Witam.
Odkąd mam xedosa to nie załączył mi się wentylator (automatycznie). Obawiam się, że nie jest wszystko ok. Czasem zabliżała się w korku na światłach wskazówka temp do czerwonej kreski, ale jeszcze troszkę jej brakowało (ponad pół centymetra). Jeśli odczytuję błędy kompa i nacisnę lekko na dźwigienkę gazu to wentylator się załącza, załącza się również jak włączam klimę oraz jak odpinam czujnik temp. ten na górze silnika zaraz przy korku płynu chłodniczego. Co jeszcze posprwadzać ? Mam miernik temp. na podczerwień i mógłbym sprawdzić temp.silnika – przy jakiej jego temp. powinien załączyć się wentylator ?
Jak sprawdzić układ załączający wiatrak chłodnicy ?
Strona 1 z 1
prokopcio napisał(a):Odkąd mam xedosa to nie załączył mi się wentylator (automatycznie). Obawiam się, że nie jest wszystko ok. Czasem zabliżała się w korku na światłach wskazówka temp do czerwonej kreski, ale jeszcze troszkę jej brakowało. Jeśli odczytuję błędy kompa i nacisnę lekko na dźwigienkę gazu to wentylator się załącza
u mnie tak samo tylko jeszcze nie udało mi się go rozgrzać do czerwonej kreski
prokopcio napisał(a):załącza się również jak włączam klimę
to jest prawidłowy objaw
prokopcio napisał(a):Mam miernik temp. na podczerwień i mógłbym sprawdzić temp.silnika – przy jakiej jego temp. powinien załączyć się wentylator ?
raczej należało by sprawdzać temperaturę płynu w chłodnicy bo silnik przy sprawnym układzie chłodniczym powinien mieć stałą temperaturę niezależnie od warunków w jakich pracuje.
Gdzieś w pobliżu chłodnicy powinien być temperaturowy włącznik wentylatora to on decyduje o włączeniu wentylatora (powinen mieć dwa wyjścia które po zwarciu powinny spowodować załączenie wentylatora.
emmarek napisał(a):Gdzieś w pobliżu chłodnicy powinien być temperaturowy włącznik wentylatora to on decyduje o włączeniu wentylatora (powinen mieć dwa wyjścia które po zwarciu powinny spowodować załączenie wentylatora.
dokłąanie tak – trzeba znalezc ten czujnik, sciagnac z niego wtyczkę, przekrecic kluczyk, zewszec styki na czujniku i wtedy niezaleznie od temperaturu wentylator ma sie załaczyc – jezeli sie nie zalaczy to prawdopodobnie czujnik jest padniety.
Czujniki sa tanie (kilkanascie zl) i w wielu autach sa identyczne wiec latwo je dobrac (moj ojciec w peugeocie 405 ma czujnik od mercedesa beczki i działa)
Pozdrawiam
Marcin
Kto chce – szuka sposobu.
Potrafię wyregulować i naprawić instalacje LPG – sekwencje Stag, KME, Agis, Esgi, Lecho, Versus, Elpigaz itp. – zapraszam do kontaktu.
Marcin
Kto chce – szuka sposobu.
Potrafię wyregulować i naprawić instalacje LPG – sekwencje Stag, KME, Agis, Esgi, Lecho, Versus, Elpigaz itp. – zapraszam do kontaktu.
- Od: 27 lip 2005, 21:20
- Posty: 346
- Skąd: Warszawa / Biała Podlaska
Marcin L napisał(a):zewszec styki na czujniku i wtedy niezaleznie od temperaturu wentylator ma sie załaczyc – jezeli sie nie zalaczy to prawdopodobnie czujnik jest padniety.
Nie masz racji. Jeżeli zewrze się styki na czujniku to wentylator powinien się włączyć niezależnie od tego czy czujnik jest dobry, czy uszkodzony. Ale w którym miejscu jest ten czujnik w xedosie'93 bo wiecie jak to w nich jest – nic nie widać ani niema gdzie palca wepchać tak jest ciasno pod maską. Wolałbym rozbierać osłony itp. odrazu tam gdzie jest czujnik.
Chłodnica po nagrzaniu silnika staje się gorąca więc układ chłodzenia jest ok. mimo to nigdy wentylator się nie załączył...
emmarek napisał(a):silnik przy sprawnym układzie chłodniczym powinien mieć stałą temperaturę
A jaka to powinna być temperatura ?
Jak odkręciłem górny korek cieczy chłodzącej to na zimnym silniku nie zauważyłem krążenia płynu – czy to normalne? Przy gorącym nie odkręcałem – napis : "Don't Open When Hot !"... Ale chyba wszystko jest w normie, skoro chłodnica się grzeje po nagrzaniu silnika.
Najważniejsze dla mnie teraz to znaleźć czujnik od załączania wentylatora...
Autko na sprzedaż !
- Od: 9 sty 2006, 09:35
- Posty: 213
- Skąd: Grodków
- Auto: MX6 (MazdaXedos6) ;–)
OK. Jednak Wszystko jest ok. Wczoraj zaniepokojony po dłuższej podróży męczyłem jeszcze ze 3min na 2000rpm na postoju mając "rękę na pulsie" – temperatura ani nie drgneła (2/3 skali) i już miałem zrezygnować z piłowania ale wentylator się załączył
.
![krzywy :]](./images/smilies/krzywy.gif)
Autko na sprzedaż !
- Od: 9 sty 2006, 09:35
- Posty: 213
- Skąd: Grodków
- Auto: MX6 (MazdaXedos6) ;–)
???TRIBUTE napisał(a):Teraz po wymianie termostatu jest połowa skal tak jak było i jest git
według mnie po rozgrzaniu powinno być
prokopcio napisał(a): (2/3 skali)
i wskaźnik nie powinien się wachać nie zależnie od obciążenia .
Jeżeli na trasie wskazówka spada a w mieście rośnieto znaczy że termostat do wymiany.
w ten sposób można zakwalifikować termostat do wymiany lub gdy temperatura nadmiernie wzrasta a chłodnica nie nagrzewa się.
Jeżeli chłodnica nagrzewa się , wentylator sie nie włącza , a wskaźnik wskazuje czerwone pole to do wymiany włącznik wentylatora oczywiście o ile jest w płyn hłodniczy w układzie.

TRIBUTE – mieszasz, bo zależy jak jest uszkodzony termostat.
Jeżeli termostat sie nie domyka (zawsze otwarty) to jak najbardziej w trasie temp. układu (wskaźnik) będzie niższa, bo powietrze z ruchu pojazdu będzie dodatkowo (oprócz wentylatora) chłodzić płyn.
A w korku temp. będzie rosła (brak dodatkowego chłodzenia w trakcie jazdy).
Zupełnie inne objawy będą przy zawsze zamkniętym termostacie. Po pierwsze chłodnica będzie zimna, a wskazówka zawsze będzie dążyć do maximum.
Jeżeli termostat sie nie domyka (zawsze otwarty) to jak najbardziej w trasie temp. układu (wskaźnik) będzie niższa, bo powietrze z ruchu pojazdu będzie dodatkowo (oprócz wentylatora) chłodzić płyn.
A w korku temp. będzie rosła (brak dodatkowego chłodzenia w trakcie jazdy).
Zupełnie inne objawy będą przy zawsze zamkniętym termostacie. Po pierwsze chłodnica będzie zimna, a wskazówka zawsze będzie dążyć do maximum.
Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości
Moderator
Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6