klub3 napisał(a):Natomiast w sprawnym silniku NIGDY tłok nie ociera bezpośrednio cylinder w sposób, który powoduje zdzieranie powierzchni cylindra.
Film olejowy nie zapewnia likwidacji tarcia tylko je redukuje w znaczący spokój ale tylko redukuje.
Daje link do mądrej książki mało cytuje jej fragment nie tylko mówiący o tarciu pomiędy tłokiem a cylindrem ale podającą szacunkowe straty tym spowodowane a klub3 nadal twierdzi że tarcia nie ma
Ale co tam ziemia płaska jest i basta.
klub3 poczytaj sobie o rozkładzie sił w układzie tłokowo korbowym, potem zastanów sie dlaczego z początkowego okrągłego cylindra robi się owal na ściankach cylindra, i to zawsze w kierunku prostopadłym do sworznia w tłoku.
Reagan napisał(a):1. ma kształt stożka więc dotykał by ewentualnie tylko w najszerszym miejscu
2. ma średnicę mniejszą od cylindra
to siła z jaką tłok dotyka cylindra wynosi "0" – więc nie ma tarcia. Ja rozumiem, że jest tam film olejowy i to pomiędzy filmem a tłokiem jest tarcie,które jest znikome ale wynosi 25% całego tarcia (75% pierścienie o cylinder). Bez filmu nie ma poslizgu i zapewne chłodzenia. Temp. wzrasta tłok sie rozszerza brak filmu i dochodzi do zatarcia.
Konkludując:
Ad1. Ma kształt stożka ponieważ płaszcz tłoka ma inną temperaturę i przekrój a zatem rozszerzalność cieplna jest inna dla denka inna dla płaszcza gdy tłok sie nagrzeje przestaje być stożkiem.
2. wiec spokojnie może być dociskany raz do jednej raz do drugiej ścianki cylindra, (co do zerowego nacisku)rozrysuj sobie układ sił w chwili gdy wykorbienie wału jest w poziomie wyjdzie ci nacisk tłoka na ściankę cylindra, ponieważ oś korbowodu nie jest prostopadła do denka tłoka. dlatego właśnie w miarę zużycia z cylindra robi sie owal.