Strona 1 z 2

Komputer pokładowy – budowa

PostNapisane: 27 gru 2006, 18:46
przez prokopcio
Witam.
Planowałem długi czas zabrać się za budowę komputerka pokładowego do mojej madzi i wkońcu nastał czas – właśnie się zabieram i mam nawet (chyba) komplet części...

W pierwszej kolejności moje założenia:
1. Temp. zewnętrzna
2. Temp. wewnętrzna
3. Info o gołoledźi na podstawie pkt.1
4. Spalanie orientacyjne na podstawie sterowania wtryskiwaczy i prędkości
7. Wyświetlanie "dokładnej" ilości paliwa
6. Spalanie średnie na podstawie drogi i ilości zużytego paliwa

Później chciałbym dorobić:
7. Sterowanie automatyczne klimą i ogrzewaniem na podstawie temp. zadanej, zewnętrznej i wewnętrznej.
8. Pomiar przyspieszenia ( ;–) )
9. Automatyczny odczyt błędów kompa (z wyświetlaniem uszkodzenia)
10. Przy cofaniu włączenie wyświetlania odległości od przeszkody (pierwsze testy wypadły pomyślnie)
11. duuużo mniej potrzebnych bajerów ;–)

Wyświetlacz taki (bo mam) a obudowa z przyciskami membranowymi będzie ekstra:
Obrazek
A co do miejsca zabudowy to "schowek" nad radiem o ile ktoś ma radio na dole – ja mam na górze więc je przeniose na dół ;–).

Chciałbym, żebyście rozwiali niektóre moje złudzenia – jakie mogę napotkać największe problemy przy budowie takiego kompa (z elektroniką i programowaniem sobie poradzę)?

A Jest może gdzieś opis sygnałów doprowadzonych do deski rozdzielczej ? czy raczej muszę się do nich dogrzebać i pomierzyć parametry sam? chodzi mi o sygnał poziomu paliwa (bak) i prędkości samochodu.

PostNapisane: 27 gru 2006, 21:16
przez gadula
Ja swój projekt porzuciłem do wiosny, bo w zimie to nie ma jak się bawić z tym. No chyba że z temperaturą :] Wyświetlacz mam takiego samego koloru, ale 4 x20 znaków. Co do elektroniki to będzie to prosty układ (LCD, uC, 7805, ze dwie bramki logiczne do formowania impulsów z wtryskiwaczy, klawiatura, i garść kondensatorów i rezystorów). Przy wyborze mikroprocesora, wybierz jakiś większy, bo pewnie w połowie skończy Ci się wolne miejsce w nim, ja docelowo myślę nad ATMEGA64 (akurat leży taki i się kurzy, oraz chciałbym jakiś LCD graficzny :) ), ale myślę że w 32kB da się spokojnie wyrobić. Sygnał prędkości powinien znajdować się na desce rozdzielczej, w BA można go wziąść ze śrubki oznaczonej SP OUT. Sygnał wtryskiwaczy, można by poszukać przy samym komputerze, odpadają wtedy długie przewody i ewentualne śmieci związane z długimi przewodami. Sygnał z baku trzeba namierzyć ręcznie, ale powinien być dosyć jasno opisany na zegarach.
No i najtrudniejsze będzie zgranie wszystkiego, najlepiej jak będziesz zaczynał po kawałku, a nie odrazu wszystko, bo wtedy pewnie nic nie będzie poprawnie działać <lol> Jeśli preferujesz BASCOM, to mam na dysku kod takiego komputerka. Może warto by było wykorzystać część oryginalnych kontrolek (np. gołoledź)? Trzeba też zabezpieczyć wszystko przed wstrząsami i wilgocią, i żeby to miało jakiś wygląd :D Więc ogólnie to nie jest takie przyjemne.

Pozdrawiam i życzę powodzenia
Kamil

PostNapisane: 27 gru 2006, 21:44
przez prokopcio
Jestem producentem nietypowych sterowników elektronicznych (do maszyn troszkę innych niż auta) ale powinienem sobie poradzić... baskoma nie trawię – jedynie assembler wchodzi w rachubę a atmega8 ma ze dwa razy za dużo pamięci, żeby obsłużyć wszystko co wypisałem. dzięki Kamil za wszystkie sugestie i również życzę powodzenia w przyszłym uruchamianiu kompa.... Postaram się w miarę możliwości tutaj opisać jak postępy (o ile się plany nie zmienią i będę musiał robić coś innego)...

PostNapisane: 28 gru 2006, 19:23
przez chudy
Czekam na postępy w tym temacie – chętnie byb sobie cos takiego u siebie zrobił, jednak moja zabawa z elektroniką kończy się na układach analogowych i raczej samych podstawach. Myślę że znalazło by się więcej chętnych osób na takie urządzenie – niekoniecznie za wszystkimi "bajerami" i "mniej potrzebnymi bzdetami" – przydało by się spalanie, pozoim paliwa, kody błędów itp. Być może po udanych próbach pomyślisz prokopcio o większej "produkcji" i rozpowszechnieniu :)

PostNapisane: 28 gru 2006, 20:01
przez dzik86
no .... ja juz jestem chetny :D

moze zamiescilbys jakies instrukcje jak taki komputerek stworzyc ? napewno niejeden by skorzystal :P

PostNapisane: 28 gru 2006, 20:33
przez prokopcio
Narazie muszę dobrać się do deski rodzielczej, pojeździć z podpiętą aparaturą <lol> a potem dopiero coś konkretnego stworzyć a zimno jak cholera się zrobiło więc poczekam aż choć troszkę się ociepli ale ogólnie to trzeba zaprojektować jakąś płytkę z przyciskami, wyświetlaczem i procesorkiem na czele + kilka dodatkowych elementów, podpiąć czujniki temperatur, podpiąć sygnały z prędkościomierza, wtryskiwaczy/wtryskiwacza, poziomu paliwa, napisać program, testować, skorygować program, testować, skorygować program......... aż będzie dobrze – potem jakaś obudowa i montaż w miejscu docelowym ;) .
Ciężko będzie zrobić coś uniwersalnego do wszystkich aut (pewnie nawet niemożliwe) skupię się na moim xedosie.

PostNapisane: 28 gru 2006, 22:41
przez gadula
prokopcio napisał(a):Ciężko będzie zrobić coś uniwersalnego do wszystkich aut (pewnie nawet niemożliwe) skupię się na moim xedosie.


Zawsze można dodać procedury kalibracji :) Więc problem będzie tylko z podłączeniem do czujników.

prokopcio napisał(a):a zimno jak cholera się zrobiło więc poczekam aż choć troszkę się ociepli ale ogólnie to trzeba zaprojektować jakąś płytkę z przyciskami, wyświetlaczem i procesorkiem na czele + kilka dodatkowych elementów, podpiąć czujniki temperatur, podpiąć sygnały z prędkościomierza, wtryskiwaczy/wtryskiwacza, poziomu paliwa


Temu ja czekam do wiosny :D A testowałem jak narazie na płytce testowej AVR, ale na wiosnę myślę że już zrobię płytkę pod komputerek.

PS. Przyszła mi na myśl jeszcze jedna opcja: dodanie pamięci (typu 24Cxx) i zapamiętywanie w niej różnych nastaw, a później wysyłanie tego przez RSa do komputera. W komputerze to już można zrobić wizualizacje, zestawienia i takie tam :)

PostNapisane: 29 gru 2006, 11:56
przez prokopcio
poco ją dołączać jak przecież w AVR'ach jest wbudowana wewnętrzna pamięć EEPROM...

opcje kalibracji będą ale mi chodzi o różnicę w sygnałach a nie o kalibrację – nawet jeśli sygnały z poziomu paliwa się zgodzą (elektrycznie) to przecież baki mają różne kształty i mapa baku się nie zgodzi z inną, a co z różnymi sposobami sterowania wtryskiwaczy? jakoś dało by się wprowadzić różne opcje do wyboru wtryskiwaczy, pozostaje problem prędkościomierza zwałaszcza, jeśli niema elektronicznego... jak widzisz uniwersalność nie polega jedynie na kalibracji ;–) to byłby najmniejszy problem.

życzę również powodzenia – mam nadzieję, że niedługo będziemy mieli czym się pochwalić a może nawet połączyć siły ;–)
POZDRAWIAM i Życzę Sczęśliwej (i bezawaryjnej) Jazdy w Roku 2007

PostNapisane: 29 gru 2006, 22:13
przez gadula
Z tą pamięcią w AVR, to zależy jeszcze co chcemy zapisywać i w jakich odstępach czasu (drogi, itp). Normalnie powinien wystarczyć aż nadto, ale czasami może być za mały, a dodatkowa kość dużo nie kosztuje :)
No przy pomiarze paliwa w baku, to byłby kłopot z uniwersalnością. Ale sygnał prędkości powinien być chyba w każdej Maździe po 94r, a we wcześniejszych trzeba tylko magnes i kontaktron, lub hallotron. Co do sterowania wtryskami, myślałem że Mazda stosowała zawsze jeden sposób, no ale mogę się mylić, więc z tym też byłby problem.
prokopcio – chciałem Ci podać link do forum elektroda.pl, ponieważ jest tam pełno przydatnych informacji w tym temacie, ale widzę że tam też działasz aktywnie :P

PostNapisane: 15 mar 2007, 15:30
przez arni0000
Panowie, po co się bawić wystarczy wykorzystać istniejące już rozwiązania komputerów z omegi lub mondeo. Do montażu, kompa z mondeo podaję link. http://mondeoklubpolska.org/modules.php ... cle&sid=87
Wystarczy kupić gotowy TRIP i pobawić się tylko w jego podłaczenie

PostNapisane: 21 mar 2007, 15:12
przez Pioteq25
arni0000 napisał(a):Panowie, po co się bawić wystarczy wykorzystać istniejące już rozwiązania komputerów z omegi lub mondeo. Do montażu, kompa z mondeo podaję link. http://mondeoklubpolska.org/modules.php ... cle&sid=87
Wystarczy kupić gotowy TRIP i pobawić się tylko w jego podłaczenie


Fakt nie ma co się bawić chyba że ktoś ma satysfakcję jak sam coś zrobi. O komputerach z mondeo czy tez innych radzę zapomnieć i kupić ten http://www.allegro.pl/item174107949_kom ... auta_.html

PostNapisane: 21 mar 2007, 20:42
przez HexeHarry
Pioteq25 napisał(a):
Fakt nie ma co się bawić chyba że ktoś ma satysfakcję jak sam coś zrobi. O komputerach z mondeo czy tez innych radzę zapomnieć i kupić ten http://www.allegro.pl/item174107949_kom ... auta_.html


Już to zakupiłem i własnie jestem na etapie zabawy z różnymi programami do tego sterownika – myslę, że jest wart swojej ceny :)

PostNapisane: 26 mar 2007, 09:23
przez Xionc
HexeHarry a podłączyłeś wtryski i czujnik prędkości?

PostNapisane: 26 mar 2007, 11:48
przez Pioteq25
Xionc napisał(a):HexeHarry a podłączyłeś wtryski i czujnik prędkości?

Z tego co wiem, to jeszcze nie.

PostNapisane: 26 mar 2007, 20:38
przez HexeHarry
Zgadza się – jeszcze nie podłączyłem, bo aktualnie sterownik służy mi do nauki programowania Atmela – jak tylko wezme się za montaż to dam znać.

PostNapisane: 26 mar 2007, 22:43
przez gadula
HexeHarry a dostałeś źródła programu, czy gotowego hexa? To samo się tyczy jakiegoś schematu :)

PostNapisane: 27 mar 2007, 09:26
przez HexeHarry
Dostałem gotowego hexa – tak jak jest opisane w aukcji. Dodatkowo dostałem ogólny opis jak to podlączyć do samochodu – oczywiście nie jest napisane jak to podłaczyć do konkretnej mazdy :)

PostNapisane: 27 mar 2007, 20:26
przez Pioteq25
Ja mam nadzieje że do lata założę wszystko :)

PostNapisane: 16 paź 2007, 03:24
przez Piciu
No wlasnie trafilem na ten temacik i mnie zainteresowal...chcialem montowac wszystko osobno tzn na osobnych liczniczkach(oczywiscie nie wszystko tak idzie) pytanko ktos to skaczyl...?? i moze sie pochwalic swoimi osiagnieciami....??

PostNapisane: 18 paź 2007, 21:28
przez gadula
Większość ludzi chyba kupuje gotowe z allegro. Za 100zł masz gotowy komputerek do wbudowania, plus parę innych programów. Ja swój buduję i końca nie widać, może do wiosny będzie :]