Vademecum obsługi/serwisu/napraw ASB
Witam
Jak olej ma brązowy kolor to nadpalone są już tarcze cierne lub taśma spinająca 2 i 4 . Sama wymiana zbyt dużo nie pomaga – skrzynia dostała w palnik.
Kolor jasny różowy oznacza, że woda z chłodnicy dostała się do linii olejowej.
W skrzyniach mazdy wymienia się olej. W oryginalnym manualu jest napisane co 40kkm.
Robiłem skrzynie całą 50kkm temu.
Tydzień temu pierdyknęła
taśma spinająca (miałem tylko 1 i 3) . Naprawili za 1400,– zrobiłem 500km i znowu to samo
. Ale to już naprawiają w ramach gwarancji.
UWAGA zawsze przygladajcie się wymianie oleju. Gdy wyjmą miskę zobaczcie jak wygląda magnes i filtr. Zbyt dużo opiłków na magnesie i w filtrze oznacza znaczne zużycie elementów. A ile opiłków jest w
konwenterze też nikt niewie.
pozdrawiam i życzę dużego przebiegu bez naprawy skrzyni.
Jak olej ma brązowy kolor to nadpalone są już tarcze cierne lub taśma spinająca 2 i 4 . Sama wymiana zbyt dużo nie pomaga – skrzynia dostała w palnik.
Kolor jasny różowy oznacza, że woda z chłodnicy dostała się do linii olejowej.
W skrzyniach mazdy wymienia się olej. W oryginalnym manualu jest napisane co 40kkm.
Robiłem skrzynie całą 50kkm temu.
Tydzień temu pierdyknęła

UWAGA zawsze przygladajcie się wymianie oleju. Gdy wyjmą miskę zobaczcie jak wygląda magnes i filtr. Zbyt dużo opiłków na magnesie i w filtrze oznacza znaczne zużycie elementów. A ile opiłków jest w
konwenterze też nikt niewie.
pozdrawiam i życzę dużego przebiegu bez naprawy skrzyni.

pozdrowienia
Robert
- Od: 26 mar 2005, 00:44
- Posty: 309
- Skąd: SZCZECIN
- Auto: była Millenia S 2.3 V6 24v
A no pech
i co o tym mysleć.
Fart w tym ,że autko stoi w garażu i czeka na lawetę.
Robili tam gdzie za pierwszym razem. Nie mam w zwyczaju robić w różnych miejscach bo zaczyna się "odbijanie piłeczki ping-pong`owej". Ale zaczynam się zastanawiać co z tym zrobić. Tyle dobrego, że dają mi roczną gwarancję.
3 lata temu też zrobiłem 500km po naprawie i pierdyknęła skrzynia robili jeszcze raz.
Ręce mi już opadają, ale co robić (kupić drugą w USA – a jaka gwarancja , że będzie OK)
Wg mnie nie zrobili dokładnej diagnozy co było przyczyną, że padła taśma i z góry założyli , że to wina tylko taśmy.
Ciekaw jestem co wymyślą tym razem.
Oczywiście napiszę jak będę coś wiedział.
Fart w tym ,że autko stoi w garażu i czeka na lawetę.
Robili tam gdzie za pierwszym razem. Nie mam w zwyczaju robić w różnych miejscach bo zaczyna się "odbijanie piłeczki ping-pong`owej". Ale zaczynam się zastanawiać co z tym zrobić. Tyle dobrego, że dają mi roczną gwarancję.
3 lata temu też zrobiłem 500km po naprawie i pierdyknęła skrzynia robili jeszcze raz.
Ręce mi już opadają, ale co robić (kupić drugą w USA – a jaka gwarancja , że będzie OK)
Wg mnie nie zrobili dokładnej diagnozy co było przyczyną, że padła taśma i z góry założyli , że to wina tylko taśmy.
Ciekaw jestem co wymyślą tym razem.
Oczywiście napiszę jak będę coś wiedział.

pozdrowienia
Robert
- Od: 26 mar 2005, 00:44
- Posty: 309
- Skąd: SZCZECIN
- Auto: była Millenia S 2.3 V6 24v
Wspolczuje, a Tobie r--x radze omijac to ASO z daleka – dramat! Jako w miare doswiadczony uzytkownik aut z A/T pozwole sobie dodac kilka szczegolow:
Przy normalnym uzytkowaniu czestosc trzymania pedalu w podlodze nie jest zbyt czesta
Ale pamietajmy, zeby nie odciskac na skrzyni pamiatek w postaci zblokowania drugiego biegu i szalenstw miasto/trasa przez 50 km, dynamicznego cofania... Zdarzyly mi sie takie przypadki, transmisja Camry 2.2 z czasem wyzionela ducha. Niestety skrzynie Mazdy (przynajmniej Mazdy) nie lubia tez dlugotrwalej podrozy w trybie podwyzszonych obrotow – odlaczenie nadbiegu oraz wyprzedzanie przy ok. 150 km/h niech zakonczy sie powrotem do 4. przelozenia. Wiem z wlasnego doswiadczenia, ze pewne typy drog w Polsce zmuszaja do trzymania samochodu w pogotowiu do wymijania "spowalniaczy", ale wtedy jednak polecam kupno auta ze skrzynia manualna badz mocniejszego automata.
http://www.mazdaspeed.pl/obsluga/olej_asb.php
Tak – sceny rodem z amerykanskich filmow poscigowych, gdy auto toczy sie jeszcze slizgiem na wstecznym i zaczyna jechac do przodu, wygladaja rownie efektownie wewnatrz skrzyni
Z tym zgodzic sie nie moge. Konstruktorzy automatycznych skrzyn przewidzieli mozliwosc zmiany biegow podczas jazdy; redukcja na "trojke" zazwyczaj odbywa sie przez O/D lub Hold, "dwojke" zas i "jedynke" mozemy wrzucic recznie. Trzeba tylko pamietac o bezpiecznych obrotach – opcje te przydaja sie w zimie, po miescie, do holowania (czegos).
Tak. Automaty, przynajmniej mazdowskie z lat 90., nie zostaly stworzone do palenia gumy. Sposoby na dynamiczne ruszenie sa dwa: albo wciskamy po wybraniu D gaz do dechy, ale rozne czynniki typu wzniesienie, temperatura oleju, moga zadecydowac o stlumieniu mocy, opoznieniu, albo tez przytrzymujemy lewa noga hamulec i podnosimy obroty (na D). Druga opcja jest mniej bezpieczna, ogolnie nie polecam.
Jeszcze jeden ciekawy link => http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=2825
Puhcio napisał(a):– Nie katować (szczególnie gdy jest zimna) – to nie auto do wyścigów,
Przy normalnym uzytkowaniu czestosc trzymania pedalu w podlodze nie jest zbyt czesta
Puhcio napisał(a):– Kontrolować poziom i stan oleju regularnie,
http://www.mazdaspeed.pl/obsluga/olej_asb.php
Puhcio napisał(a):– Samochód MUSI STAĆ przy przełączaniu z R na D i odwrotnie,
Tak – sceny rodem z amerykanskich filmow poscigowych, gdy auto toczy sie jeszcze slizgiem na wstecznym i zaczyna jechac do przodu, wygladaja rownie efektownie wewnatrz skrzyni
Puhcio napisał(a):– Nie bawić się biegami podczas jazdy – D i koniec,
Z tym zgodzic sie nie moge. Konstruktorzy automatycznych skrzyn przewidzieli mozliwosc zmiany biegow podczas jazdy; redukcja na "trojke" zazwyczaj odbywa sie przez O/D lub Hold, "dwojke" zas i "jedynke" mozemy wrzucic recznie. Trzeba tylko pamietac o bezpiecznych obrotach – opcje te przydaja sie w zimie, po miescie, do holowania (czegos).
Puhcio napisał(a):– Nie ruszać z pełnego "gazu" tylko płynnie
Tak. Automaty, przynajmniej mazdowskie z lat 90., nie zostaly stworzone do palenia gumy. Sposoby na dynamiczne ruszenie sa dwa: albo wciskamy po wybraniu D gaz do dechy, ale rozne czynniki typu wzniesienie, temperatura oleju, moga zadecydowac o stlumieniu mocy, opoznieniu, albo tez przytrzymujemy lewa noga hamulec i podnosimy obroty (na D). Druga opcja jest mniej bezpieczna, ogolnie nie polecam.
Jeszcze jeden ciekawy link => http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=2825
wczoraj w nocy zmieniłem olej , przy tym wypilem flaszke z kuzynem), oczywiście był tam dextron3 castrola i na taki wymienilem, , z miski i magnesów nie wyciągnąłem nic, za to olej w misce wyglądał jak mazut. zalałem nowym,szok- nie bylo poprawy, po przejechaniu 50 km, skrzynia zaczeła pracować normalnie, płynnie, jak zawsze , ani razu nie szarpneła, obróciłem do wawki i z powrotem czyli jakies 700 km, jeżdzilem powoli i dawalem w palnik, wszystko jest git.
ale jest przyczyna, olej który wlewam został wyprodukowany w 1993 roku, dostałem go gratis jakieś 15 litrów w bagażniku , jak kupilem mazde, ale pomimo szczelnego zamkniećia w oryginalnych butelkach czas chyba mu nie służy i podejrzewam że to właśnie olej nie trzyma parametrów, przejechalem na nim dokladnie 16 tys.km, po prostu be4de go zmienial co 10 tys.km az mi skonczy
ale jest przyczyna, olej który wlewam został wyprodukowany w 1993 roku, dostałem go gratis jakieś 15 litrów w bagażniku , jak kupilem mazde, ale pomimo szczelnego zamkniećia w oryginalnych butelkach czas chyba mu nie służy i podejrzewam że to właśnie olej nie trzyma parametrów, przejechalem na nim dokladnie 16 tys.km, po prostu be4de go zmienial co 10 tys.km az mi skonczy
moja mazda nie widziala od trzech lat mechanika, bo sam przy niej robie 
- Od: 27 lis 2005, 21:39
- Posty: 426
- Skąd: krakow
- Auto: mazda 929 S 3.0 V6 24V DOHC
Moze glupie pytanie ale nie obslugiwalem jeszcze nigdy wczesniej ASB i nie chce wyjsc na glupka. Przyjdzie mi jezdzic Mazda z ASB (lata 90te) i dlatego prosilbym o wytlumaczenie jak sie obsluguje taka skrzynie. Czesc rzeczy sobie juz przyswoilem z Vademecum strony automat.pl ale wciaz nie jestem do konca wszystkiego pewien. Wiem ze to pewnie jest proste ale na kursach jazdy najczesciej sie o tym nie wspomina.
- Od: 31 sty 2006, 00:43
- Posty: 694
- Skąd: CKMK
Wsiadasz.
Wciskasz hamulec, sprawdzasz czy skrzynia ustawiona jest na Parking, zapalasz silnik.
Trzymając hamulec przesuwasz lewarek na Drive i puszczasz hamulec, auto toczy się do przodu, dodajesz gazu = auto przyśpiesza..
Przesuwasz na Reverse puszczasz hamulec, auto toczy się do tyłu, dajesz gazu = cofa szybciej.
Masz także biegi 2 i 1 używane raczej na stromych zjazdach np. w górach.
Ogólnie lewa noga nic nie robi, kompletnie, można ją nawet trzymać za oknem jak Ci tak wygodnie
.
Albo naucz się jeździć jak kierowcy formuły 1 i zacznij hamować lewą nogą
.
Zawsze przed zmianą biegu z D na R auto musi się bezwzględnie zatrzymać.
Gdy podczas jazdy przez przypadek z D przesuniesz Ty lub któryś z pasażerów lewarek na N(luz) nie musisz się zatrzymywać, ani hamować, wystarczy przesunąć ją z powrotem na D.
Wciskasz hamulec, sprawdzasz czy skrzynia ustawiona jest na Parking, zapalasz silnik.
Trzymając hamulec przesuwasz lewarek na Drive i puszczasz hamulec, auto toczy się do przodu, dodajesz gazu = auto przyśpiesza..
Przesuwasz na Reverse puszczasz hamulec, auto toczy się do tyłu, dajesz gazu = cofa szybciej.
Masz także biegi 2 i 1 używane raczej na stromych zjazdach np. w górach.
Ogólnie lewa noga nic nie robi, kompletnie, można ją nawet trzymać za oknem jak Ci tak wygodnie
Albo naucz się jeździć jak kierowcy formuły 1 i zacznij hamować lewą nogą
Zawsze przed zmianą biegu z D na R auto musi się bezwzględnie zatrzymać.
Gdy podczas jazdy przez przypadek z D przesuniesz Ty lub któryś z pasażerów lewarek na N(luz) nie musisz się zatrzymywać, ani hamować, wystarczy przesunąć ją z powrotem na D.
- Od: 30 paź 2005, 06:23
- Posty: 294
- Skąd: Chicago
- Auto: '03 Ford Focus ZX3
Chcialbym zapytac o kilka drobiazgow zwiazanych z ASB
1. Do czego sluzy guzik na drazku zmiany przelozen ?
2. Czy jesli na D puszcze calkowicie pedal hamulca i nie nacisne pedalu przyspieszenia to auto zgasnie tak jak przy konwencjonalnej skrzyni ?
3. Do manewrow parkingowych uzywac L czy D bez gazu ?
4. W jaki sposob poruszac sie pod i ze stromego wzniesienia ?
5. Jak sie zachowac w sytuacji kiedy auto ugrzeznie w piasku lub blocie ?
6. Co sie zaleca przy ruszaniu z oblodzonej nawierzchni ?
7. Czy podczas jazdy da sie dokonac/wymusic redukcje aby osiagnac wyzsze obroty np.: przy wyprzedzaniu ?
8. W sytuacji szczegolnej takiej jak koniecznosc wyjechania pod ostry podjazd na kamienistej lub polsliskiej powierzchni to 'naped rakietowy'
odpalac przez L i noga w podlodze ?
1. Do czego sluzy guzik na drazku zmiany przelozen ?
2. Czy jesli na D puszcze calkowicie pedal hamulca i nie nacisne pedalu przyspieszenia to auto zgasnie tak jak przy konwencjonalnej skrzyni ?
3. Do manewrow parkingowych uzywac L czy D bez gazu ?
4. W jaki sposob poruszac sie pod i ze stromego wzniesienia ?
5. Jak sie zachowac w sytuacji kiedy auto ugrzeznie w piasku lub blocie ?
6. Co sie zaleca przy ruszaniu z oblodzonej nawierzchni ?
7. Czy podczas jazdy da sie dokonac/wymusic redukcje aby osiagnac wyzsze obroty np.: przy wyprzedzaniu ?
8. W sytuacji szczegolnej takiej jak koniecznosc wyjechania pod ostry podjazd na kamienistej lub polsliskiej powierzchni to 'naped rakietowy'
- Od: 31 sty 2006, 00:43
- Posty: 694
- Skąd: CKMK
jazzzy napisał(a):1. Do czego sluzy guzik na drazku zmiany przelozen ?
Zależy czy masz HOLD czy O/D OFF.
jazzzy napisał(a):2. Czy jesli na D puszcze calkowicie pedal hamulca i nie nacisne pedalu przyspieszenia to auto zgasnie tak jak przy konwencjonalnej skrzyni ?
Nie. Auto zacznie toczyć się do przodu.
jazzzy napisał(a):3. Do manewrow parkingowych uzywac L czy D bez gazu ?
D bez gazu.
jazzzy napisał(a):4. W jaki sposob poruszac sie pod i ze stromego wzniesienia ?
Normlanie bez kombinowania. Jeśli chodzi o stanie na wzniesieniu ... to nie używasz ręcznego jak przy M/T. Naciskasz hamulec i stoisz. Gdy trzeba ruszyć noge z hamulca przkładasz na gaz i jazda.
jazzzy napisał(a):5. Jak sie zachowac w sytuacji kiedy auto ugrzeznie w piasku lub blocie ?
Tu jest problem. W kazdym razie nigdy na D w takim przpadku nie naciskaj gazu do oporu ... bardzo łatwo zmielić skrzynie. Wybierasz pozycje L i bkolujesz pierwszy bieg przyciskiem z boku wybieraka.
jazzzy napisał(a):6. Co sie zaleca przy ruszaniu z oblodzonej nawierzchni ?
Łagodne operowanie gazem
jazzzy napisał(a):7. Czy podczas jazdy da sie dokonac/wymusic redukcje aby osiagnac wyzsze obroty np.: przy wyprzedzaniu ?
Odpuszczasz lekko gaz i potem w podłogę
jazzzy napisał(a):8. W sytuacji szczegolnej takiej jak koniecznosc wyjechania pod ostry podjazd na kamienistej lub polsliskiej powierzchni to 'naped rakietowy' oczko odpalac przez L i noga w podlodze ?
Ja bym zostawil na D
Pozdrawiam,
Paweł
Paweł
- Od: 16 sty 2005, 17:08
- Posty: 2553
- Skąd: Katowice
- Auto: Volvo S70 2.5 A/T LPG
skrzyni raczej nie zmielisz na śliskiej nawierzchni czy innych błotach, jak juz coś ta zamęczysz dyferencjał, bo skrzynia załaduje sobie na przyklad aż 3 bieg bo mysli ze jedzie, a tu jedno kolo stoi a drugie boksuje, ewidentnie męczy sie dyfer, a satelity osiągają zawrotne predkości. ja wiem że do ruszania ze sliskiego jest przycisk HOLD( z trzeciegu biegu),ale generalnie im mniej ruszasz ten patyk i naciskasz guziczki tym skrzynia dłużej pożyje. ze stromej góry nieraz daję L żeby nie grzać hamulców za bardzo, zawszeto troche silnikiem przychamujesz.
a jak juz sie zagrzebiesz w śniegu , zostaw na D , włącz klime, ogrzewania szyb etc, zeby silnik sobie troche obrotów dodał i wysiadasz na papierosa, albo dwa, w tym czasie auto samo sie wyciągnie, raz lewym raz prawym kółkiem ciągnąć.
aaa, jak chodze bokami to tylko na L, mam pod butem silnik cały czas, a więcej jak 120 nie pojade i tak w zakrecie na śliskim( no nie, raz sie zdazylo)
a jak juz sie zagrzebiesz w śniegu , zostaw na D , włącz klime, ogrzewania szyb etc, zeby silnik sobie troche obrotów dodał i wysiadasz na papierosa, albo dwa, w tym czasie auto samo sie wyciągnie, raz lewym raz prawym kółkiem ciągnąć.
aaa, jak chodze bokami to tylko na L, mam pod butem silnik cały czas, a więcej jak 120 nie pojade i tak w zakrecie na śliskim( no nie, raz sie zdazylo)
moja mazda nie widziala od trzech lat mechanika, bo sam przy niej robie 
- Od: 27 lis 2005, 21:39
- Posty: 426
- Skąd: krakow
- Auto: mazda 929 S 3.0 V6 24V DOHC
Puhcio napisał(a):jazzzy napisał:
6. Co sie zaleca przy ruszaniu z oblodzonej nawierzchni ?
Łagodne operowanie gazem oczko
Leprzym rozwiazaniem jest D+HOLD...ruszasz z drugiego biegu, co automatycznie utrudnia boksowanie kół.
Puhcio napisał(a):jazzzy napisał:
7. Czy podczas jazdy da sie dokonac/wymusic redukcje aby osiagnac wyzsze obroty np.: przy wyprzedzaniu ?
Odpuszczasz lekko gaz i potem w podłogę zeby Najlepiej jest odpuścić gaz lekko, a potem energicznie przycisnąć w miare mocno. Jeśli potrzebujesz szybkiego odejścia to robisz tak samo, tylo wciskajac gaz do samego końca (tzw. kick down) przewaznie redukcja o dwa biegi. Wciskasz gaz do konca, poczujesz lekki opór ... trzeba go przełamać – to wcisniecie przycisku pod pedałem gazu – porządna redukcja. zeby
Albo można samemu przełączyć lewarkiem w pozycje S, lub wciskając przycisk HOLD...w obu przypadkach skrzynia zredukuje na trzeci bieg.
W oczekiwaniu na nowy podpis...
nie wiem jak jest w millenkach, ale u mnie jest tak:
L= dostępny bieg 1 i 2 ( włączone na sztywno) +HOLD redukjca na bieg 1
s= dostępny bieg 1 , 2 , 3 (włączone na sztywno) + HOLD redukcja na bieg 2
D= w trybie PWR 1,2,3,4,5 + HOLD redukcja na bieg 3
w trybie ECO 1,2,3,5
tak jest u mnie, sprawdziłem dokladnie!!!
a w zimie ryszam D+HOLD
L= dostępny bieg 1 i 2 ( włączone na sztywno) +HOLD redukjca na bieg 1
s= dostępny bieg 1 , 2 , 3 (włączone na sztywno) + HOLD redukcja na bieg 2
D= w trybie PWR 1,2,3,4,5 + HOLD redukcja na bieg 3
w trybie ECO 1,2,3,5
tak jest u mnie, sprawdziłem dokladnie!!!
a w zimie ryszam D+HOLD
moja mazda nie widziala od trzech lat mechanika, bo sam przy niej robie 
- Od: 27 lis 2005, 21:39
- Posty: 426
- Skąd: krakow
- Auto: mazda 929 S 3.0 V6 24V DOHC
piotrek929 napisał(a):D= w trybie PWR 1,2,3,4,5 + HOLD redukcja na bieg 3
w trybie ECO 1,2,3,5
Milenie/Xedosy nie maja tych trybów i mają skrzynie 4 biegowe....a D ma-1,2,3,4 +HOLD redukcja na 3
W oczekiwaniu na nowy podpis...
jazzzy użyj czasami opcji Szukaj.... Tym razem zrobiłem to za ciebie....
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.ph ... t=tempomat
http://www.mazdaspeed.pl/obsluga/tempomat.php


W oczekiwaniu na nowy podpis...
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość