Strona 1 z 1

Gdzie jest termostat

PostNapisane: 18 gru 2006, 23:28
przez Zerwi
Mam pytanie gdzie znajduje sie termostat(xedos9 2,5 V6 "96) i jak go wymienic bo mechanicy ani goscie ze sklepu nie maja pojecia o tym.
prosze o wskazowki lub ewentualnie jakies zdjecia
Z gory dzieki i pozdrawiam

PostNapisane: 19 gru 2006, 00:54
przez tomekrvf
Proszę, mi to zajęło 15 sekund(znalezienie własnego postu :P )
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.ph ... t&start=15

PostNapisane: 4 lis 2008, 15:56
przez smiena
Witam, moje pytanie dotyczy polozenia tarmostatu ale w xedosie9 z 2002 roku, moja wiedza ogranicza sie do tego ze wiem ze tam jest ale gdzie dokladnie i podobno jest jeszcze jakis dodatkowy zawor w glowycy ktory ma cos wspolnego z termostatem czy ogolnie chlodzeniem silnika, gdzies to kiedys przeczytalem na tym forum ale nie moge ponownie tego znalesc.

Kilka pytan w sumie tez z termostatem
– jak sinik nagrzeje sie do odpowiedniej temp i zaczyna pracowac wiatrak to odpowiada za to czujnik temp i czy w tym samym momencie otwiera sie termostat
– pytanie –> Czy termostat i czujnik tem to dwie rozne rzeczy jak ja mysle i wlaczenie wentylatora wcale nie oznacza otwarcia sie termostatu na duzy obieg ?
– Wskaznik temp nie podnisi sie ponad polowe, od kiedy mam problem jak mysle z termostatem, czy moze odpaowiada za to czujnik temp ( komputer pokazuje blisko 100 stopni, wiatrak sie wlancza)? i gdzie on sie znajduje ?
Dziekuje z gory.

PostNapisane: 5 lis 2008, 21:12
przez Italiano
W normalnych warunkach wiatrak raczej nie powinien sie włączyć. Przeważnie latem jak jest bardzo gorąco przy wolnej jeździe w korku lub przy dłuższym postoju. I za to odpowiedzialny jest czujnik temperatury.
Termostat ma swoja niezależną temperature pracy 85-90 do 100-110 stopni.

Czujnik i termostat to oczywiście dwie niezależne rzeczy. Auto może mieć nawet dwa czujniki jeden od wskazania w kabinie drugi od wiatraka. Często na chłodnicy jest sterujący wiatrakiem, a na bloku (silniku) ten od "wskazówki".

O ile pamietam to wskazówka powinna być zara nad połową wskaźnika.

PostNapisane: 5 lis 2008, 23:37
przez zenith839
dokładnie jak wyżej. A powiem ci że czujnik a właściwie włącznik termiczny wentylatora chłodnicy jest zawsze za termostatem i włącza wentylator dopiero przy odpowiedniej temperaturze ale sprawdzi ją dopiero w wężu gdy termostat otworzy się. Inaczej przy zamkniętym termostacie chłodnica jest odłączona od układu chłodzenia silnika.

PostNapisane: 6 lis 2008, 23:23
przez smiena
OK czyli po chlopsku, jest chlodny plyn (ponizej wartosci otwierajacej termostat) termostat jest zamkniety, plyn sie nagrzeje, termostat sie otwiera i plyn przez niego przeplywa dalej oplywajac kolejnie czujnik temperatury a nastepnie do chlodnicy gdzie juz pracuje wiatrak wlaczony przez uaktywniony czujnik, plyn sie schladza , czujnik odbiera razem z termostatem spadek temperatury i zamyka sie termostat, plun krazy w bloku do kolejnego przekroczenia temp – tak ja to rozumuje, nie jestem mechanikiem, wiec po jaka cholere czujnik temp skoro w sumie termostat odwala cala robote, czy jest on moze tylko od wlanczania i wylanczania wentylatora na chlodnicy ?

Co moze byc przyczyna? –> mialem zawsze wskazowke zaraz ponad polowa skali, a mam teraz deko pod polowa, raz tylko widzialem przez 1 min jak strzalka podeszla do gory i zaraz opadla do 3/4 wysokosci na skali ( zakladam ze mam wszystko wpozadku z termostatem i czujnikiem wnioskuje po tym co piszecie ).Moze poprostu wymienie termostat i czujnik dla swietego spokoju i moze to pomoze ?

PostNapisane: 6 lis 2008, 23:42
przez Italiano
smiena napisał(a):wiec po jaka cholere czujnik temp skoro w sumie termostat odwala cala robote,

Czujnik masz po to żebyś wiedział kiedy silnik ci się będzie gotował. Przyczyn może być pare....uszkodzony termostat,wyciek płynu itp.

smiena napisał(a):Co moze byc przyczyna?

Być może czujnik już szwankuje ze starości.

PostNapisane: 7 lis 2008, 09:45
przez zenith839
Czujnik nie zawsze musi się włączać nawet gdy termostat się otworzy. Pamiętaj że chłodnica potrafi się schładzać od pędu przepływającego powietrza podczas jazdy. Niestety jak stoisz w korku to nic z takiego chłodzenia nie będzie więc masz właśnie thermoswitch (czujnik, termowłącznik) który włączy wentylator chłodnicy i schłodzi nagrzany płyn.

PostNapisane: 12 lis 2008, 18:40
przez smiena
Dzieki za wyjasnienie ale moze ktos wie gdzie u mnie jest termostat, chce go wymienic ale nie wiem od czego zaczac zeby do niego sie dostac, moze jakis tysunek jak kilka postow wyzej?

PostNapisane: 12 lis 2008, 20:27
przez Italiano
Powinien być pod pompą...dokładnie jak na zdjęciu

Obrazek

PostNapisane: 12 lis 2008, 21:36
przez wiesiek5
Pod pompą ???
Chyba z tyłu koło aparatu zapłonowego.

PostNapisane: 12 lis 2008, 21:41
przez Italiano
wiesiek5 napisał(a):Pod pompą pytajnik?
Chyba z tyłu koło aparatu zapłonowego.

Tzn. jak na zdjęciu? Może coś z tą pompą mi się pomerdało. <lol> A może starsze X9 2,5 miały inaczej?

PostNapisane: 13 lis 2008, 09:11
przez smiena
Dzieki wielkie, jak mowicie ze ten schemat pasuje to zaraz drukne i bede mial dla mechanika sciage, bo on zapewne tez nie bedzie wiedzial gdzie termostatu szukac :)

PostNapisane: 30 lis 2008, 23:03
przez smiena
Witam po kilku dniach, termostat wymienilem na nowy jak i czujnik temp. jednak wskaznik w kabinie nadal podnosi sie co najwyzej do niecalej polowy swojej skali, a wczesniej podnosil sie ponad polowe przy dobrze nagrzanym silniku, sprawdzalem pod komputerem, temp. dochodzi do 96 stopni bodajze i urychamia sie wiatrak, zapewne termostat otwiera sie bo jest nowy – pytanie czy czasem nie zepsul sie czujnik podnoszacy te cholerna wskazowke na zegarze, i to poprostu [tiiit] i nie ma sie co przejmowac ?

PostNapisane: 30 lis 2008, 23:13
przez Italiano
smiena napisał(a):czujnik temp

Ten od wskazówki czy od wiatraka ? Ja bym sie bardzo nie przejmował wskazaniem wskazówki.

PostNapisane: 30 lis 2008, 23:22
przez smiena
w kabinie wskaznik temp. silnika, on nie podnosi sie ponad polowe, a podnosil sie, jak piszesz dam sobie spokuj bo to jakis [tiiit] i szkoda czasu na to.