Strona 1 z 2
Sonda Lambda

Napisane:
12 lis 2008, 21:21
przez bikus
Witajcie, z miesiac temu wymienilem sonde na nowa (kupilem Magneti Marelli) i nadal mam blad nr 17 (to jest blad sondy lambda a nie cisnienia zwrotnego tak chociazby jest napisane w 4 katalogach servisowych jakie widzialem u kilku mechanikow) i cos mi dalej sporo pali (11-12l w miescie) wiec poszukalem troche i znalazlem jak ja sprawdzic:
po rozgrzaniu silnika (15km przejechane na wyzszych obrotach) podlaczylem Voltomierz przy samej sondzie i napiecie na wolnych wynosi okolo 0,7 V a jak dam obroty na 2500-3000 to napiecie zwieksza sie powoli do 0,9V – po puszczeniu gazu szybko spada na chwilke do 0,2-0,4V i na wolnych znowu trzyma okolo 0,7
przeczytalem ze sonda powina na wolnych pokazywac tak 0,2V a przy otwartej przepustnicy okolo 0,9-1V
czy te objawy swiadcza o tym ze nowa sonda jest padnieta czy moze byc cos jeszcze?
z gory dzieki za odpowiedzi.
pozdrawiam

Napisane:
12 lis 2008, 21:58
przez michal154
Wygląda że dobrze. Sonda powinna działać w zakresie 0.2 – 0.8. A wykasowałeś błędy?

Napisane:
12 lis 2008, 22:06
przez bikus
kasowalem ze 3 razy i dalej blad wraca... ale co jest dobrze? nie powinna przy wolnych obrotach podawac nizszego napiecia?
narazie sprawdzalem tylko napiecie przy sondzie, tez jest opcja ze sygnal nie dochodzi do kompa (przerwane kable czy cos takiego) ale jak to sprawdzic?

Napisane:
12 lis 2008, 22:23
przez michal154
Należy odłączyć aku, poszukać sterownika wyciągnąć wtyczkę, poszukać rozpiski, i miernikiem sprawdzić przejście. A teraz ważne pytanie, GAZ jest? A powiedz skąd wiesz ze to nie jest błąd ciśnienia zwrotnego?

Napisane:
12 lis 2008, 22:29
przez bikus
Gazu nie ma. Wiem ze to standardowy blad przy LPG.
wtyczka wiem gdzie od sondy ale gdzie w mojej BG jest ECU? a ze to blad sondy to jak pisalem w 4 katalogach servisowych i programie do Mazd u kilku mechanikow sprawdzalem i wszedzie bylo ze to blad Sondy.... a po 2 cos jest nei tak z nia bo mi nadal duzo pali i wedlug mnie cos jest nie tak :/

Napisane:
12 lis 2008, 23:59
przez fotos
mógłby mnie ktoś uświadomić gdzie jest ta sonda lambda umiejscowiona w mx3 1.6 16V DOHC ?

Napisane:
13 lis 2008, 00:20
przez bikus
przy poczatku kolektora wydechowego z gory ja widac

, jak stoisz przy masce przodem do samochodu to po prawej stronie w kolektorze wystaje takie cus z kabelkiem


Napisane:
13 lis 2008, 01:05
przez Bladyy78
Sondę masz dobra ale to co pokazuje wskazuje ze masz zbyt bogatą mieszankę sonda na wolnych powinna oscylować w granicach 0,5V. Zwykłym miernikiem trudno dobrze sondę sprawdzić. Dodając gazu napięcie powinno rosnąć ale po ustabilizowaniu obrotów np na 3 tys znowu powinno oscylować w granicach 0,5V.

Napisane:
13 lis 2008, 01:40
przez bikus
Bladyy78 ze mam bogata mieszanke to sie domyslam bo czuc waha na wolnych obrotach i na bardzo wysokich (5000/min) ale jak to sie reguluje jak z tym walczyc bo silnik mam na 99% przelany tylko ze mi sie wydaje ze to przez sonde
a to ze mam blad to zaczynam podejrzewac ze gdzies jest problem z komunikacja sonda-ECU bo moze komp poprostu nie dostaje informacji od sondy i daje duza mieszanke bo jest w tym trybie awaryjnym czy cos takiego...

Napisane:
13 lis 2008, 10:46
przez Bladyy78
Możesz nie mieć komunikacji sondy z komputerem, ale równie dobrze możesz mieć padnięty termostat i masz niedogrzany silnik co może skutkować takim objawem, sprawdzić również musisz czujnik temperatury z zieloną wtyczką może również on być padnięty i silnik masz ciągle na ssaniu. Wymień filtr powietrza. Sprawdź kable i świece. Kable możesz sprawdzić omomierzem ich oporność nie powinna przekraczać 15 kiloomów.

Napisane:
13 lis 2008, 19:46
przez bikus
to pokolei.... silnik nie jest caly czas na ssaniu bo jak sie nagrzeje to obroty spadaja do 750-800 i jest good... ale wtedy czuc paliwo wlasnie (jakby byl ostro przelany)
z tego wynikaloby ze czujniki i termostat jest ok. temp rosnie, wiatrak sie zalacza jak sie za dlugo w korkach stoi...
filtr jest storzkowy i byl myty niedawno i jest na 100% OK (K&N siedzi)
co do swiec i kabli to z 1,5 miecha temu wymienilem na nowe NGK i kable i swiece wiec odpada
ale jak cos to powiedz mi w jaki sposob sprawdza sie czujnik temp i termostat ( i gdzi ejest termostat bo czujnik to wiem:))
Acha i gdzie w mojej Mazdzie jest Komp?? bo nei wiem gdzie szukac( tak jak w BA za konsona za radiem?) bo bez tego nie sprawdze komunikacji sondy z kompem


Napisane:
13 lis 2008, 21:24
przez michal154
Termostat żeby sprawdzić to musisz rozkręcić układ chłodzenia . On powinien być na na wężu wychodzącym z silnika, chyba w okolicy pompy wody. A sprawdza się go tak, że zimny termostat wrzucasz do szklanki – kubka – naczynia i patrzysz jak sie zachowuje. Powinien sie otworzyć. Niekiedy jak jest zimno to widać po wskazówce kiedy sie otworzy bo temperatura silnika spada bo dostaje większego przepływu wody czyli dostaje więcej zimnej i sie ochładza.

Napisane:
13 lis 2008, 21:44
przez bikus
spoko to jeszcze powiedz mi jak sie sprawdza czujniki temp i gdzie w mojej Mazdzie jest komputer sterujacy silnikiem

Napisane:
13 lis 2008, 21:57
przez michal154
Komputer nie wiem, jeśli jest tam gdzie w zwykłej 323 to jutro poszukam. Czujniki sprawdza się tak że bierze się miernik, włącza ohmy, i podłącza pod czujnik. I w miarę wzrostu temperatury zmienia sie rezystancja. Chyba w forumowej księdze widziałem oporności czujników, zaraz sprawdzę. Ale przeważnie są 2 czujniki jeden do ECU jeden na deskę. Wiem że w passacie tak było na bank, bo były jeden obok drugiego na rurze wychodzącej z bloku silnika a w madzi jeszcze tego nie przerabiałem
Edit:
odnośnie ecu
W mądrej księdze piszą :
"Urządzenie sterujące układem zapłonowym i wtryskowym znajduje się z przodu nad środkowym tunelem"
Edit #2:
W 2 mądrej księdze piszą tak:
"Czujnik temperatury cieczy chłozącej
Umieszczony w obudowie termostatu czujnik przekazuje do elektronicznego urządzenia sterującego informację o stanie cieplnym silnika.
Rezystancja:
w temperaturze – 20'C: 14600 do 17800 Ohm
w temperaturze +20'C: 2200 do 2700 Ohm
w temperaturze +40'C: 1000 do 1300 Ohm
w temperaturze +60'C: 500 do 650 Ohm
w temperaturze +80'C 290 do 350 Ohm"
"Termostat
Termostat woskowy jest umieszczony w obudowie, po prawej stronie głowicy."
Powodzenia

Napisane:
13 lis 2008, 22:21
przez bikus
o dzieki, jutro moze jak bede mial chwile to poszukam tej "czarnej" skrzynki... a sluchaj a nie wiesz przypadkiem czy kabel od sondy idzie bezposrednio do kompa czy przez jakis przekaznik czy co jeszcze innego?

Napisane:
13 lis 2008, 22:29
przez michal154
kable od sondy idzie do złączki która jest zaraz przy silniku. A później bezpośrednio do ecu. Schemat mówi tak samo.

Napisane:
13 lis 2008, 22:31
przez bikus
no zlaczka wiem gdzie jest i wlasnie na niej mierzylem napiecie jakie daje sonda... a sluchaj ja widze ze masz jakies booki i schematy do mazdy 323(f) masz to w formie elektronicznej?:>

Napisane:
13 lis 2008, 22:47
przez michal154
No raczej ;>
W podpisie jakiegoś użytkownika, nie wiem czy nie któregoś moda był link do pliku z linkami. Jak znajdę to podeślę

Napisane:
13 lis 2008, 22:49
przez bikus
bylbym wdzieczny

a duzo to zajmuje?

Napisane:
13 lis 2008, 22:55
przez michal154
sam plik to jakiś html chyba. Zajmuje mało ale książka w pdfie waży 49 i 65 mega