Pytanie 1: Jak sprawdzić termostat
Odpowiedź 1: Udzielił jej już
Globy:
Globy napisał(a):Termostat powinien być zamknięty, a włożony do gorącej wody otwiera się
Cytat z książki serwisowej Dieter Korp "
Mazda 323 – Reguluję i naprawiam" Wydawnictwo Przemysłowe WEMA:
Mazda 323 – Reguluję i naprawiam napisał(a):Termostat decyduje o tym, czy płyn chłodzący ma być schładzany w chłodnicy, czy nie, tzn. czy płyn chłodzący ma cyrkulować w "małym" (przypis GofNet: Tzn. bez wykorzystania chłodnicy) czy w "dużym" obiegu. Termostat steruje przepływem płynu oczywiście w zależności od jego temperatury. Odbywa się to dzięki tulei wypełnionej specjalnym woskiem i zamocownemu na niej talerzowi zaworu. Przy rozgrzaniu płynu chłodzącego wosk przechodzi w stan płynu, zwiększa swą objętość i otwiera przez to talerz zaworu (przypis GofNet: Stąd pomysł z włożeniem go do gorącej wody). Tak długo, jak temperatura płynu chłodzącego rośnie, termostat coraz bardziej otwiera przepływ schłodzonego płynu wracającego z chłodnicy. Gdy natomiast temperatura robocza spada, sprężyna w termostacie dociska talerz zaworu z powrotem w kierunku, "zamknięty", zamykając dopływ schłodzonego płynu do czasu osiągnięcia temperatury roboczej.
Jak będziesz odkręcał obudowę od termostatu, który jest zazwyczaj po prawej stronie silnika, blisko akumulatora (1600ccm/16V/B6), to czyń to ostrożnie. Zwłaszcza przy ponownym jej przykręcaniu, gdyż jeśli skręcisz ją za mocno i pęknie, to dysyć ciężko będzie Ci ją zdobyć.
Mazda 323 – Reguluję i naprawiam napisał(a):Termostat jest zamontowany w dostępny sposób na wierzchu głowicy cylindrów z jej przedniej strony, po lewej stronie – patrząc w kierunku jazdy (przypis GofNet: Czyli po prawej stronie – stojąc przed autem z uniesioną klapą silnikową). Silnik musi byś ostudzony na tyle, aby nie poparzyć rąk. Przy montażu nowego termostatu na nowy wymienić należy również pierścień uszczelniający korpus termostatu (przypis GofNet: Który jest zazwyczja w komplecie z nowym termostatem).
Mazda 323 – Reguluję i naprawiam napisał(a):Objawy: Wskazanie temperatury rośnie powoli, temperatura robocza osiągana jest później, niewystarczające działanie ogrzewania
Objawy: Talerz zaworu w termostacie został zablokowany w położeniu "otwarty" (np. przez osad); dopływ do chłodnicy jest stale otwarty. Silnik pracuje zbyt długo w trybie rozruchu na zimno
(przypis GofNet: Praca na ssaniu – w końcu jest automatyczne
). Na razie nie dojdzie do uszkodzeń, lecz w niedługim czasie należy wymienić termostat.
Przyczyny/skutki: Mimo prawidłowego poziomu płynu chłodzącego wskazówka temperatury znajduje się na polu "H". Chłodnica i dolny przewód prowadzący do chłodnicy są zimne.
Przyczyny/skutki: Talerz zaworu został zablokowany w położeniu "Zamknięty" (np. przez uszkodzoną lub nieszczelną tuleję termostatu). W żadnym przypadku nie kontynuować jazdy, inaczej silnik zostanie przegrzany i ulegnie uszkodzeniu! Natychmiast wymienić termostat.
Pytanie 2: Jak odpowietrzyć układ chłodzenia
Odpowiedź 2: Silnik pojazdu jest zimny. Należy odkręcić korek od chłodnicy. Następnie uruchomić silnik i pozostawić na biegu jałowym, aż rozgrzeje się górny przewód chłodnicy (termostat otworzy przepływ). Przy pracującym silniku dolać płynu aż pod króciec wlewowy. Następnie poczekać do włączenie wentylatora na chłodnicy. Wtedy można założyć korek na chłodnicę i go zakręcić. Po próbnej jeździe wyłaczyć silnik i sprawdzić poziom płynu w chłodnicy i zbiorniku wyrównawczym. Procedura powyższa wyła już wielokrotnie opisywana na łamach tego
FORUM.
Pytanie 3: Czy dlatego mogę mieć zimno w środku
Odpowiedź 3: Tak.
Pytanie 4: Skąd pobierane jest ciepło, które dochodzi do środka samochodu
Odpowiedź 4: Pod kokpitem, tuż przed grodzią, oddzielającą komorę silnikową od kabiny pojazdu (patrząc od strony wnętrza auta) jest wymiennik ciepła (popularnie zwany nagrzewnicą). Do niego dochodzą dwa przewody (rury) od strony silnika. Jeden doprowadza ciepły płyn, zaś drugi go odprowadza. Powietrze (w zależności od ustawień klapy na kokpicie sterowania ogrzewaniem) jest pobierane albo z zewnątrz auta (obieg zewnętrzny), albo z wewnątrz kabiny samochodu (obieg wewnętrzny). Zamontowany również za kokpitem wentylator, wymusza cyrkulację przepływającego przez nagrzewnicę już rozgrzanego przez nią powietrza, kierując je do otworów nawiewowych. W zależności od ustawień na kokpicie sterowania nawiewem, powietrze kierowane jest na
– szyby (przednią i boczne),
– nogi,
– przód kabiny auta
– tył kabiny pojazdu
Pytanie 5: Gdzie najtaniej kupić termostat do Madzi
Odpowiedź 5: Na pewno nie na stacji paliw, bo tam zawsze ceny są znacznie wyższe. Oczywiście w dobrym sklepie z częściami samochodowymi. Najlepiej do auto japońskich, ale niekoniecznie, gdyż pewnie i tak zwykły sklep będzie w stanie sprowadzić taki termostat na zamówienie. Jeśli chodzi o ceny, to napisałem je w moim poprzednim poscie. Przytoczę je więc jeszcze raz: od
17zł do ok.
30 zł za sztukę – zależnie od sklepu.
Mam nadzieję, że odpowiedziałem wyczerpująco na Twoje pytania.
Powodzena.