Lukka –
I) Obrotomierze w niemieckich dieslach najcześciej biorą sygnał z alternatora

, ponieważ w klasycznych dieslach bez elektroniki sterującej nie bardzo można wziąć sygnał z innego źrodła.
II) Inną metoda jest zczytanie sygnału z przewodu wtryskiwacza, a mianowicie:
1) wykonać cewkę, której rdzeniem będzie metalowy przewód idący do wtyskiwacza. Zmiana cisnienia w momencie wtrysku powoduje zmiane impedancji takiej cewki co z koleji powoduje powstanie sygnału elektrycznego.
2) podłączyć to pod obrotomierz i w zależności od typu obrotomierz od benzyniaka i przeskalować obrotomierz mechanicznie lub elektrycznie.
Taki system pomiaru stosowany jest w sprzęcie diagnostycznym do diesli.
Jak dobrze poszukacie, to na forum "elektroda" jest schemat budowy lampy stroboskopowej do benzyniaka – taki układ może posłużyć do budowy układu pomiarowego prędkości obrotowej.
III) Kolejny sposób to przymocowanie na kole pasowym małego magnesu neodymowego i umieszczenie w jego sąsiedztwie kontaktronu – jeśli zastosujesz obrotomierz elektroniczny (np. przemysłowy), to wystarczy to spiąć razem
Metod pomiaru prędkości obrotowej jest wiele – automatyka przemysłowa dostarcza wiele gotowych rozwiązań.
Pytanie, na ile jesteś zacięty w sobie by się w to bawić
![krzywy :]](./images/smilies/krzywy.gif)
.
Pozdrawiam