Jak sprawdzić układ załączający wiatrak chłodnicy ?

Postprzez prokopcio » 14 kwi 2006, 20:46

Witam.

Odkąd mam xedosa to nie załączył mi się wentylator (automatycznie). Obawiam się, że nie jest wszystko ok. Czasem zabliżała się w korku na światłach wskazówka temp do czerwonej kreski, ale jeszcze troszkę jej brakowało (ponad pół centymetra). Jeśli odczytuję błędy kompa i nacisnę lekko na dźwigienkę gazu to wentylator się załącza, załącza się również jak włączam klimę oraz jak odpinam czujnik temp. ten na górze silnika zaraz przy korku płynu chłodniczego. Co jeszcze posprwadzać ? Mam miernik temp. na podczerwień i mógłbym sprawdzić temp.silnika – przy jakiej jego temp. powinien załączyć się wentylator ?
Ostatnio edytowano 17 kwi 2006, 10:03 przez prokopcio, łącznie edytowano 1 raz
Autko na sprzedaż !
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2006, 09:35
Posty: 213
Skąd: Grodków
Auto: MX6 (MazdaXedos6) ;–)

Postprzez Hazu » 14 kwi 2006, 20:49

prokopcio napisał(a):Odkąd mam xedosa to nie załączył mi się wentylator (automatycznie). Obawiam się, że nie jest wszystko ok. Czasem zabliżała się w korku na światłach wskazówka temp do czerwonej kreski, ale jeszcze troszkę jej brakowało. Jeśli odczytuję błędy kompa i nacisnę lekko na dźwigienkę gazu to wentylator się załącza

u mnie tak samo tylko jeszcze nie udało mi się go rozgrzać do czerwonej kreski
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 paź 2005, 21:11
Posty: 3779 (0/6)
Skąd: Lublin
Auto: Były: CA/KF, CA/KL, BA/BP, BA/KF
Jest:
MPV ll FS 2000r.
RX8 2004r.

Postprzez Hazu » 14 kwi 2006, 22:35

prokopcio napisał(a):załącza się również jak włączam klimę

to jest prawidłowy objaw

prokopcio napisał(a):Mam miernik temp. na podczerwień i mógłbym sprawdzić temp.silnika – przy jakiej jego temp. powinien załączyć się wentylator ?

raczej należało by sprawdzać temperaturę płynu w chłodnicy bo silnik przy sprawnym układzie chłodniczym powinien mieć stałą temperaturę niezależnie od warunków w jakich pracuje.

Gdzieś w pobliżu chłodnicy powinien być temperaturowy włącznik wentylatora to on decyduje o włączeniu wentylatora (powinen mieć dwa wyjścia które po zwarciu powinny spowodować załączenie wentylatora.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 paź 2005, 21:11
Posty: 3779 (0/6)
Skąd: Lublin
Auto: Były: CA/KF, CA/KL, BA/BP, BA/KF
Jest:
MPV ll FS 2000r.
RX8 2004r.

Postprzez Marcin L » 15 kwi 2006, 11:59

emmarek napisał(a):Gdzieś w pobliżu chłodnicy powinien być temperaturowy włącznik wentylatora to on decyduje o włączeniu wentylatora (powinen mieć dwa wyjścia które po zwarciu powinny spowodować załączenie wentylatora.

dokłąanie tak – trzeba znalezc ten czujnik, sciagnac z niego wtyczkę, przekrecic kluczyk, zewszec styki na czujniku i wtedy niezaleznie od temperaturu wentylator ma sie załaczyc – jezeli sie nie zalaczy to prawdopodobnie czujnik jest padniety.

Czujniki sa tanie (kilkanascie zl) i w wielu autach sa identyczne wiec latwo je dobrac (moj ojciec w peugeocie 405 ma czujnik od mercedesa beczki i działa)
Pozdrawiam
Marcin
Kto chce – szuka sposobu.

Potrafię wyregulować i naprawić instalacje LPG – sekwencje Stag, KME, Agis, Esgi, Lecho, Versus, Elpigaz itp. – zapraszam do kontaktu.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lip 2005, 21:20
Posty: 346
Skąd: Warszawa / Biała Podlaska

Postprzez prokopcio » 15 kwi 2006, 12:42

Marcin L napisał(a):zewszec styki na czujniku i wtedy niezaleznie od temperaturu wentylator ma sie załaczyc – jezeli sie nie zalaczy to prawdopodobnie czujnik jest padniety.


Nie masz racji. Jeżeli zewrze się styki na czujniku to wentylator powinien się włączyć niezależnie od tego czy czujnik jest dobry, czy uszkodzony. Ale w którym miejscu jest ten czujnik w xedosie'93 bo wiecie jak to w nich jest – nic nie widać ani niema gdzie palca wepchać tak jest ciasno pod maską. Wolałbym rozbierać osłony itp. odrazu tam gdzie jest czujnik.

Chłodnica po nagrzaniu silnika staje się gorąca więc układ chłodzenia jest ok. mimo to nigdy wentylator się nie załączył...


emmarek napisał(a):silnik przy sprawnym układzie chłodniczym powinien mieć stałą temperaturę

A jaka to powinna być temperatura ?

Jak odkręciłem górny korek cieczy chłodzącej to na zimnym silniku nie zauważyłem krążenia płynu – czy to normalne? Przy gorącym nie odkręcałem – napis : "Don't Open When Hot !"... Ale chyba wszystko jest w normie, skoro chłodnica się grzeje po nagrzaniu silnika.

Najważniejsze dla mnie teraz to znaleźć czujnik od załączania wentylatora...
Autko na sprzedaż !
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2006, 09:35
Posty: 213
Skąd: Grodków
Auto: MX6 (MazdaXedos6) ;–)

Postprzez prokopcio » 17 kwi 2006, 09:51

OK. Jednak Wszystko jest ok. Wczoraj zaniepokojony po dłuższej podróży męczyłem jeszcze ze 3min na 2000rpm na postoju mając "rękę na pulsie" – temperatura ani nie drgneła (2/3 skali) i już miałem zrezygnować z piłowania ale wentylator się załączył :] .
Autko na sprzedaż !
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2006, 09:35
Posty: 213
Skąd: Grodków
Auto: MX6 (MazdaXedos6) ;–)

Postprzez TRIBUTE » 18 kwi 2006, 00:18

Sprawcie termostat właśnie tak miałem że temperatura czsami rosła ponad połowę skali. Teraz po wymianie termostatu jest połowa skal tak jak było i jest git. :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 gru 2004, 21:58
Posty: 237
Auto: Xedos CA KF '96

Postprzez Hazu » 18 kwi 2006, 07:45

TRIBUTE napisał(a):Teraz po wymianie termostatu jest połowa skal tak jak było i jest git
???
według mnie po rozgrzaniu powinno być
prokopcio napisał(a): (2/3 skali)

i wskaźnik nie powinien się wachać nie zależnie od obciążenia .
Jeżeli na trasie wskazówka spada a w mieście rośnieto znaczy że termostat do wymiany.
w ten sposób można zakwalifikować termostat do wymiany lub gdy temperatura nadmiernie wzrasta a chłodnica nie nagrzewa się.
Jeżeli chłodnica nagrzewa się , wentylator sie nie włącza , a wskaźnik wskazuje czerwone pole to do wymiany włącznik wentylatora oczywiście o ile jest w płyn hłodniczy w układzie. <lol>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 paź 2005, 21:11
Posty: 3779 (0/6)
Skąd: Lublin
Auto: Były: CA/KF, CA/KL, BA/BP, BA/KF
Jest:
MPV ll FS 2000r.
RX8 2004r.

Postprzez TRIBUTE » 18 kwi 2006, 14:21

Jeżeli na trasie wskazówka spada a w mieście rośnieto znaczy że termostat do wymiany.


Jeżeli masz walnięty termostat to na pewno w trasie temperatura Ci nie spadnie.
Zwróć uwagę że termostat jest na powrocie obiegu płynu. <jupi>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 gru 2004, 21:58
Posty: 237
Auto: Xedos CA KF '96

Postprzez Grzyby » 18 kwi 2006, 14:45

TRIBUTE – mieszasz, bo zależy jak jest uszkodzony termostat.
Jeżeli termostat sie nie domyka (zawsze otwarty) to jak najbardziej w trasie temp. układu (wskaźnik) będzie niższa, bo powietrze z ruchu pojazdu będzie dodatkowo (oprócz wentylatora) chłodzić płyn.
A w korku temp. będzie rosła (brak dodatkowego chłodzenia w trakcie jazdy).

Zupełnie inne objawy będą przy zawsze zamkniętym termostacie. Po pierwsze chłodnica będzie zimna, a wskazówka zawsze będzie dążyć do maximum.
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 17087 (111/178)
Skąd: KIELCE
Auto: Peugeot 508 Hybrid4 '13
Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez TRIBUTE » 18 kwi 2006, 20:45

Sorry myślałem o zamknientym termostacie i obiawami z tym związanymi. ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 gru 2004, 21:58
Posty: 237
Auto: Xedos CA KF '96

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6