Kopci, dużo pali 1.7 PN

Witam
Moja leciwa aczkolwiek wdzięczna Mazda 1.7D PN, kopci (trwa to już od momentu zakupu, ale nie zwracałem wcześniej na to szczególnej uwagi) i dużo pali (ok. 7 – 7,5 litrów po mieście przy normalnym stylu jazdy, piątka od 70 km/nie jeżdżąc nie więcej niż 100 km/h) Silnik ten słynie bardzo dobrej ekonomi niestety w moim przypadku tak nie jest, a kopcenie sygnalizuje, iż w spalinach znajduję się duża ilość nie spalonego paliwa. Dodatkowo nadmienię że zimą dopóki silnik się nie rozgrzeje strasznie trzęsie, po rozgrzaniu do temp. roboczej jest znaczna poprawa, nie mniej jednak i tak wibrację są za mocne.
W związku powyższym obstawiam, iż wtryski leją (bądź też zły kat wtrysku lub jeszcze spalanie stukot owe) i tu pojawia się moje pytanie, czy mogę zmniejszyć dawkę paliwa na pompie wtryskowej?! Jeśli tak, to proszę o wskazówki w jaki sposób tego dokonać) Oczywiście wiem, że najlepiej byłoby oddać auto do "pompiarza" ale obawiam że naprawa i kalibracja może równa z wartością auta.
Proszę o porady
Moja leciwa aczkolwiek wdzięczna Mazda 1.7D PN, kopci (trwa to już od momentu zakupu, ale nie zwracałem wcześniej na to szczególnej uwagi) i dużo pali (ok. 7 – 7,5 litrów po mieście przy normalnym stylu jazdy, piątka od 70 km/nie jeżdżąc nie więcej niż 100 km/h) Silnik ten słynie bardzo dobrej ekonomi niestety w moim przypadku tak nie jest, a kopcenie sygnalizuje, iż w spalinach znajduję się duża ilość nie spalonego paliwa. Dodatkowo nadmienię że zimą dopóki silnik się nie rozgrzeje strasznie trzęsie, po rozgrzaniu do temp. roboczej jest znaczna poprawa, nie mniej jednak i tak wibrację są za mocne.
W związku powyższym obstawiam, iż wtryski leją (bądź też zły kat wtrysku lub jeszcze spalanie stukot owe) i tu pojawia się moje pytanie, czy mogę zmniejszyć dawkę paliwa na pompie wtryskowej?! Jeśli tak, to proszę o wskazówki w jaki sposób tego dokonać) Oczywiście wiem, że najlepiej byłoby oddać auto do "pompiarza" ale obawiam że naprawa i kalibracja może równa z wartością auta.
Proszę o porady