Strona 1 z 1

Wymiana tylnej prawej piasty Xedos 9 (fotorelacja)

PostNapisane: 2 mar 2012, 14:24
przez Tomas2000
Witam jak w temacie, fotorelacja z wymiany tylnej prawej piasty w moim Xedosie
Powodem wymiany jest wycie łozyska pojawiające się przy predkości 50km/h i narastające wraz z przyśpieszaniem

Potrzebne narzędzia:

Klucz nasadowy 14
Klucz nasadowy 32
Przecinak
Płaski śrubokręt
Młotek

Części zamienne:

Nowa piasta z 2 łożyskami i zębatką do ABS-u (JPN) cena 190zł
Klej do śrub od zacisku hamulca. 5zł

Czas roboczy 45min

No to zaczynamy <faja>

1. Zabezpieczamy samochód przed, toczeniem luzujemy śruby od koła, podnosimy lewarkiem i ściągamy koło.

Obrazek
Shot at 2012-03-02

2. Kluczem Nasadowym nr 14 odkręcamy dwie śruby znajdujące się z tyłu zacisku chamulca (warto wcześniej psiuknąć je np wd-40 u mnie były zapieczone) – ściągamy zacisk.

Obrazek
Shot at 2012-03-02

3. Ściągamy tarczę (trzyma ją tylko zacisk i felga).

Obrazek
Shot at 2012-03-02

4. Za pomocą przecinak zbijamy delikatnie zaślepkę od nakrętki mocującej piastę.

Obrazek
Shot at 2012-03-02

5. Płaskim śrubokrętem odginamy zabezpieczenie nakrętki i odkręcamy ją.

Obrazek
Shot at 2012-03-02

6. Ściągamy piastę.

Obrazek
Shot at 2012-03-02

7. Zakładamy nową piastę

Obrazek
Shot at 2012-03-02

8. Wszystko składamy w odwrotnej kolejności, przykręcając zacisk hamulca nie zapomnijcie posmarować śrub klejem. papa

Zastanawiam się tylko czy winą awarii starego był może brak zabezpieczenia widoczny na zdjęciu w porównaniu do nowej piasty. Czy się wykruszyło czy w ogóle go nie było?

Obrazek
Shot at 2012-03-02

Koszt wymiany w warsztacie od 50 do 70zł
Oceniam na łatwe i przyjemne :D a zaoszczędzone pieniążki mogę z czystym sumieniem wydać dziś na piwko przy weekendzie <rotfl>

PostNapisane: 2 mar 2012, 18:44
przez radar88
Dzięki śliczne za poświęcenie chwili czasu na pstrykanie fotek ;)
Oczywiście temat trafia do Opinie Millenia/Xedos 9 i przydatne linki [Fotorelacje]

Pozdrawiam

Re: Wymiana tylnej prawej piasty Xedos 9 (fotorelacja)

PostNapisane: 2 mar 2012, 20:22
przez sink
Mnie mechanik w zeszłym roku na stówkę skasował za wymianę lewej piasty,odpukać ale jak siądzie z prawej to juz sam bedę zmieniał <oczko>

Re: Wymiana tylnej prawej piasty Xedos 9 (fotorelacja)

PostNapisane: 3 mar 2012, 18:28
przez Misiowy
Warto dopisac że jak by komuś nie chciał tarczo bemben zejść to nie należy go napieprzać młotkiem tylko
konstruktorzy przewidzieli tam miedzy szpilkami gwintowany otwór na śrubę
Namęczyłem się z tym kilka godzin młotkiem i ani drgnie a otworek był zatknięty gómowym koreczkiem i dobrze zamaskowany warstewką rdzawego syfu
widocznie odkąd moja madzia wyjechała z Hiroszymy nikt tam nie grzebał aż mi się ręczny skończył

PostNapisane: 3 kwi 2012, 08:38
przez yetti11
Witam,
dzięki za super fotorelację, właśnie czeka mnie wymiana piasty.
mam tylko jedno pytanie –

8. Wszystko składamy w odwrotnej kolejności, przykręcając zacisk hamulca nie zapomnijcie posmarować śrub klejem.


Proszę napiszcie tylko których śrub i jakim klejem :)

Re: Wymiana tylnej prawej piasty Xedos 9 (fotorelacja)

PostNapisane: 5 kwi 2012, 09:39
przez Tomas2000
Śruby trzymające zacisk od hamulca a posmaruj klejem do gwintów pozdrawiam!

PostNapisane: 20 kwi 2012, 11:49
przez damian626
Witam dodam tylko że tylna piasta pasuje idealnie od 626 GE GF a taką można tanio kupić

Re: Wymiana tylnej prawej piasty Xedos 9 (fotorelacja)

PostNapisane: 24 maja 2014, 13:42
przez Marek 161BD081
Witam!
Niedawno walczyłem u siebie z ta piastą ale bez "rzeźbienia" się nie obeszło.
Kupiłem piastę w sklepie zgodnie z tym co tam mieli napisane w katalogach. dziwne mi się to wydało, że piasta jest ta samo co np. w MPV 2002r. czy nawet któryś modelach BJ'ek (!).
Prawda okazała się nieco inna – to była piasta o ciut innych wymiarach.
Różnica główna była w braku kołnierza na pierścieniu wewnętrznym łożyska.
Ale aby nie kombinować z wymianą i poszukiwaniem kolejnej piasty (ciekawe czy trafiłbym na właściwą?) poradziłem się kole. Dymiana, który to już przerabiał i okazało się, że jest prosty mod aby ja dopasować.
Potrzebna jest podkładka pod łożysko o wymiarze wewnętrznym 36+ (ośka ma 36mm więc może być z lekkim naddatkiem), zewnętrznym około 54 i grubości coś około 2-3 mm.
Dymian użył jakąś podkładkę ze zwolnicy w C360. Ja znalazłem coś podobnego w swoich zasobach + delikatne podtoczenie podkładki aby uzyskać zadany wymiar wewnętrzny ;)
Przy pomocy tej podkładki odsadzamy nieco piastę na tyle, że tarczo-bęben nie ociera o osłonę.
Dodatkowo zapewne będą potrzebne podkładki pod śruby mocowania jarzma zacisku hamulcowego.
Po po odsadzeniu tarczy może ona nieco zaczepiać o jarzmo jak już dokręcimy koło.
I .... to cała filozofia! :D
Drobnym mankamentem tego rozwiązania jest fakt, że tylne koło mamy o te 2-3 mm bardziej na zewnątrz ale nie sądzę aby to stanowiło jakiś problem w geometrii czy właściwościach jezdnych.
Za to dużym plusem tego jest cena bo za tą piastę co kupiłem dałem tylko coś ok. 150PLN a nie ponad 300.

Poniżej fotka etykiety pudełka z piastą.
Etykieta_piasty_kola_tyl.jpg


I jeszcze jedno – w polifcie do odkręcenia piasty potrzebny jest klucz (nasadka) 36mm.

Mam nadzieję, że zamieszczone informacje komuś się przydadzą.

Pozdrawiam!
Marek

Re: Wymiana tylnej prawej piasty Xedos 9 (fotorelacja)

PostNapisane: 26 maja 2014, 12:42
przez zibi626
Żadna informacja na temat X9 nie jest zbędna :)

PostNapisane: 26 maja 2014, 13:13
przez Marek 161BD081
Zapomniałem dopisać paru informacji.
Oryginalne łożysko/piasta (przynajmniej polift) ma oznaczenie NTN HUB 226-3
Zamiennikiem z SKF'u będzie: BR930114
W/g tej strony KLIK występuje ono też w modelach Mazdy i rocznikach:
Mazda 929 1992-1995
MILLENIA 2001-2002
MPV 1989-1998, 2000-2001, 2003-2006
PROTEGE 2001-2003
PROTEGE5 2002-2003

Re: Wymiana tylnej prawej piasty Xedos 9 (fotorelacja)

PostNapisane: 27 maja 2014, 09:46
przez tygrys36
Dobra fotorelacja pewnie nie jednemu z nas się przyda.Może masz jeszcze wymiary tej piasty która była za mała żeby inni nie musieli już rzeźbić.

PostNapisane: 27 maja 2014, 10:08
przez Marek 161BD081
Mam piastę oryginalną więc jak znajdę chwilę czasu to zwymiaruję jej istotne gabaryty.
Tej "nowej" piasty odkręcać już mi się niezbyt chce.

I jeszcze ważne: z tej nowej piasty nakrętka niestety nie pasuje i trzeba użyć starej.

PostNapisane: 2 cze 2014, 21:28
przez Dymian
Długo byłem w dziczy bez internetu, więc dopiero teraz dorzucę swoje 5 gr.
Ja ogólnie miałem problem z dobraniem jakiejś nowej w sklepie ze względu na złe katalogowanie części więc poszedłem w używkę stąd z forum. I mimo, że wykręcona z polifta to do polifta nie pasowała i miałem właśnie te cyrki jakie powtórzył później Marek. Pech chciał, że w środku nocy mi przyszło to wymieniać a na drugi dzień trasa a tu zonk-mimo, że rolnikiem nie jestem w skarbnicy części znalazła się takowa jak pisał podkładka i uratowała mi tyłek. Z praktyki powiem, że powyższe rozwiązanie zdaje egzamin od kilku tyś km i kompletnie się nic nie dzieje.
Trzeba zwrócić uwagę- aby blaszka ochronna łożyska od str koła czyli przy wieńcu abs nie była płaska a wypustką, której brak jak widać trzeba zniwelować podkładką.