Strona 1 z 1

Jakie ciśnienie powinno być w oponach?

PostNapisane: 23 gru 2003, 10:04
przez Antoni
Odpowiedź z pozoru wydaje się łatwa. Należy spojrzeć w odpowiednie tabele, choćby na stacji benzynowej i po kłopocie. Nie wszystko jest jednak takie proste. Kupując auto rok temu od poprzedniego właściciela otrzymałem z dobrodziejstewm inwentarza aluminiowe felgi wraz z oponami o rozmiarze 205/60/R15. Nie znalazłem jeszcze tabeli określającej ciśnienie opon dla Mazdy 626GE, uwzględniającej ww. parametry.
Zmuszony więc byłem zdać się na czuja, opinie kolegów i pracowników firm oponiarskich. Jednak przy każdym zmienianiu opon, słyszę od "fachowców" inne opinie. Generalnie ciśnienie według ich zaleceń wacha się od2.0 do 2.5. Wczoraj po ostatecznym wyklarowaniu się zimowej pogody w Szczecinie pojechałem założyć zimówki (czas najwyższy). Panowie napompowali na czuja, według doświadczenia na 2.0.
Ja nie lubie polegać na decyzjach podejmowanych na czuja. Dlatego też zwracam się z pytaniem. Jakie ciśnienie powinno panować w moich oponach?
Pozdrawiam Antoni

PostNapisane: 23 gru 2003, 11:07
przez krzynio
Z tego co sie orjentuje to moi fachowcy powiedzieli mi że na zime to powinno sie pompować więcej niż do letnich czyli ja mam 2.4 przód , a tył 2.2, w oponkach 185/60/15 bo przy mrozach to ciśnienie będzie i tak mniejsze ile w tym prawdy to nie wiem le napewno masz za mało nabij przynajmniej po 2.2, jak chcesz ja bym nabił tak jak u mnie ale to twój wybór mi ta teoria wydaje sie sęsowna !!!! :D

PostNapisane: 23 gru 2003, 14:37
przez aadamj
krzynio323f napisał(a): przy mrozach to ciśnienie będzie i tak mniejsze ile w tym prawdy to nie wiem :D


Masz racje przy niskich temperaturach ciśnienie spada, a przy wysokich wzrasta. Na zime trzeba dopompować troche!

PostNapisane: 23 gru 2003, 16:29
przez Globy
Witam,

u mnie w Cronosie tabliczka znamionowa mowi bodajze 2.2. Mam opony 205/55 R15 (fabryczny rozmiar). O ile sie nie myle, przy obciazonym aucie trzeba zwiekszysc cisnienie o 0.2.

PostNapisane: 23 gru 2003, 18:36
przez Paweł
Zdecydowanie nalezy trzymac sie wartosci podawanych przez producenta samochodu. Jesli ktos ma wiedze, doswiadczenie i odwage, moze cisnienie dobierac indywidualnie do zastosowanych opon (marka/model).

PostNapisane: 24 gru 2003, 09:45
przez Antoni
Z tego co mówicie jedno jest pewne 2.0 które mamobecnie w oponach to trochę mało i musze kilka działek dodać. A z pływem temperatury na ciśnienie w oponie to prawda. Wraz z jej wzrostem podnosi sie energia kinetyczna cząsteczek gazu a w konsekwencji ciśnienie panujące w zbiorniku. W sytuacjach skrajnych, przy dość znacznym rozgrzaniu ciśnienie moze rozerwać oponę. Zdarza się to często w samochodach ciężarowych i autobusach, w których nie upuszczono powietrza i pozostawiono je na słońcu.
Pozdrawiam Antoni

PostNapisane: 24 gru 2003, 16:52
przez Smirnoff
Ja mam zimówki 195/60/15 i ciesnienie przód/tył po 2.2 Jest OK.
Pozdro
Smirnoff

PostNapisane: 24 gru 2003, 18:34
przez xXx
No ja też tak mam i jest O.K.

PostNapisane: 29 gru 2003, 01:27
przez lamare

Proponuję zrobić tak jak wskazuje instrukcja dla opon nominalnych + ew korekta na azot. Czyli dla 205/55/15" przewidywane jest 2,2 oraz 1,8 (P/T) zas dla 195/65/14" takie same wartosci. Skoro nie ma róznicy, to do 205/60/15 daj tyle samo (normalne obiążenie). Ja pompuję mieszanką azotową. Guma się nie niszczy, felga też, para się nie wykrapla i co najważniejsze nie ma takich wahań cisnienia gorące /zimne. Dlatego przy azocie dodaje sie 1-2 kreski.
;)

PostNapisane: 30 gru 2003, 17:41
przez Carrrlos
miałem cronosa i GE, do jednej i do drugiej, na zime i lato, na tył i na przód dawałem po 2,2.

PostNapisane: 30 gru 2003, 17:44
przez Carrrlos
apropo ciśnienia przypomniała mi się historyjka, co prawda nie z mazdą a z camaro – ale doświadczeń nigdy za mało.
otóż o ile 0,2-0,5 atmosfery róznicy na stronę (lewa, prawa) było dla mnie w maździe niewyczuwalna o tyle w camaro różnica na przodzie między stroną lewą a prawą więcej niż 0,2 atm. wyrywa kierownicę z rąk. po wyrównaniu ciśnień, jest OK – ot taka ciekawostka.

PostNapisane: 10 lip 2004, 19:51
przez kunio2003
No właśnie – ja wg opisu na mazdaspeed.pl ("historia modelu mx-3") jeżdżę na 2.0 atm (p/t). Ale zerkam do "manuala" mx-3 i co widzę? 2.2 atm (p/t).
A te 2.0 atm to dla K8 DOHC na gumach 205.
Tak więc ja muszę dopompować jak nic.

PostNapisane: 10 lip 2004, 23:08
przez Jaksa
To Ja powiem 2,2 przod 2,0 tył ( GE/GF ) w obu autach są alu 205/55/15. Takie cisnienie zaleca producent ( tak jak opisal TCO )

PostNapisane: 11 lip 2004, 14:48
przez Yard
Jakie ma być ciśnienie jest napisane na naklejce na słupku po otworzeniu drzwi kierowcy. W instrukcji obsługi każdego samochodu podane jest żeby mierzyć przy zimnych oponach czyli przed jazdą i nie zmieniać przy zmianie temperatury. Ciśnienie rośnie przy ciepłych i maleje przy zimnych – normalne działanie prawa gazowego Charlesa P/T = constans. Zmianę ciśnienia w zależności od temperatury można obliczyć z równania P1=T1*P2/T2. T2 – temperatura w której jest znane ciśnienie P2, T1 temperatura w której chcemy obliczyc ciśnienie P1. T – 0oC = 297K, P – 1 atm = 1013,25hPa.

PostNapisane: 11 lip 2004, 14:57
przez jarol
jak masz szczelne:)) opony można napompować azotem 5 zł jedno kółko
wtedy nie ma wachań temperaturowych

PostNapisane: 11 lip 2004, 15:58
przez termis
W maszym pięknym kraju jest jeszcze troche mało stacji z azotem, zwłaszcza w małych miastach.Więc trzeba uważać gdzie i co potem się pompuje. Choć u w mojej mieścinie jest.

PostNapisane: 11 lip 2004, 21:06
przez jarol
tu masz rację – ja też spotkałem się z tym tylko raz- stąd moje informacje
pozdrawiam Kołobrzeg

PostNapisane: 11 lip 2004, 21:58
przez Yard
polecam artykuł
http://www.opony.com.pl/technologie/tec ... 20&name=ID

Podają też ciśnienia w oponach. W przypadku mojej Mazdy podają dziwnie wysokie w porównaniu z instrukcją.

PostNapisane: 12 lip 2004, 09:03
przez Edi
W instrukcji do mojej 626 GF cisnienie zalecane to 2,2 dla opon letnich (przod i tyl). W przypadku zimowych 2,2 z przodu i 2,4 z tylu.
Ciekawostka: Jesli planuje jezdzic z predkoscia powyzej 160km/h to powinienem podniesc cisnienie o 0,3 – tyle instrukcja :)