Wymiana nagrzewnicy
Zdecydowałem się na tę poważną operację oczywiście jak zrobiło się zimno i potrzebne było ogrzewanie. Oczywiście płukałem nagrzewnice i oczywiście to nic nie dało. Jak do nowej aluminiowej z Allegro za 90 zł z przesyłką nalałem wrzątku to była tak gorąca że nie dało jej się dotknąć – potem sprawdziłem oryginał – grzała 1/4 powierzchni. Jest lepiej ale dalej nie jest w Mazdzie tak ciepło jak we wzorcu – 15 letnim Polo. Operacja nie jest trudna jeśli nie robi się jej "po omacku". Mam nadzieję, że przedstawiony spis wymaganych narzędzi i czynności pozwoli przebrnąć przez wymianę w miarę bezboleśnie.
Potrzebne narzędzia:
Śrubokręt krzyżakowy krótki
Śrubokręt krzyżakowy długi
Śrubokręt płaski cieńki
Klucz nasadowy 10mm, 12mm
Klucz nasadowy 10mm długi ok 60mm
Klucz płaski (oczkowy) 10mm
Przed rozpoczęciem prac należy odłączyć akumulator!
Czynności:
1. zdjąć ręką uszczelki drzwiowe ze słupków przednich aż do dachu,
2. zdjąć odkręcając osłonę puszki bezpieczników po stronie lewej nogi kierowcy,
3. zdjąć podważając płaskim śrubokrętem boczne osłony kokpitu
4. zdjąć podważając płaskim śrubokrętem osłony słupków przednich,
5. zdemontować podłokietnik odkręcając dwie śruby na jego końcu,
6. odczepić zatrzask na skórzanym mieszku hamulca ręcznego
7. odkręcić gałkę zmiany biegów
8. zdemontować wyrywając z zaczepów osłonę tunelu
9. odczepić wtyczki od oświetlenia popielniczki oraz zapalniczki,
10. odkręcić 2 śruby mocujące boczki tunelu środkowego do tunelu środkowego,
11. odkręcić 2 śruby mocujące boczki do szkieletu konsoli środkowej,
12. zdemontować boczki tunelu środkowego,
13. odkręcić osłonę pod schowkiem po stronie pasażera,
14. odkręcić i wyjąć schowek,
15. odkręcić górną osłonę schowka,
16. odkręcić osłonę pod kierownicą – dostęp do dwóch śrub jest po wykonaniu punktu 4,
17. odkręcić konsolę z zegarami i sterowaniem nawiewem,
18. wyciągnąć konsolę z zegarami – odczepić trzy wtyczki po stronie sterowania nawiewami,
19. odkręcić zegary – 4 śruby,
20. wyciągnąć zegary – wyciągnąć trzy wtyczki umieszczone w ich górnej części,
21. odczepić linkę sterowania środkowym nawiewem,

22. wyciągnąć osłonę konsoli środkowej – mocowanie na zatrzaski,
23. wykręcić komputer,
24. wyjąć komputer odczepiając mocowania wiązek kabli,
25. rozkręcić osłonę kierownicy,
26. rozłączyć osłonę kierownicy – mocowanie na zatrzaski,
27. odkręcić śruby mocujące kolumnę kierownicy do kokpitu:
28. odkręcić śruby mocujące stelaż razem z całym kokpitem:
29. rozłączyć wszystkie kostki w okolicy kierownicy,
30. unieść kokpit tak by wyciągnąć z uchwytów bolce znajdujące się na dole konsoli środkowej,
31. odchylić kokpit do tyłu i wyciągnąć z auta
32. odkręcić korek spustowy chłodnicy i zlać ok. 3 l płynu:

33. zakręcić korek spustowy,
34. rozłączyć przewody od króćców nagrzewnicy,

35. odkręcić śruby mocujące moduł wentylacji:
36. wyciągnąć moduł wentylacji – może być konieczne odkręcenie modułu klimatyzacji,
37. wykręcić nagrzewnice z modułu:
38. rozmontować mocowanie nagrzewnicy:
39. zamontować na nowej nagrzewnicy mocowanie nagrzewnicy do modułu wentylacji,
40. złożyć wszystko w odwrotnej kolejności,
41. wlać do chłodnicy zlany przefiltrowany płyn,
42. uruchomić silnik, odpowietrzyć układ
43. cieszyć się ciepłem.
Pozdrawiam
Sławek