Strona 1 z 1

Wymiana gum tylnych wahaczy i sworzni zwrotnicy [FOTORELACJA]

PostNapisane: 7 sie 2011, 10:31
przez Lefty_X9
Witam :)
Nadszedł ten czas, kiedy trzeba było wymienić gumy tylne wahacza dolnego (T00134460C) oraz sworznie w zwrotnicach. Niby nic skomplikowanego, ale pracy trochę jest. Mi to zajęło 5h. Części które wymieniałem były jeszcze z pierwszego montażu :) więc nakrętki sworzni były fabrycznie zaklepane. Wymusiło to wyciągnięcie półosi ze zwrotnicy.
No dobra, to zaczynamy:

– podnosimy autko od razu z dwóch stron, ściągamy koła

– ściągamy łączniki stabilizatora, szanse na powodzenie są marne. Po 15 minutach prób odkręcenia w ruch poszła gumówka :)
Obrazek

– odkręcamy 3 śruby mocujące sworzeń
Obrazek

– odkręcamy 2 śruby trzymające gumę (na zdjęciu widać, że jest popękana)
Obrazek

– Przez otwór w wahaczu długą przedłużką odkręcamy znajdującą się tam nakrętkę. Nie odkręcałem jej całej, wystarczy mocno poluzować
Obrazek

– odkręcamy śrubę trzymającą łapę od amortyzatora i rozłączamy łapę z wahaczem
Obrazek

-odkręcamy przednią śrubę wahacza
Obrazek

– teraz możemy wyciągnąć wahacz i założyć nową gumę. Z jednej strony wymieniłem cały wahacz, a z drugiej tylko gumę. UWAGA – guma Yamato nie wchodzi na wahacz, musiałem o 0,5mm powiększyć początek otworu w tulejce gumy. Zakładamy gumę i nakrętkę przykręcamy ręką (nie dokręcamy)
Obrazek
Obrazek

Jeśli wymieniamy tylko gumy, wszystko składamy w odwrotnej kolejności.
BARDZO WAŻNE, aby wszystkie połączenia gdzie mamy tuleje gumowo-metalowe dokręcać na opuszczonym aucie. Zniesie to dodatkowe naprężenia i wydłuży żywotność gum. Tak więc nakrętki przy naszych gumach i śruby na wahaczu dokręcamy kiedy auto już stoi na kołach.

Poniżej wymiana sworznia.

– fabryczne sworznie mają zaklepane nakrętki, za nic w świecie nie da się jej ruszyć bez rozklepania.
Obrazek
Obrazek

– aby dojść do tej nakrętki musimy wyjąć półoś (tylko) od strony zwrotnicy, w tym celu odkręcamy nakrętkę na przegubie. Ja to robiłem pneumatykiem, normalnie trzeba to zrobić na założonym kole i opuszczonym aucie. Jeśli ktoś nie ma pneumatyka to najlepiej to zrobić na samym początku.
Obrazek

– teraz można odkręcać nakrętkę sworznia. Ku mojemu zdziwieniu nakrętka ma 23mm ! :) Dość nietypowy rozmiar klucza. Mi z pomocą przyszedł znów pneumatyk. Po ciężkich bojach w końcu puściła. W sumie nie ma się co dziwić, 10 lat tam siedziała :)
Obrazek

– przy pomocy specjalnego przyrządu rozłączamy sworzeń ze zwrotnicą, siedzi na prawdę bardzo bardzo mocno.
Obrazek

Skręcamy wszystko w odwrotnej kolejności.


Mam nadzieje, że się komuś przyda :)
Pozdrowionka
Lefty

Re: Wymiana gum tylnych wahaczy i sworzni zwrotnicy [FOTORELACJA]

PostNapisane: 27 lut 2012, 01:06
przez sink
Przydało sie i to bardzo :D zmieniłem własnie tylne gumy wahacza i przy okazji przeguby,sugerowałem sie twoją fotorelacją,cała sobota zleciała ale ze 350 zeta w kieszeni <jupi> Dzięki i pozdrowionka :)

Edit 9:56
a właśnie,gumy OYODO też trzeba nawiercać.

Re: Wymiana gum tylnych wahaczy i sworzni zwrotnicy [FOTORELACJA]

PostNapisane: 27 lut 2012, 19:17
przez drogbayo
jaka cena gum tylnych wahaczy i jak z jakością zamienników ?

PostNapisane: 27 lut 2012, 21:22
przez Lefty_X9
sink napisał(a):Przydało sie i to bardzo :D


Cieszę się :)

drogbayo napisał(a):jaka cena gum tylnych wahaczy i jak z jakością zamienników ?

Yamato kupisz w InterCars ok 80zł/szt. Wygląda dobrze, twarda guma i dobrze trzyma. Tylko musisz powiekszyć otwór bo nie wchodzi na wahacz :)

Re: Wymiana gum tylnych wahaczy i sworzni zwrotnicy [FOTORELACJA]

PostNapisane: 28 lut 2012, 01:43
przez drogbayo
a jak się ma OYODO w porównaniu z yamato?

Re: Wymiana gum tylnych wahaczy i sworzni zwrotnicy [FOTORELACJA]

PostNapisane: 28 lut 2012, 09:20
przez sink
ja płaciłem niecałą stówkę za sztukę w 4cars,wygłada obiecująco,tak jak kolega lefty napisa,twarda i mocno trzyma :) ale to wyjdzie podczas eksploatacji

Re: Wymiana gum tylnych wahaczy i sworzni zwrotnicy [FOTORELACJA]

PostNapisane: 28 lut 2012, 17:53
przez Lefty_X9
Kolego Sink, dobrze jest takie rzeczy wymieniać parami a później zrobić geometrię.
U mnie po wymianie okazało się, że posypała się zbieżność o 14mm !

Re: Wymiana gum tylnych wahaczy i sworzni zwrotnicy [FOTORELACJA]

PostNapisane: 28 lut 2012, 22:02
przez sink
Wiem wiem,tuleje wymieniłem na obydwóch wahaczach i tak samo dwa przeguby,choć strzelało mi w kole z jednej strony <oczko>wymienianie pojedynczo to po prostu dwa razy ta sama robota w krótkim czasie

Re: Wymiana gum tylnych wahaczy i sworzni zwrotnicy [FOTORELACJA]

PostNapisane: 22 mar 2018, 10:05
przez Beny
Ktoś się orientuje czy wahacze przedlift/polift sa takie same?

PostNapisane: 22 mar 2018, 15:42
przez ProboszczV6
tylne takie same są.

PostNapisane: 27 mar 2018, 13:05
przez jedrzej07
Przod jest troszke inny na dlugosc. Ale pasuje i nie ma problemu z regulacja katow. Ja mam u sobie przedliftowe i zaraz po tym robilem zbieznosc i katy i ustawione jest idealnie. Robilem w jednym czasie jeszcze tuleje i wahacze srodkowe wiec nie wiem dokladnie jak duza jest roznica miedzy poliftowymi a przedliftowymi