Strona 1 z 2

Ustawienia zaworów.

PostNapisane: 7 wrz 2005, 18:11
przez Winetou
Witam szanownych FORUM'owiczów!

Kupiłem w niedzielę swoją pierwszą mazdusię 323F 1,3 16v z motorem B3. Po przejechaniu 20km Mazdusia się popsuła. Na szczęscie poprzedni właściciel jest moim starym znajomym, mechanikiem, więc wziął ją szybciutko do siebie i zaczął naprawiać. Okazało się, że w Mazdusi poszła cała głowica, która została wymieniona. Jednak mam aktualnie z nią 2 problemy.
1. Samochód na biegu jałowym ma bardzo niestabilne obroty, czasami spadają, po czym albo silnik gaśnie, albo wracają do normy – i tak się powtarza co jakiś czas, jak samochód stoi.
2. Zauważyłem jeden denerwujący odgłos w momecie, w którym samochód wchodzi na obroty – jakby "klekotanie" zaworów. Znajomy tłumaczy to faktem, że niestety nie zna dokładnych ustawień zaworów, dlatego ustawił je na oko – stąd moje najważniejsze pytanie – czy ktoś jest w stanie mi podać "parametry", jak one powinny być ustawione?

Za pomoc w rozwiązaniu pierwszego problemu też będę wdzięczny.

_________________________
323 B3 1,3 1.324ccm 16v 1993r.

PostNapisane: 8 wrz 2005, 09:46
przez Winetou
Czy nikt nie ma książki do tego silnika?

PostNapisane: 8 wrz 2005, 11:33
przez marcus
Regulacja luzu zaworów – silnik B3:
– silnik powinien byc zimny w ksiazce jest napisane "nagrzać silnik do normalnej temperatury pracy" i tu jest blad ustawiamy na zimnym
– zdjąć pokrywę zaworów;
– obrócić wał korbowy silnika tak, aby tłok w pierwszym cilindrze (od strony napędu rozrządu) znalazł się w górnym martwym położeniu po suwie sprężania. W tym celu należy obracać wał korbowy w kierunku, w którym obraca się podczas pracy silnika, za pomocą śruby koła pasowego na wale korbowym lub jednego z kół przednich, po podniesieniu samochodu przy włączonym 5 biegu;
– w celu zmniejszenia oporów, można wykręcić świece zapłonowe;
– sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować luz zaworów: dolotowego i wylotowego w 1 cylindrze, dolotowego w 2 cylindrze oraz wylotowego w 3 cylindrze. Wymagana wartość luzu zawór dolotowy i wylotowy: 0,3mm (na gorącym silniku);
– obrócić wał korbowy o jeden pełny obrót, aby doprowadzić tłok w 4 cylindrze do górnego martwego położenia po suwie sprężania;
– sprawdzić luz zaworów i w razie potrzeby wyregulować dla obu zaworów 4 cylindra zaworu dolotowego 3 cylindra oraz wlotowe 2 cylindra;
– założyć pokrywę głowicy;
– po wykonanej pracy <piwo>.

PostNapisane: 8 wrz 2005, 11:36
przez P0L4K
Winetou napisał(a):323F 1,3
<co?>

PostNapisane: 9 wrz 2005, 17:49
przez Yard
P0L4K napisał(a):
Winetou napisał(a):323F 1,3
<co?>
Ponoszone reflektory?

PostNapisane: 9 wrz 2005, 17:52
przez Jaksa
marcus napisał(a):Nagrzać silnik do normalnej temperatury pracy
Na ciepłym motorze?

PostNapisane: 9 wrz 2005, 19:34
przez marcus
Tez mnie to dziwiło, ale tak jest napisane w dwóch książkach, które czytałem do Mazdy.

PostNapisane: 9 wrz 2005, 20:05
przez Jaksa
marcus napisał(a):dwóch książkach
Jakie to ksiązki? chyba nie manuale <lol>

PostNapisane: 9 wrz 2005, 20:59
przez marcus
<czytaj> "MAZDA 323 – Reguluje i naprawiam" – Dieter Korp
<czytaj> "MAZDA 323" WYDAWNICTWA KOMUNIKACJI I LACZNOSCI – taka pomaranczowa.

PostNapisane: 11 wrz 2005, 22:42
przez dizzi
Ciepły silnik ???? Co za bzdura? To jakaś pomyłka? Gorącego silnika z wrzącym olejem? To ważne! Niech ktoś to sprostuje, bo mam jutro regulować zawory i zrobię foto relację, ale na ciepłymmmmm, to jestem w szoku...

PS. czy reszta jest poprawna?

PostNapisane: 11 wrz 2005, 23:00
przez marcus
Poprawiłem, że regulujemy na zimnym, ale dlaczego oni napisali, że na ciepłym <co?>

PostNapisane: 11 wrz 2005, 23:21
przez Jaksa
marcus napisał(a):ale dlaczego oni napisali, że na ciepłym
Masa jest błędów w tego typu książkach :P Przeglądałem taką książkę... :| "szok ze stresem".

PostNapisane: 12 wrz 2005, 07:46
przez Yard
marcus napisał(a):Tez mnie to dziwiło, ale tak jest napisane w dwóch książkach, które czytałem do Mazdy.


... i do tego powtarzają to za każdym razem, kiedy jest mowa o regulacji zaworów. :|

PostNapisane: 12 wrz 2005, 12:38
przez Briareos
Hmm... może im chodzi o to, że na ciepłym silniku się je reguluje na zero (i odpuszcza np. 1/8 obrotu śruby żeby się dobrze zawory domykały) i wtedy na zimnym są minimalne luzy? Taka teoria...

PostNapisane: 12 wrz 2005, 17:31
przez dizzi
a ja mam pytanko

JAK SIE USTAWIA MANUALNIE ( OBRAZOWO) ZAWÓR ABY MUC GO REGULOWAĆ CO TRZEBA OBRUCIĆ I JAK DO JAKIEJ POZYCJI PROSZE O SZYBKĄ ODPOWIEDŹ BO CHCIAŁBYM ZACZĄĆ REGULACJE


opis wyżej jest zbyt mądry dla mnie <glupek2>

łopatologicznie prosze

dzieki z gory
ps ( prosze o obrazową odpowiedż)

PostNapisane: 12 wrz 2005, 18:49
przez Jaksa
A nie masz hydrauliki? Sprawdzałeś już?

PostNapisane: 12 wrz 2005, 19:14
przez dizzi
A więc tak. U mnie nie zauważyłem żadnych możliwości regulacji poprzez nakrętki

Obrazek

Tak jak czytałem i oglądałem na obrazku poniżej:

Obrazek

Czy to znaczy, że nie muszę niczego regulować?

Jak nie muszę, to powiedzcie, jak mogę zmniejszyć hałas spowodowany przez cały układ paska rozrządu, bo strasznie szumi podczas pracy.

PS. Jeśli tak jak wyżej powiedziałem, opiszę tylko wymianę uszczelki pod pokrywą zaworów.

PostNapisane: 12 wrz 2005, 19:44
przez Jaksa
dizzi napisał(a):Czy to znaczy, że nie muszę niczego regulować?
Masz hydraulikę i 8 zaworów (jak ta fotka jest Twojego motoru).

PostNapisane: 12 wrz 2005, 20:30
przez dizzi
Jaksa napisał(a):
dizzi napisał(a):Czy to znaczy, że nie muszę niczego regulować?
Masz hydraulikę i 8 zaworów (jak ta fotka jest Twojego motoru).
Potwierdzam.

A czy poza tym jest możliwość po zdjęciu pokrywy zaworów zbadania organoleptycznie jakichś niedociągnięć i luzów w innych miejscach wnetrza silnika?

PostNapisane: 7 paź 2005, 13:37
przez Kreska
witam wszystkich
powiem tak przerwa na zaworach jest taka 0,2 na wlocie 0,2 na wylocie próbowałem ustawić 0,3 to mi hałasowaly zawory potem zmiejszyłem na 0,25 jeszcze trochę hałasu no i wreszcie zmiejszyłem na 0,2 no i jest ok
a wiec może to z ciepłym silnikiem no 0,3 to fakt raczej wiedzą co piszą wtych książkach bo w kilku sprawdzałem i jest tak samo pomyłka mogła by być może w jednej a nie w kilku
prawo fizyki mówi że materiał rozgrzany sie rozszeża i jak nastawisz przerwę na zimno na 0,2 to po rozgrzaniu silnika jest akurat 0,3 to daje do myślenia
pozdrawiam