Wymiana pompy wody.

Postprzez ap2 » 4 sty 2014, 16:46

Witam,

Może komuś się przyda opis.

Zdjęć nie robiłem więc posłużę się rysunkiem z instrukcji serwisowej:

Obrazek

Ja to robiłem I raz w życiu (rozrząd) i po poskładaniu działa. Trudność – mała, upierdliwość demontażu pompy – duża.

Jak robimy to u siebie i nie mamy pewności czy odkręcimy śrubę na wale to kolejność rozkręcania wygląda tak (pomimo innej kolejności w instrukcji):
1. Zdejmujemy koło i osłonę która zasłania koło pasowe i śrubę na wale.
2. Śruba ta ma gwint prawy (standardowy) i jej odkręcenie jest konieczne do przeprowadzenia dalszych prac. Koło pasowe jest tak skonstruowane, że bez jego zdejmowania śrubę da się popuścić. W moim przypadku śrubę odkręciłem nasadką z przedłużeniem 'rurowym' około 1m. Wał zablokowałem poprzez wrzucenie 5-go biegu i hamulca. Jak popuścimy śrubę to przechodzimy do kroków kolejnych.

Jeśli śruby nie odkręcimy to zakładamy koło i jedziemy do warsztatu gdzie mają klucz pneumatyczny – podobno 100% skuteczność. Wracamy do siebie i przechodzimy do kroków kolejnych.

W tym momencie można też zacząć spuszczanie płynu chłodniczego ale to można zrobić przed samym demontażem pompy.

3. Popuszczamy 3 śruby na kole pompy wody.
4. Popuszczamy 4 śruby koła pasowego
5. Popuszczamy śrubę górną alternatora i przesuwamy alternator w kierunku silnika tak aby pasek był luźny.
6. Popuszczamy 2 śruby pompy wspomagania – jedna jest dostępna poprzez wycięcie w kole pompy, druga jest pod nią ale widoczna tylko spod samochodu.
7. Śrubą napinającą pasek od pompy wspomagania (widoczna od spodu samochodu, prostopadła do bloku silnika) luzujemy pasek.
8. Zdejmujemy paski.
9. Odkręcamy koło pasowe i koło pompy wody.
10. Odkręcamy pokrywę zaworów silnika. Konieczne jest odkręcenie mocowania cewek z prawej strony (2 śruby) i przewodu wspomagania z lewej strony (2 śruby). Odłączamy wszystko tak, aby zdjąć pokrywę.
11. Odkręcamy plastikowe osłony rozrządu – części 6, 7 i 8.
12. Odkręcamy śrubę wału i zdejmujemy metalowe koło/osłonę – część nr 10 i wkręcamy śrubę z powrotem. Przy jej pomocy będziemy kręcić wałem.
13. Wykręcamy świece aby łatwiej było kręcić wałem.
14. Ustawiamy znaki rozrządu – koło zębate na wale ma być pionowo do góry (są widoczne znaki). Koła wałków muszą być tak ustawione jak jest napisane na osłonie pomiędzy nimi. Jak nie widać to osłonę przetrzeć. Kręcić wałem w kierunku zgodnym do wskazówek zegara aż znaki się pokryją.

Trzeba zdjąć pasek. Po jego zdjęciu koła wałków się przestawią. Część osób znaczy sobie dodatkowo, jak koła były ustawione. Ja tego nie zrobiłem i ustawiłem później zgodnie z zaleceniami – problemów nie ma.

15. Luzujemy napinacz i rolkę prowadzącą. Napinacz wypychamy maksymalnie w kierunku grodzi silnika i przykręcamy w tej pozycji. Jest to konieczne do zdjęcia i założenia paska.
16. Zdejmujemy pasek.
17. Zdejmujemy sprężynę napinacza, odkręcamy napinacz i rolkę prowadzącą.
18. Aby wyjąć pompę należy odsunąć osłonę pod kołami wałków a tego się nie da zrobić bez zdejmowania tych kół. Wałki mają miejsce na klucz (chyba 26) którym je blokujemy i odkręcamy śrubę trzymającą koła. OZNACZAMY, jak koła były założone i nie ruszamy wałkami!!!
19. Odkręcamy metalową osłonę.

W tym miejscu musimy mieć spuszczony płyn chłodniczy.

20. Zsuwamy wąż idący z dołu chłodnicy do króćca przy pompie wody – jest on za pompą wspomagania i sprężarką klimatyzacji.
21. Tu są dwie opcje (problem zaznaczony czerwonym kółkiem na rysunku):
a) najpierw odkręcamy śruby mocujące ten króciec – 2x12. Do górnej dostęp jest poprzez klucze przegubowe bądź 'na sprężynie – takie elastyczne'. Do dolnej dostęp tylko kluczem płaskim poprzez kombinacje za rurka bagnetu oleju. Odkręcamy pompę wody.
b) odkręcamy pompę wody. Manewrując pompą wody można uzyskać dostęp do obu śrub za pomocą wyżej opisanych kluczy. Odkręcamy króciec.
22. Pompa wychodzi do góry po stronie akumulatora.
23. Ja miałem pasek OK więc go nie wymieniałem. Jeżeli trzeba go wymienić to trzeba odkręcić mocowanie silnika do nadkola, bo inaczej tego paska się nie wyjmie.

Uwagi przed składaniem:
1. Uszczelek nie da się założyć na sucho, bo nie ma na to miejsca. Ja ułożyłem je na uszczelniaczu silikonowym do 300 stC.
2. Uszczelki 'przyklejamy' do pompy wody i wtedy ją zakładamy.
3. Są 2 rodzaje pomp – jedna ma napinacz wkręcany w pompę, druga ma tam 'dziurę' i napinacz przykręcany jest do bloku. Ta druga ma też taką 'płetwę' z gwintem po stronie alternatora.

Wskazówki przy składaniu:
1. Do pompy przykręcamy napinacz i zakładamy sprężynę – tak jest wygodniej.
2. Montujemy pompę z założonymi uszczelkami.
3. Montujemy króciec – śruby da się włożyć nawet grubymi paluchami za rurką bagnetu. Górną wkręcamy kluczem przegubowym, dolną płaskim. To jest najbardziej problematyczny moment wymiany.
4. Montujemy osłonę za kołami rozrządu i montujemy koła wałków.
5. Mocujemy rolkę i blokujemy napinacz maksymalnie w stronę grodzi.
6. Zakładamy pasek (zalecana jest druga osoba).
Naciągamy go po stronie rolki i zakładamy na pierwsze koło wałka rozrządu tak aby jego znak się pokrywał ze znakiem na osłonie – w tym momencie druga osoba 'kręci' wałkiem tak aby się znaki zgadzały.
Nakładamy pasek na drugie koło wałka – druga osoba ustawia wałek zgodnie ze znakami.
Nakładamy pasek na napinacz.
7. Kręcimy wałem 2 obroty i sprawdzamy znaki. Jak się znaki zgadzają to popuszczamy napinacz tak aby napiął pasek. Znowu kręcimy wałem 2 obroty i jak pasek jest dobrze napięty – ugięcie pomiędzy kołami około 1cm to dokręcamy napinacz. NIE WOLNO dociskać napinacza ręką. Jeśli napięcie paska jest złe, to znaczy że jest źle założony i trzeba procedurę z punku 6. powtórzyć od nowa.
8. Składamy resztę w odwrotnej kolejności.
9. Pokrywę ułożyłem na nowej uszczelce. W rowek na uszczelkę wprowadziłem uszczelniacz i dopiero wtedy włożyłem uszczelkę. Okolice wałków – zaznaczone na rysunku – też 'przesmarowałem' uszczelniaczem.

Robiłem to pierwszy raz i może popełniłem jakiś błąd, szczególnie przy ustawianiu/napinaniu paska rozrządu. Fakt jest taki, że auto chodzi tak jak przed demontażem rozrządu więc uważam, że operację wykonałem poprawnie.

PODSUMOWANIE:
Procedura ma 2 momenty krytyczne:
1. Odkręcenie śruby na wale.
2. Odkręcenie i przykręcenie króćca od węża chłodnicy (ja chyba z tego powodu miałem bardzo stara pompę – jedyny numerek jaki na niej znalazłem to 7 – 2007???. W każdym razie miała straszny luz na łożysku i 2L płynu wykapowało w 1h). Problem bierze się stąd, że nie można zdemontować rurki bagnetu oleju – jest ona zintegrowana z mocowaną poniżej obudową pompy oleju i wszystko zasłania.

Reszta śrub i elementów jest dobrze dostępna – przynajmniej w Xedosie.


Pozdrawiam,
ap2
Forumowicz
 
Od: 21 maja 2007, 10:33
Posty: 123
Skąd: Oswiecim
Auto: Mazda 121 GLX CT,1991,73KM
Mazda Xedos 1.6, 1995

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6