Strona 1 z 3

Licznik – Jak wykręcić? W jaki sposób zmienić przebieg?

PostNapisane: 20 wrz 2005, 18:49
przez Pepey
Nabyłem wreszcie "konkretny" budzik do Madzi, z obrotomierzem rozumie się :D. Ale jego stan lekko odbiega od mojego (o jakieś 110tys). Chcę go ustawić chociaż +/– na mój. Jak to zrobić, żeby nie zrypać... ??
I drugie pytanko, co do wyjęcia samego licznika. Czy jest on mocowany tylko na tych dwóch śrubach, które są widoczne? czy trzeba rozbierać plastiki wokół kierownicy?

PS. Mam na sprzedaż zegar bez budzika :D. Więcej informacji na PW!

________________________________
323 BG B3 1,3 1.324ccm 16v 1995r. LPG

PostNapisane: 22 wrz 2005, 01:38
przez mefyoo
Robiłem to w 626, rozebrałem wszystko, cyferki wyjąłem całkiem, wyłamałem takie coś nawet, potem rozsunąłem to z tego metalowego i odłamałem tam coś i zaczęło się kręcić i nastawiłem, ile ma być a potem złożyłem, skleiłem i chodzi do tej pory. Nie wiem, czy wybija tysiące kilometrów, ale to nie mój problem, bo poszła już do ludzi :).

Fajny opis <diabełek>.

PostNapisane: 22 wrz 2005, 08:26
przez Kruk11
1. Jak się uprzesz to nie trzeba zdejmować kierownicy, ale plastiki raczej tak.

2. Jak masz budzik na trochę rozkęcony to widać takie niebieskie kółeczko zębate (napędzające licznik kilometrów) i "patyczek ze ślimakiem". Patyczek trzeba wyjąć delikatnie. Wziąć wiertarkę, i kawałek jakiejś gumowej rurki na czymś sztywnym wetknąć w miejsce wiertła, przytknąć gumkę do kułeczka niebieskiego i włączyć wiertarę na odpowiednie obroty.

Jak nie ma korków to jedziesz z prędkością ponad 100 000 km/h <rotfl>

PostNapisane: 22 wrz 2005, 08:49
przez Pepey
OK zegar poszedl już do profesjonalisty od cofania :).

Dziś zajmę się wymianą :).

PostNapisane: 22 wrz 2005, 09:58
przez martinez
Trzeba było poczekać jeden dzień, ja ustawiałem u siebie przebieg !! To jest dość proste !!
Co do samej podmiany i sposobu mocowania, to musisz wymontować plastiki na kolumnie kierownicy, odkręcić plastiki przy zegarach i jeżeli nie masz regulowanej wysokości kierownicy, to niestety będziesz musiał kolumnę odkręcić, bo inaczej nie wyjmiesz zgarów – a co za tym idzie – nie zamontujesz tych z obrotiem :D. Jest jeszcze kilka deteli, o których trzeba pamiętać, jak Cię to interesuje, to daj znać na PW.

Pozdrowienia.

PostNapisane: 22 wrz 2005, 14:33
przez Sokool
Ja tam ręcznie przebieg zbijałem (palcem napędzałem tą zębatkę), ale miałem tylko ~10.000 do zjechania. Wymieniłem zegary bez odkręcania kierownicy mimo, że ta nie ma regulacji. Przyznam, że było z tym trochę zabawy, ale się udało. U siebie, żeby wyjąć stare zegary, musiałem rozłączyć linkę prędkościomierza w komorze silnika, bo inaczej się nie dało do niej dostać z tyłu zegarów.

PostNapisane: 22 wrz 2005, 18:28
przez Pepey
Jutro odbieram licznik, więc sprawdzę Wasze rady na własnej skórze :).

Obrotomierz do 323 17D

PostNapisane: 3 lis 2005, 10:11
przez Lukka
Witam,

Od pół roku jestem szczęśliwym posiadaczem Mazdeczki 323 BG 1.7D 3d.
Strasznie fajne jest to autko, ale brakuje mi w nim bardzo obrotomierza i wspomagania...
Ale chcę się tu skupić tylko na zegarach ;)

Mianowicie chce kupić zestaw zegarów z obrotomierzem (mogę takowy dostać za 70zł).
Zegary będą od mazdy 323 BG '91 1.3 16V.
Czy będzie dużo problemu z ich zamontowaniem?
Jakie zmiany (kable itp.) będę musiał poczynić by ten licznik z obrotomierzem zamontować?

Kiedyś gdzieś przeczytałem że mazdy generalnie były tak składane, że nawet "biedne" wersje miały poprowadzone instalacje tak, że można było wiele z części dostępnych przy bogatszych wyposażeniach zamontować.
Mam na przykład całą instalację do podgrzewania foteli przednich, okablowanie do sprzętu audio itp.


Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź!

PostNapisane: 3 lis 2005, 10:22
przez Paweł
Lukka napisał(a):Kiedyś gdzieś przeczytałem że mazdy generalnie były tak składane, że nawet "biedne" wersje miały poprowadzone instalacje tak, że można było wiele z części dostępnych przy bogatszych wyposażeniach zamontować.
Mam na przykład całą instalację do podgrzewania foteli przednich, okablowanie do sprzętu audio itp.

Wiazka glowna owszem jest zawsze identyczna, ale wiazki pomocnicze (silnika, drzwi) sa zalezne od wersji. Teraz pytanie, czy silniki PN wystepowaly z obrotmierzem – jesli tak, to prawdopodobnie wystarczy zmienic zegary, watpie jednak czy od "benzyny" beda pasowaly.

PostNapisane: 3 lis 2005, 10:46
przez dychy
gdzieś przeglądając oferty Mazd widziałem w silniku 1,7D licznik z obrotkiem...ale predkościomierz był do 180km/h a w benzynie jest do 240km/h...

PostNapisane: 3 lis 2005, 11:58
przez Lukka
dychy napisał(a):gdzieś przeglądając oferty Mazd widziałem w silniku 1,7D licznik z obrotkiem...ale predkościomierz był do 180km/h a w benzynie jest do 240km/h...


Coż chyba zaryzykuję i kupię zegary bo 70 zł to nie są strasznie wielkie pieniądze – zwłaszcza, że widziałem je również za 200 :|
I spróbuję je zamontować...
Ale gdyby nie było opcji podłączenia obrotomierza (tfu tfu tfu), to czy np. jakiś elektromechanik byłby w stanie podłączyć obrotomierz pod silnik (cewkę) by brał z niego odczyt obrotów?
Dodam jeszcze, że nie wiem jaką mam wersję wyposażenia autka, ale w standardzie mam regulowaną kierownicę i centralny zamek, 2 fabryczne głośniki z przodu (grają jak marzenie :D )

Pozdrawiam!

PostNapisane: 3 lis 2005, 16:25
przez sołtys
Lukka napisał(a):podłączyć obrotomierz pod silnik (cewkę) by brał z niego odczyt obrotów?



to przecież diesel nie ma cewki zapłonowej <lol> obrotomierze są zazwyczaj zrobione na zasadzie czujnika na kole zamachowym ale nie wiem jak to jest w 323 ogólnie wszystko da sie zrobić ale z przeróbką z benzyny na diesel bedzie kupa zachodu.

PostNapisane: 3 lis 2005, 16:42
przez Lukka
sołtys napisał(a):
Lukka napisał(a):podłączyć obrotomierz pod silnik (cewkę) by brał z niego odczyt obrotów?



to przecież diesel nie ma cewki zapłonowej <lol> obrotomierze są zazwyczaj zrobione na zasadzie czujnika na kole zamachowym ale nie wiem jak to jest w 323 ogólnie wszystko da sie zrobić ale z przeróbką z benzyny na diesel bedzie kupa zachodu.


No tak, mój błąd, ale to przez to że cały dzień czytam o tym jak montować obrotomierz ale w benzyniakach :/ o dieselkach ciężko coś znaleźć :(
Nic, to będę próbował, może się uda.

Pozdrawiam.

PostNapisane: 9 lis 2005, 01:04
przez mefyoo
dychy napisał(a):gdzieś przeglądając oferty Mazd widziałem w silniku 1,7D licznik z obrotkiem...ale predkościomierz był do 180km/h a w benzynie jest do 240km/h...


Można zdemontować zestaw wskaźników i wrzucić prędkościomierz od starego zestawu wskaźników.

Aby zamontować obrotomierz, trzeba się najpierw dowiedzieć skąd obrotomierz bierze odczyt i czy to urządzenie znajduje się w tym pojeździe, jeśli tak to wystarczy podłączyć dobrze przewody (do tego przydał by się elektryk od japończyków najlepiej)

Kiedyś myślałem o czymś takim w Passacie 1.8 Benzyna, ponieważ nie posiada on również obrotomierza, lecz są wersje z obrotomierzem. Rozmawiałęm o tym z gosiem który zakładał mi gaz, mówił że odczyt obrotów bierze się ze sterownika i dany sterownik moze niemieć specjalnego wyjścia na obrotomierz. Ale sam wie jakie są obroty bo takich danych wymaga program który ustala skład mieszanki ( Wie ale nie powie) Po podłączeniu laptopa można śledzić obroty. Podobnie może być w mazdzie ....

PostNapisane: 17 lis 2005, 18:28
przez HexeHarry
Lukka –
I) Obrotomierze w niemieckich dieslach najcześciej biorą sygnał z alternatora :) , ponieważ w klasycznych dieslach bez elektroniki sterującej nie bardzo można wziąć sygnał z innego źrodła.

II) Inną metoda jest zczytanie sygnału z przewodu wtryskiwacza, a mianowicie:
1) wykonać cewkę, której rdzeniem będzie metalowy przewód idący do wtyskiwacza. Zmiana cisnienia w momencie wtrysku powoduje zmiane impedancji takiej cewki co z koleji powoduje powstanie sygnału elektrycznego.
2) podłączyć to pod obrotomierz i w zależności od typu obrotomierz od benzyniaka i przeskalować obrotomierz mechanicznie lub elektrycznie.

Taki system pomiaru stosowany jest w sprzęcie diagnostycznym do diesli.
Jak dobrze poszukacie, to na forum "elektroda" jest schemat budowy lampy stroboskopowej do benzyniaka – taki układ może posłużyć do budowy układu pomiarowego prędkości obrotowej.

III) Kolejny sposób to przymocowanie na kole pasowym małego magnesu neodymowego i umieszczenie w jego sąsiedztwie kontaktronu – jeśli zastosujesz obrotomierz elektroniczny (np. przemysłowy), to wystarczy to spiąć razem

Metod pomiaru prędkości obrotowej jest wiele – automatyka przemysłowa dostarcza wiele gotowych rozwiązań.
Pytanie, na ile jesteś zacięty w sobie by się w to bawić :] .

Pozdrawiam

PostNapisane: 18 lis 2005, 10:27
przez Lukka
Uff!
No to nieźle mi to wytłumaczyłeś ;) za co bardzo Ci dziękuję!
<jupi> Dziś (piątek) lub jutro powinienem dostać licznik z obrotomierzem, i sprawdzę empirycznie czy da się go zamontować bez przeróbek ;) tak żeby działał.
Jeśli będą wymagane głębsze modyfikacje to na 100% wykorzystam którąś z Twoich sugestii :)

Pozdrawiam serdecznie!

PostNapisane: 18 lis 2005, 19:02
przez marek
sołtys napisał(a):obrotomierze są zazwyczaj zrobione na zasadzie czujnika na kole zamachowym ale nie wiem jak to jest w 323


w 323/ MX-3 bierze obroty z aparatu zaplonowego

PostNapisane: 21 lis 2005, 10:17
przez Lukka
No i się skończyło rumakowanie :(
Miałmi facet przysłać licznik, czekam, czekam i nic... więc dzwonię i pytam czy wysłał – mówi że nie.
To się jeszcze raz pytam czy ten licznik jest w 100% sprawny itp. – akurat facet był przy tej mazdzie i okazało się, że autko jest po dzwonie i licznik jest popękany :(
Jakoś <jelen> słabą miał pamięć bo i w mailach i telefonach pytałem czy jest licznik sprawny to zawsze mówił że jest wszystko ok. <killer>
Cóż, szukam dalej licznika z oborotomierzem do 323 BG '92 -ma ktoś może na zbyciu ? ;)

Pozdrawiam.

PostNapisane: 21 lis 2005, 16:49
przez Piotrek 2005
jak sciagniesz plastik to masz kolo zebate z patyczkiem podlacz to pod wiertarke i krecisz licznik, a nawet na pierwszym lepszym warsztacie ci zrobia powodzenia

PostNapisane: 26 lis 2005, 22:41
przez Lukka
Sprawdzone empirycznie, zegary z obortomierzem wsadzone do PN'a:
obrotmierz nie działa ;(
Działa natomiast rezerwa (świeci)
Byłem u elektryka samochodowego, powiedział, że bez problemu, małym kosztem zrobi by obrotomierz działał ;D

Pozdrawiam.