Rezystancja przewodów WN a ocena stopnia zużycia
Strona 1 z 1
Witam!
Panowie, zastanawiam się nad "fachową" metodą oceny zużycia przewodów WN. Nie wiem kiedy ostatnio były zmieniane w moim aucie (zrobił to poprzedni właściciel), w związku z czym zasanawiam się, czy warto je zmienić, pomimo iż auto generalnie chodzi OK (tzn. tak mi się wydaje, bo pewności nie mam)
W dwóch opracowaniach typu "Sam naprawiam" znalazłem wzmiankę na temat przewodów zapłonowych – ich maksymalna rezystancja powinna wynosić 16 k Ohm / m.
W związku z tym mam pytanko do speców w temacie – czy mierząc rezystancję da się w jakiś sensowny sposób zweryfikować stan zużycia przewodów WN? Sprawdziłem u siebie i wyszło dokładnie:
cewka-aparat 19,5 kOhm/m czyli 22%większa rezystancja (od maksymalnej)
4-ty cylinder 22,7 kOhm/m czyli 41% większa rezystancja (od maksymalnej)
3-ci cylinder 19,7 kOhm/m czyli 23% większa rezystancja (od maksymalnej)
2-gi cylinder 13,0 kOhm/m czyli 18% mniejsza rezystancja (???) (od maksymalnej)
1-szy cylinder 15,2 kOhm/m czyli 5% mniejsza rezystancja (???) (od maksymalnej)
Co do tych wyników nie mam jeszcze 100% pewności, bo długości przewodów wzięłem z katalogu, a nie z rzeczywistości, ale powinny być takie same. Dziwią mnie jednak te rozbieżności w wynikach
Podsumowując – przewód do 4-go cylindra ma aż o 41% większą rezystancję od deklarowanej, więc teoretycznie powinen dawać słabszą iskrę. Czy taki wynik kwalifikuje go do wymiany?
Z autem nie ma żadnych problemów, pali rano OK, nawet w wilgotne dni.
Z góry dziekuję za wszelkie opinie
Panowie, zastanawiam się nad "fachową" metodą oceny zużycia przewodów WN. Nie wiem kiedy ostatnio były zmieniane w moim aucie (zrobił to poprzedni właściciel), w związku z czym zasanawiam się, czy warto je zmienić, pomimo iż auto generalnie chodzi OK (tzn. tak mi się wydaje, bo pewności nie mam)
W dwóch opracowaniach typu "Sam naprawiam" znalazłem wzmiankę na temat przewodów zapłonowych – ich maksymalna rezystancja powinna wynosić 16 k Ohm / m.
W związku z tym mam pytanko do speców w temacie – czy mierząc rezystancję da się w jakiś sensowny sposób zweryfikować stan zużycia przewodów WN? Sprawdziłem u siebie i wyszło dokładnie:
cewka-aparat 19,5 kOhm/m czyli 22%większa rezystancja (od maksymalnej)
4-ty cylinder 22,7 kOhm/m czyli 41% większa rezystancja (od maksymalnej)
3-ci cylinder 19,7 kOhm/m czyli 23% większa rezystancja (od maksymalnej)
2-gi cylinder 13,0 kOhm/m czyli 18% mniejsza rezystancja (???) (od maksymalnej)
1-szy cylinder 15,2 kOhm/m czyli 5% mniejsza rezystancja (???) (od maksymalnej)
Co do tych wyników nie mam jeszcze 100% pewności, bo długości przewodów wzięłem z katalogu, a nie z rzeczywistości, ale powinny być takie same. Dziwią mnie jednak te rozbieżności w wynikach
Podsumowując – przewód do 4-go cylindra ma aż o 41% większą rezystancję od deklarowanej, więc teoretycznie powinen dawać słabszą iskrę. Czy taki wynik kwalifikuje go do wymiany?
Z autem nie ma żadnych problemów, pali rano OK, nawet w wilgotne dni.
Z góry dziekuję za wszelkie opinie
W książce "Mazda 323 – Reguluję i naprawiam" – Dieter Korp zapisane jest, że rezystancja przeciwzakłóceniowa jednego metra przewodów Wysokiego Napięcia powinna wynosić co najwyżej 16kΩ.
Przy liczeniu oporności i długości przewodów powinieneś brać pod uwagę wyłącznie faktyczną długość przewodu (bez fajki, itp.). Jak obliczać?
Przykład:
RL<=(16/100)*x [kΩ]
gdzie:
RL – opór konkretnego przewodu WN
x – długość wybranego przewodu WN
Warto sprawdzić, czy przewody nie mają przebić (dyskoteka w ciemnościach), oraz widocznych pęknięć. Oczywiście nie mogą być struchlałe.
Pozdrawiam
..::GofNet::..
Przy liczeniu oporności i długości przewodów powinieneś brać pod uwagę wyłącznie faktyczną długość przewodu (bez fajki, itp.). Jak obliczać?
Przykład:
RL<=(16/100)*x [kΩ]
gdzie:
RL – opór konkretnego przewodu WN
x – długość wybranego przewodu WN
Warto sprawdzić, czy przewody nie mają przebić (dyskoteka w ciemnościach), oraz widocznych pęknięć. Oczywiście nie mogą być struchlałe.
Pozdrawiam
..::GofNet::..
Ostatnio edytowano 23 sty 2007, 19:25 przez GofNet, łącznie edytowano 1 raz
http://download.mx3.info/mazdaspeed.exe
(v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
(v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
Panowie na logike: co jest objawiem zuzycia kabli ?
Oczywiscie gorsze przewodzenie prądu, które jest wynikiem wiekszej rezystancji.
Dla mnie to ze minimalna powinna wynoscci 16K jest bzdurą. To ile powinna wynosci maksymlana, zapytam sie? Przetnij kable bedziesz mial nieskonczoną rezystancje
Oczywiscie gorsze przewodzenie prądu, które jest wynikiem wiekszej rezystancji.
Dla mnie to ze minimalna powinna wynoscci 16K jest bzdurą. To ile powinna wynosci maksymlana, zapytam sie? Przetnij kable bedziesz mial nieskonczoną rezystancje
Pozdro
Haszczu
car history:
2005-2007 --> 323F BA 1.5 '98
2007-.... --> 323F BJ 2.0 Sportive '01
Haszczu
car history:
2005-2007 --> 323F BA 1.5 '98
2007-.... --> 323F BJ 2.0 Sportive '01
- Od: 21 wrz 2005, 11:00
- Posty: 263
- Skąd: Szczecin
- Auto: 323F BJ 2.0 Sportive '01
Mazda 3 BK'06 1.6 CITD
Mnie ciekawi poprostu jaki procent odchylenia od wzorcowej/maksymalnej rezystancji kwalifikuje przewód do wymiany. Chociażby rząd wielkości – czy już 20%, czy może dopiero 100% A może już przekroczenie wymienionych 16kOhm? – w zasadzie tak bezpośrednio wynika z interpretacji cytatu przytoczonego przeze mnie powyżej ("może wynosić maksymalnie 16kOhm").
Oto sprostowanie:
Pozdrawiam
..::GofNet::..
Generalnie z informacji zawartych w Internecie wynika, iż 16kΩ jest graniczną górną wartością oporową przy odcinku przewodu wysokiego napięcia o długości 1m. Zatem poprawiam błąd zaczerpnięty z w/w książki.www.swiatmotoryzacji.com.pl napisał(a):należy stosować te które spowodują jak najmniejszy spadek napięcia, czyli tym samym zapewnią iskrę o największej energii. A zatem przewody o jak najmniejszym oporze elektrycznym. To właśnie niski opór sprawia, że energia przekazywana na świecę nie jest tłumiona, wyładowanie między elektrodami jest najsilniejsze i trwa dłużej, a tym samym pewniejszy staje się zapłon. Jest to szczególnie ważne w przypadku silników zasilanych płynnym gazem oraz w trudnych warunkach atmosferycznych.
Pozdrawiam
..::GofNet::..
http://download.mx3.info/mazdaspeed.exe
(v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
(v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
http://www.ngk.de/Kable_zap3onowe_z_oporno_ci__-.1339.0.html – tutaj jest trochę informacji na ten temat
Coprawda nadal nie wiem czy moje przewody kwalifijują się do wymiany, ale to szczegół Pojawił się większy problem – dobranie kabli NGK do mojego modelu (gaźnik). Z tego co widzę, to długości są trochę inne niż tych od wtryskowca. Katalog oczywiście nie uwzględnia wersji gaźnikowej, bo jest niemiecki, a tam takiej wersji nie było
Coprawda nadal nie wiem czy moje przewody kwalifijują się do wymiany, ale to szczegół Pojawił się większy problem – dobranie kabli NGK do mojego modelu (gaźnik). Z tego co widzę, to długości są trochę inne niż tych od wtryskowca. Katalog oczywiście nie uwzględnia wersji gaźnikowej, bo jest niemiecki, a tam takiej wersji nie było
Ja tak stwierdziłem, opierając się o dane z w/w książki. Niestety w tym przypadku autorowi (tłumaczowi) jak widać wdarł się błąd . Zamieszczone więc przeze mnie błędne informacje skorygowałem, aby nie wprowadzać kogokolwiek, kiedykolwiek w jakikolwiek błąd .procol napisał(a):Chyba nikt tego nie twierdzil?
Abstrahując od rdzenia tematu nasuwa się pytanie: Czy coś jest nie tak z kulturą pracy jednostki napędowej? Jaki jest powód Twojego zainteresowania przewodami WN w swojej Mazdzie?
Powracając do tematu dodam, iż ja jakieś niemal rok temu zmieniałem przewody (były JC są NGK), ale efektów tudzież ewentualnych różnic nie dostrzegłem. Dziś je zmierzyłem i oto wyniki pomiarów (od najkrótszego):
1. 8,80kΩ
2. 10,00kΩ
3. 10,40kΩ
4. 13,20kΩ
9,5kΩ (przewód co cewki)
Występowały drobne wahania, zależnie od tego, jak mocno i jaką powierzchnią były przyłożone końcówki pomiarowe, jednak powyższe dane przedstawiają najniższe wskazania.
Podkreślam, iż mimo ich wymianie nie zauważyłem żadnej różnicy. Gdybym wiedział, że tak będzie, to nie kupowałbym nowych (naszczęście tylko 130zł). Wtedy również wymieniłem świece (z NGK na NGK). Efekt? Żaden...
Pozdrawiam
..::GofNet::..
http://download.mx3.info/mazdaspeed.exe
(v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
(v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
Jest jeszcze jedna wartość o której zapomnieliśmy chyba – samo napięcie!
Przecież przy wysokim napięciu takie rezystancje typu 10-20 kΩ są praktycznie niczym. Różnice w % właściwie nie mają znaczenia, bo mA produkowane przez cewkę i tak "kryją" się poniżej granicy rezystancji kabla.
Na przykład 2kV napięcia i 20kΩ oporu kabla -->100mA a wydajność prądowa cewki nie jest wcale wielka (pewnie kilka mA). Przy takim napięciu nawet 100kΩ kabla nie ma znaczenia, bo iskra i tak przeskoczy.
Przecież przy wysokim napięciu takie rezystancje typu 10-20 kΩ są praktycznie niczym. Różnice w % właściwie nie mają znaczenia, bo mA produkowane przez cewkę i tak "kryją" się poniżej granicy rezystancji kabla.
Na przykład 2kV napięcia i 20kΩ oporu kabla -->100mA a wydajność prądowa cewki nie jest wcale wielka (pewnie kilka mA). Przy takim napięciu nawet 100kΩ kabla nie ma znaczenia, bo iskra i tak przeskoczy.
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Panowie, ja miałem z czterech kabli trzy różne (innej firmy). Do tego dwa miały rezystancję typową 21k/m a pozostałe dwa w okolicy 15k/m. Ponad rok tak jeździłem. Wymieniłem na nowe właściwie dla zasady, przy okazji też palec i kopułkę (lepiej zapobiegać niż leczyć, a po palcu przebieg było mocno widać już). Żadnej różnicy
Dopóki nie siada WN, albo kable nie mają ewidentnych problemów typu przerwa lub przebicie, będzie palił. Oczywiście, o ile świece są jeszcze w dobrym stanie
Dopóki nie siada WN, albo kable nie mają ewidentnych problemów typu przerwa lub przebicie, będzie palił. Oczywiście, o ile świece są jeszcze w dobrym stanie
Podobnie, jak ja. Przewody były JC, więc miałem nadzieję, że po ich wymianie może coś będzie lepiej... Świece miały niewiadomy przebieg a były za <8zł/szt., więc postanowiłem kupić i zmienić i je.Briareos napisał(a):Wymieniłem na nowe właściwie dla zasady
Ogólnie bez powodów bym nic nie robił, ale od samego początku, jak kupiłem samochód (niemal trzy lata temu) po wyłączeniu ssania silnik potrafi na wolnych obrotach co któryś zapłon zgubić. Nie poprawia się to ani nie pogarsza niezależnie od temperatury, paliwa, czy innych czynników.
Szczerze pisząc, miałem nadzieję, że wymiana w/w elementów pomoże, ale niestety myliłem się. Nie przeszkadza mi to jakoś wyjątkowo (jedynie na wolnych obrotach, czyli skrzyżowania, chwilowy postój, itp.), ale niewątpliwie chciałbym, aby wszystko było jak trzeba. Znam możliwe przyczyny (kopułka, palec, przewody WN, świece, końcówki wtryskiwaczy, itp.), ale nie chciałem zbędnie inwestować. Latem wymienię jeszcze kopułkę i palec i oby to było to. W przeciwnym razie sobie daruję...
Pozdrawiam
..::GofNet::..
http://download.mx3.info/mazdaspeed.exe
(v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
(v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
Witam.
Miałem ostatnio problem z odpaleniem swojej Mazdy 323F BA-BP która stała pod chmurką więcej niż tydzień. Pogoda w pierwsze 2 dni to słońce z poranną wilgocią na autach kolejne 3 dni deszcze i 6 dnia słońce z poranną wilgocią. Na 7 normalny dzień po pracy chcę odpalić Efkę, kręcę i kręcę i nic auto nie załapało kluczyk cofnąłem zapalił mi się znaczek Immobilizera a zgasł jak wyjąłem go ze stacyjki, odpalam drugi raz nogą dodając gazu silnik załapał ale tak pracował jakby wał miał pójść bokiem i telepało ze stukami dodałem gazu wszystko się unormowało, czuć było ostry zapach benzyny. Potem auto weszło w normalnie wysokie obroty na ssaniu, a podczas jazdy nie zauważyłem spadku mocy itp. W kolejne dni auto odpalało normalnie.
Kopułka i palec wymieniony wiosną z sondą lambda, silnik po remoncie głowicy, wymianie panewek, pierścieni i rozrządu. Świece DENSO mają rok. Zmierzyłem więc multimetrem przewody w/n w Efce...
Wykaz pomiarowy pokazał mi tak:
1. Długi przewód pokazało mi 5,16
2. Krótszy przewód pokazało mi 4,97
3. Krótki przewód pokazało mi 3,72
4. Najkrótszy przewód pokazało mi 3,58
Mógłby ktoś przeliczyć owe wartości z multimetru czy kable w/n są dobre mimo wieku 5 lat dodam że śmigam na kabelkach NGK a w nocy po spryskaniu przewodów iskier nie widać .
Miałem ostatnio problem z odpaleniem swojej Mazdy 323F BA-BP która stała pod chmurką więcej niż tydzień. Pogoda w pierwsze 2 dni to słońce z poranną wilgocią na autach kolejne 3 dni deszcze i 6 dnia słońce z poranną wilgocią. Na 7 normalny dzień po pracy chcę odpalić Efkę, kręcę i kręcę i nic auto nie załapało kluczyk cofnąłem zapalił mi się znaczek Immobilizera a zgasł jak wyjąłem go ze stacyjki, odpalam drugi raz nogą dodając gazu silnik załapał ale tak pracował jakby wał miał pójść bokiem i telepało ze stukami dodałem gazu wszystko się unormowało, czuć było ostry zapach benzyny. Potem auto weszło w normalnie wysokie obroty na ssaniu, a podczas jazdy nie zauważyłem spadku mocy itp. W kolejne dni auto odpalało normalnie.
Kopułka i palec wymieniony wiosną z sondą lambda, silnik po remoncie głowicy, wymianie panewek, pierścieni i rozrządu. Świece DENSO mają rok. Zmierzyłem więc multimetrem przewody w/n w Efce...
Wykaz pomiarowy pokazał mi tak:
1. Długi przewód pokazało mi 5,16
2. Krótszy przewód pokazało mi 4,97
3. Krótki przewód pokazało mi 3,72
4. Najkrótszy przewód pokazało mi 3,58
Mógłby ktoś przeliczyć owe wartości z multimetru czy kable w/n są dobre mimo wieku 5 lat dodam że śmigam na kabelkach NGK a w nocy po spryskaniu przewodów iskier nie widać .
- Od: 12 mar 2007, 23:40
- Posty: 344
- Skąd: Białystok, Wa-wa
- Auto: Mazda 323F BA-BP
1840cm3,114 KM
Kable to raczej po rozgrzaniu się auta przerywałyby, a 5 lat to sporo czasu.Ja bym wymienił, zwłaszcza, że te ngk-i co teraz robią, nie maja najlepszej opinii...no chyba, że aparat zapłonowy pada, albo wilgoć złapał...
Mam pytanie dotyczące oporności kabli WN. Pacjent Citroen Berlingo, Kable NGK
Czy za mała oporność świadczy o zużyciu kabla czy za duża
https://www.ngk.de/pl/technika-w-szczeg ... plonowych/
Są kable w nim co mają oporność 0,7 – 0,9 k om. A więc mniejszą niż niż norma. Na chłopski rozum to lepiej... Ale czy na pewno Czy one mogą być odpowiedzialne za okresowa pracę na 3 cylindrach
Czy za mała oporność świadczy o zużyciu kabla czy za duża
https://www.ngk.de/pl/technika-w-szczeg ... plonowych/
Są kable w nim co mają oporność 0,7 – 0,9 k om. A więc mniejszą niż niż norma. Na chłopski rozum to lepiej... Ale czy na pewno Czy one mogą być odpowiedzialne za okresowa pracę na 3 cylindrach
Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości