Rozkładanie i czyszczenie przednich lamp – Xedos 9 (Fotorelacja) (Xenon)

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez szydlos » 2 wrz 2013, 23:08

Witam.

Od kilku miesięcy jestem w posiadaniu Xedosa 9. Jak wiemy wszyscy nie posiada on zbyt dobrych przednich świateł, lecz ze względu na wiek,wszystko w środku mogło się zabrudzić i wypadało by to od nowa wyczyścić.

U mnie najgorzej wyglądały soczewki, strona od kierowcy to prawie była biała, zero przejrzystości, natomiast druga strona była lekko mleczna.
Zebrałem siły i wymontowałem lampy z auta.Po czym przyniosłem je do domu, ze względu na pogodę nie dało się tego robić w garażu.

20130902_174211.jpg


Zaczynamy od zdemontowania "klipsów",które trzymają klosz z obudową w jednej kupie.

20130902_174235.jpg

20130902_193231.jpg



Następnie odkręcamy dwa pierścienie mocujące palniki od świateł mijania i świateł drogowych.
20130902_193215.jpg

20130902_193137.jpg


Teraz najważniejsza czynność, wkładamy lampę do piekarnika.Osobiście zalecam ustawienie temperatury 100 st. C. Dodam, że lampa ma być wygrzana gorącym powietrzem poprzez włączenie termoobiegu a nie samą grzałką. Ustawiamy na dobre 10- 11 minut i mamy chwilę odpoczynku.

20130902_194206.jpg


Po tym czasie wyjmujemy ostrożnie lampę z piekarnika,najlepiej w rękawicach ochronnych. Kładziemy na stole i szykujemy płaski śrubokręt i delikatnie wkładamy go w przerwę między klosz a obudowę.Delikatnie rozchylamy po każdej stronie, po czym silikon pięknie się rozciąga,rozdzielając lampę :D

Tak wygląda rozdzielona lampa.

20130902_195545.jpg
20130902_195528.jpg

20130902_195621.jpg


Następnie odkręcamy odbłyśnik lampy.

20130902_195808.jpg


Po zdjęciu odbłyśnika lampy wykręcamy mocowanie soczewki i wyciągamy ją.

20130902_200120.jpg


Następnie odkręcamy cztery śrubki które trzymają główny odbłyśnik i przesłonę soczewki.

20130902_203211.jpg

20130902_202605.jpg


Teraz można dokładnie wyczyścić każdy element lampy głównie soczewkę, odbłyśniki oraz klosz od strony wewnętrznej.Po wyczyszczeniu z powrotem skręcamy wszystkie elementy.

Następnie kolejna ważna rzecz, do sklejenia obu połówek użyłem dobrego bezbarwnego silikonu dekarskiego, który jest typowo do uszczelnień,zaletą jest to, że jest miękki i elastyczny,po ściśnięciu dostanie się w każdą nieszczelność.
Nakładamy go równomiernie,nie żałujemy :D . Resztki silikonu na koniec, "mokrym" palcem ładnie pozaciągać na krawędziach żeby było estetycznie.Jeśli komuś takie coś nie odpowiada może zostawić aż wyschnie i na koniec dokładnie skalpelem objechać dookoła.

20130902_202239.jpg
20130902_203955.jpg
20130902_203947.jpg
20130902_204121.jpg


Na koniec zakładamy "klipsy" aby docisnąć obie połówki i tak wygląda lampa po czyszczeniu i sklejeniu.

20130902_205058.jpg


Efekt końcowy ?

Moc i jakość światła na drodze poprawił się o dobre 30 %, natomiast promień i kąt światła znacznie się poszerzył poprzez wyczyszczenie soczewki. Teraz mam pięknie oświetloną drogę oraz sporo pobocza.

Dodam, że mam założone Xenony.
Zamówiłem zestaw z palnikami o barwie 5000K- dlaczego tak mała ? Dlatego, żeby nie robić z tego auta typowego wieśwozu z niebieskim światłem i żeby nie przykuwały oczu policjantów :)

Pierwotnie były przetwornice o mocy 35 wat. Po założeniu tego zestawu barwa świateł nie przypominała bieli 5000K a spokojnie głęboki niebieski kolor minimum 7000K.
Miałem spory z tym problem ponieważ nie chciałem takiej barwy.Po moich namysłach doszedłem do wniosku, iż te przetwornice generują zbyt małą moc i nie rozświetlają w 100% tych palników.

Jak ktoś na tym forum powiedział, że barwa palników nie zależy od przetwornic – jest w dużym błędzie.
Po założeniu 55 watowych przetwornic, światła uzyskały odpowiednią barwę jak na 5000K przystało i światło na drodze o niebo lepiej widać. Z lamp wychodzi pełna biel światła z lekkim zacięciem pod błękitny ale to do przyjęcia.

Na koniec ustawiłem wysokość świateł aby nie razić innych kierowców z naprzeciwka, robiąc test drugim autem.

Dosyć sporo się rozpisałem ale może ten artykuł pomoże innym posiadaczom X9 w polepszeniu przednich świateł.
Pozdrawiam, Szymon.
Forumowicz
 
Od: 15 sty 2013, 19:00
Posty: 38
Skąd: Kłodawa
Auto: Xedos 9 2.0 v6 '94 r.

Postprzez jedrzej07 » 2 wrz 2013, 23:40

Każda dodatkowa fotorelacja jest na wagę złota jeśli chodzi o ten model Mazdy. Też się miałem u siebie za to zabrać ale w polifcie wyjąć lampę to sporo roboty. Zderzak praktycznie trzeba zdemontować bo inaczej nie wyjdzie chyba (przynajmniej mi się nie udało)
szydlos napisał(a):barwa palników nie zależy od przetwornic – jest w dużym błędzie.

Takiej informacji mi było trzeba. Ja kiedyś ten temat poruszałem bo wyczytałem na różnych forach (w tym zagranicznych), że przetwornice 55w poprawiają moc świecenia palników a przy tym wybielają kolor.
Czyli przy tych samych palnikach zostałeś a zmieniłeś tylko przetwornice? Porównywałeś światło z jedną przetwornicą 35w a drugą 55w?
Sprzedam większość części do Mazdy Xedos 9 Millenii 2.5 V6 2001 2002
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 mar 2009, 22:08
Posty: 2047 (2/16)
Skąd: Piotrków Kujawski
Auto: Była Mazda Xedos 2.0 V6 KF 1994
Jest Mazda Millenia S 2.3 V6 KJ 2001

Postprzez szydlos » 3 wrz 2013, 17:19

Tak, palniki zostały te same, barwa 5000K.
Zmieniłem jedynie przetwornice z 35 wat na 55 wat i jest niebo a ziemia ;)

Porównywałem obie przetwornice i naprawdę jest meega różnica w świeceniu, 55 wat generuje wystarczającą moc aby rozświetlić w 100% palniki.


Tylko dodam, nie kupujcie palników o barwie 7000K czy tam 8000K.
Nie róbcie z tak poważnych aut "wsi", jak robi większość posiadaczy BMW 316 na podtlenku i myśli, że jest bogiem jak wsiądzie za kierownice.
Forumowicz
 
Od: 15 sty 2013, 19:00
Posty: 38
Skąd: Kłodawa
Auto: Xedos 9 2.0 v6 '94 r.

Postprzez jedrzej07 » 3 wrz 2013, 20:33

Ja mam 4300k i świecą mi niby na zielono, niby pod niebieski, i właśnie też rozważałem zakup przetwornic 55w, a teraz to już jestem przekonany co do tego ;)
Nie masz żadnej fotki porównawczej z jedną przetwornicą 55w a drugą 35w?
Możesz wrzucić link jakie kupiłeś te przetwornice?
Sprzedam większość części do Mazdy Xedos 9 Millenii 2.5 V6 2001 2002
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 mar 2009, 22:08
Posty: 2047 (2/16)
Skąd: Piotrków Kujawski
Auto: Była Mazda Xedos 2.0 V6 KF 1994
Jest Mazda Millenia S 2.3 V6 KJ 2001

Postprzez szydlos » 4 wrz 2013, 18:35

Fotki porównawczej niestety nie posiadam.

Co do przetwornic, od tego człowieka wszystko brałem, łącznie z palnikami.

http://allegro.pl/warn-canc-h1-h7-przet ... 68910.html

Niebawem dodam fotorelacje z "kompletnego" wygłuszania drzwi i wstawieniu dystansu pod głośnik 16 cm zamiast standardowego 5x7.
Bo widzę, że kilka osób się z tym boryka.
Forumowicz
 
Od: 15 sty 2013, 19:00
Posty: 38
Skąd: Kłodawa
Auto: Xedos 9 2.0 v6 '94 r.

Postprzez Beny » 4 wrz 2013, 20:09

Miąłem w BA 5 lat temu jakić chiński xenon za 160zł,barwa 5000K na oryginalnych przetwornicach z kompletu i wszystko było ok.Barwa biała z daleka widać było delikatna niebieska poświatę.Może zależy na jaki komplet sie trafi?
Obrazek
Przemek...
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 8 wrz 2006, 16:22
Posty: 8660 (84/80)
Skąd: KCH
Auto: Mazda 6gh 2.5pb
Mazda Xedos 9 2.5V6 KL
Mazda 323f 2.0 V6 GT

Postprzez michal_plac » 4 wrz 2013, 22:48

Powinieneś dodać żeby w żadnym wypadku nie myć odbłyśników bo niestety robią się smugi i matowieją.
Druga sprawa , przy odkręcaniu soczewki UWAGA na te plastiki od regulacji bo niestety z uwagi wieku i dość trudnych warunków wewnątrz klosza są baaardzo kruche tak więc nie dociskamy mocno śrubokrętu do śrub. Tych plastików nie sposób dostać. A silikonu ja nie dawałem ze względu na to że klej fabryczny pod wpływem ciepła roztapia się i sam ponownie uszczelnia klosz. Ja używałem opalarki :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 lip 2013, 13:53
Posty: 35
Skąd: Biała Podlaska
Auto: Mazda Xedos 9 2.5 v6 24v 1995r. manual

Postprzez szydlos » 4 wrz 2013, 22:57

Generalnie z odbłyśnikiem trzeba uważać jak z każdym innym lustrzanym elementem, żadnych ostrych chemii, najlepiej miękka szmatka z mikrofibry i coś z wodą żeby usunąć brud. Ja nie miałem problemów ze smugami, jest dużo czystsza niż poprzednio przy czym nie zniszczyłem powłoki.
Forumowicz
 
Od: 15 sty 2013, 19:00
Posty: 38
Skąd: Kłodawa
Auto: Xedos 9 2.0 v6 '94 r.

Postprzez michal_plac » 4 wrz 2013, 23:14

Jak wyprowadziłeś przewody do przetwornic z reflektora? jak możesz wrzuć foto
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 lip 2013, 13:53
Posty: 35
Skąd: Biała Podlaska
Auto: Mazda Xedos 9 2.5 v6 24v 1995r. manual

Postprzez zibike » 21 sty 2017, 17:40

Cześć,

Zdemontowałem prawy reflektor, żeby wyczyścić wnętrze.
Dołączam zdjęcia dla porównania: przed czyszczeniem i po.
Moje uwagi:
1. czyszczenia wymagała tylko soczewka, z obu stron była zakurzona. Przy okazji odkryłem, że jej brzeg jest pokruszony (może po stłuczkach z przeszłości?) ale dało się zamontować ponownie
2. według instrukcji, żeby dostać się do reflektora, trzeba zdjąć nadkole i odkręcić światło postojowe. Tak zrobiłem, bo inaczej mi się nie dało. Ganię za to inżynierów Mazdy.
3. Jak skręcałem wszystko, sprawdziłem czy oświetlenie działa. Żarówka od światła postojowego była uprzejma przepalić się. Dzięki Bogu w tym momencie :) jak pisałem w punkcie 2., dostęp jest fatalny.
4. Ukręciłem śrubę trzymającą światło postojowe. Użyłem zipów :)

zibike

Dodam jeszcze, że: czyściłem również przednie szkło od środka i też było zabrudzone. Po czyszczeniu światło nie jest niepotrzebnie rozpraszane (np. do góry). Natomiast odbłyśnik był, o dziwo czysty (ktoś – nie powiem kto :) – dotknął go palcem i usuwałem na małym fragmencie tłuszcz. Nie było różnicy w porównaniu z oryginalną powierzchnią). Odbłyśnik był w dobrym stanie ale pojawiają się małe kropki/wykwity. Lampę kleiłem na stary rozgrzany klej.
Uwagi po kilkudniowej eksploatacji: świeci lepiej :)
Załączniki
IMG_5356.JPG
Przed czyszczeniem
IMG_5359.JPG
Po czyszczeniu
Ostatnio edytowano 24 sty 2017, 15:38 przez zibike, łącznie edytowano 1 raz
Forumowicz
 
Od: 29 kwi 2009, 11:26
Posty: 59 (0/1)
Skąd: Olsztyn
Auto: 626GW, 2001, 2,0 benzyna
Xedos 9, 1998, 2,5 benzyna

Postprzez Beny » 21 sty 2017, 21:03

Efekt jest,też ostatnio czysciłem i moje wyglądają tak samo.

O co chodzi z tym rozbieraniem nadkola?
Moje wyszły bez tego.
Obrazek
Przemek...
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 8 wrz 2006, 16:22
Posty: 8660 (84/80)
Skąd: KCH
Auto: Mazda 6gh 2.5pb
Mazda Xedos 9 2.5V6 KL
Mazda 323f 2.0 V6 GT

Postprzez jedrzej07 » 21 sty 2017, 22:18

Pod nadkolem jest jedna sruba trzymajaca lampe ;)
Ja tez czyscilem i efekt byl rownie dobry
Sprzedam większość części do Mazdy Xedos 9 Millenii 2.5 V6 2001 2002
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 mar 2009, 22:08
Posty: 2047 (2/16)
Skąd: Piotrków Kujawski
Auto: Była Mazda Xedos 2.0 V6 KF 1994
Jest Mazda Millenia S 2.3 V6 KJ 2001

Postprzez Marek 161BD081 » 23 sty 2017, 08:36

Podpowiedźcie panowie jak to jest z rozklejaniem lamp poliftowych?
Tutaj mamy poliwęglan a nie szkło :(
161 BD 081 26.425 & 27.555 MHz USB
Xedos 9 KL '01 & AR 156 1.8TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były: 323F BA Z5
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5018 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez jedrzej07 » 23 sty 2017, 08:45

Grzejesz opalarką dookoła na łączeniu, tylko oczywiście z wyczuciem, żeby nie przytopić plastików (z odległości 10-15cm i nie przytrzymywać zbyt długo w jednym miejscu), potem odkręcasz jedną małą śrubkę na krzyżak i powoli rozchylasz obie części, wcześniej odchylając zapinki, które są już miękkie od podgrzewania :)
IMG_1361.JPG
IMG_1360.JPG
IMG_1917.JPG
IMG_1916.JPG
IMG_1915.JPG
IMG_1910.JPG
IMG_1902.JPG
Sprzedam większość części do Mazdy Xedos 9 Millenii 2.5 V6 2001 2002
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 mar 2009, 22:08
Posty: 2047 (2/16)
Skąd: Piotrków Kujawski
Auto: Była Mazda Xedos 2.0 V6 KF 1994
Jest Mazda Millenia S 2.3 V6 KJ 2001

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 929 / Xedos 9