Sonda lambda | Jaka? Ilo woltowa?

Postprzez Cysiek » 11 mar 2006, 10:34

Nie przejmuj się i jeździj. Jeżeli auto zachowuje się normalnie, obroty w normie i spalanie to ja bym to olał. Jeżeli by zachowywało się coś nie tak to wtedy bym ją wymienił, ale jak jest dobra to po co ją ruszać. ;)
Była 323f bg
Forumowicz
 
Od: 27 gru 2005, 23:18
Posty: 169
Skąd: Przasnysz
Auto: Audi 80 B4 Avant 1,9 Tdi

Postprzez CoXo » 11 mar 2006, 13:47

Postaram sie zaspokoic twoja ciekawosc i podam kilka wazniejszych faktow na temat sondy, ze strony ktorej tu wkleilem.

Normalny okres "zycia" sondy to ok 48 do 80k.Moze ulec skroceniu jesli zapcha sie zwiazkami wegla, olowiem.
Wraz z wiekiem sonda staje sie ospala i wysyla sygnaly wolniej lub przestaje w ogole wysylac.Objawia sie to znacznym wzbogaceniem mieszanki i nadmiernym spalaniem, nademisja CO, nierownomierna praca na biegu jalowym, opzniona reakcja na przyspieszenie.

Jesli srednie napiecie z sondy przkracza 0.50 V mieszanka paliwa jest zbyt bogata.Jesli natomiast jest nizsze od 0.45 V jest zbyt uboga.

Jezeli sonda wysyla wyzsze napiecie, ecu bedzie podawal mniej paliwa, co moze spowodowac brak (lub nie pelne) spalanie, mieszanki, szarpanie autem, wysoka emisje weglowodorow.

Jezeli sonda wysyla nizsze napiecie, ecu bedzie wzbogacal mieszanke, co spowoduje wtryskiwanie wiekszej ilosci paliwa i podczas spalania nadmierna emisje tlenku wegla.Stan tez moze doprowadzic do przegrzania i zniszczenia katalizatora.

Sonda jest podlaczona do masy porzez kolektor wydechowy, rdza i korozja na elementach ukladu wydechowego moze spowodowac wiekszy opor w przeplywie pradu i bledne odczyty.Spadek napiecia miedzy kolektorem a blokiem silnika wiekszy niz 0.1 V juz falszuje odczyty z sondy.

Sprawnie dzialajaca sonda powinna wysylac zmienne sygnaly bez zadnych opoznien.Najlepszym sposobem kontroli sygnalu wyjsciowego jest badanie oscyloskopem.Prawidlowy napiecie powinno miescic sie w zakresie 0.20 od 0.80 V, natiomiast srednie miedzy 0.40 a 0.50 V.

Gdy napiecie nie wzrasta wyzej niz 0.60 i nie spada nizej niz 0.30 – sonda jest do wymiany.

Sprawdzenie dolnej granicy napiecia polega na symulacji stanu w ktorym mieszanka jest zbyt uboga.W tym celu nalezy odlaczyc przewod podcisnieniowy,dodatkowe powietrze dostaje sie do silnika i odczyt napiecia z sondy powinien spasc do 0.2 V

Sprawdzenie gornej granicy napiecia polega na symulacji stanu w ktorym mieszanka jest zbyt bogata.W tym celu nalezy zacisnac przewod odprowadzania paliwa z wtryskow



Obrazek

na krotka chwile – zwiekszy to ilosc paliwa z wtryskiwaczy.Odczyt napiecia z sondy powinien zwiekszyc sie do 0.80 V.

Jezeli odczyty napiecie nie ulegaja zmianie w sposob jaki opisano, lub w ogole sie nie zmieniaja – czas na nowa sonde.

Stosowanie paliwa olowiowego lub zanieczyszczonego olowiem zniszczy sonde po ok 3 pelnych bakach paliwa.Lambda zniszczona zwiazkami olowiu bedzie miala rdzawy kolor na koncowce.

Nastepnym zabojczym srodkiem jest zly rodzaj silikonu uzywany do uszczelniania (np. glowicy), ktory moze dostac sie do silnika i uszkodzic sonde.Wyciek plynu chlodniczego zawierajacego zwiazki antykorozyjne powoduje to samo.Lambda zniszczona trujacymi zwiazkami powstalymi ze spalania silikonu i plynu chlodniczego bedzie miala kolor od swiecacego bialego do szarawego na koncowce.

Powodem blednego dzialania sondy oprocz jej uszkodzenia czesto bywa zly stan przewodow lub ich zniszczenie.


Uffff
Zasluzylem sobie na <piwo>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 gru 2005, 22:36
Posty: 60
Skąd: Midlands
Auto: 323F Imola 1998 1.5 16V

Postprzez szwed » 11 mar 2006, 17:44

No faktycznie zasluzylessss,Jeszce jedno male pytanko czy sonde moze zniszczyc WD-40?Jesli byla spyskana zey ulatwic odkrecenie?
...::Pal gume nie dusze::..
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 lis 2005, 01:43
Posty: 63
Skąd: Ostrów Wlkp.
Auto: MX-3 1.6 16V SOHC wer.USA

Postprzez Grzyby » 11 mar 2006, 17:47

szwed napisał(a):Jeszce jedno male pytanko czy sonde moze zniszczyc WD-40?Jesli byla spyskana zey ulatwic odkrecenie?

Nie
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 17087 (111/178)
Skąd: KIELCE
Auto: Peugeot 508 Hybrid4 '13
Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez szwed » 11 mar 2006, 18:13

dobra to testuje spalanie jak wyjdzie zbyt duzo zmienie ta sonde
...::Pal gume nie dusze::..
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 lis 2005, 01:43
Posty: 63
Skąd: Ostrów Wlkp.
Auto: MX-3 1.6 16V SOHC wer.USA

Postprzez szwed » 12 mar 2006, 22:00

Spalanie wyszlo 9,3 l/100km przy jezdzie maksymalnie do 3000rpm czy to spalanie jest duze?(jazda mieszana z przewaga poza miastem)
...::Pal gume nie dusze::..
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 lis 2005, 01:43
Posty: 63
Skąd: Ostrów Wlkp.
Auto: MX-3 1.6 16V SOHC wer.USA

Postprzez CoXo » 12 mar 2006, 22:24

hmm.. a zapytaj innych posiadaczy MX-3, bo mi przy takiej jazdzie spali 7.5 do 8.
Albo pozycz od kogos voltomierz i sprobuj sprawdzic tak jak w opisie.
Pozdr
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 gru 2005, 22:36
Posty: 60
Skąd: Midlands
Auto: 323F Imola 1998 1.5 16V

Postprzez Paweł » 13 mar 2006, 00:22

Podlacz do koncowek sondy zwykly woltomierz. Jak bedzie pokazywal glupoty, to sonda jest do wymiany. Odczyt bogatej mieszanki powinienes dostac przy gwaltownym i calkowitym otwarciu przepustnicy, natomiast ubogiej zaraz po jej gwaltownym zamknieciu i/lub po wylaczeniu silnika.

Twoja sonda moze byc okopcona wlasnie z tego powodu, ze jest padnieta i powoduje zly sklad mieszanki. Jesli jednak powodem zlego dawkowania paliwa/zaplonu jest cos innego, to po usunieciu tego zrodla sonda powinna sama sie oczyscic.

Jesli jednak twoja sonda ma wiecej niz 150 kkm, to warto pomyslec o nowej, tym bardziej, ze kosztuje tylko 120 PLN.
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/946)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez szwed » 14 mar 2006, 10:47

Zmienilem wczoraj ta sonde, auto mniej dymi i zobaczymy jak bedzie ze spalaniem,po zalozeniu tej sondy co mnie zalamalo silnik jakos dziwnie chodzi na wolnych obrotach jak traktor i caly sie czesie mozliwe ze to od sondy?Jak mial ktos cos podobnego to prosze o rade bo juz zaczynam powoli miec dosyc tego auta :(
...::Pal gume nie dusze::..
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 lis 2005, 01:43
Posty: 63
Skąd: Ostrów Wlkp.
Auto: MX-3 1.6 16V SOHC wer.USA

Postprzez Waluś » 14 mar 2006, 10:53

moja sonda wariuje hehe pokazuje od 0,17 – 0,82 V ale to napięcie nigdy nie jest stałe. Na wolnych obrotach też tak pokazuje szaleńczo. Tylko przy przygazuwce skacze w górę i sie utrzymuje, a przy zamknięciu przepustnicy spada w dół i przez chwilę stoi potem znowu skacze w podanym przedziale
Tak mam być ??
Fotorelacje z napraw 626 GD
Gdzie zaczyna się pasja, tam kończy się ekonomia...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lis 2003, 20:48
Posty: 5112 (0/4)
Skąd: Włodawa
Auto: GJ SH01, a rekreacyjnie niebieskie 1300 ccm na dwóch kołach

Postprzez Paweł » 14 mar 2006, 11:26

tak
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/946)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez CoXo » 14 mar 2006, 16:30

Waluś napisał(a):moja sonda wariuje hehe pokazuje od 0,17 – 0,82 V ale to napięcie nigdy nie jest stałe. Na wolnych obrotach też tak pokazuje szaleńczo. Tylko przy przygazuwce skacze w górę i sie utrzymuje, a przy zamknięciu przepustnicy spada w dół i przez chwilę stoi potem znowu skacze w podanym przedziale
Tak mam być pytajnik


To prawidlowe zachowanie.Zawsze tez jest granica bledu.Nie masz sie o co martwic :)


szwed napisał(a):Zmienilem wczoraj ta sonde, auto mniej dymi i zobaczymy jak bedzie ze spalaniem,po zalozeniu tej sondy co mnie zalamalo silnik jakos dziwnie chodzi na wolnych obrotach jak traktor i caly sie czesie mozliwe ze to od sondy?Jak mial ktos cos podobnego to prosze o rade bo juz zaczynam powoli miec dosyc tego auta smutny


Obroty trzeba ustawic.

Pozdr
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 gru 2005, 22:36
Posty: 60
Skąd: Midlands
Auto: 323F Imola 1998 1.5 16V

Postprzez maris801801 » 22 sty 2010, 14:26

Witam . chce kupic 2 sondy lambda, ale niestety nie wiem ile ma przewodow i jakie sa kolory. Czy ktos juz wymienial i wie jakie one sa? Bo w sklepie o to pytaja?:)
^Bomba Tromba Elegancja Francja ;]^
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 lis 2009, 22:39
Posty: 452
Skąd: bytom
Auto: Mx3 1,8 *V6 * 24V * STAG300+ * '94

Postprzez adidom » 22 sty 2010, 18:30

Sondy są czteroprzewodowe, a co do kolorów to nie jestem pewien ale wydaje mi sie że jest tak: niebieski,
2x czarny, biały.
Ja kupiłem w "carspeed" sondy czteroprzewodowe ( czarny, 2x biały, szary ) firmy NTK/NGK bez oryginalnej wtyczki. Przewody połączyłem do wtyczki od starej sondy. Jest dodana instrukcja jak połączyć przewody kolorami.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 cze 2007, 22:02
Posty: 1276 (1/5)
Skąd: Bełchatów
Auto: Infiniti Q50S '16

Postprzez piotrek7c » 9 lut 2010, 14:22

ja mam te z carspeedu i jest ok
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 paź 2009, 15:41
Posty: 41
Skąd: Olsztyn
Auto: Mazda MX 3 V6

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323