Strona 1 z 1

Czujnik temperatury załączający wentylator

PostNapisane: 17 maja 2008, 12:37
przez rdl
Witam!

Poddaję się już. Już chyba trzeci dzień przekopuję forum, ale nigdzie nie mogę znaleźć gdzie znajduje się czujnik załączający wentylator w mx-3 1.6 DOHC. W serwisówce też nic na ten temat nie widzę. Dla V6 jest ładnie opisane, a dla rzędówki ani słowa. Jak ktoś wie, to niech się podzieli :)

Z góry dzięki

rdl

P.S. W trybie serwisowym wentylator kręci się cały czas, tzn. nie trzeba dodawać gazu, ani nic takiego, jak tylko przekręcę kluczyk, to wentylator zaczyna się kręcić.

PostNapisane: 17 maja 2008, 14:37
przez mcerek
W moich mazdach chyba trzy razy wymienialem te czujniki:) tyle, ze w eFkach, ale moze pomoge. Załączam zdjęcie.
W 323F BG ten czujnik znajduje siępod aparatem zapłonowym (czerwone kółeczko) na zdjęciu widac, ze jest zerwany. Wkręcany w blok silnika i w niego wchodzi wtyczka jednopinowa
Obrazek

PostNapisane: 17 maja 2008, 18:40
przez rdl
Typ silnika co prawda zupełnie inny, ale w podobnych okolicach (termostau) znalazłem chyba ten czujnik. Faktycznie odchodzi od niego jeden przewód, tylko za nic nie mogłem wtyczki wyciągnąć. Jak coś więcej się dowiem, to napiszę.

PostNapisane: 17 maja 2008, 18:41
przez rdl
A właśnie, czy jak miałeś uszkodzony ten czujnik, to silnik się przegrzewał? Bo u mnie wskaźnik trzyma się zaraz ponad połową i w sumie nic się nie dzieje, ale często mam wrażenie, że już mu jest za ciepło, a wiatraka jeszcze nie widziałem, żeby się kręcił...

PostNapisane: 17 maja 2008, 18:50
przez mcerek
Ten czujnik odpowiada za zalaczenie wentylatora w chwili, gdy temperatura plynu przekroczy wartosc ok 90% st.C ( w zaleznosci jaki czujnik do jakiego klimatu:D) Jezdzac po miescie w korkach z zerwanym czujnikiem wskazowka momentalnie rosła do max.. Zrobilem taki bajer, ze czujnik podlaczylem do masy i wentylator chodzil caly czas :P. Jeśli wskazówka nie rosnie wyzej niz ta wartosc optymalna czyli troche nad polowa to jet OK. A skad podejrzenia, ze to usterka czujnika wentylatora?

PostNapisane: 17 maja 2008, 19:03
przez mcerek
Ogólnie rzecz biorąc to jaki masz problem z tym czujnikiem?:)

PostNapisane: 18 maja 2008, 14:01
przez rdl
Znaczy nie jestem w cale tego pewien, że mam z nim problem, ale szczerze wątpię, że mam na tyle wydajny układ chłodzenia, że się wiatrak nigdy nie załącza. Przykład: zjeżdżam z autostrady po kilku kilometrach ze średnią 150-160 i zatrzymuję się na światłach zaraz po zjeździe. Wskazówka jest niby niewiele ponad połowę, ale da się wyczuć zapach podobny jak z rozgrzanego żelazka. Poza tym mam w autku gaz i uszczelki mi szlag trafia. Jak je kupiłem 2 lata temu, to się lało jak cholera. Wymieniłem wszystkie uszczelniacze oprócz aparatu zapłonowego, uszczelke pod klawiaturą i już jest w miare ok, ale jeszcze się właśnie pod aparatem ślimaczy i nie wiem czy pod głowicą też troche nie puszcza. W związku z tym zastanawiam się nad tym chłodzeniem, bo jak wszyscy dobrze wiemy temperatura to najgorszy wróg uszczelek, zresztą nie tylko, a dodatkowo mam jeszcze gaz, przy którym jest dodatkowo wyższa temperatura niż przy PB.

No to chyba tyle moich przymyśleń ;)

PostNapisane: 26 maja 2008, 16:39
przez rdl
Dzis sie troche poszarpalem z ta wtyczka, ale jest kilka ciekawostek:
-od tego czujnika odchodza dwa przewody
-po odlaczeniu wtyczki wentylator zaczal sie krecic

Z tego wynika, ze jednak w 1.6 DOHC jest inny czujnik niz myslelismy. Znalazlem cos takiego firmy SANKEI. Wie ktos co to jest? Kosztuje to niby 95zl, wiec nie malo, ale czy to bedzie dobre? No i przede wszystkim czy pchac sie w wymiane jesli w sumie nie widac, zeby sie silnik przegrzewal?

PostNapisane: 27 maja 2008, 21:44
przez rdl
Dobra, fałszywy alarm. Najlepszym testem okazała się jazda w krakowskich korkach :) Zaraz po zatrzymaniu podniosłem maskę i wentylator śmigał, więc zrobiłem dużo hałasu o nic :D
Ale przynajmniej doszedłem który czujnik gdzie się znajduje, więc jak coś, to służę radą ;)