozaplon mieszanki co moze prowadzic do uszkodzenia silnika. Silnik jednak nie odczuje roznicy pomiedzy 95 a 98 oktanow, bo wystarcza mu juz 92 oktany do poprawnej pracy (zaplon mieszanki od iskry, a nie w wyniku sprezania – przegrzania). Jesli zalozysz turbosprezarke do swojego autka i bedziesz dmuchal kolo 1bara, to wtedy 98 moze sie okazac niezbedna do unikniecia spalania stukowego, ale poki jezdzisz na fabrycznym silniku, to 92 oktany jak mi sie zdaje japonczykom w zupelnosci wystarcza do szczescia ;)

PostNapisane: 10 wrz 2008, 18:12
przez Bio
rdl napisał(a):Nie rozumiem dlaczego niby na 98 mialby przejechac wiecej? Przeciez liczba oktanowa jest wyznacznikiem granicy spalania stukowego i nic wiecej. Jesli producent pisze, ze silnik wymaga 92 oktanow, to znaczy, ze jak zalejesz mu paliwo 85 oktanowe to bedzie wystepowal samozaplon mieszanki co moze prowadzic do uszkodzenia silnika. Silnik jednak nie odczuje roznicy pomiedzy 95 a 98 oktanow, bo wystarcza mu juz 92 oktany do poprawnej pracy (zaplon mieszanki od iskry, a nie w wyniku sprezania – przegrzania). Jesli zalozysz turbosprezarke do swojego autka i bedziesz dmuchal kolo 1bara, to wtedy 98 moze sie okazac niezbedna do unikniecia spalania stukowego, ale poki jezdzisz na fabrycznym silniku, to 92 oktany jak mi sie zdaje japonczykom w zupelnosci wystarcza do szczescia ;)


jednak 98 jest spalane wolniej niż 95... więc samochód na 95 po wlaniu 98 spala mniej wachy...

PostNapisane: 10 wrz 2008, 22:04
przez Kryształ
Bio napisał(a):
rdl napisał(a):Nie rozumiem dlaczego niby na 98 mialby przejechac wiecej? Przeciez liczba oktanowa jest wyznacznikiem granicy spalania stukowego i nic wiecej. Jesli producent pisze, ze silnik wymaga 92 oktanow, to znaczy, ze jak zalejesz mu paliwo 85 oktanowe to bedzie wystepowal samozaplon mieszanki co moze prowadzic do uszkodzenia silnika. Silnik jednak nie odczuje roznicy pomiedzy 95 a 98 oktanow, bo wystarcza mu juz 92 oktany do poprawnej pracy (zaplon mieszanki od iskry, a nie w wyniku sprezania – przegrzania). Jesli zalozysz turbosprezarke do swojego autka i bedziesz dmuchal kolo 1bara, to wtedy 98 moze sie okazac niezbedna do unikniecia spalania stukowego, ale poki jezdzisz na fabrycznym silniku, to 92 oktany jak mi sie zdaje japonczykom w zupelnosci wystarcza do szczescia ;)


jednak 98 jest spalane wolniej niż 95... więc samochód na 95 po wlaniu 98 spala mniej wachy...


nie spala mniej tylko spala sie ta mieszanka łagodniej dając mniejszą moc. robiono kiedyś testy pod wzgledem mocy i spalania na różnych wariantach paliw

PostNapisane: 10 wrz 2008, 22:29
przez rdl
Kryształ napisał(a):Bio napisał:
rdl napisał:
Nie rozumiem dlaczego niby na 98 mialby przejechac wiecej? Przeciez liczba oktanowa jest wyznacznikiem granicy spalania stukowego i nic wiecej. Jesli producent pisze, ze silnik wymaga 92 oktanow, to znaczy, ze jak zalejesz mu paliwo 85 oktanowe to bedzie wystepowal samozaplon mieszanki co moze prowadzic do uszkodzenia silnika. Silnik jednak nie odczuje roznicy pomiedzy 95 a 98 oktanow, bo wystarcza mu juz 92 oktany do poprawnej pracy (zaplon mieszanki od iskry, a nie w wyniku sprezania – przegrzania). Jesli zalozysz turbosprezarke do swojego autka i bedziesz dmuchal kolo 1bara, to wtedy 98 moze sie okazac niezbedna do unikniecia spalania stukowego, ale poki jezdzisz na fabrycznym silniku, to 92 oktany jak mi sie zdaje japonczykom w zupelnosci wystarcza do szczescia



jednak 98 jest spalane wolniej niż 95... więc samochód na 95 po wlaniu 98 spala mniej wachy...



nie spala mniej tylko spala sie ta mieszanka łagodniej dając mniejszą moc. robiono kiedyś testy pod wzgledem mocy i spalania na różnych wariantach paliw


Z tego co mi wiadomo, to jest jeszcze inaczej, tzn. jezeli liczba oktanow jest wieksza niz silnik potrzebuje, to nie ma to wplywu ani na moc ani na spalanie, jezeli jednak ma zbyt malo oktanow, to ma mniejsza moc poprzez spalanie stukowe lub, w nowoczesnych samochodach z czujnikiem spalania stukowego, przestawienia zaplonu przez ecu, co rowniez skutkuje zmniejszeniem mocy.

A co do spalania "wolniej" :) to niestety jezeli by sie spalala wolniej, to skutkowaloby to tylko dopalaniem jej w katalizatorze, a nie mniejszym zuzyciem ;)

Jak chodzi natomiast o moc, to chyba nie daje mniejszej mocy, tylko potrzebuje wiekszej energii zaplonu, ta natomiast jest dostarczana przez iskre swiecy, wiec moc pozostaje ta sama.

Wiec podsumowujac z wysokooktanowej benzynki moga i nawet musza korzystac ludzie, ktorzy moga sie pochwalic silniczkami albo o bardzo wysokim stopniu sprezania, albo doladowanych – nie bedzie im stukalo ;)

Co do nas, szaraczkow, to wogole mozemy zapomniec o istnieniu tego specyfiku :D

Tak na zakonczenie dodam, ze benzyna bezposrednio po rafinacji ma z tego co wiem zbyt niska liczbe oktanowa, ktora podnosi sie sztucznie poprzez dodawanie substancji antystukowych – czyt. ani nie bedzie wiekszej mocy, ani mniejszego spalania :)

PostNapisane: 10 wrz 2008, 22:57
przez Lukano
W nowych silnikach z czujnikiem spalanie stukowego, dzięki któremu komputer przyspiesza zapłon przy paliwie 98 różnice w mocy wynosiły około 1%. Lub mieściły się w błędzie pomiarowym ;)
testował to auto-swiat kiedyś. mam ten numer chyba gdzieś jeszcze.
A co do większych przebiegów na 98, hmmm nie stwierdziłem w mojej byłej maździe.
Rozmowa podobno do tej z ogólnego, gdzie tankować, shell czy tesco :P
Każdy ma swoją teorie ;) A jak ktoś się lepiej czuje na 98 to czemu nie. samopoczucie kierowcy jest najważniejsze, w koncu samochody sa dla nas a nie odwrotnie.

PostNapisane: 10 wrz 2008, 23:23
przez chickoo
Dzięki ludziska za wyczerpujące odpowiedzi :) pozdrawiam wszystkich i jeszcze raz dziekuje

PostNapisane: 10 wrz 2008, 23:43
przez rdl
W nowych silnikach z czujnikiem spalanie stukowego, dzięki któremu komputer przyspiesza zapłon przy paliwie 98 różnice w mocy wynosiły około 1%.


No z tym to jak najbardziej sie zgodze, tyle, ze znowu przyrost mocy nie jest spowodowany sama benzyna co zmiana kata wyprzedzenia zaplonu :)


Lukano napisał(a):samopoczucie kierowcy jest najważniejsze


To jest najlepsze podsumowanie calej powyzszej dyskusji :D

PostNapisane: 11 wrz 2008, 07:38
przez brii
Inte napisał(a):taak ale na 98 przejedziesz więcej km, sprawdź sobie ile więcej i zobacz czy opłaca sie lać 98.

Proszę – dajcie spokój – nie cytujcie reklam tylko fakty...

Bio napisał(a):jednak 98 jest spalane wolniej niż 95... więc samochód na 95 po wlaniu 98 spala mniej wachy...

Wtryskiwacze wtryskują tyle samo benzyny niezależnie od tego czy to jest 95 czy 98. Wg. Twojej teorii część 98 się niedopala i jakimś magicznym sposobem wraca do baku??

Kryształ napisał(a):nie spala mniej tylko spala sie ta mieszanka łagodniej dając mniejszą moc. robiono kiedyś testy pod wzgledem mocy i spalania na różnych wariantach paliw

Zgadza się :)

Lukano napisał(a):W nowych silnikach z czujnikiem spalanie stukowego, dzięki któremu komputer przyspiesza zapłon przy paliwie 98 różnice w mocy wynosiły około 1%. Lub mieściły się w błędzie pomiarowym

Nie ma takiej opcji – zmiany następują tylko jeśli czujnik wykryje spalanie stukowe – w innym przypadku nic nie zmienia i traktuje 98 jak 95

PostNapisane: 11 wrz 2008, 10:50
przez majorkca
ja jeszcze dodam ze ktos kiedys podal fajna stronke wlasnie na ktorej bylo porownanie 98 do 95 i okazalo sie ze silnik na 98 tracil moc ( testwoali na jakims srajczento czy czyms takim nie pamietam juz)

PostNapisane: 11 wrz 2008, 10:59
przez qbass
majorkca napisał(a):ja jeszcze dodam ze ktos kiedys podal fajna stronke wlasnie na ktorej bylo porownanie 98 do 95

Proszę:
http://www.wrzuta.pl/pliki/qbroUIAG9A/95kontra98
wrzuciłem i na inny serwer, jakby na wrzucie nie chciało chodzić:
http://rapidshare.com/files/144325796/9 ... 8.pdf.html

PostNapisane: 11 wrz 2008, 11:11
przez Inte
brii napisał(a):Proszę – dajcie spokój – nie cytujcie reklam tylko fakty...


kiedyś z kumplem to spradzaliśmy i więcej km robiliśmy na 98, jednak nie będę się sprzeczał bo moja wiedza w tej dziedzinie jest znikoma. możliwe, że akurat jakimś cudem mniej deptaliśmy swoje auta jeżdżąc na 98.
z tego co pamiętam to nie jeden forumowicz pisał, że też zauważył subtelną lecz jednak różnicę w km. ale skoro mówisz, że tak nie jest to pewnie masz rację i to był czysty przypadek.
pozrdo

PostNapisane: 11 wrz 2008, 11:18
przez Jacek176
qbass napisał(a):
majorkca napisał(a):ja jeszcze dodam ze ktos kiedys podal fajna stronke wlasnie na ktorej bylo porownanie 98 do 95

Proszę:
http://www.wrzuta.pl/pliki/qbroUIAG9A/95kontra98
wrzuciłem i na inny serwer, jakby na wrzucie nie chciało chodzić:
http://rapidshare.com/files/144325796/9 ... 8.pdf.html

Wniosek z tego artykułu taki, że jeśli tankować 98 to tylko V-power albo BP-ultimate :)

P.S.: Ciekawe czy artykuł nie był sponsorowany ;)

PostNapisane: 11 wrz 2008, 11:23
przez brii
Inte napisał(a):kiedyś z kumplem to spradzaliśmy i więcej km robiliśmy na 98, jednak nie będę się sprzeczał bo moja wiedza w tej dziedzinie jest znikoma. możliwe, że akurat jakimś cudem mniej deptaliśmy swoje auta jeżdżąc na 98.
z tego co pamiętam to nie jeden forumowicz pisał, że też zauważył subtelną lecz jednak różnicę w km. ale skoro mówisz, że tak nie jest to pewnie masz rację i to był czysty przypadek.

Na spalanie wpływa wszystko – pogoda, temperatura, wiaterek, ilośc wypitej przez kierowcę wody, pora dnia itd. (nie mówiąc o stałej prędkości, wyprzedzaniu, hamowaniu, staniu na światłach) – pomiary z jazdy nie są miarodejne – tylko hamowania to udowodni. Pomiary z trasy mieszczą się w błędzie pomiaru, na 95 jakbyś się postarał też byś spalił mniej. :)

Inte napisał(a):to był czysty przypadek.

Niestety tak...
Również pozdrawiam: Brii