Strona 1 z 1

Wypadająca oś z przegubu zewnętrznego

PostNapisane: 25 lip 2008, 13:58
przez Sagitari
Witam Was wszystkich,

Spotkałem się z zaskakującą sytuacją podczas wymiany sworznia wachacza w mojej 323 BG.
Od jakiegoś czasu z podwozia dochodził stukot i trzeszczenie (odczuwalne na kierownicy), co mogło oznaczać zużyty sworzeń wachacza. Dźwięki te nie pojawiaja się odrazu, tylko zawsze po przejechaniu kilku, kilkunastu kilometrów. Już przy demontażu widać było, że sworzeń wygląda dobrze, jednak po odczepieniu sworznia nagle coś wyskoczyło. Okazało się, że oś wypadła dosłownie z przegubu zewnętrznego. Jedyne co łączy teraz to tylko gumowa osłona (tzw manszeta), która nie nosi śladów żadnych uszkodzeń. Czy faktycznie oś "siedzi" tak luźno w przegubie napędowym, że po odpięciu sworznia może się odczepić ??
Jak sądzę, oś jest wciśnietą dosyć głęboko w przegub. Narazie nie zdemontowałem jeszcze manszety gumowej, ale wydaje mi się, że źródłem tego trzeszczenia i stuków jest właśnie zjechany totalnie przegub napędowy i to właśnie ośka tak stukaka w przegubie. Czy ktoś z Was miał już do czynienia z przegubami?
Czy ewentualna wymiana jest realna do wykonania w warunkach domowych (auto na lewarku, brak kanału) ?

PostNapisane: 25 lip 2008, 16:14
przez Mateusz L
Czy faktycznie oś "siedzi" tak luźno w przegubie napędowym, że po odpięciu sworznia może się odczepić pytajnik


Zgodnie z prawami Murphy'ego: jeśli chcesz zdjąć przegub to siedzi on tak, że za cholerę go nie zdejmiesz bez wyjmowania półosi ze skrzyni lub cięcia, a jak chcesz żeby siedział mocno- to wylata jak zamek pawlakowego karabinu. Odpowiadam: powinien siedzieć mocno. A czemu Ci wypadł: na półosi,pod koniec frezu masz "kanalik" na który nałożony jest specjalny rozcięty pierścionek zwany pierścieniem osadczym. Wewnątrz przegubu na początku niemal frezu jest podobny kanalik. Pierścionek ma wejść częściowo w ten kanalik, a częściowo w drugi i trzymać wszystko "w kupie". U Ciebie zapewne pierścionek z jakichś przyczyn (np. delikatnie "sklepany" kanalik) siedzi w półosi i ani myśli trzymać przegubu. Należy sprawdzić co i jak, ew. założyć nowy pierścionek/ rozgiąć ciut stary/ ,a może delikatnie pilnikiem poprawić kanalik, aby pierścień mógł swobodnie pracować.Jeśli mówisz, ze waliło, strzelało itd. to może okazać się, ze frezy nie zniosły tej próby...ale rozbierz i sprawdź, może będzie wszystko ok.


Czy ktoś z Was miał już do czynienia z przegubami?
Czy ewentualna wymiana jest realna do wykonania w warunkach domowych (auto na lewarku, brak kanału) ?

Wszystko zależy od wymieniającego i narzędzi,ale może się dać, jeno nie na samym lewarku-podstaw coś jeszcze dla bezpieczeństwa :P Trzeba trochę cierpliwości, żeby go później założyć, tak by pierścionek dobrze wszedł.Pozdrawiam

PostNapisane: 25 lip 2008, 16:21
przez keczu
<spoko>

PostNapisane: 10 sie 2008, 18:36
przez seweryn021
Witajcie mam ten sam problem tylko u mnie przeguby są nowe a zmieniający je nie założyli zabespieczeń!!!! problem tkwi w tym ze nie wiem gdzie zakupić takie zabespieczenia jak dowiadywałem sie w sklepach to musze kupic komplet razem z przegubami to chore czyżby nie można było kupić tego osobno? Jeżeli ktoś wie gdzie można zakupić same pierścienie zabespieczające niech napisze na PW do mnie pozdrawiam

PostNapisane: 11 sie 2008, 08:56
przez Orin
Można coś takiego wykonać w zakładzie ślusarskim z drutu stalowego ośrednicy 1 mm (max 1.5 mm). Ew samemu coś takiego zrobić.

PostNapisane: 11 sie 2008, 21:48
przez Silasik
Heh a ja wymienialem sam przeguby i nie mialem tego pierscionka tam na osi,widocznie mechanik wczesniej nie zalozyl,a rowek jest.Montujac nowe przegubynie zalozylem tego pierscionka mimo ze byl w zestawie....Czy koniecznie ten pierscionek musi tam byc??????

PostNapisane: 12 sie 2008, 14:30
przez Orin
Dal Twojego i pasażerów bezpieczeństwa – tak, musi tam być

PostNapisane: 13 sie 2008, 17:34
przez Silasik
Dzis zdjalem przegub i zalozylem ten wichajster :)

PostNapisane: 17 sie 2008, 13:31
przez Silasik
Mam pytanko jeszcze poniewaz mialem tylko 1 pierscionek w zestawach z przegubami zalozylem go na dluzszej osi tam gdzie byl widoczny przy demontazu tzn.na prawym przegubie...Na lewym przegubie tez powinien byc ten pierscionek???Przy demontarzu byl tylko po prawej stronie,po lewej nie bylo go wcale...Byc moze mechanik wczesniej tego pierscionka tam nie zalozyl a akurat w zestawach jakims cudem byl tylko 1 pierscionek...Jesli powinien byc po obu stronach prosze o odp :) dorobie 2 taki i zaloze :)

PostNapisane: 17 sie 2008, 13:36
przez Silasik
Sagitari Jesli masz problem jeszcze z przegubami to opanowalem wymiane ich na lewarku przy uzyciu podstawowego sprzetu...Masz pytania pisz moge CI opisac jak wymienic samemu przeguby...

PostNapisane: 18 sie 2008, 20:32
przez seweryn021
Silasik możesz mi podać krok po kroku wymianę przegubu ? Pozdrawiam

PostNapisane: 18 sie 2008, 22:27
przez Silasik
Jasne ze moge ... Gg :)

PostNapisane: 19 sie 2008, 20:31
przez seweryn021
dziękuje Silasik masz duże piwo u mnie :D

Re: Wypadająca oś z przegubu zewnętrznego

PostNapisane: 6 maja 2010, 23:59
przez protas83
ja u siebie tez ostatnio wymieniłem przegub i miałem taki problem. w moim przegubie jest 23 zęby, w sklepie wymienili mi 3 rodzaje zn. 23, 26, 29 bodajże i problem był taki ze w tej z 23 zębami wewnętrzna szerokość była 26,4 mm i tez wyskakiwał mi nowy przegub. następnego dnia zwróciłem do sklepu i dali drugi z tym ze ten drugi miał już tylko 25,4 mm. i ten już chodzi idealnie. lecz ciężko było go wbić na wałek. :D taka była moja przygoda z przegubem ... pozdrawiam

Re: Wypadająca oś z przegubu zewnętrznego

PostNapisane: 7 maja 2010, 22:03
przez Kioto
to gdzies ten przegub kupywal ze ci go dobrac niemogli ja z allegro kupywalem i w 5 min gosc wiedzial jaki bedzie pasowal ,,,, przyszedl na 3 dzien rozkrecilem i zalozylem i pasowal jak ulal ,,,a tak dam wam dobra rade jesli zmieniacie juz przegub i w nowym jest wlasnie te zabezpieczenie z drutu to nie wkladajcie nigdy nowego bo sa lipne orginalne stare lepiej bedzie trzymac niz nowe z zestawu i to dobrej firmy ,,,niewiem czemu ale wiem po sobie ze zabezpieczenia wszelakiego typu zyja wlasnym zyciem

Re: Wypadająca oś z przegubu zewnętrznego

PostNapisane: 8 maja 2010, 10:56
przez protas83
to gdzies ten przegub kupywal ze ci go dobrac niemogli ja z allegro kupywalem i w 5 min gosc wiedzial jaki bedzie pasowal ,,,,

normalnie w sklepie ale tych podróbek jest od ciula a ilość zębów była taka sama i w jednym i w drugim. radze wszystkim mierzyć dokładnie wewnętrzną przy zębach.... :P :P :P