Zawór regulacyjny biegu jałowego (ssanie) – proszę o redę!

Postprzez rutilus » 18 kwi 2006, 17:54

Witam,
Problemem, z jakim się borykam od dłuższego czasu jest brak tzw. ssania. Pod pojęciem ssanie rozumiem opadanie obrotów silnika do zadanej wartości w miarę rozgrzewania się silnika, a u mnie obroty są na zimnym silniku bardzo małe i wzrastają do 900obr/min wraz ze wzrostem temp. w silniku. Postanowiłem sprawdzić kilka elementów które prawdopodobnie są winne temu problemowi.
Pierwszym było sprawdzenie Zaworu Regulacyjnego Biegu Jałowego (oznaczony numerem 4 na fotografii). Według książki należy rozgrzać silnik, wyciągnąć wtyczkę dwustykową z zaworu (usłyszeć powinno się wtedy wyraźny pstryk zaworu), a następnie zmierzyć rezystancją na stykach (powinna wynosić ok. 11-13 Ohmów). W momencie wyciągnięcia wtyczki obroty powinny wzrosnąć o ok. 300/min.
Tak też postąpiłem – usłyszałem pstryk, obroty nie podniosły się, a rezystancja była ok. 13,6 Ohma.
Czy zawór ten kwalifikuje się do wymiany i czy to właśnie on powoduje brak ssania?
Dodam, że komp nie ma żadnych błędów.

P.S. Czy ktoś posiada fotkę czujnika temperatury płyny chłodzącego? Podobno on też ma w tej kwestii coś do spełnienia ale nie mogę go znaleźć. Mam tylko czujnik od wskaźnika temp. płynu chłodzącego i czujnik w termostacie.

<czytaj> I jeszcze jedno pytanie: jak sprawdzić zawór dodatkowego powietrza?

Obrazek
Ostatnio edytowano 19 kwi 2006, 16:37 przez rutilus, łącznie edytowano 1 raz
rutilus
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 maja 2005, 21:37
Posty: 36
Skąd: Szczerców
Auto: 323f BG '94 1.6 16V LPG

Postprzez mad_man » 18 kwi 2006, 18:24

Szefie, klania sie zapchany filtr powietrza i filtr gazu do wymiany, a ten zawor zostaw w spokoju. Dwa 13,6 Ohma jest ok bo tolerancja rezystorow jest dosc duza. (To powiedzial elektronik :D )
http://planme.pl – jezeli szukasz harmonogramu...:)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 maja 2005, 15:48
Posty: 428 (1/3)
Skąd: Oświęcim
Auto: '91 323F BG 16V 1.6 (gaz)
'95 626 GE 1.8 (rip)
'96 323F BA 1.5Z (sold)
'09 Laguna 2.0T F4R

Postprzez rutilus » 18 kwi 2006, 18:52

Szefie ;) też jestem elektronikiem ale wiem że w takich urządzeniach tolerancja jest bardzo dokładna i z założenia powinna być od 11-13 ale niewazne. Chyba to że obroty się nie podnoszą po wyjęciu wtyczki jest już oznaką jakiegoś uszkodzenia.
p.s. filtr powietrza jest czysty, a ten od gazu sprawdze jak radzisz.
czekam na inne podpowiedzi...
rutilus
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 maja 2005, 21:37
Posty: 36
Skąd: Szczerców
Auto: 323f BG '94 1.6 16V LPG

Postprzez Łukasz » 18 kwi 2006, 19:45

Wklejam fotke czujnika temperatury ,który podaje informacje do kompa o stanie cieplnym płynu chłodniczego.Foto z mojego silnika 1.8 16 sohc.Być może ,że w 1.6 jest gdzie indziej(prawdopodobnie przy kolektorze ssącym).On praktycznie zawsze ma kolor zielony na końcu i dwa styki w środku.

Obrazek

Aha i jeśli słyszysz pstryknięcie to ten zawór jest ok.A obroty po wyjęciu wtyczki z niego powinny lekko podskoczyć.Jeśli komputer nie wykazuje błędów to ten zawór jest dobry.Numer błędu dotyczącego tego elektrozaworu to 34.Pozdro <jupi>
Ostatnio edytowano 18 kwi 2006, 22:07 przez Łukasz, łącznie edytowano 1 raz
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 kwi 2004, 21:52
Posty: 734
Skąd: Legionowo
Auto: Mazda 6 GH MZR-CD Wagon

Postprzez rutilus » 18 kwi 2006, 20:12

Dzięki Łukasz za fotke. Faktycznie u mnie jest gdzie indziej ten czujnik – jutro zobacze jeszcze dokladnie ;)
Zrobie raz jeszcze test kompa, a z tym zaworem to nie wiem czy w koncu. Narazie wstrzymam się z jego wymianą, a skupię się na czujniku.

A co z tym zaworem dodatykowego powietrza? Ktoś wie jak go sprawdzić?
rutilus
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 maja 2005, 21:37
Posty: 36
Skąd: Szczerców
Auto: 323f BG '94 1.6 16V LPG

Postprzez Łukasz » 18 kwi 2006, 20:19

No przecież ci napisałem.Zrób dobrze test kompa.Pamiętaj aby wyjąć kluczyk ze stacyjki.podłączyć te kabelki w stykach itd. i zacząć test dopiero.Jeśli Ci nie wykaże błędów to czujniki są ok.
Ten zawór musi cyknąć po odłączeniu od niego kostki na pracującym silniku.Jeśli obroty podskoczą i cyknie to zawór ok.Po tych wszystkich operacjach zrób reset kompa.A czujnik u ciebie jest bodajże na kolektorze ssącym .Zielona końcówka.Poznasz go.Ale jeżeli Ci nie wykazuje błędów to i ten czujnik jest dobry..... :|
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 kwi 2004, 21:52
Posty: 734
Skąd: Legionowo
Auto: Mazda 6 GH MZR-CD Wagon

Postprzez rutilus » 18 kwi 2006, 20:32

Łukasz napisał(a):No przecież ci napisałem.Zrób dobrze test kompa.Pamiętaj aby wyjąć kluczyk ze stacyjki.podłączyć te kabelki w stykach itd. i zacząć test dopiero.Jeśli Ci nie wykaże błędów to czujniki są ok.
Ten zawór musi cyknąć po odłączeniu od niego kostki na pracującym silniku.Jeśli obroty podskoczą i cyknie to zawór ok.Po tych wszystkich operacjach zrób reset kompa.A czujnik u ciebie jest bodajże na kolektorze ssącym .Zielona końcówka.Poznasz go.Ale jeżeli Ci nie wykazuje błędów to i ten czujnik jest dobry..... :|


Spoko jutro zrobie test kompa tak jak mówisz i zobacze. A jeśli chodzi o ten zawór to w książce wyczytałem że – cytuję: " gdy podczas kontroli obroty nie uległy zmianie lub nie zgadza się wartość rezystancji, wymienić zawór"
I dla tego zapytuje, bo u mnie obroty nic a nic sie nie zmieniły :(

A propos tego testu kompa mówisz żeby wyjąć kluczyk? Ja myślałęm że zapłon ma być włączony :|
rutilus
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 maja 2005, 21:37
Posty: 36
Skąd: Szczerców
Auto: 323f BG '94 1.6 16V LPG

Postprzez Łukasz » 18 kwi 2006, 21:05

Wyjmij przed założeniem testera(kabelków).No a póżniej żeby zacząć test to musisz przecież przekręcić zapłon.. <lol>
I jeszcze rada ode mnie,skoro masz LPG to może ma to jakiś wpływ na to wszystko.Ja nie mam gazu,więc może jest tak że kilku rzeczy nie wiem ale jak to powinno chodzić na benzynie Ci wyjaśniłem.Może udaj się do działu LPG na tym forum,może chłopaki tam się borykali z podobnymi problemami..... ;)
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 kwi 2004, 21:52
Posty: 734
Skąd: Legionowo
Auto: Mazda 6 GH MZR-CD Wagon

Postprzez Markiz » 18 kwi 2006, 21:27

Może to coś pomoże. Kilka razy spotkałem się z przypadkami zawieszania się samochodów na obrotach – wiem , że to sytuacja odwrotna ale za obroty odpowiada ten sam element. Mycie przepustnicy i zworu biegu jałowego zawsze załatwiało sprawę. Może i u Ciebie pomoże.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2003, 09:53
Posty: 670
Skąd: Lublin
Auto: Mazda 323 BG BP & 626 GE FS & 626 GF FS

Postprzez Łukasz » 18 kwi 2006, 21:36

Ja u siebie myłem ale nic nie pomaga. :(
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 kwi 2004, 21:52
Posty: 734
Skąd: Legionowo
Auto: Mazda 6 GH MZR-CD Wagon

Postprzez Markiz » 18 kwi 2006, 21:55

Łukasz napisał(a):Ja u siebie myłem ale nic nie pomaga.

To pozostaje tylko wymiana :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2003, 09:53
Posty: 670
Skąd: Lublin
Auto: Mazda 323 BG BP & 626 GE FS & 626 GF FS

Postprzez Łukasz » 18 kwi 2006, 22:05

Dzięki za pocieszenie ,właśnie zamówiłem u znajomego za 70zł.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 kwi 2004, 21:52
Posty: 734
Skąd: Legionowo
Auto: Mazda 6 GH MZR-CD Wagon

Postprzez rutilus » 19 kwi 2006, 16:36

Witam ponownie. Sprawa wygląda tak: zrbiłem test kompa tak jak mówił Łukasz i nic nie wykazało. Dioda zaświeciła się raz na 1,5 s od razu po przekręceniu kluczyka na ON i nic więcej.... Stąd wniosek że wszystko jest sprawne. Ale w takim razie co może być z tym ssaniem? :|
rutilus
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 maja 2005, 21:37
Posty: 36
Skąd: Szczerców
Auto: 323f BG '94 1.6 16V LPG

Postprzez Łukasz » 19 kwi 2006, 20:03

To może sprawdzić zawór dodatkowego powietrza??? :|
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 kwi 2004, 21:52
Posty: 734
Skąd: Legionowo
Auto: Mazda 6 GH MZR-CD Wagon

Postprzez rutilus » 19 kwi 2006, 20:55

No wlaśnie zdałoby się go sprawdzić ale nie wiem jak sie do tego zabrać. On ma pod spodem śróby ale nie wiem czy jak jej wykręce to mi gdzieś płyn chłodniczy nie zleci, a z drugiej strony dużo nie powinno wylecieć bo jest on wysoko podwieszony... tylko nie wiem co dalej jak go wykręcę :| A czy na kompie nie powinien wyskoczyć jakiś błąd że uszkodzony jest ten zawór?
rutilus
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 maja 2005, 21:37
Posty: 36
Skąd: Szczerców
Auto: 323f BG '94 1.6 16V LPG

Postprzez rutilus » 19 kwi 2006, 21:03

Hmm... znalazłem w książce troche o tym zaworze i jednak nie bedzie to proste. Nie obędzie się bez odkręcenia pokrywy kolektora i wiążącej się z tym wymiany uszczelek. Przy okazji można spróbować przeczyścić przepustnicę ale to jeszcze zobacze jak to wygląda wszystko...
rutilus
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 maja 2005, 21:37
Posty: 36
Skąd: Szczerców
Auto: 323f BG '94 1.6 16V LPG

Postprzez Łukasz » 20 kwi 2006, 09:08

Do czyszczenia przepustnicy polecam środek w sprayu firmy STP.
A gdy już zdemontujesz ten zawór to musisz sprawdzić czy porusza się w nim taki "bolec" czy jak to się tam zwie.Jeżeli porusza to jest dobrze.Aha i przypuszczam ,że z uszczelki od tego zaworu po jego demontażu już prawie nic nie zostanie.Dlatego przyda Ci się "DIRKO". ;)
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 kwi 2004, 21:52
Posty: 734
Skąd: Legionowo
Auto: Mazda 6 GH MZR-CD Wagon

Postprzez siwy3279 » 17 kwi 2012, 09:02

Łukasz napisał(a):Wklejam fotke czujnika temperatury ,który podaje informacje do kompa o stanie cieplnym płynu chłodniczego.Foto z mojego silnika 1.8 16 sohc.Być może ,że w 1.6 jest gdzie indziej(prawdopodobnie przy kolektorze ssącym).On praktycznie zawsze ma kolor zielony na końcu i dwa styki w środku.

Obrazek

Aha i jeśli słyszysz pstryknięcie to ten zawór jest ok.A obroty po wyjęciu wtyczki z niego powinny lekko podskoczyć.Jeśli komputer nie wykazuje błędów to ten zawór jest dobry.Numer błędu dotyczącego tego elektrozaworu to 34.Pozdro <jupi>


Witam a kto powie jak ten zawór zdemontowac ??? poniewarz umnie jest uszkodzony i mam bład 34 mozna go wyczyscic ???
siwy3279
 

Postprzez kastasqad89 » 17 kwi 2012, 16:47

Koledzy i kolezanki dzisiaj mierzylem rezystancje zaworu regulacji biegu jalowego, wynosil 14.4 Ohma czyli troche za duzo, kiedys go czyscilem i przez jakis czas obroty w aucie wyly jak z fabryki, w inter cars powiedzieli mi ze nie mozna samego zaworu kupic tylko trzeba razem z przepustnica czy do czego on tam jest przykrecony.
Zauwazylem ze mazda zaczela wiecej palic, kupilem czujnik temp plynu chlodzacego ( ten kolektorze ssacym ) kiedys go chcialem wykrecic i zielona wtyczka sie ukrecila i tak to zostawile, ale dzisiaj mierzylem jego rezystancje na cieplym silniku ( plyn chlodzacy mial jakies 85 st ) i wynosila 282 Ohma, czy to jest wlasciwa rezystancja? Czy czujnik jest do wymiany? No i czy ten zawor biegu jalowego mozna dostac bez dodatkowych zbednych rzeczy??
Forumowicz
 
Od: 8 kwi 2011, 22:17
Posty: 46 (0/1)
Skąd: Jarosław
Auto: Mazda 323F BA 1.5 1997

Postprzez lewy323s » 17 kwi 2012, 17:48

Szukaj używanych na allegro. Zazwyczaj sprzedają niestety razem z przepustnicą. Nowy zawór jest pewnie tylko w ASO za jakąś kosmiczną cenę.
Forumowicz
 
Od: 7 wrz 2011, 21:09
Posty: 188 (0/1)
Auto: Mazda 323 sedan 1.6 8V '89

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323