Strona 1 z 2
Co to za czujnik? – skrzynia biegów

Napisane:
10 sie 2008, 17:33
przez rosik
Witam.
Mam problem z czujnikiem który znajduje sie w skrzyni begów Mazda Xedos 1.6 wkręcony jest z boku obok przegubu.Problem wyglada tak: jak jest podłaczony do instalacji to po rozgrzaniu silnika auto na 3,4 biegu w granicach 1000-2000 obr/min szarpie mam wrażenie jakby brakowało bezyny powyżej tych obr. jest już ok. jak go wypne to szarpanie znika i auto pracuje normalnie.Macie jakieś pomysły co może być uszkodzone lub z czym ten czujnik współpracuje ( silnik krokowy,komputer)poniżej zdjecie, to skrzynia od 323 ale u mnie jest w tym samym miejscu.Pozdrawiam.


Napisane:
20 kwi 2009, 01:19
przez Widelec
hm... tyle czasu bez żadnej odpowiedzi... nikt nie wie?

Napisane:
20 kwi 2009, 07:30
przez wiesiek5
Jest to czujnik położenia biegów np. bieg lub luz potrzebny do sterowania silnika i tempomatu.
Jest w wszystkich skrzyniach mazdy .
Wiesiek.

Napisane:
20 kwi 2009, 14:12
przez y
Widelec napisał(a):hm... tyle czasu bez żadnej odpowiedzi... nikt nie wie?
Widelec, tez masz ten problem?

Napisane:
20 kwi 2009, 15:57
przez Widelec
trochę... dlatego się zaciekawiłem. generalnie poniżej 2000obr i tak nie jeżdżę, ale w korkach bywa to czasem upierdliwe...
wiesiek5 napisał(a):Jest to czujnik położenia biegów np. bieg lub luz potrzebny do sterowania silnika i tempomatu.
Jest w wszystkich skrzyniach mazdy
jeśli padła teoria o tym że po jego odłączeniu auto nie szarpie – czemu akurat tak, a nie np. wyrzuca błąd i nie jedzie w ogóle?
pomogłaby wymiana tego czujnika czy co innego odpowiada za takie poszarpywanie? bo odpinać całkiem i tak jeździć to raczej nie bardzo pomysł...

Napisane:
20 kwi 2009, 16:10
przez steven
nie mam pojecia czy tak jest w Xedosie, ale na mój gust, jak go wepniesz sprawdź błędy i na wpiętym zobacz czy masz poprawnie ustawiony TPS i zapłon, możliwe, że był ustawiany bez tego... chociaż w tej kwesti to Wiesiek na pewno wszystko wie

tyle że z Gdańska do Dębicy macie kawałek ;D

Napisane:
20 kwi 2009, 23:03
przez Widelec
błędów brak. ja swojego nie odpinałem i póki co nie planuję ;–) tylko ciekawi mnie że bez niego miałoby to lepiej jeździć niż z nim...
kawałek – nie kawałek – warto. jak będę musiał to pojadę...

Napisane:
4 maja 2009, 15:17
przez r4obo
Jest to jak napisał Wiesiek czujnik biegu jałowego. Daje on informacje do ECU o obciążeniu silnika. Luz – zwarty (nie ma obciążenia); jakikolwiek inny bieg – rozwarty (obciążenie). Na komputerze oczywiście żadnego błędu nie będzie. Szarpanie może wynikać z tego, że przy wibracji sypnięty czujnik może zwierać do masy. Po odłączeniu czujnika ECU będzie traktowało, że silnik jest obciążony.

Napisane:
4 maja 2009, 15:19
przez r4obo
Jest to jak napisał Wiesiek czujnik biegu jałowego. Daje on informacje do ECU o obciążeniu silnika. Luz – zwarty (nie ma obciążenia); jakikolwiek inny bieg – rozwarty (obciążenie). Na komputerze oczywiście żadnego błędu nie będzie. Po odłączeniu czujnika ECU będzie traktowało, że silnik jest obciążony.

Napisane:
7 maja 2009, 07:48
przez Widelec
r4obo napisał(a):Po odłączeniu czujnika ECU będzie traktowało, że silnik jest obciążony.
wszystko ok, tylko w dalszym ciągu z ciekawości się spytam – jak w praktyce w dłuższym przedziale czasu będzie pracował silnik, jeżdżąc cały czas z odpiętym takim czujnikiem? różnica w spalaniu? jakieś inne efekty uboczne?

Napisane:
7 maja 2009, 08:51
przez r4obo
Czujnik ten podaje masę do ECU równolegle z czujnikiem sprzęgła. Jeśli się go odłączy silnik będzie miał informacje o stanie 'nie obciążony' jedynie przy wciśniętym sprzęgle.
Widelec napisał(a):jak w praktyce w dłuższym przedziale czasu będzie pracował silnik, jeżdżąc cały czas z odpiętym takim czujnikiem? różnica w spalaniu? jakieś inne efekty uboczne?
Ciężko stwierdzić bo nikt poza tym co pisał program ECU nie wie.
Myślę, że może więcej palić na biegu jałowym przy puszczonym sprzęgle, np. w korku. Nie przychodzą mi do głowy inne efekty uboczne.
Może przetestuje temat bo mój czujnik (neutral switch) też nie ma się zadobrze, zmienia mu sie rezystancja przejścia, co znaczy, że styki wewnątrz są w kiepskim stanie.

Napisane:
8 maja 2009, 21:21
przez Czege
może i u mnie jest problem z tym czujnikiem. Muszę sprawdzić co będzie jak go odłączę. U mnie to przedstawia się tak, że w okolicach 2000 obr przy utrzymywaniu stałych obrotów silnik zaczyna szarpać. Jest to dość osczuwalne i denerwujące. Jak przyspieszam to jest idealnie. Jedynie przy trzymaniu stałych obrotów. Oczywiście dopiero wtedy gdy się rozgrzeje. Wymieniłem już cały układ zapłonowy (bez cewki). Poszło mi na to już ponad 600 zł włącznie z wymianą przewodów na RC-ZE31

Niestety nadal to samo. Będę musiał podjechać i odłączyć ten czujnik. Czy u Was są takie same objawy?

Napisane:
8 maja 2009, 21:35
przez r4obo
No to ja już przetestowałem. Odłączenie czujnika zauważalne było podczas dojeżdżania do świateł gdy wrzucałem na luz bez użycia sprzęgła. Z podłączonym czujnikiem jest tak że po wrzuceniu na luz bez sprzęgła obroty trzymają się około 750-800 dopóki sie nie zatrzyma pojazdu, dopiero po całkowitym zatrzymaniu obroty spadają na IDLE 700+-50 i jest to zauważalne. Z odłączonym czujnikiem po dojechaniu do świateł obroty są podwyższone i dopiero naciśnięcie sprzęgła powoduje ich spadek, ponieważ CLUTCH SWITCH podłączony jest z NEUTRAL SWITCH-em równolegle.
Żeby dobrze sprawdzić czujnik trzeba byłoby się podpiąć omomierzem do odłączonego i pojeździć żeby wyeliminować również wpływ wibracji na stan czujnika. Na luzie ma być przejście.

Napisane:
10 maja 2009, 23:03
przez Czege
wiesiek5 napisał(a):Jest to czujnik położenia biegów np. bieg lub luz potrzebny do sterowania silnika i tempomatu.
Jest w wszystkich skrzyniach mazdy .
Wiesiek.
a czy taki czujnik mozna zakupić osobno???
odłączyłem i wydaje się, że minimalnie mniej szarpie. Ale niestety nadal...

Napisane:
13 maja 2009, 09:46
przez arni0000
ja mam to samo jak jadę powoli na 2 biegu to skokami do przodu się poruszam jest to upierdliwe. Ktoś może już to zwalczył. Zapłon nowy (świece, przewody, kopułka, palec) i nic jest jak było.

Napisane:
13 maja 2009, 10:35
przez Czege
arni0000 napisał(a):Zapłon nowy (świece, przewody, kopułka, palec) i nic jest jak było.
to tak jak u mnie.
arni0000 napisał(a): jak jadę powoli na 2 biegu to skokami do przodu się poruszam
Z tym, że u mnie jest to na każdym biegu w okolicy 2 tyś. a u Ciebie może to kwestia regulacji TPS i obrotów?

Napisane:
14 maja 2009, 06:53
przez arni0000
obroty ok 750 na wolnych jeździ rewelacyjne zbiera się ok choć ostatnio przy ruszaniu potrafi zgasnąć. A i jeszcze jednio w momencie gdy przełącza się na gaz zaczyna pracować nierówno dopóki się nie rozgrzeje. szarpanie jest zarówno na gazie jak i na benzynie tylko ze na gazie jest większe. Ma ktos jakiś pomysł co jest grane.

Napisane:
14 maja 2009, 07:35
przez Czege
arni0000 napisał(a):. Ma ktos jakiś pomysł co jest grane.
Przewody WN ?


Napisane:
25 paź 2009, 14:21
przez Widelec
Czege napisał(a):arni0000 napisał(a):. Ma ktos jakiś pomysł co jest grane.
Przewody WN ?

to nie przewody WN. to nie kopułka ani też palec rozdzielacza.
po odpięciu tego czujnika znikły mi światła biegu wstecznego (czemu?) gdy go wrzucałem, poza tym bez zmian jakichś.

Napisane:
25 paź 2009, 22:06
przez Czege
Widelec napisał(a):po odpięciu tego czujnika znikły mi światła
bo to czujnik biegu wstecznego. Gdy wrzucisz bieg to wtedy zapala się światło z tyłu. To dzięki temu czujnikowi
