Engine stalls with Air Condition on (issue) – Solved

Postprzez TomAnt » 12 lip 2006, 14:40

Hi everybody. I prefer to write in English. For the first, many greetings to all EMM2005 attendees, we are now in the plannig phase to EMM2007 <jupi>

Back to my problem.
Car: Mazda Xedos 9 2.3 Miller Cycel Engine with AT and AC.

My car was at the oficial Mazda service in Bratislava, they replaced the oxyngen sensor (lambda sonda). After the visit, the car is no more tha car as before.

First need to be mensioned, I have the screenshots form computer, both oxygene sensors are working right, my idle rpm is set to 650 rpm.

Where's the problem?

When I am in drive mode "D" or "R" position on AT (D=Drive, R=Reverse), and I have air condition runnig, when I stop my car (e.g. on crossroad), engine stalls. This is new situation after the service visit, year ago till today, everything was OK, nothing similar happens. When I have AC switched off, rpm seems to be around 650 rpm. But when I switch the AC on, rpm drops down by approximately 300 rpm, little bit over the first thick line. But when I'm in drive mode, it drops dow under the thickline and engine stalls.

Is there anybody with some experience in such issue?

Thank you wery much.
Ostatnio edytowano 20 lip 2006, 19:31 przez TomAnt, łącznie edytowano 1 raz
Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD AT
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 20 kwi 2004, 11:03
Posty: 15
Skąd: Bratislava
Auto: Mazda 626 GD 2.0 16V GT
Mazda Xedos 9 2.3 MCE 155kW
Mazda 2 1.3 CE Pro
Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD AT

Postprzez marakus » 12 lip 2006, 15:02

Auto było w autoryzowanym serwisie w Bratysłwie, wymieniono sondę lambda, ale nic się nie zmieniło.

Mam screenshot z komputera i obie sondy lambda są w porządku, obroty biegu jałowego 650rpm

Kiedy przełącze skrzynie na D lub R i klimatyzacja jest właczona to gdy się zatrzymam np. na światłach, silnik gaśnie. Jest to nowa sytuacja od wizyty w serwisie , rok temu wszystko było OK nic podobnego się nie działo. Kiedy AC jest wyłączone obroty wynoszą 650 rpm, po włączeniu AC spadają do 300 , nieco ponad pierwszą cienką kreską (na obrotomierzu). Ale w trybie DRIVE obroty spadają poniżej tej kreski i auto gaśnie.
Czy ktoś doświadczył podobne problemy?

Dziękuję bardzo za pomoc.


Tyle mogłem pomóc :)
Kiedyś Mazda 626GE1.8 1994 gaz SEQ24
Teraz Toyota Camry 2,4L 2002r
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 kwi 2006, 13:20
Posty: 818
Skąd: Wrocław
Auto: Mazda 626GE1.8 1994 gaz SEQ24
Toyota Camry 2002r. 2.4L

Postprzez marakus » 12 lip 2006, 15:55

Insert in topic:

Auto gaśnie po włączeniu AC

Alternative topic

Xedos 9 2.3 AT
Kiedyś Mazda 626GE1.8 1994 gaz SEQ24
Teraz Toyota Camry 2,4L 2002r
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 kwi 2006, 13:20
Posty: 818
Skąd: Wrocław
Auto: Mazda 626GE1.8 1994 gaz SEQ24
Toyota Camry 2002r. 2.4L

Postprzez TomAnt » 12 lip 2006, 16:39

Thank you for translation :)
Browsing through the internet, I found something similar on somebody's Lexus

http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/ ... 33438.html
Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD AT
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 20 kwi 2004, 11:03
Posty: 15
Skąd: Bratislava
Auto: Mazda 626 GD 2.0 16V GT
Mazda Xedos 9 2.3 MCE 155kW
Mazda 2 1.3 CE Pro
Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD AT

Postprzez Italiano » 12 lip 2006, 18:08

Niech sobie ręcznie podniesie obroty....to jedyna moja rada tak na szybko ,dopuki nie rozwiąże problemu. (Niech to ktoś przetłumaczy.)
W oczekiwaniu na nowy podpis...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 mar 2005, 00:40
Posty: 2682 (1/0)
Skąd: Calcinato
Auto: Renault scenic 1.6 B
Ford Galaxy 2.0 170 KM
Renault Express 1.5 dci

Postprzez marakus » 12 lip 2006, 19:49

Translate:

You can manualy increase rpm to 750-800rpm, this is only first, fast solution for this problem.
Kiedyś Mazda 626GE1.8 1994 gaz SEQ24
Teraz Toyota Camry 2,4L 2002r
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 kwi 2006, 13:20
Posty: 818
Skąd: Wrocław
Auto: Mazda 626GE1.8 1994 gaz SEQ24
Toyota Camry 2002r. 2.4L

Postprzez piotrek929 » 13 lip 2006, 23:34

jeśli jest tam boczna przepustnica powietrza, która reguluje obroty silnika pod różnym obiązeniem, to doszukiwałbym sie problemu w jej sterowaniu, impulsy z komputera silonika sterują silnikiem krokowym, . na biegu silnik jest pod wiekszym obciązeniem i przepustnica powinna sie wiecej otwierac, a tego nie robi.chyba a jesli przystosowanie obrotów do obciązenia odbywa się przez zmiane kąta zapłonu ? nie wiem co poradzic.. może mu podmienili coś , albo celowo odpieli jakis czujnik zeby nabić sobie kase przy nasteopnej wizycie
moja mazda nie widziala od trzech lat mechanika, bo sam przy niej robie :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2005, 21:39
Posty: 426
Skąd: krakow
Auto: mazda 929 S 3.0 V6 24V DOHC

Postprzez trojanrob » 13 lip 2006, 23:40

HI
If you fixed this problem OK.

I no:

1.Disconnect baterry ("–") for 5-10 minutes.
2.Depress main break pedal 5 times.
3.Connect battery
4.Start engine.
5.Set A/C on auto.
6.Shifter on P
7.When engine temerature is in normal (90 C) set shifter to D (depressing main break peadl) 1-2 minutes.
8.Run slowly to 50-60 km/h.
9.Decrease speed (slowly) and stop car (gently).

repeat steps 2 times
Obrazek
pozdrowienia
Robert
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 mar 2005, 00:44
Posty: 309
Skąd: SZCZECIN
Auto: była Millenia S 2.3 V6 24v

Postprzez marakus » 14 lip 2006, 10:50

But onlly steps 3 to 9. (first 2 steps are computer restart procedure)
Kiedyś Mazda 626GE1.8 1994 gaz SEQ24
Teraz Toyota Camry 2,4L 2002r
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 kwi 2006, 13:20
Posty: 818
Skąd: Wrocław
Auto: Mazda 626GE1.8 1994 gaz SEQ24
Toyota Camry 2002r. 2.4L

Postprzez TomAnt » 14 lip 2006, 20:12

marakus napisał(a):Translate:

You can manualy increase rpm to 750-800rpm, this is only first, fast solution for this problem.


I cannot :) I'm in drive mod and standing at the crossroads.
Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD AT
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 20 kwi 2004, 11:03
Posty: 15
Skąd: Bratislava
Auto: Mazda 626 GD 2.0 16V GT
Mazda Xedos 9 2.3 MCE 155kW
Mazda 2 1.3 CE Pro
Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD AT

Postprzez TomAnt » 14 lip 2006, 20:13

trojanrob napisał(a):HI
If you fixed this problem OK.

I no:

1.Disconnect baterry ("–") for 5-10 minutes.
2.Depress main break pedal 5 times.
3.Connect battery
4.Start engine.
5.Set A/C on auto.
6.Shifter on P
7.When engine temerature is in normal (90 C) set shifter to D (depressing main break peadl) 1-2 minutes.
8.Run slowly to 50-60 km/h.
9.Decrease speed (slowly) and stop car (gently).

repeat steps 2 times


1-3 I understand, reset of ECU. Next steps I understand, but what is the effect of this? New ECU parameters? Or what?
Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD AT
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 20 kwi 2004, 11:03
Posty: 15
Skąd: Bratislava
Auto: Mazda 626 GD 2.0 16V GT
Mazda Xedos 9 2.3 MCE 155kW
Mazda 2 1.3 CE Pro
Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD AT

Postprzez marakus » 14 lip 2006, 22:44

TomAnt napisał(a):New ECU parameters?


Yes :D
Kiedyś Mazda 626GE1.8 1994 gaz SEQ24
Teraz Toyota Camry 2,4L 2002r
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 kwi 2006, 13:20
Posty: 818
Skąd: Wrocław
Auto: Mazda 626GE1.8 1994 gaz SEQ24
Toyota Camry 2002r. 2.4L

Postprzez TomAnt » 16 lip 2006, 12:55

marakus napisał(a):
TomAnt napisał(a):New ECU parameters?


Yes :D

And is it working? Because, you know, this takes time, I cannot imagine how much, but it seems to be the huge amount of time to do that :) Or, if I need to repeat steps 4-9 3 times, is it not neccessary to cold the engine? Can I repeat the steps imediatelly?
Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD AT
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 20 kwi 2004, 11:03
Posty: 15
Skąd: Bratislava
Auto: Mazda 626 GD 2.0 16V GT
Mazda Xedos 9 2.3 MCE 155kW
Mazda 2 1.3 CE Pro
Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD AT

Postprzez TomAnt » 20 lip 2006, 19:30

Hi all,
I have the cause and the solution. If you are interested, see

http://www.mazdaklub.sk/tomant/X9_TomAn ... ostika.pdf

pages are from Millenia service manual and comments are in Slovak language, but I think, it can be useful.
Bye and thank you.
Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD AT
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 20 kwi 2004, 11:03
Posty: 15
Skąd: Bratislava
Auto: Mazda 626 GD 2.0 16V GT
Mazda Xedos 9 2.3 MCE 155kW
Mazda 2 1.3 CE Pro
Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD AT

Postprzez TomAnt » 11 sie 2006, 23:57

Additional info:

BAC Valve is good. Somebody in the authorized Mazda service in Bratislava disconnected the 2 hoses from the valve and did not take it back !!!

I hate such amateurism!!!
Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD AT
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 20 kwi 2004, 11:03
Posty: 15
Skąd: Bratislava
Auto: Mazda 626 GD 2.0 16V GT
Mazda Xedos 9 2.3 MCE 155kW
Mazda 2 1.3 CE Pro
Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD AT

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 929 / Xedos 9