Strona 1 z 4

Słabsze osiagi auta po załozeniu 15' felg

PostNapisane: 15 lut 2006, 22:01
przez _Yanu_
Założyłem do swojej F-ki koła alu 15" , i opony 15x55x195, odnoszę wrażenie że autko sporo osłabło , czy ktoś jeżdzi na takich kołach i jak się spisuja??
I jeszcze jedno , jakie koła i gumy są najlepsze do 323??

PostNapisane: 15 lut 2006, 22:11
przez siwy_dymek
Przydaloby sie zebys podal w jakiej efce? SOHC DOHC? BG, BA? Tu sa roznice w mocy! Ale i tak wydaje mi sie ze ktorejkolwiek z nich 15" tp minimum! Oczywiste jest ze jak jest wiekszy obwod kola to spada przyspieszenie, ale nie wydaje mi sie zeby przy 15" znaczaco Ci sie zwiekszyl obwod? co miales wczesniej? 14" z profilem 65? Bo w takim wypadku wychodzi w zasadzie na to samo! Pozostaje tylko kwestia obracajacej sie masy-co jest ciezsze, cyz stare obrecze ktore miales i bylo na nich wiecej gumy, czy nowe gumki na alu! Ale w zasadzie i tak nie powinno byc roznic!

PostNapisane: 15 lut 2006, 22:19
przez Cysiek
_Yanu_ napisał(a):czy ktoś jeżdzi na takich kołach i jak się spisuja??

Ja mam w swojej takie i mam takie same wrażenie a mam słabszy silnik. Mam oponki VIKING PRO-TECH 500 195/50 na przodzie a na tyle FIRST STOP FST 2000 195/50 alusy 15. Na zime mam stalówki 14 i opny Fulda 185/65 . Na stalówkach 14 mam wrażenie że jest szybsze. Najchętniej to bym zamienił na 14 aluminiowe ale nie ma nigdzie chętnych :(

PostNapisane: 15 lut 2006, 22:39
przez _Yanu_
siwy_dymek napisał(a):Przydaloby sie zebys podal w jakiej efce? SOHC DOHC? BG, BA?


Jest to OHC 16v (jeden wałek rozżądu) z 93 r jak sie nie myle to ma 103 KM .

PostNapisane: 16 lut 2006, 18:43
przez Sigma
Powodem może być większy obwód kola, jak sugeruje kolega siwy_dymek.
Dokładny obwód możesz sprawdzić na jakimś przeliczniku opon (np. tu: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html).

Jeśli obwód się nie zwiększył, to raczej jest to tylko subiektywne wrażenie, szerokość 195 nie powinna być zbyt duża na ten silnik :)

PostNapisane: 16 lut 2006, 22:43
przez siwy_dymek
14" 14x2.5cm=35cm +2x65mm=48cm (srednica kola)
15" 15x2.5cm=37.5 +2x55mm=48.5cm

Jaka z tego roznica? W zasadzie w srendicy zadna, na obwod tez znacznie sie to nei przelozy, a jak chcesz znac dokladnie, to policz sobie dalej...
Co do zimowek, to wrazenie ze sa szybsze masz zapewne spowodowane ich glosniejsza praca! Bardziej szumia i bija o asfalt! Chociaz spotkalem sie juz z opninia ze na dobrej nawiezchni sa dobre do sprintu, ze sie niby kleja do drogi dobrze no i sa wezsze...troszke mieszane podejscie do tego mam! Ale raczej to ze sa wezsze... No ale albo rybki albo akwarium, to ze sie szybko rozbujamy do 120-130km/h to nic, jesli na pierwszym lepszym zakrecie odkleimy sie od drogi na waskich oponeczkach!

PostNapisane: 17 lut 2006, 00:42
przez _Yanu_
Cysiek napisał(a): Najchętniej to bym zamienił na 14 aluminiowe ale nie ma nigdzie chętnych


Też bym to chętnie zrobił, ale jakoś nikt nie chce :(
Pzostaje mi tylko poszukać opon 195/50 lub 185/50 może to pomoże :) Tylko żeby mi się autko nie zrobiło twarde jak wóz drabiniasty hehe.

PostNapisane: 17 lut 2006, 12:39
przez mlody1921
Yanu siwy_dymek ma racje to chyba male zwidki masz ja mialem 14 na 185 na 65 i zalozylem 15 na 195 na 50 mx-3 1,6 16 v i niema roznicy choc mi sie widzi ze nawet lepiej smiga niemowiac o trzymaniu na drodze najlepsze oponki mialem wczesniej byly to za rozmierem mialy V jakis na nich lepiej szla ale za to jak popadalo zero hamulca ;]

PostNapisane: 17 lut 2006, 14:41
przez siwy_dymek
Jest jeszcze kwestia tego ile dane kolo razem z opona wazy! Czy wiekszy alus+mniejsza gumka bedzie lzejszy od mniejszego alusa/stalowki+wiekszej gumki! Niby nic, ale guma tez swoje wazy! A silnik musi koleczka wprawic w ruch obrotowy, czym wieszka masa kola, tym mniejsze przyspieszenie katowe kola-->mniejsze przyspieszenie samochodu!

PostNapisane: 18 lut 2006, 13:50
przez andrzeej
_Yanu_ napisał(a):Pzostaje mi tylko poszukać opon 195/50

Ja mam takie różnicy to ja nie widze teraz na zime mam 14"65 profil jedyny plus zimówek to ze sa bardzie elastyczne i auto jest mniej sztywne lepiej sa przenoszone nierównosci a nie brakuje ich u nas...

PostNapisane: 3 mar 2006, 14:07
przez xsiondz
Moje rozwiazanie....

letnie--> Felgi: MX3V6 15'' Ogumienie: Yokohama A022A rozm: 205/55/R15
The Yokohama A022 is an Ultra High Performance Summer tire designed for sports coupes and sports cars. It was developed to provide high levels of grip along with responsive and predictable handling. (szkoda, że nie napisali jakie są ciche....HighJETSong:)
zimowe--> Felgi: MX3V6 15'' lub stalowe 15'' Ogumienie Fulda Kristall Supremo 85H rozm: 195/50/R15
Opona Fuldy klasy high – performance zapewnia wysoki stopień bezpieczeństwa podczas ciężkich warunków zimowych – na śniegu, lodzie i mokrej nawierzchni. Poprzez bardziej funkcjonalny projekt budowy wewnętrznej opon (karkas) znacznie poprawiono rozkład sił działających na oponę, przez co znacznie zwiększony został poziom bezpieczeństwa – szczególnie podczas jazdy z wysokimi prędkościami.

Profil (50) na zime w polskich warunkach to lekka przesada. Tak mowie ja i moje felgi:) A generalnie marza mi sie felgi 17' ATS + laczki min 205/40/R17:))))

Pozdr.

PostNapisane: 8 mar 2006, 14:10
przez Xtreme3
14" 14x2.5cm=35cm +2x65mm=48cm (srednica kola)
15" 15x2.5cm=37.5 +2x55mm=48.5cm


Wydaje mi se ze profil opony to nie mm a % jej szerokosci. Wiec kolo z opona:

185/65 R14 ma srednice 59,61 cm (2*(185*65%)+14*25,4)
195/55 R15 ma srednice 59,55 cm

czyli roznica jeszcze mniejsza :)

PostNapisane: 8 mar 2006, 15:12
przez Winetou
ja jezdze narazie na malenstwach 13'' – na wiosne chce kupic alu 15'', bo na tych kolkach auto wyglada po prostu smiesznie – pytanie – czy po takiej zamianie auto mi sie totalnie nie zamuli ? w koncu silniczek tylko 74KM....

PostNapisane: 8 mar 2006, 16:05
przez Xionc
Winetou napisał(a):ja jezdze narazie na malenstwach 13'' – na wiosne chce kupic alu 15'', bo na tych kolkach auto wyglada po prostu smiesznie – pytanie – czy po takiej zamianie auto mi sie totalnie nie zamuli ? w koncu silniczek tylko 74KM....


Totalnie nie, ja jezdze w lato na 195/15/50 w takim BG jak Twoja i tez mam 73 konie (teoretycznie 84, ale hamownia pokazała o 10 mniej przez lpg). Ja bym sie raczej martwił jak nie masz wspomagania. Aha, no i oczywiscie auto traci na osiagasz, sprzeglo jest bardziej obciazone.

PostNapisane: 9 mar 2006, 10:11
przez Winetou
wspomaganie mam – jeszcze rozwaze 15'' czy 14'' – niewiele czasu zostalo ;)

PostNapisane: 10 mar 2006, 18:19
przez Wojtas_323F
_Yanu_ napisał(a):Założyłem do swojej F-ki koła alu 15" , i opony 15x55x195, odnoszę wrażenie że autko sporo osłabło , czy ktoś jeżdzi na takich kołach i jak się spisuja??


To że odnosisz wrażenie że auto osłabło nie musi oznaczać że osłabło, wiele czynników ma wpływ na osiągi m.in. obwód i masa koła, przeczepność, opory stawiane przez oponę ze względu na bieżnik, opór powietrza , nachylenie terenu, załadowanie samochodu i jeszcze kilka innych.
Zwykle alusy są znacznie cięższe od stalówek i od mniejszych alusów i zamulają.

Jeśli chodzi o osiągi to najlepsze przyspieszenie będzie na salowych 13 z najwęższymi oponami o najniższym profilu jakbyś dostał 175/50 R13 na stalówkach nikt nie miał by szans w sprincie. Chyba że masz dojście do felg magnezowych ale one mają kosmiczną cenę.

PostNapisane: 11 mar 2006, 14:57
przez Mav
Wojtas_323F napisał(a):Zwykle alusy są znacznie cięższe od stalówek

????

PostNapisane: 11 mar 2006, 16:48
przez Budi
A tak przy okazji, mam pytanko: kupiłem aluski zdjęte z VW Scirocco gdzie podobno rozmiar piasty jest większy niż w MX-3 i tu moje pytanie czy musze dokupić-dorobić jakieś nakładki żeby piasta koła przylegała do felgi czy może być tak jak jest, rozstaw śrub jest ten sam ale ta różnica w rozmiarze piast mnie niepokoi

PostNapisane: 11 mar 2006, 23:56
przez Mav
Budi najlepiej jest gdy felga nie trzyma sie tylko na samych srubach ale takze opiera sie na piascie wiec mysle ze warto zainwestowac te pare zl w pierscienie chocby dla wlasnego bezpieczenstwa na drodze.

PostNapisane: 20 mar 2006, 17:42
przez Budi
No i założyłem aluski do mojej Madzi miałem stalówki 185/65 R14 teraz 195/50 R15 różnicy w przyspieszaniu raczej nie wyczuwam.
Wojtas_323F napisał(a):Zwykle alusy są znacznie cięższe od stalówek


a nosząc te wszystkie felgi z i do garażu kolegi to wydaje mi się że jednak aluski były lżejsze.
(Na razie założyłem bez pierścieni centrujących przy 140 nic nie szarpie nic nie stuka, oczywiście pierścienie założę w najbliższym czasie po prostu już nie mogłem wytrzymać żeby zmienić jej te stalowe obuwie – OJ BYLO WARTO :D )