Luzy na kierownicy... Czy to początek końca maglownicy???

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez Tomas2000 » 23 lip 2012, 00:13

Witam panowie dziś zauważyłem że na zgaszonym silniku w trakcie szybkich lekkich ruchów kierownicą czuć luz i słychać stukanie, w momencie kiedy kierownica stawia opór. Po za tym od jakiegoś czasu kierownica w trakcie jazdy prosto jest lekko przekrzywiona w lewo. Samochód po puszczeniu kierownicy jedzie prosto wspomaganie działa. Jedynie czasami w trakcie skręcania kół mocno przy małych prędkościach słychać ciche "wycie" Czy takie objawy zwiastują zbliżający się koniec maglownicy? Czy też może luzy i przekrzywienie są skutkiem awarii krzyżaka lub innego elementu kolumny kierowniczej???

PS. Zawieszenie sztywne i ciche, robione na bieżąco.

Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedzi.
Obrazek
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Mazowsza
 
Od: 12 sty 2012, 17:49
Posty: 429 (0/2)
Skąd: Płock
Auto: Xedos 9 KL 2001
Xedos 9 KL 1999 – EX

Postprzez Lefty_X9 » 23 lip 2012, 09:07

Rozumiem, że same końcówki i drążki sprawdzałeś i tam luzu nie ma?
To że słychać maglownice przy max skręcie to normalne.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 paź 2010, 09:45
Posty: 185
Skąd: Poznań
Auto: Xedos 9, 2001 2,5 V6

Postprzez Tomas2000 » 23 lip 2012, 09:18

Drązki kierownicze są sztywne jeden ostatnio wymieniłem bo stukał jakies 2 tyg temu i wszystko było ok
Obrazek
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Mazowsza
 
Od: 12 sty 2012, 17:49
Posty: 429 (0/2)
Skąd: Płock
Auto: Xedos 9 KL 2001
Xedos 9 KL 1999 – EX

Postprzez Lefty_X9 » 23 lip 2012, 09:41

Ale wymieniałeś cały drążek czy samą końcówkę?
Może coś spie@#$ przy wymianie tego drążka i teraz wychodzi?

Generalnie przekładnie w X9 (podobno) są bardzo trwałe.
Sam miałem podejrzenia i pojechałem do ASO. Dowiedziałem się, że wytrzymują ok 400k km.

No chyba, że już masz tyle kulnięte :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 paź 2010, 09:45
Posty: 185
Skąd: Poznań
Auto: Xedos 9, 2001 2,5 V6

Postprzez Tomas2000 » 23 lip 2012, 10:38

Wymieniłem końcówkę... Znalazłem już przyczynę stuków i luzu, winowajca to przegub w kolumnie kierowniczej... Zastanawiam się czy da się coś z tym zrobić czy tylko wymiana... :|

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us
Obrazek
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Mazowsza
 
Od: 12 sty 2012, 17:49
Posty: 429 (0/2)
Skąd: Płock
Auto: Xedos 9 KL 2001
Xedos 9 KL 1999 – EX

Postprzez Siwus » 30 lip 2012, 23:56

Tomas2000 napisał(a):Wymieniłem końcówkę... Znalazłem już przyczynę stuków i luzu, winowajca to przegub w kolumnie kierowniczej... Zastanawiam się czy da się coś z tym zrobić czy tylko wymiana...

ja też mam takie stuki, i to jest bardzo ciężko wyczuć w którym przegubie, jeden jest wewnątrz kabiny, drugi przy grodzi na zewnątrz. Niestety ja mam luzy w tym zewnętrznym, bo zdejmowałem ten wewnętrzny i jest ok. a dostęp do drugiego jest przeokropny i tak z tym jeżdżę już od roku.
pracoholik
Forumowicz
 
Od: 26 kwi 2008, 00:31
Posty: 1634 (0/5)
Skąd: Włocławek
Auto: Chrysler Sebring '01 2.7V6

Postprzez Paweł » 31 lip 2012, 22:32

Podejrzanie wygląda spaw na tym przegubie. To chyba nie jest fabryczne rozwiązanie?
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/889)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez radar88 » 1 sie 2012, 00:25

Paweł napisał(a):Podejrzanie wygląda spaw na tym przegubie. To chyba nie jest fabryczne rozwiązanie?

Jak dobrze sięgam pamięcią....tak taki smark jest fabryczny.
]
Kamil
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 24 kwi 2009, 20:24
Posty: 5558 (23/27)
Skąd: Częstochowa/Teklinów ŚL
Auto: Mazda Xedos 9 TA KL 1993/98 A/T A7RED Pearl
Mazda Xedos 6 CA KF MT 1995 – Projekt odbudowa/swap

Postprzez Tomas2000 » 1 sie 2012, 22:48

Paweł napisał(a):Podejrzanie wygląda spaw na tym przegubie. To chyba nie jest fabryczne rozwiązanie?


Też mi to tak średnio się podoba może ktoś zerknie u siebie?
Obrazek
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Mazowsza
 
Od: 12 sty 2012, 17:49
Posty: 429 (0/2)
Skąd: Płock
Auto: Xedos 9 KL 2001
Xedos 9 KL 1999 – EX

Postprzez łukaszinio » 18 wrz 2012, 22:47

Witam.
Sorki że pcham się tu z moją 323f :) ale tu znalazłem człowieka który przeprowadzał operacja na maglownicy ;p mam pytanie do Tomasa 2000 jako że wymieniałeś drążek kierowniczy chciałem się dowiedzieć czy wymiana takowego jest astronomicznie trudna mam trochę wiedzy na temat mechanik pojazdowej ale tej operacji jeszcze nie wykonywałem i chciałem się mniej więcej dowiedzieć jak się przygotować do do takiego zabiegu. Jeśli chciał byś uchylić rąbka tajemnicy jak Ty to zrobiłeś był bym bardzo wdzięczny ;)

Pozdrawiam
Łukasz
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 sie 2011, 19:48
Posty: 190 (0/1)
Skąd: okolice Ostrowca św.
Auto: BYŁO MAZDA 1.5 16V 97
JEST AUDI A4 B5 2000 1.8

Postprzez Marek 161BD081 » 19 wrz 2012, 07:19

łukaszinio napisał(a):Witam.
Sorki że pcham się tu z moją 323f :) ale tu znalazłem człowieka który przeprowadzał operacja na maglownicy ;p mam pytanie do Tomasa 2000 jako że wymieniałeś drążek kierowniczy chciałem się dowiedzieć czy wymiana takowego jest astronomicznie trudna mam trochę wiedzy na temat mechanik pojazdowej ale tej operacji jeszcze nie wykonywałem i chciałem się mniej więcej dowiedzieć jak się przygotować do do takiego zabiegu. ....


Ja u siebie miałem wymieniane drążki – nie jest to bardzo skomplikowana czynność poza oczywiście dostępem "takim sobie" ;)
Ściągasz manszetę i po prostu odkręcasz drążek od "pręta" zębatego.
Przy okazji popatrz na powierzchnię tej zębatej części czy nie ma tam oznak korozji szczególnie w miejscu, które pracuje pod uszczelniaczem.
Jeśli będzie to skorodowane to licz się z tym, ze w końcu uszczelnienie może puścić :(
U mnie były takie zaklepywane podkładki zabezpieczające – starych nie bardzo dało się użyć bo po odkręceniu trochę się podeformowały.
Oryginalnych podkładek nie miałem i dlatego zastosowałem taki komplet w postaci podkładki zapezpieczającej "koronkowej" (u mnie na M16) + podkładka płaska z językiem "do zaklepania" + oczywiście jakiś klej do gwintów.
Po prostu wolałem być pewny, że to się nie odkręci mi podczas jazdy ;)
Tak więc rozejrzyj się za podkładkami bo zapewne wraz z nowymi drążkami nie masz w komplecie ich.

Powodzenia!
161 BD 081 26.425 & 27.555 MHz USB
Xedos 9 KL '01 & AR 156 1.8TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były: 323F BA Z5
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5018 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez ProboszczV6 » 19 wrz 2012, 22:17

wymiana jest łatwa.
1 podnosisz auto, odkręcasz koło, skręcasz kierownicą tak żeby mieć lepszy dostęp,
2 zdejmujesz osłonę drążka, odkręcasz końcówkę od zwrotnicy, czymś ostrym np nożem monterskim lub ostrym wkrętakiem odginasz podkładkę po obu stronach,
3 drapiesz sie po głowie... zastanawiając sie "czy mam odpowiedni klucz?" i "o czym zapomniałem?"...
4 zapinasz klucz płaski o odpowiednim rozmiarze lub inny jakim dysponujesz, może być nastawny samozaciskający się, żaba...
pójdzie średnio półlekko z naciskiem na troche ciężej ale nie jakoś strasznie ciężko :)
5 podkładka zabezpieczająca powinna być nowa z nowym drążkiem, ale jeśli jej nie będzie, można użyć starej, oryginalnie zaklepane jest po 2 przeciwnych stronach, więc po wyprostowaniu można zaklepać te strony które nie były ruszone poprzednio.
6 można użyć kleju do gwintów ale oryginalnie nie ma tam czegoś takiego...przynajmniej ja nie widziałem
7 składasz wszystko, ale wkurzasz sie bo nie masz nowej końcówki drążka i nie da sie przykręcić go do zwrotnicy...
więc :
a) biegniesz do sklepu po nowy gdzie dowiadujesz sie że niedostępny lub czas oczekiwania nieznany...
b) jeśli masz sprawną starą końcówkę to ją przekręcasz do nowego drążka a za rok wymieniasz na nową
8 jedziesz na sprawdzenie zbieżności, ustawiasz, chyba że masz szczęście albo "fachowe oko" to nie ustawiasz.
Na zakończenie można sobie kupić zgrzewkę XXXXXXXXXXXXX(wstawić lubiany środek wyskokowy). Następnie patrząc na auto i popijając XXXXXXXXXXXXX cieszyć się ze swoich dokonań, dzięi temu wreszcie "świat zostanie zdobyty"

Good Luck :]
Don't hate me, i'm just an alien....
Szyderca i wywrotowiec :]
In rock we trust
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2011, 22:06
Posty: 1338 (0/19)
Skąd: Łękawica/Żywiec/Bielsko
Auto: Mazda Xedos 9 KJ-ZEM brilliant black
Ford Probe GT ( 2.5 V6 KL )

Postprzez łukaszinio » 19 wrz 2012, 22:53

Dzięki Panowie za szybkie odpowiedzi z cennymi wskazówkami.
Ja się obawiałem że to jest jakoś składane na gorąco np zgrzewane czy coś w tym stylu bo jakby nie było , połączenie elementów musi być pewne i nie zawodne. :)

a z napojów xxxxxxxxxxxxx może być napój chmielowy ewentualnie gorąca herbata na rozgrzanie bo coraz zimniej na dworze <spoko>

Jeszcze raz dzięki <jupi>

edit
uf problem zażegnany <jupi> . na szczęście skończyło się tylko na regulacji luzu między zębatką a listwą zębatą . uszczelnienia narazie się jakoś trzymają choć z lewej strony zaczyna się trochę pojawiać płynu.
jak się zabierałem za to kładąc się pod auto ( nie posiadam jeszcze kanału) ogarnęła mnie rozpacz <płacze> <głaszcze> :( <boje się> :| <głaszcze> <ściana> <pomocy> TRZEBA WYCIĄGAĆ MAGLOWNICE!!! ale po zdjęciu osłon okazało się ze przeguby kulowe są całe , zdjąć w miare sprawnie osłony też nie jest łatwo troszeczke mało miejsca a nawet troszeczke bardzo bardzo mało <czarodziej> . koledzy nie wspominali że maglownice mieli na stole w garażu pod ręką ;) przy okazji zauważyłem pękającą manczete przegubu i luz na sworzniu wachacza


Pozdrowienia
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 sie 2011, 19:48
Posty: 190 (0/1)
Skąd: okolice Ostrowca św.
Auto: BYŁO MAZDA 1.5 16V 97
JEST AUDI A4 B5 2000 1.8

Postprzez BulosWRC » 4 mar 2013, 20:15

Witam pytanie do Tomas2000,czy przy tych luzach które opisywałeś,przy ruszniu z jedynki tak ostro kiera latała ci lewo prawo i niemogłeś jej utrzymać przy jeżdzie na wprost? co do spawu to u mnie wyglonda podobnie xedos 9 95.r,
Mam takie same objawy jak kolega Tomas,u mnie akurat pomogło jak podniosłem kierownice do samej góry na ustawieniu wysokości,nie jest idealnie ale już tak nielata,mam pytanie czy są dwa krzyżaki w kolumnie kierowniczej jeden wewnętrzny ten na zdjęciu u Tomasa i drugi zewnętrzny tak? proszę o pomoc pozdrawiam
BulosWRC
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 23 lip 2010, 08:04
Posty: 15
Skąd: żywiec
Auto: mazda xedos 9 2 I v6 LPG 1995r

Postprzez Tomas2000 » 5 mar 2013, 00:54

BulosWRC napisał(a):czy przy tych luzach które opisywałeś,przy ruszniu z jedynki tak ostro kiera latała ci lewo prawo i niemogłeś jej utrzymać przy jeżdzie na wprost?


U mnie luz był tylko na zgaszonym silniku nie było problemów z jazda kierownica sama nie "wypadała" z rąk. Była lekko przekrzywiona ale po zrobieniu zbieżności wróciła do pozycji wyjściowej.

BulosWRC napisał(a):,mam pytanie czy są dwa krzyżaki w kolumnie kierowniczej jeden wewnętrzny ten na zdjęciu u Tomasa i drugi zewnętrzny tak?


Jest dokładnie tak jak napisałeś są dwa krzyżaki jeden w kabinie drugi pod maską.

Czy kierownica bije cały czas w trakcie jazdy, czy tylko w trakcie przyspieszania i czy bicie nasila się wraz z przyrostem prędkości?

Ja osobiście zaczął bym od sprawdzenia czy nie masz guza na którejś z opon, czy felgi są proste...

Gdyby to były krzyżaki to raczej kierownica miała by luz a nie biła by jak szalona :|
Obrazek
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Mazowsza
 
Od: 12 sty 2012, 17:49
Posty: 429 (0/2)
Skąd: Płock
Auto: Xedos 9 KL 2001
Xedos 9 KL 1999 – EX

Postprzez BulosWRC » 5 mar 2013, 19:10

kiera niema bicia,działa to tak jak by sama chciała skręcić ,a jak sie skręca bardziej np, na maxa to uczucie jest takie jak by się waliły koła ,opony sprawdzałem,przekładałem z tyłu do przodu, robiłem ostatnio gumę na wachaczu dolnym przednią i tylną oraz na wahaczu środkowym simenblok wahacz górny nowy,luzów niema na sworzniach od kolumny ani na tych kulkach pod osłoną na maglownicy stuki mam na zapalonym i na zgaszonym silniku ,zauważyłem że drążek który wchodzi do maglownicy wypada z niej tak z 2 milimetry przy ruchach kiery tak po 5 cm prawo lewo , i wtedy jest ten stuk,czasem też jak skręcałem to słyszałem taki dzwięk spod maski jak cichy jęk ,opisze start,ważne jest też to ,a nie dodałem wczesniej że cyrki zaczynają się jak zrobię przynajmniej z jeden pełny obrót kierownicą najczęsciej w lewo,na prosto w miare spokojnie,jak ruszam z miejsca kiera przekrzywiona w lewo tak o ćwiartke obrotu ,wrzucam dwa i przy wysprzęgleniu kiera leci w takie samo położenie tylko na prawo i tak zostaje przez jakiś czas aż dojdę do trójki wtedy znowu w lewo i jak sie prędkość ustabilizuje to kiera zostaje skrecona w lewo i jak zaczynam hamować zaczyna sie prostować,przy startowaniu jak stara babcia to dało się to w miare opanować,jak wytargałem kierownice do góry już niema szrpniec lewo prawo takich mocnych,lekko wyczuwalne tylko teraz jest lekko skręcona w lewo, byłem w bielsku w serwisie gdzie regenerują maglownice i Pan serwisant mówił że raczej nie maglownica
czy wyciągał ktoś ten krzyżak zewnetrzny i ma jakieś drogocenne wskazówki,myslę ze trzeba dwa wyciagnąc pierwsze ten z kabiny
BulosWRC
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 23 lip 2010, 08:04
Posty: 15
Skąd: żywiec
Auto: mazda xedos 9 2 I v6 LPG 1995r

Postprzez Tomas2000 » 6 mar 2013, 10:26

A sprawdzałeś hamulce? Widziałem kiedyś coś podobnego, samochód w trakcie jazdy na wprost sam skręcał kierownicę i mocno ściągał w prawo a po wciśnięciu hamulca wyrównywał tor jazdy. Uszkodzony był prawy przewód hamulcowy (gumowy). Przewód z zewnątrz nie miał żadnych skaz po od łączeniu od zacisku hamulcowego okazało się ze nie kapie z niego płyn a powinien lecieć ciurkiem. Przewód napuchł od wewnątrz płyn dochodził do hamulca ale nie miał siły się cofnąć, co skutkowało stałym hamowaniem na jedno koło. Felga prawego koła mocno się grzała po wymianie przewodu wszystko wróciło do normy. Sprawdzając hamulce sprawdź też czy nie zapiekły się tłoczki.

Czy po wymianie "simerbloku" w wahaczu środkowym ustawiałeś kąty zawieszenia? W xedosie właśnie tam się je reguluje!!! Niektórzy robią to na oko co całkowicie mija się z celem...
Obrazek
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Mazowsza
 
Od: 12 sty 2012, 17:49
Posty: 429 (0/2)
Skąd: Płock
Auto: Xedos 9 KL 2001
Xedos 9 KL 1999 – EX

Postprzez BulosWRC » 6 mar 2013, 20:37

właśnie kontów nie ustawiałem miałem to zrobić po całej akcji z naprawą tej kierownicy,chciałem wtedy właśnie zrobic wszystko do porządku, w sumie kont ustawiłem taki jak był wczesniej ale przy nowej gumie mogło się zminic,w sobotę je ustawie,tam są takie naciencia na śrubie i karoseri ustawie z tej i z tej tak samo będzie dobrze czy muszę jechać na stacje diagnostyczną,co do opcji z hamulcem to sprawdze to również bo właśnie jedno koło tak jak by sie bardziej grzało po krótkim odcinku,w sobote będe chciał to wszystko porozbierać łącznie z krzyżakami,to napisze co znalazłem,a jeszcze tak wczoraj szukałem i wpadłem na zdjęcie samej kolumny kierownicy,czy w niej jest jakaś rzecz która się psuje bo skoro sie poprawiło po wyciągnięciu kiery to może tam tkwi problem na razie mam co robić na sobotę ,dziękuje za pomoc pozdrawiam <spoko>
BulosWRC
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 23 lip 2010, 08:04
Posty: 15
Skąd: żywiec
Auto: mazda xedos 9 2 I v6 LPG 1995r

Postprzez Tomas2000 » 6 mar 2013, 21:27

Zostaw te krzyżaki w spokoju jak piszesz że ci się grzeje jedno koło to już najprawdopodobniej znalazłeś przyczynę skręcania kierownicy, sprawdź czy nie masz zapieczonych cylinderków w zacisku albo czy nie masz do wymiany przewodu elastycznego.
Obrazek
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Mazowsza
 
Od: 12 sty 2012, 17:49
Posty: 429 (0/2)
Skąd: Płock
Auto: Xedos 9 KL 2001
Xedos 9 KL 1999 – EX

Postprzez BulosWRC » 6 mar 2013, 21:53

ok,a jak odkręce przewód to mam nacisnąc na hamulec i ma siknąc z niego tak?
BulosWRC
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 23 lip 2010, 08:04
Posty: 15
Skąd: żywiec
Auto: mazda xedos 9 2 I v6 LPG 1995r

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy 929 / Xedos 9