Vademecum obsługi/serwisu/napraw ASB

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez Puhcio » 13 wrz 2006, 16:55

To może wcześniej zalałeś dexron II ? Bo III podobno ma podwyższoną odporność termiczną ...
Pozdrawiam,
Paweł
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 sty 2005, 17:08
Posty: 2553
Skąd: Katowice
Auto: Volvo S70 2.5 A/T LPG

Postprzez trojanrob » 14 wrz 2006, 08:21

Witam
Jak olej ma brązowy kolor to nadpalone są już tarcze cierne lub taśma spinająca 2 i 4 . Sama wymiana zbyt dużo nie pomaga – skrzynia dostała w palnik.

Kolor jasny różowy oznacza, że woda z chłodnicy dostała się do linii olejowej.

W skrzyniach mazdy wymienia się olej. W oryginalnym manualu jest napisane co 40kkm.

Robiłem skrzynie całą 50kkm temu.
Tydzień temu pierdyknęła :( taśma spinająca (miałem tylko 1 i 3) . Naprawili za 1400,– zrobiłem 500km i znowu to samo <killer> . Ale to już naprawiają w ramach gwarancji.



UWAGA zawsze przygladajcie się wymianie oleju. Gdy wyjmą miskę zobaczcie jak wygląda magnes i filtr. Zbyt dużo opiłków na magnesie i w filtrze oznacza znaczne zużycie elementów. A ile opiłków jest w
konwenterze też nikt niewie.

pozdrawiam i życzę dużego przebiegu bez naprawy skrzyni.
Obrazek
pozdrowienia
Robert
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 mar 2005, 00:44
Posty: 309
Skąd: SZCZECIN
Auto: była Millenia S 2.3 V6 24v

Postprzez Puhcio » 14 wrz 2006, 12:27

Znowu walnęła po kaiptalnym remoncie ? :|
Pozdrawiam,
Paweł
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 sty 2005, 17:08
Posty: 2553
Skąd: Katowice
Auto: Volvo S70 2.5 A/T LPG

Postprzez trojanrob » 14 wrz 2006, 12:44

A no pech :( i co o tym mysleć.
Fart w tym ,że autko stoi w garażu i czeka na lawetę.
Robili tam gdzie za pierwszym razem. Nie mam w zwyczaju robić w różnych miejscach bo zaczyna się "odbijanie piłeczki ping-pong`owej". Ale zaczynam się zastanawiać co z tym zrobić. Tyle dobrego, że dają mi roczną gwarancję.

3 lata temu też zrobiłem 500km po naprawie i pierdyknęła skrzynia robili jeszcze raz.

Ręce mi już opadają, ale co robić (kupić drugą w USA – a jaka gwarancja , że będzie OK)


Wg mnie nie zrobili dokładnej diagnozy co było przyczyną, że padła taśma i z góry założyli , że to wina tylko taśmy.

Ciekaw jestem co wymyślą tym razem.

Oczywiście napiszę jak będę coś wiedział.
Obrazek
pozdrowienia
Robert
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 mar 2005, 00:44
Posty: 309
Skąd: SZCZECIN
Auto: była Millenia S 2.3 V6 24v

Postprzez Globy » 18 wrz 2006, 12:31

Wspolczuje, a Tobie r--x radze omijac to ASO z daleka – dramat! Jako w miare doswiadczony uzytkownik aut z A/T pozwole sobie dodac kilka szczegolow:

Puhcio napisał(a):– Nie katować (szczególnie gdy jest zimna) – to nie auto do wyścigów,

Przy normalnym uzytkowaniu czestosc trzymania pedalu w podlodze nie jest zbyt czesta ;) Ale pamietajmy, zeby nie odciskac na skrzyni pamiatek w postaci zblokowania drugiego biegu i szalenstw miasto/trasa przez 50 km, dynamicznego cofania... Zdarzyly mi sie takie przypadki, transmisja Camry 2.2 z czasem wyzionela ducha. Niestety skrzynie Mazdy (przynajmniej Mazdy) nie lubia tez dlugotrwalej podrozy w trybie podwyzszonych obrotow – odlaczenie nadbiegu oraz wyprzedzanie przy ok. 150 km/h niech zakonczy sie powrotem do 4. przelozenia. Wiem z wlasnego doswiadczenia, ze pewne typy drog w Polsce zmuszaja do trzymania samochodu w pogotowiu do wymijania "spowalniaczy", ale wtedy jednak polecam kupno auta ze skrzynia manualna badz mocniejszego automata.

Puhcio napisał(a):– Kontrolować poziom i stan oleju regularnie,

http://www.mazdaspeed.pl/obsluga/olej_asb.php

Puhcio napisał(a):– Samochód MUSI STAĆ przy przełączaniu z R na D i odwrotnie,

Tak – sceny rodem z amerykanskich filmow poscigowych, gdy auto toczy sie jeszcze slizgiem na wstecznym i zaczyna jechac do przodu, wygladaja rownie efektownie wewnatrz skrzyni :D

Puhcio napisał(a):– Nie bawić się biegami podczas jazdy – D i koniec,

Z tym zgodzic sie nie moge. Konstruktorzy automatycznych skrzyn przewidzieli mozliwosc zmiany biegow podczas jazdy; redukcja na "trojke" zazwyczaj odbywa sie przez O/D lub Hold, "dwojke" zas i "jedynke" mozemy wrzucic recznie. Trzeba tylko pamietac o bezpiecznych obrotach – opcje te przydaja sie w zimie, po miescie, do holowania (czegos).

Puhcio napisał(a):– Nie ruszać z pełnego "gazu" tylko płynnie

Tak. Automaty, przynajmniej mazdowskie z lat 90., nie zostaly stworzone do palenia gumy. Sposoby na dynamiczne ruszenie sa dwa: albo wciskamy po wybraniu D gaz do dechy, ale rozne czynniki typu wzniesienie, temperatura oleju, moga zadecydowac o stlumieniu mocy, opoznieniu, albo tez przytrzymujemy lewa noga hamulec i podnosimy obroty (na D). Druga opcja jest mniej bezpieczna, ogolnie nie polecam.

Jeszcze jeden ciekawy link => http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=2825
Klubowicz
 
Od: 24 paź 2003, 22:02
Posty: 9891 (0/4)
Skąd: Warszawa
Auto: C140 M120

Postprzez piotrek929 » 19 wrz 2006, 23:20

wczoraj w nocy zmieniłem olej , przy tym wypilem flaszke z kuzynem), oczywiście był tam dextron3 castrola i na taki wymienilem, , z miski i magnesów nie wyciągnąłem nic, za to olej w misce wyglądał jak mazut. zalałem nowym,szok- nie bylo poprawy, po przejechaniu 50 km, skrzynia zaczeła pracować normalnie, płynnie, jak zawsze , ani razu nie szarpneła, obróciłem do wawki i z powrotem czyli jakies 700 km, jeżdzilem powoli i dawalem w palnik, wszystko jest git.
ale jest przyczyna, olej który wlewam został wyprodukowany w 1993 roku, dostałem go gratis jakieś 15 litrów w bagażniku , jak kupilem mazde, ale pomimo szczelnego zamkniećia w oryginalnych butelkach czas chyba mu nie służy i podejrzewam że to właśnie olej nie trzyma parametrów, przejechalem na nim dokladnie 16 tys.km, po prostu be4de go zmienial co 10 tys.km az mi skonczy :)
moja mazda nie widziala od trzech lat mechanika, bo sam przy niej robie :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2005, 21:39
Posty: 426
Skąd: krakow
Auto: mazda 929 S 3.0 V6 24V DOHC

Postprzez jazzzy » 23 paź 2006, 17:15

Moze glupie pytanie ale nie obslugiwalem jeszcze nigdy wczesniej ASB i nie chce wyjsc na glupka. Przyjdzie mi jezdzic Mazda z ASB (lata 90te) i dlatego prosilbym o wytlumaczenie jak sie obsluguje taka skrzynie. Czesc rzeczy sobie juz przyswoilem z Vademecum strony automat.pl ale wciaz nie jestem do konca wszystkiego pewien. Wiem ze to pewnie jest proste ale na kursach jazdy najczesciej sie o tym nie wspomina.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2006, 00:43
Posty: 694
Skąd: CKMK

Postprzez andrev001 » 24 paź 2006, 05:57

Wsiadasz.
Wciskasz hamulec, sprawdzasz czy skrzynia ustawiona jest na Parking, zapalasz silnik.
Trzymając hamulec przesuwasz lewarek na Drive i puszczasz hamulec, auto toczy się do przodu, dodajesz gazu = auto przyśpiesza..
Przesuwasz na Reverse puszczasz hamulec, auto toczy się do tyłu, dajesz gazu = cofa szybciej.
Masz także biegi 2 i 1 używane raczej na stromych zjazdach np. w górach.
Ogólnie lewa noga nic nie robi, kompletnie, można ją nawet trzymać za oknem jak Ci tak wygodnie ;).
Albo naucz się jeździć jak kierowcy formuły 1 i zacznij hamować lewą nogą :D.

Zawsze przed zmianą biegu z D na R auto musi się bezwzględnie zatrzymać.
Gdy podczas jazdy przez przypadek z D przesuniesz Ty lub któryś z pasażerów lewarek na N(luz) nie musisz się zatrzymywać, ani hamować, wystarczy przesunąć ją z powrotem na D.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 paź 2005, 06:23
Posty: 294
Skąd: Chicago
Auto: '03 Ford Focus ZX3

Postprzez jazzzy » 24 paź 2006, 10:28

andrev001 napisał(a):Wsiadasz.
Wciskasz hamulec, sprawdzasz czy skrzynia ustawiona jest na Parking, zapalasz silnik.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2006, 00:43
Posty: 694
Skąd: CKMK

Postprzez jazzzy » 24 paź 2006, 19:00

Chcialbym zapytac o kilka drobiazgow zwiazanych z ASB

1. Do czego sluzy guzik na drazku zmiany przelozen ?
2. Czy jesli na D puszcze calkowicie pedal hamulca i nie nacisne pedalu przyspieszenia to auto zgasnie tak jak przy konwencjonalnej skrzyni ?
3. Do manewrow parkingowych uzywac L czy D bez gazu ?
4. W jaki sposob poruszac sie pod i ze stromego wzniesienia ?
5. Jak sie zachowac w sytuacji kiedy auto ugrzeznie w piasku lub blocie ?
6. Co sie zaleca przy ruszaniu z oblodzonej nawierzchni ?
7. Czy podczas jazdy da sie dokonac/wymusic redukcje aby osiagnac wyzsze obroty np.: przy wyprzedzaniu ?
8. W sytuacji szczegolnej takiej jak koniecznosc wyjechania pod ostry podjazd na kamienistej lub polsliskiej powierzchni to 'naped rakietowy' ;) odpalac przez L i noga w podlodze ?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2006, 00:43
Posty: 694
Skąd: CKMK

Postprzez Puhcio » 24 paź 2006, 19:37

jazzzy napisał(a):1. Do czego sluzy guzik na drazku zmiany przelozen ?


Zależy czy masz HOLD czy O/D OFF.

jazzzy napisał(a):2. Czy jesli na D puszcze calkowicie pedal hamulca i nie nacisne pedalu przyspieszenia to auto zgasnie tak jak przy konwencjonalnej skrzyni ?


Nie. Auto zacznie toczyć się do przodu.

jazzzy napisał(a):3. Do manewrow parkingowych uzywac L czy D bez gazu ?


D bez gazu.

jazzzy napisał(a):4. W jaki sposob poruszac sie pod i ze stromego wzniesienia ?


Normlanie bez kombinowania. Jeśli chodzi o stanie na wzniesieniu ... to nie używasz ręcznego jak przy M/T. Naciskasz hamulec i stoisz. Gdy trzeba ruszyć noge z hamulca przkładasz na gaz i jazda. :)

jazzzy napisał(a):5. Jak sie zachowac w sytuacji kiedy auto ugrzeznie w piasku lub blocie ?


Tu jest problem. W kazdym razie nigdy na D w takim przpadku nie naciskaj gazu do oporu ... bardzo łatwo zmielić skrzynie. Wybierasz pozycje L i bkolujesz pierwszy bieg przyciskiem z boku wybieraka.

jazzzy napisał(a):6. Co sie zaleca przy ruszaniu z oblodzonej nawierzchni ?


Łagodne operowanie gazem ;)

jazzzy napisał(a):7. Czy podczas jazdy da sie dokonac/wymusic redukcje aby osiagnac wyzsze obroty np.: przy wyprzedzaniu ?


Odpuszczasz lekko gaz i potem w podłogę :D Najlepiej jest odpuścić gaz lekko, a potem energicznie przycisnąć w miare mocno. Jeśli potrzebujesz szybkiego odejścia to robisz tak samo, tylo wciskajac gaz do samego końca (tzw. kick down) przewaznie redukcja o dwa biegi. Wciskasz gaz do konca, poczujesz lekki opór ... trzeba go przełamać – to wcisniecie przycisku pod pedałem gazu – porządna redukcja. :D

jazzzy napisał(a):8. W sytuacji szczegolnej takiej jak koniecznosc wyjechania pod ostry podjazd na kamienistej lub polsliskiej powierzchni to 'naped rakietowy' oczko odpalac przez L i noga w podlodze ?


Ja bym zostawil na D ;)
Pozdrawiam,
Paweł
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 sty 2005, 17:08
Posty: 2553
Skąd: Katowice
Auto: Volvo S70 2.5 A/T LPG

Postprzez jazzzy » 24 paź 2006, 19:56

Slow – to odpowiednik blokady drugiego ?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2006, 00:43
Posty: 694
Skąd: CKMK

Postprzez piotrek929 » 24 paź 2006, 20:37

skrzyni raczej nie zmielisz na śliskiej nawierzchni czy innych błotach, jak juz coś ta zamęczysz dyferencjał, bo skrzynia załaduje sobie na przyklad aż 3 bieg bo mysli ze jedzie, a tu jedno kolo stoi a drugie boksuje, ewidentnie męczy sie dyfer, a satelity osiągają zawrotne predkości. ja wiem że do ruszania ze sliskiego jest przycisk HOLD( z trzeciegu biegu),ale generalnie im mniej ruszasz ten patyk i naciskasz guziczki tym skrzynia dłużej pożyje. ze stromej góry nieraz daję L żeby nie grzać hamulców za bardzo, zawszeto troche silnikiem przychamujesz.
a jak juz sie zagrzebiesz w śniegu , zostaw na D , włącz klime, ogrzewania szyb etc, zeby silnik sobie troche obrotów dodał i wysiadasz na papierosa, albo dwa, w tym czasie auto samo sie wyciągnie, raz lewym raz prawym kółkiem ciągnąć.

aaa, jak chodze bokami to tylko na L, mam pod butem silnik cały czas, a więcej jak 120 nie pojade i tak w zakrecie na śliskim( no nie, raz sie zdazylo)
moja mazda nie widziala od trzech lat mechanika, bo sam przy niej robie :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2005, 21:39
Posty: 426
Skąd: krakow
Auto: mazda 929 S 3.0 V6 24V DOHC

Postprzez Italiano » 24 paź 2006, 21:55

Puhcio napisał(a):jazzzy napisał:
6. Co sie zaleca przy ruszaniu z oblodzonej nawierzchni ?


Łagodne operowanie gazem oczko

Leprzym rozwiazaniem jest D+HOLD...ruszasz z drugiego biegu, co automatycznie utrudnia boksowanie kół.

Puhcio napisał(a):jazzzy napisał:
7. Czy podczas jazdy da sie dokonac/wymusic redukcje aby osiagnac wyzsze obroty np.: przy wyprzedzaniu ?


Odpuszczasz lekko gaz i potem w podłogę zeby Najlepiej jest odpuścić gaz lekko, a potem energicznie przycisnąć w miare mocno. Jeśli potrzebujesz szybkiego odejścia to robisz tak samo, tylo wciskajac gaz do samego końca (tzw. kick down) przewaznie redukcja o dwa biegi. Wciskasz gaz do konca, poczujesz lekki opór ... trzeba go przełamać – to wcisniecie przycisku pod pedałem gazu – porządna redukcja. zeby

Albo można samemu przełączyć lewarkiem w pozycje S, lub wciskając przycisk HOLD...w obu przypadkach skrzynia zredukuje na trzeci bieg.
W oczekiwaniu na nowy podpis...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 mar 2005, 00:40
Posty: 2682 (1/0)
Skąd: Calcinato
Auto: Renault scenic 1.6 B
Ford Galaxy 2.0 170 KM
Renault Express 1.5 dci

Postprzez jazzzy » 24 paź 2006, 23:16

juz sie pogubilem, z tego co piszecie to

D+HOLD = 2 bieg
L = 1 bieg
L+HOLD= ?
S = ?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2006, 00:43
Posty: 694
Skąd: CKMK

Postprzez andrev001 » 25 paź 2006, 03:56

jazzzy napisał(a):Slow – to odpowiednik blokady drugiego ?


Tak
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 paź 2005, 06:23
Posty: 294
Skąd: Chicago
Auto: '03 Ford Focus ZX3

Postprzez piotrek929 » 25 paź 2006, 09:29

nie wiem jak jest w millenkach, ale u mnie jest tak:
L= dostępny bieg 1 i 2 ( włączone na sztywno) +HOLD redukjca na bieg 1
s= dostępny bieg 1 , 2 , 3 (włączone na sztywno) + HOLD redukcja na bieg 2
D= w trybie PWR 1,2,3,4,5 + HOLD redukcja na bieg 3
w trybie ECO 1,2,3,5

tak jest u mnie, sprawdziłem dokladnie!!!
a w zimie ryszam D+HOLD
moja mazda nie widziala od trzech lat mechanika, bo sam przy niej robie :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2005, 21:39
Posty: 426
Skąd: krakow
Auto: mazda 929 S 3.0 V6 24V DOHC

Postprzez Italiano » 25 paź 2006, 13:24

piotrek929 napisał(a):D= w trybie PWR 1,2,3,4,5 + HOLD redukcja na bieg 3
w trybie ECO 1,2,3,5

Milenie/Xedosy nie maja tych trybów i mają skrzynie 4 biegowe....a D ma-1,2,3,4 +HOLD redukcja na 3
W oczekiwaniu na nowy podpis...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 mar 2005, 00:40
Posty: 2682 (1/0)
Skąd: Calcinato
Auto: Renault scenic 1.6 B
Ford Galaxy 2.0 170 KM
Renault Express 1.5 dci

Postprzez jazzzy » 30 paź 2006, 23:38

a jak wyglada kwestia prawidlowego korzystania z tempomatu ?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2006, 00:43
Posty: 694
Skąd: CKMK

Postprzez Italiano » 1 lis 2006, 08:54

jazzzy użyj czasami opcji Szukaj.... Tym razem zrobiłem to za ciebie.... ;)

<czytaj> http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.ph ... t=tempomat

<czytaj> http://www.mazdaspeed.pl/obsluga/tempomat.php
W oczekiwaniu na nowy podpis...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 mar 2005, 00:40
Posty: 2682 (1/0)
Skąd: Calcinato
Auto: Renault scenic 1.6 B
Ford Galaxy 2.0 170 KM
Renault Express 1.5 dci

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 929 / Xedos 9