Wymiana sprężynek wałków rozrządu.

Witam wszystkich.
Pamiętajmy, że przy wymianie sprężynek powinniśmy wymieniać również wszystkie uszczelki.
Mianowicie, uszczelki pokrywy zaworów, uszczelki kolektora ssącego.
Ja osobiście tego nie zrobiłem ponieważ moje uszczelki mają tydzień czasu.
(Jak pisałem w innym poście , dałem samochód do mechanika w celu wymiany rozrządu, sprężynek wałka, uszczelek pokryw zaworu i kolektora. Przy odbiorze magik powiedział, że żeby wymienić sprężynki trzeba rozebrać pół silnika i to koszty, tłumaczył, że niby się zna a się gó** znał. Postanowiłem sam wymienić w/w sprężynki. )
Pamiętajcie: NIEMA SIĘ CZEGO BAĆ, WYMIANA NIE JEST SZCZEGÓLNIE SKOMPLIKOWANA.
Trzeba się trzymać kilku zasad opisanych poniżej a nie powinno być jakichkolwiek problemów.
Czego potrzebujemy :
Nowe sprężynki wałków rozrządu
Klucz dynamometryczny
sylikon odporny na temperaturę
Druga osoba do pomocy
Czy warto ?
Oczywiście. Różnica ogromna. Nic nie stuka, nic nie puka.
NIE TRZEBA ROZPINAĆ ROZRZĄDU
Film pokazujący jaka jest u mnie różnica Przed i Po wymianie :
PRZED
PO (pierwsze uruchomienie )
Dodam tylko, że pierwszy film był nagrywany w otwartej przestrzeni (dźwięk się inaczej rozchodzi) a drugi w dość ciasnym pomieszczeniu gdzie dźwięk się odbija od ścian. Na dworze jest jeszcze ciszej
Nie będę opisywać jak zdejmować pokrywy zaworów ponieważ bardzo dobrze jest to opisane przez użytkownika behemot w jego fotorelacji : viewtopic.php?t=39877
Jak już mamy zdjęte pokrywy zaworów, (USTAWIAMY ZNAKI NA KOŁACH ZĘBATYCH JAK POKAZANE NA ZDJĘCIU NR 2) odkręcamy panewki wałka (1,2,3,5,) i zaślepkę oporową (nr 4) (Zaślepki oporowej nie zdejmiemy ponieważ będzie nam blokowało koło rozrządu)

Po odkręceniu wszystkich śrub musimy zdjąć panewki, (Pamiętajmy, że mamy do czynienia z aluminium i musimy robić wszystko z odpowiednią siłą)
W panewki możemy delikatnie postukać drewnianym kołeczkiem ponieważ siedzą dość mocno.
Przy zdejmowaniu pamiętajmy o numeracji. Każda panewka ma swoją literę (lewa strona) bądź cyfrę (prawa strona)
UWAGA: Panewki muszą być zakładane dokładnie w tych samych miejscach jak je zdejmowaliśmy. Nie zamieniamy kolejności . Ja użyłem do tego kawałka styropianu w który wtykałem sobie śruby i panewki.
Po zdjęciu wszystkich panewek i odkręceniu zaślepki sprawdzamy dla pewności znaki na kołach zębatych.
ZDJĘCIE NR2

U mnie jeszcze jak widać na zdjęciu ktoś zaznaczył farbą jak powinny schodzić się wałki.
Wyciągamy wałek. (Nie musimy oczywiście odkręcać drugiego wałka rozrządu)
Wałkiem z dzielonym kołem zębatym 2 "najeżdżamy" na wałek 1.
Po wyciągnięciu wałka widzimy sprężynę wałka przykręconą nakrętką.
Ja do odkręcenia użyłem imadła.
Koło zębate wałka trzeba włożyć między dwa klocki drewniane i z czuciem dokręcić imadło tak żeby nam umożliwiło odkręcenie śruby. Przyda się 2ga osoba która przytrzyma wałek.
Wszystko wykonujemy delikatnie uważając na zębatki.
U mnie po odkręceniu okazało się, że mam jeszcze sprężynki i nakrętki starego typu.

Rożnica jest taka, że nakrętka jest ścięta z jednej strony i spręzynka ma 2 wypustki.

Zadzwoniłem żeby dowiedzieć się o cenę nakrętki i ile będzie trzeba czekać. Okazało się, że nakrętki to koszt 60-80 zł .
Dowiedziałem się, że można po prostu spiłować te wąsy z sprężynek i wszystko będzie w porządku.
Tak też zrobiłem. Na zdjęciu widać pierwszą sprężynkę ze spiłowanymi wąsami a drugą bez.
Po zdjęciu starej sprężynki zakładamy nową
Dokręcamy kluczem dynamometrycznym z siłą 74-83 Nm
Zakładamy wałek. Tak jak jest pokazane na poniższym zdjęciu, wałek z lewej strony (tam gdzie na panewkach są litery) zakładamy od strony koła zębatego. Z prawej strony (tam gdzie na panewkach są cyfry) odwrotnie.

Pamiętajmy o naoliwieniu zębatek i sprawdzeniu znaków.

Ja również przed zakładaniem panewek naoliwiłem miejsca gdzie one dochodzą tak by wszystko miało smarowanie.
Zakładamy panewki i śruby.
Pamiętajmy że wszystko powinno wskoczyć na swoje miejsce. Nie używamy młotka i innych ciężkich narzędzi.
Skoro to pracowało ze sobą 200000km to musi pasować i wskoczyć.
Wcześniej wspominaną zaślepkę oporową unosimy w miarę możliwości i czyścimy. Zacienione miejsce na zdjęciu smarujemy sylikonem i zakładamy.

UWAGA.Ważna kolejność i siła dokręcania panewek

SIŁA 11.3--14.2 N·m
Z prawą stroną postępujemy tak samo. Nie będę opisywać bo chyba traci to sens ponieważ wszystkie czynności wykonujemy dokładnie tak samo jak w przypadku strony lewej.
Dobry dostęp, wszystko widać po zdjęciu pokrywy zaworów.
Jedyna różnica to: w lewej komorze panewki łączone są od strony kół zębatych a w prawej od strony końca wałka. Kolejność dokręcania panewek łączonych :

Na koniec napiszę, że wszystko zajęło mi 2 dni.
Można zrobić to pewnie w 1 ale ze względu na to, że pierwszy raz to robiłem zeszło dłużej.
Pamiętajmy, że wszystko musimy robić w miarę delikatnie i z wyczuciem.
Jeżeli o czymś zapominałem bardzo proszę pisać. Postaram się odpowiedzieć.
Podziękowania dla mojego taty, który walczył ze mną przez 2 dni przy tej wymianie.
Mieszkam w okolicy Sierpca (woj. mazowieckie) W razie czego proszę pisać
Na pewno pomogę 
Pozdrawiam
Pamiętajmy, że przy wymianie sprężynek powinniśmy wymieniać również wszystkie uszczelki.
Mianowicie, uszczelki pokrywy zaworów, uszczelki kolektora ssącego.
Ja osobiście tego nie zrobiłem ponieważ moje uszczelki mają tydzień czasu.
(Jak pisałem w innym poście , dałem samochód do mechanika w celu wymiany rozrządu, sprężynek wałka, uszczelek pokryw zaworu i kolektora. Przy odbiorze magik powiedział, że żeby wymienić sprężynki trzeba rozebrać pół silnika i to koszty, tłumaczył, że niby się zna a się gó** znał. Postanowiłem sam wymienić w/w sprężynki. )
Pamiętajcie: NIEMA SIĘ CZEGO BAĆ, WYMIANA NIE JEST SZCZEGÓLNIE SKOMPLIKOWANA.
Trzeba się trzymać kilku zasad opisanych poniżej a nie powinno być jakichkolwiek problemów.
Czego potrzebujemy :
Nowe sprężynki wałków rozrządu
Klucz dynamometryczny
sylikon odporny na temperaturę
Druga osoba do pomocy
Czy warto ?
Oczywiście. Różnica ogromna. Nic nie stuka, nic nie puka.
NIE TRZEBA ROZPINAĆ ROZRZĄDU
Film pokazujący jaka jest u mnie różnica Przed i Po wymianie :
PRZED
PO (pierwsze uruchomienie )
Dodam tylko, że pierwszy film był nagrywany w otwartej przestrzeni (dźwięk się inaczej rozchodzi) a drugi w dość ciasnym pomieszczeniu gdzie dźwięk się odbija od ścian. Na dworze jest jeszcze ciszej

Nie będę opisywać jak zdejmować pokrywy zaworów ponieważ bardzo dobrze jest to opisane przez użytkownika behemot w jego fotorelacji : viewtopic.php?t=39877
Jak już mamy zdjęte pokrywy zaworów, (USTAWIAMY ZNAKI NA KOŁACH ZĘBATYCH JAK POKAZANE NA ZDJĘCIU NR 2) odkręcamy panewki wałka (1,2,3,5,) i zaślepkę oporową (nr 4) (Zaślepki oporowej nie zdejmiemy ponieważ będzie nam blokowało koło rozrządu)

Po odkręceniu wszystkich śrub musimy zdjąć panewki, (Pamiętajmy, że mamy do czynienia z aluminium i musimy robić wszystko z odpowiednią siłą)
W panewki możemy delikatnie postukać drewnianym kołeczkiem ponieważ siedzą dość mocno.
Przy zdejmowaniu pamiętajmy o numeracji. Każda panewka ma swoją literę (lewa strona) bądź cyfrę (prawa strona)
UWAGA: Panewki muszą być zakładane dokładnie w tych samych miejscach jak je zdejmowaliśmy. Nie zamieniamy kolejności . Ja użyłem do tego kawałka styropianu w który wtykałem sobie śruby i panewki.
Po zdjęciu wszystkich panewek i odkręceniu zaślepki sprawdzamy dla pewności znaki na kołach zębatych.
ZDJĘCIE NR2

U mnie jeszcze jak widać na zdjęciu ktoś zaznaczył farbą jak powinny schodzić się wałki.
Wyciągamy wałek. (Nie musimy oczywiście odkręcać drugiego wałka rozrządu)
Wałkiem z dzielonym kołem zębatym 2 "najeżdżamy" na wałek 1.
Po wyciągnięciu wałka widzimy sprężynę wałka przykręconą nakrętką.
Ja do odkręcenia użyłem imadła.
Koło zębate wałka trzeba włożyć między dwa klocki drewniane i z czuciem dokręcić imadło tak żeby nam umożliwiło odkręcenie śruby. Przyda się 2ga osoba która przytrzyma wałek.
Wszystko wykonujemy delikatnie uważając na zębatki.
U mnie po odkręceniu okazało się, że mam jeszcze sprężynki i nakrętki starego typu.

Rożnica jest taka, że nakrętka jest ścięta z jednej strony i spręzynka ma 2 wypustki.

Zadzwoniłem żeby dowiedzieć się o cenę nakrętki i ile będzie trzeba czekać. Okazało się, że nakrętki to koszt 60-80 zł .
Dowiedziałem się, że można po prostu spiłować te wąsy z sprężynek i wszystko będzie w porządku.
Tak też zrobiłem. Na zdjęciu widać pierwszą sprężynkę ze spiłowanymi wąsami a drugą bez.
Po zdjęciu starej sprężynki zakładamy nową
Dokręcamy kluczem dynamometrycznym z siłą 74-83 Nm
Zakładamy wałek. Tak jak jest pokazane na poniższym zdjęciu, wałek z lewej strony (tam gdzie na panewkach są litery) zakładamy od strony koła zębatego. Z prawej strony (tam gdzie na panewkach są cyfry) odwrotnie.

Pamiętajmy o naoliwieniu zębatek i sprawdzeniu znaków.

Ja również przed zakładaniem panewek naoliwiłem miejsca gdzie one dochodzą tak by wszystko miało smarowanie.
Zakładamy panewki i śruby.
Pamiętajmy że wszystko powinno wskoczyć na swoje miejsce. Nie używamy młotka i innych ciężkich narzędzi.
Skoro to pracowało ze sobą 200000km to musi pasować i wskoczyć.
Wcześniej wspominaną zaślepkę oporową unosimy w miarę możliwości i czyścimy. Zacienione miejsce na zdjęciu smarujemy sylikonem i zakładamy.

UWAGA.Ważna kolejność i siła dokręcania panewek

SIŁA 11.3--14.2 N·m
Z prawą stroną postępujemy tak samo. Nie będę opisywać bo chyba traci to sens ponieważ wszystkie czynności wykonujemy dokładnie tak samo jak w przypadku strony lewej.
Dobry dostęp, wszystko widać po zdjęciu pokrywy zaworów.
Jedyna różnica to: w lewej komorze panewki łączone są od strony kół zębatych a w prawej od strony końca wałka. Kolejność dokręcania panewek łączonych :

Na koniec napiszę, że wszystko zajęło mi 2 dni.
Można zrobić to pewnie w 1 ale ze względu na to, że pierwszy raz to robiłem zeszło dłużej.
Pamiętajmy, że wszystko musimy robić w miarę delikatnie i z wyczuciem.
Jeżeli o czymś zapominałem bardzo proszę pisać. Postaram się odpowiedzieć.
Podziękowania dla mojego taty, który walczył ze mną przez 2 dni przy tej wymianie.
Mieszkam w okolicy Sierpca (woj. mazowieckie) W razie czego proszę pisać
Pozdrawiam