Vademecum obsługi/serwisu/napraw ASB

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez killergr » 22 lis 2015, 14:27

Dzieki Proboszcz za odp, sęk w tym że panowie nawet nie chcą sprawdzać elektrozaworów tylko z góry zakładają że ponoszą one winę za zużycie tarczek i dla swojego myśle spokoju mają zamiar od razu je wymienić. Dlatego wolę znać opinię jeszcze kogoś bo oczywiście jak się uprę to wymuszę na nich żeby nie wymieniali. Z drugiej strony gdyby tak podchodzić do tego w sensie zbędnego ryzyka to okazałoby się że lepiej wymienić wszystko poza obudową żeby za chwilę znów skrzyni nie rozbierać.
Forumowicz
 
Od: 2 wrz 2007, 15:51
Posty: 41
Skąd: Grójec
Auto: Xedos 9 XII 2000 (po lifcie) 2,5 V6
------
Madzia 626 GF '97 1,8 16V HB
to już przeszłość.

Postprzez sławek9 » 8 gru 2015, 21:19

witam..niedawno nabyłem xedosa9 stan ogólny bardzo dobry.99 rok 2.5 automat.no i własnie problem sie pojawił z automatem.. <co?> .start ok przy zmianie na 2 delikatne szarpnięcie i zamula przy zmianie na3..na autostradzie ok przy zmianie z 3 na4 ok wmiare sie zwija.

Dopisano 8 gru 2015, 20:29:

niewiem czy mam sie brać za remont skrzyni? <oczy> miał ktos z Was taki problem?
sławek9
 

PostTen post został usunięty przez radar88 9 sty 2016, 23:23.
Powód: Porządki

Postprzez Marek 161BD081 » 9 sty 2016, 21:16

Jak nie ma uślizgów to nie ma co na wyrost kombinować z remontem, który do tanich nie należy.
Na to szarpniecie przy zapinaniu 2 biegu wiele osób się uskarża więc chyba ten typ tak ma.
Na początek od razu wymień olej wraz z filtrem bo to b. ważne.
Filtr jest na ssaniu pompy a jak jest zapchany to po bardzo dosyć krótkim czasie takiej eksploatacji będziesz szukał kogoś od remontu skrzyni :(

No i uzupełnij proszę profil o lokalizację bo bywa to przydatne.
161 BD 081 26.425 & 27.555 MHz USB
Xedos 9 KL '01 & AR 156 1.8TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były: 323F BA Z5
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5018 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez killergr » 19 sty 2016, 08:53

Nie wiem czy ten typ tak ma ale powiem Wam że u mnie gdy 5 lat i 50tyś temu kupiłem mojego X9 z licznikiem (na 100% korygowanym) 196tyś miałem podobnie. Tzn przy zmianie na 2 leciutko szarpał a na pozostałych biegach niby ok ale czasem czułem jakby miał lekko wyższe obroty przy tej samej prędkości. Dziś wiem że skrzynia była na końcu swojego życia.
Jestem na świeżo po remoncie, miała być wymiana 3 i 4 biegu bo nie wchodziły ale skrzynioroby podeszły do tematu binarnie – "albo robimy to co uważamy albo idź se pan gdzie indziej". I powiem Wam że mimo że kosztowało mnie to 3800zł to póki co cieszę się z ich podejścia.
Co prawda po remoncie mam raptem ze 150km ale praca skrzyni zupełnie jakbym miał inną. Biegi zmienia niezauważalnie, mięciutko, reakcja na obroty od razu na prędkościomierzu, zero szarpnięć czy stuknięć, po prostu jak nowa.
Co zrobili – regeneracja konwertera, wymiana tarczek oraz elektrozaworów 3 i 4 biegu, wymiana przekładek i uszczelnień, oczywiście filtr nowy.
Powiedzieli mi że olej mogę sobie zmieniać co 50tyś albo rzadziej ale filtr w tej skrzyni najlepiej co 20tyś bo on jest najczęściej powodem wszelkich awarii. Ponoć jest "szmaciany" i jak przyjmie dużo zanieczyszczeń to przestaje spełniać swoją podstawową funkcję.
Do kolegi SŁAWEK9 – u mnie nie było jakichś wcześniejszych znaczących oznak że zaraz padnie, po prostu z któregoś dnia szarpnęła, nie wrzuciła trójki, walnęła błędem i już więc nie oczekuj że da Ci znać że się kończy.
Forumowicz
 
Od: 2 wrz 2007, 15:51
Posty: 41
Skąd: Grójec
Auto: Xedos 9 XII 2000 (po lifcie) 2,5 V6
------
Madzia 626 GF '97 1,8 16V HB
to już przeszłość.

Postprzez Tomas2000 » 11 mar 2016, 10:14

Panowie, znalazłem fotorelację odnośnie regeneracji/czyszczenia sterownika od AT, który w większości przypadków jest odpowiedzialny za szarpanie skrzyń w naszych samochodach, a z czasem jego usterka doprowadza do poważnych awarii. Sęk w tym że wszystko jest zapisane cyrylicą, czy może ktoś jest w stanie to przetłumaczyć? Można by to zamieścić na naszym forum.

https://www.drive2.ru/l/2324561/
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Mazowsza
 
Od: 12 sty 2012, 17:49
Posty: 429 (0/2)
Skąd: Płock
Auto: Xedos 9 KL 2001
Xedos 9 KL 1999 – EX

Postprzez Marek 161BD081 » 11 mar 2016, 10:35

W zasadzie niewiele mądrego tam pisze. Jak chcesz to rozbierać ten sterownik to i tak musisz się zaopatrzyć w komplet uszczelek, gdzie nawet te siateczki z fotek występują.
Przecież tych "kanapek" na starej uszczelce chyba składać nie będziesz ;)
Najczęstszą usterką jest własnie szarpanie prze zmianie biegu I->II (m.in. też i u mnie się zdarza).
Tutaj chyba nic innego jak tylko wymiana samego elektrozaworu może załatwić problem.
U siebie miałem wymieniane te wszystkie uszczeleczki w sterowniku ale BEZ wymiany elektrozaworu i efekt był praktycznie żaden – czasem zmieni bieg niezauważalnie a innym razem z szarpnięciem. Szczególnie jest to odczuwalne przy większym deptaniu na gaz.
161 BD 081 26.425 & 27.555 MHz USB
Xedos 9 KL '01 & AR 156 1.8TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były: 323F BA Z5
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5018 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Tomas2000 » 11 mar 2016, 17:25

Oczywista oczywistość że bez zestawu uszczelek nie ma co tego tykać taki Zestaw znalazłem za jakieś 360pln, ale w zasadzie to myślałem bardziej o wymianie tego elektrozaworu, u mnie też czasami coś szalejącej 1-2 a za chwilę zmienia nie zauważalnie. Po ostatniej wymianie oleju nie było żadnych opilkow szlamu i tp olej był prawie jak nowy więc raczej mechanicznie nie powinno być problemow, a ta zmiana z 1-2 jest denerwujaca czasami...

Zastanawiał się czy będzie dojście żeby wyjąć sterownik bez wyciągania skrzyni?
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Mazowsza
 
Od: 12 sty 2012, 17:49
Posty: 429 (0/2)
Skąd: Płock
Auto: Xedos 9 KL 2001
Xedos 9 KL 1999 – EX

Postprzez ProboszczV6 » 11 mar 2016, 17:29

jest dojście, tylko trzeba coś podstawić bo po odkręceniu bloku sterowania poleje się spora ilość oleju.
Don't hate me, i'm just an alien....
Szyderca i wywrotowiec :]
In rock we trust
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2011, 22:06
Posty: 1338 (0/19)
Skąd: Łękawica/Żywiec/Bielsko
Auto: Mazda Xedos 9 KJ-ZEM brilliant black
Ford Probe GT ( 2.5 V6 KL )

Postprzez Marek 161BD081 » 11 mar 2016, 17:40

Zdemontuje się obudowę filtru powietrza i ew. rurę dolotową i dojście jest. Szału może nie ma ale nie jest najgorzej.
161 BD 081 26.425 & 27.555 MHz USB
Xedos 9 KL '01 & AR 156 1.8TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były: 323F BA Z5
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5018 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Tomas2000 » 11 mar 2016, 17:54

Ok narazie się rozgladam za zaworem znalazłem cały komplet 7 szt ale za 980 trochę drogo no i czy jest sens wymieniać wszystkie?
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Mazowsza
 
Od: 12 sty 2012, 17:49
Posty: 429 (0/2)
Skąd: Płock
Auto: Xedos 9 KL 2001
Xedos 9 KL 1999 – EX

Postprzez Wojtekxxx9 » 3 kwi 2016, 20:43

A gdzie za 970 znalazles? Mi do KJ krzykneli 1630

Czy ktos sie orientuje jaki jest wplyw TPSu na ASB? Blad skrzyni pojawia mi sie razem z bledem TPSu.

Korzystając z okazji nie ma ktos sprawnego TPSu na sprzedaż?
Początkujący
 
Od: 24 sie 2014, 22:24
Posty: 13 (3/0)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda Millenia KJ
2.3 V6 1998r

Postprzez Tomas2000 » 5 kwi 2016, 05:49

Znalazłem tu:

http://midparts.com.pl/pl/p/G4A-EL-Komp ... aworow/806

ale KJ ma zupełnie inną skrzynie więc cena może być też inna

Jeśli chodzi o tps to uszkodzony może mieć duży wpływ na prace skrzyni, może np nie działać kick down, może tez szarpać itd. W manualu do mojej skrzyni tps jako przyczyna znajdował się w połowie punktów tabeli diagnostycznej. Jeśli masz możliwość diagnostyki kompem to odpal tryb live z czujników i zobacz czy napięcie z tpsa przypadkiem nie szaleje...
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Mazowsza
 
Od: 12 sty 2012, 17:49
Posty: 429 (0/2)
Skąd: Płock
Auto: Xedos 9 KL 2001
Xedos 9 KL 1999 – EX

Postprzez ProboszczV6 » 5 kwi 2016, 11:25

Tomas, ten komplet elektrozaworów jest do KLa, jest w zestawie 7sztuk jeśli wierzyć zdjęciu. Tyle że jest jedno ale, podają typ skrzyni G4A-EL z Mazdy GD, czyli starszy typ z 4-elektrozaworami i linką. Ta skrzynia nie występowała w X9, nowszy typ to GF4A-EL, ma 7 elektrozaworów.
Elektrozawory do KJ czyli skrzynia LJ4A-EL, są zawsze 4szt w komplecie z wiązką jak dobrze pamiętam.
Don't hate me, i'm just an alien....
Szyderca i wywrotowiec :]
In rock we trust
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2011, 22:06
Posty: 1338 (0/19)
Skąd: Łękawica/Żywiec/Bielsko
Auto: Mazda Xedos 9 KJ-ZEM brilliant black
Ford Probe GT ( 2.5 V6 KL )

Postprzez Wojtekxxx9 » 5 kwi 2016, 12:36

Wlasnie sprawdzalem miernikiem i dziwnie to wyglada. Napiecie na biegu jałowym to od 0 do 3,5v. Po dodaniu gazu do 4v. Sprawdze jeszcze raz dzisiaj i ewentualnie torqem na live view. Zobacze co pokaże. Juz bym nawet ze Stanow za 170$ kupul zebym mial 100% pewności ze to TPS. Narazie na używkę poluję
Początkujący
 
Od: 24 sie 2014, 22:24
Posty: 13 (3/0)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda Millenia KJ
2.3 V6 1998r

Postprzez ProboszczV6 » 5 kwi 2016, 14:20

TPS ma 4 styki, jeden z nich to sygnał zamkniętej przepustnicy/sygnał wolnych obrotów, pozostałe to masa, +5V i sygnał od około 0,4V do około 4V w serwisówce jest opisana procedura ustawiania i kontroli TPS.
Sygnał TPS jest potrzebny dla skrzyni do elektronicznej regulacji ciśnienia. W skrzyni jest elektrozawór EPC sterowany właśnie pośrednio sygnałem z TPS. Tyle, że gdyby sygnału z TPS nie było z jakiegoś powodu to sterowniki silnika i skrzyni powinny wywalić błędy. Chyba, że sygnał jest ale nie taki jak trzeba...wtedy się cuda będą działy.
Trzeba też mieć świadomość że LJ4A-EL ma tendencje do szarpania zwłaszcza jak jest zimna, po rozgrzaniu problem częściowo znika, wg mnie to jest wina zużycia/zabrudzenia elektrozaworów ale to są tylko moje przypuszczenia, nie miałem chęci grzebać z blokiem sterowania zwłaszcza że jak się go wyciągnie to trzeba zmienić komplet uszczelek papierowych bo lubią pękać przy montażu.
Polecam poczytać o tym na forum mazdaworld.
http://forums.mazdaworld.org/147-technical-guides/89183-2-3l-transmission-solenoid-pack-replacement-guide-lj4a-el.html o elektrozaworach.
http://forums.mazdaworld.org/100-millenia/83243-rebuilding-lj4ael-2-3l-mce-transmission.html o skrzyni
Don't hate me, i'm just an alien....
Szyderca i wywrotowiec :]
In rock we trust
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2011, 22:06
Posty: 1338 (0/19)
Skąd: Łękawica/Żywiec/Bielsko
Auto: Mazda Xedos 9 KJ-ZEM brilliant black
Ford Probe GT ( 2.5 V6 KL )

Postprzez Wojtekxxx9 » 5 kwi 2016, 16:03

Proboszcz, jest dokładnie tak jak piszesz. Od razu wywala mi TCS, silnik nie wchodzi w stan awaryjny, później jest chwile ok, wtedy skrzynia chodzi bez problemu, za chwile wywala 0120 i mruga hold. Wtedy brak kickdowna a zmiana nastepuje przy 4000 obr ale jest szarpniecie. Zmiane jeszcze wymuszam jak przy 3000 obr puszcze gaz. wtedy zmienia sie delikatnie. Co jakiś czas hold się wyłącza i wtedy zmiana jest bez problemu.
Przeglądałem serwisówkę, ale tam poza miernikiem jeszcze jakieś ustrojstwo jest używane
Początkujący
 
Od: 24 sie 2014, 22:24
Posty: 13 (3/0)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda Millenia KJ
2.3 V6 1998r

Postprzez Tomas2000 » 5 kwi 2016, 18:43

Proboszcz fakt nie zauważyłem że brakowało F w nazwie ilość elektrozaworów się zgadzała a w opisie była millenia 2.5 <faja>

Wojtekxxx9 napisał(a):Co jakiś czas hold się wyłącza i wtedy zmiana jest bez problemu.


Ciekawe :D wygląda mi to na chochlika który odłącza i podłacza Ci TPS <lol>

A tak na poważnie to może coś nie tak z wtyczką, pinami wiązką? zaczął bym od tego :)
Wepnij się kompem/telefonem daj na live z TPS trzymaj wciśnięty gaz w stałej pozycji (silnik może być zgaszony byle był zapłon włączony) i zobacz jaką wartość napięcia otrzymuje komp ( napięcie powinno być stałe np. 4v) poproś kogoś żeby w trakcie pomiaru poruszał wiązką/wtyczką od TPS, jeśli napięcie zacznie się zmieniać/zanikać a pedał gazu będzie cały czas w tej samej pozycji to już chyba wszystko jasne <czarodziej>
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Mazowsza
 
Od: 12 sty 2012, 17:49
Posty: 429 (0/2)
Skąd: Płock
Auto: Xedos 9 KL 2001
Xedos 9 KL 1999 – EX

Postprzez Wojtekxxx9 » 5 kwi 2016, 20:41

Ok. Ja się ze swoją skrzynią uporałem.
Opisze historie bo jest ciekawa.
Jakoś w styczniu wyskoczyło mi kilka błędów. Sondy lambda, 0134, 0154, 1173, 1120, 1170, 1790, do tego mruganie HOLD i TCS, TCS OFF.
Sondy lambda wymieniłem ale błędy w dalszym ciągu wracały. Najbardziej martwił mnie HOLD i praca skrzyni. Pojechałem 300km do Dębicy do pana W.
Pan W po tygodniu stwierdził, że uszkodzone sondy i skrzynia do remontu ale jeszcze posprawdza. Sugerowałem, że błędy zaczęły występować jednocześnie i nie wierze, że jednocześnie poleciało wszystko, dodatkowo sondy zmieniłem pierwszy raz na NGK a jak wracało to na Denso a zakup 4 sztuk uszkodzonych raczej w grę nie wchodził. Sugerowałem jakiś czujnik na co pan W stwierdził, że nie, skrzynia nie ma żadnego połączenia z ECU ani nic innego. Na pewno skrzynia. Bo się ślizga, bo to bo tamto. Minimum 3000zł. Nie zgodziłem się. Samochód odebrałem koniec marca. Tak, stał ponad 2 miesiące. I jedyne co zostało zrobione to wymiana lewej tylnej piasty (zostało to uzgodnione)
Wcześniej już opisywałem, że zauważyłem korelację między błędami 1790 i 1120 a mruganiem HOLDa.
Do tego kolega Proboszcz wskazał związek między nimi.
Postanowiłem zacząć od tego, dodatkowo wymieniając przewody podciśnienia. Na forum Millenii znalazłem informacje, że 1790 jest błędem podciśnienia oraz TPSu.
Przepustnica zdjęta, wyczyszczona, uszczelka dobobiona z Gambitu 0,5mm, omomierz w ręce, szczelinomierz i kilka minut TPS ustawiony. Przewody podciśnienia zmienione na GATESa w oplocie 3,2mm. Akurat innych w sklepie nie mieli. Podłączałem wg schematu a nie na zasadzie zdjąć i w to samo miejsce wstawić inny. Znalazłem jeden błąd podłączenia.
Przy okazji dorobiłem wszystkie uszczelki w okolicy wszystkiego co zmieniałem. Wtyczki i gniazda psikane KONTAKTEM.
Cała operacja zajęła mi 7 godzin. Później jedna poprawka z podciśnieniem bo wrócił błąd 1790. Po lewej stronie silnika jest taki solenoid w którym jeden króciec zostaje wolny. Na niego właśnie założyłem wężyk. Było słychać powietrze więc bez problemu poprawiłem. Błędy nie wróciły.
Dwa razy włączyło mi się TPS, TPS OFF przy wciśnięciu gazu w podłogę. Jednocześnie Torqe pokazywał dziwne położenie przepustnicy 2% na zamkniętej, 27% na max otwartej. Korzystając z warszawskich korków wyłączyłem silnik i błąd się skasował. Po chwili wrócił a wykres przepustnicy pokazał 3% do 49%. Wyłączenie silnika, błąd zniknął. Pół godz w korku ale zaczął się stabilizować wykres przepustnicy. Następne pół godz i 20 km błędy nie wróciły. Teraz pokazuje między 7% a 78%. Na forum Milleni powiadali ze tak ma być. W każdym razie po angielsku tak chciałem zrozumieć ';–) Ani w korku ani przy gazie w podłodze błędy nie wracają. Oczywiście skrzynia pracuje bez problemu. Nie ślizga, nie wyrzuca błędów.
Wobec czego Pana W można doedukować, że związek jest. Bo chyba nikomu nie przyszło do głowy, że próbował naciągnąć na 3000zł niczego nieświadomego klienta :D <glupek2>
Koszta naprawy "skrzyni biegów" wyniósł: 35zł szczelinomierz, 28zł Gambit, jakieś 10gr za konektory elektryczne coby przedłużyć piny C i D TPSu, 47zł przewody, 14,3zł paczka fajek. Jakby nie było zarobiłem 2875,6zł <rotfl>

Nie jestem pewny czy to dobre miejsce na ten wpis, bo jednak zahaczył o kilka innych aspektów. Jednak wynikiem, był błąd skrzyni więc umieszczam tutaj.
A Pana W jednak nie pozdrawiam.

Za to dziękuję użytkownikom Forum. Byliście bezcenni
Początkujący
 
Od: 24 sie 2014, 22:24
Posty: 13 (3/0)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda Millenia KJ
2.3 V6 1998r

Postprzez Tomas2000 » 9 kwi 2016, 16:11

No to gratuluję i życzę szerokości, dodam tylko że jak kiedyś zapomniałem podłączyć przepływkę to też mi migał hold :P

Jakiej marki lejecie oliwę do skrzyni? Kupiłem nowego xeda i się zastanawiam czy lać mobila na którym stary xed jeździ już 5 lat czy może wlać coś lepszego?
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Mazowsza
 
Od: 12 sty 2012, 17:49
Posty: 429 (0/2)
Skąd: Płock
Auto: Xedos 9 KL 2001
Xedos 9 KL 1999 – EX

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy 929 / Xedos 9