Kolego, aby nie powielac za bardzo dyskusji polecam lekture watku o olejach w dziale eksploatacja.
Nie kopci nie bierze chodzi pięknie
Jezeli ma problem z olejem (tego nie wiemy bo jezdzisz na oleju jakim jezdzisz) o tyle, zalewajac taki olej nie jako mozesz maskowac problem gęstszym olejem, ktory jak wiadomo nie przedostaje sie tak latwo do komory spalania jak olej zadszy. A co do:
zapala przy -25 bez wiekszego problemu
proponuje zrobic test w zimie – postaw w nieogrzewanym garazu dwie buteleczki. Jedna z olejem o lepkosci 5w30 druga z olejem o lepkosci 15w40. Po kilku godzinach porownaj sobie ich konsystencje, bedziesz wtedy wiedzial o czym pisze, bo chyba sobie jednak nie zdajesz sprawy z wlasciwosci oleju, ktory zalewasz do swojego silnika. Poza tym olej syntetyczny ma wlasciwosci pluczace/oczyszczajace, mineralny wrecz przeciwnie, takze uswiadom sobie, ze z kazda wymiana w twoim silniku zostaje coraz wiecej nagaru. Co do silnikow KF – zgadza sie – nie sa to hipernawoczesne jednostki wymagajace olejow o technologii rodem z kosmosu – jednak zerknij prosze do instrukcji obslugi swojego samochodu i przeczytaj co zaleca producent (ktory chyba jednak wie lepiej niz pan mechanik z 'ASO Mazdy') w kwestii oleju do Twojej jednostki napedowej. Zapewniam Cie, ze nie przeczytasz tam o lepkosci 15w40. Oczywiscie zaraz powiesz, ze przeciez nasze auta maja juz swoje lata, a co za tym idzie przejechane kilometry i pan Kazio – doswiadczony mechanik – wie, ze przy pewnym przebiegu trzeba zalac olej mineralny bo na syntetyku auto sie rozszczelni, a olej poleci wszystkimi mozliwymi uszczelkami, silnik zgubi kompresje itd itd.

Aby zobrazowac Tobie co zostaje w silniku proponuje odszukac na forum zdjec innych uzytkownikow, ktorzy zamieszczali fotki zdjetych pokryw zaworow, badz misek olejowych – przypatrz sie dobrze jak wyglada nagar w silnikach uzytkowanych na roznych olejach.