Wymiana oleju i filtra oleju – Fotorelacja

Postprzez Szary_323F » 13 lis 2008, 20:38

już od tygodnia zbierałem siędo wymiany oliwy i filtra... a jako, że wpadł mi w rękę olej to postanowiłem że wymienię. Z racji że miałem dziś dzień wolnego to postanowiłem to wykorzystać i skoczyć na działkę i podłubać przy Madzi :P



olej jaki dostała to Mobil Super M 15W-40, a filtr to zamiennik.

Zaczynamy od odkręcenia wlewu oleju, póki jeszcze jesteśmy "na górze" przydałoby się zlokalizować filtr oleju... jest on umieszczony pod kolektorem ssącym obok alternatora (to w tym czerwonym kółeczku na zdjęciu poniżej), aby go zdemontować należy wejść pod autko i z tej strony próbować go wykręcić, ale to za chwilę...

Obrazek

przed zejściem do kanału przydałoby się jeszcze zaopatrzyć w jakiś pojemnik w którym spocznie nasza zużyta oliwa. ja znalazłem wiaderko po farbie o pojemności 4litrów – więc powinno wystarczyć :P
potrzeba jeszcze klucz do odkręcenia "korka". jest to 19? lub 18 ;] nie pamiętam (były na jednym).
Więc tak przygotowani udajemy się na dół...

podstawiamy nasze wiaderko tak mniej więcej pod otworem zlewowym, powoli i delikatnie odkręcamy śrubkę (i tu uwaga, dobrze aby silnik nie był zbyt gorący bo oliwa może nas poparzyć). jak już ścieknie cześć to przypominamy sobie gdzie znajdował sięfiltr oleju jak byliśmy na górze... hmm jest on praktycznie pionowo nad korkiem zlewu oliwy – nie da się go nie zauważyć.

Obrazek

i tu kolejna uwaga, nie wszystka oliwa nam spłynie do miski, cześć zawsze zostaje w filtrze i można się poprudzić i silnik też (tak jak ja to zrobiłem) :P
Filtr odkręcamy w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara

Obrazek

i teraz przyszła pora na czasoumilacz... bo trzeba odczekać aż wszystko ładnie spłynie i ja sobie tak umilałem czas przez jakieś półtorej godzinki – nie śpieszyło mi się nigdzie.

Obrazek

a tak wygląda od góry bez filtra

Obrazek

Jak już wszystko nam ścieknie to wskakujemy do kanału sprawdzamy czy jeszcze nie ma resztek oliwy i zabieramy się do montowania filtra.

Obrazek

w pierwszej kolejności zabrałem się za oczyszczenie silnika z oleju, który wylał się ze starego filtra – nie zostawmy tam czegoś "obcego" np. w postaci kawałka ściereczki, która później mogłaby nam coś popsuć jak by siędostała do kanału olejowego...
Obrazek

następnie bierzemy do ręki filtr oleju i smarujemy delikatnie uszczelkę starym olejem aby nam lepiej się wkręcało i na następny raz aby się lżej odkręcało filtr. Zakręcamy go zgodnie z ruchem wskazówek zegara, starannie i mocno aby się nie poluzował podczas eksploatacji pojazdu.

Obrazek

kolejnym krokiem będzie zakręcenie korka w misce olejowej. musimy być dokładni także i w tym miejscu. korek należy wkręcić mocno ale też bez przesady, aby nie zerwać gwintu, bo później może być zonk :P
jak wszystko ładnie już na dole zrobiliśmy to idziemy na górę i bierzemy baniak z olejem

Obrazek

a tak wygląda już zamontowany na swoim miejscu filtr oleju

Obrazek


teraz wlewany go poprzez wlew oleju, który odkręciliśmy na samym początku naszej zabawy.

po wlaniu około 3 litrów, przekręciłem kluczyk aby uruchomić silnik aby "zassał" olej. gasimy i czekamy chwilkę, sprawdzamy bagnet i jaki jest na mim stan. dolewamy do odpowiedniej ilości, pamiętajmy że nie możemy przekroczyć stanu "F" – full na bagnecie, czyli wartości szczytowej.
mi wlało sięokoło 3,6 może 3,7l – akurat baniaczek 4 litrowy wystarczył.

Koszty:
Filtr (zamiennik) – 12 zł
Olej Mobil Super M 15W-40 – 65 zł
Czasoumilacz – 2,35zł

łączny czas wymiany około 2 godzin.


mam nadzieje że komuś się przyda ta fotorelacja
pozdrawiam ;)
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 kwi 2007, 21:20
Posty: 149
Skąd: Lublin Chełm
Auto: Mazda MX-3 1.6 DOHC '95
BMW E36 M52B25 Touring '98

Postprzez TALREP » 14 lis 2008, 09:24

hmm, nie za dużo tego oleju przypadkiem ci weszlo? Zaraz po zalaniu świerzym olejem na bagnecie zawsze będzie za mało bo olej nie zdąży spłynąć do miski olejowej. Ja zawsze zalewam 3L i jak olej spłynie to jest OK.

I jeszcze jedna uwaga. Korek wlewu oleju lepiej jest odkręcić po wukręceniu korka spustowego w misce i filtra oleju, wtedy jest latwiej spuszczać olej bo nie ma takiego cisnienia i nie pochlapiesz sie przy odkrecaniu korka spustowego i filtra.
ObrazekObrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 lis 2005, 16:30
Posty: 581
Skąd: Łomianki
Auto: była mazda 323f BG 1.6 1991r
jest toyota avensis T25 2.0 2003r

Postprzez Szary_323F » 14 lis 2008, 11:49

TALREP napisał(a):nie za dużo tego oleju przypadkiem ci weszlo

a wiesz, że nie ;) nie napisałem tego, ale jak spuszczałem olej to później mazdę podniosłem lewarkiem do góry i najprawdopodobniej wszystek olej się zlał do wiaderka.


TALREP napisał(a):Korek wlewu oleju lepiej jest odkręcić po wukręceniu korka spustowego...

fakt :D ale jak to się mówi "zapomniało mi się" :]
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 kwi 2007, 21:20
Posty: 149
Skąd: Lublin Chełm
Auto: Mazda MX-3 1.6 DOHC '95
BMW E36 M52B25 Touring '98

Postprzez D4NI3L » 16 lis 2008, 23:05

no to filterek juz zakupilem tylko zastanawiam sie jakim olejem teraz go zalać do tej pory był zawsze lotos 15W40?!?! hmm??
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2008, 15:40
Posty: 2862 (6/1)
Skąd: Trójmiasto

Postprzez żubr » 17 lis 2008, 10:55

wszystko ok, oprócz tego że uszczelkę smaruje się NOWYM olejem i nie po to żeby lepiej się wkręcało, tylko żeby przy następnej wymianie filtr dał się wykręcić bez problemu. Inaczej uszczelka zostaje zwulkanizowana z blokiem i bardzo ciężko potem usunąć jej resztki. Filtr przykręcić ręką bez użycia narzędzi.
a uruchamianie silnika żeby "zassał" olej przy wlanych 3ch litrach to bardzo zły pomysł. Wlać tyle żeby było pod max, może nawet lekko przekroczyć i tyle.
Forumowicz
 
Od: 17 lis 2008, 10:48
Posty: 37

Postprzez mod » 20 lis 2008, 14:52

Hmm to nowym czy starym olejem. Na forum było już kiedyś pisane że starym... to która wersja prawdziwa :| Ja bym hmm użył nowego ale może się mylę.
Naczynia na kuchnie indukcyjne http://www.averkom.pl ;
SPAWANIE PLASTIKU – PW
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 lut 2006, 21:49
Posty: 208
Skąd: Poznań / Owińska
Auto: była 323F 1.6 GB, 626GF 1.8 1997, została 626GF 2.0 1999, Citroen Xsara II 2002 16v

Postprzez trelemorele » 4 cze 2009, 10:55

hm dziwne mi tez weszło 3 L oleju i jest prawie idealnie na bagnecie troche ponad polowe jezdze juz 2 tyg i jest ok. Moze całosc sie nie zlała.... ale niby auto stało godzinke i nic juz nie kapało to zakreciłem i zalałem. :|

co do smarowania uszczelki to sam nie wiem posmarowałem nowym olejem ale w ksiazce serwisowej typu sam naprawiam wyczytałem ze dobrze jest posmarowac smarem ale jakos ta opcja mi sie nie widziała :P
Początkujący
 
Od: 1 gru 2008, 16:07
Posty: 23
Skąd: Kolbuszowa
Auto: 323F BG1.6 8V 1991r 84km 125Nm

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323