Cos czuje, ze Ci sie shifter przestawil. Po pierwsze sprawdz czy w pozycji P samochod rzeczywiscie jest zaparkowany, moze po puszczeniu hamulca bedzie jechal w tyl. To, ze w pozycji D samochod jedzie, nie oznacza, ze shifter wlasciwie wybiera biegi. Wszak istnieja inne polozenia do jazdy do przodu. Po prostu nie zapnie wszystkich biegow. Stad moje podejrzenie, ze na N, masz D, na R masz N, a na P mas R.
Na pewno Twoje problemy nie wynikaja ze zuzytego oleju.
Sama zmiana oleju, to napewno zakup filtra wraz z uszelka. Nastepnie wizytujesz kanal lub podnosnik i odkrecasz miske olejowa (tylko nie pomyl z silnikowa

i nie polej sobie glowy

). Pod spodem masz filtr, ktory w calosci trzeba wymienic. Przed wymiana dokladnie oczysc rant miski. Po jej zdjeciu oczysc dokladnie cala miske. Uszczelke skladaj bez silikonu i temu podobnych. Sruby dokreca sie lekko, aby nie zmiazdzyc uszczelki. Uzupelnieie oleju przez bagnet. Oleje Castrol maja bardzo poreczny lejek. Sprawdzanie poziomu po nagrzaniu silnika, po zmianie warto pare razy machnac shifterem z P na D (oczywiscie po wzieciu pod uwage moich watpliwosci) i koniecznie na pracujacym silniku. W duzych skrzyniach do wymiany idzie zwykle okolo 4 litrow.
Uwaga. Opis wymiany oleju dotyczy aut amerykanskich. Wiadomo jednak, ze mazda jest od dawna amerykanska

W kazdym razie bedzie podobnie.