Demontaż i ewentualna naprawa EGR-a
Napisane: 1 lut 2006, 14:59
Jak wymienić EGR (zawór recyrkulacji spalin) i do czego on służy:
Zawór EGR służy do recyrkulacji spalin czyli do mieszania zasysanego powietrza ze spalinami ma to chronić środowisko. Zawór nie ma wpływu (a raczej ma ujemny ) na moc i moment obrotowy niestety jego niesprawność jest sygnalizowana przez komputer świeceniem się lampki „check engine „ co jest mocno denerwujące . Istnieje możliwość zaślepienia tego zaworu niestety musi on być sprawny.
1.Usytuowanie zaworu
2. Niezbędne narzędzia
3. Procedura krok po kroku
4. Możliwe usterki
1. Zawór usytuowany jest za blokiem silnika (patrząc od przodu autka) po stronie kierowcy. Dostęp do zaworu jest dość utrudniony z uwagi na usytuowanie zaraz nad łapą silnika (dostępu od dołu brak ) tak wiec musicie radzić sobie od góry.
2. Musicie przygotować :
– grzechotkę
– komplet kluczy nasadowych (pasujących do grzechotki)
– komplet kluczy płaskich + oczkowe (z reguły są jako jedna całość z jednej płaskie z drogiej oczkowe)
– rurka od podnośnika (takie jak sprzedawane są na przykład w makro pneumatyczne)
– klucz 23 (dodatkowy który trzeba będzie zniszczyć)
– młotek
3. Zaczynając należy zdemontować kilka rzeczy (w sumie to nie jest konieczne ale pomaga pierwszy raz jak ktoś sobie poradzi top można nie demontować)
– demontujemy dolot aż do przepustnicy
– demontujemy węże doprowadzające płyn do nagrzewnicy (za blokiem silnika tuz nad zaworem)
Następnie odkręcamy dwie nakrętki (o ile dobrze pamiętam 13 ale tego nie jestem pewien) mocujące zaworek (górna najłatwiej kluczem nasadowym z grzechotka ) dolna jest dostępna tylko kluczem oczkowym (trzeba to robić na ślepo bo nie da się tam zajrzeć). Uwaga pomiędzy zaworkiem a blokiem jest uszczelka która najprawdopodobniej wypadnie po odkręceniu dwóch śrubek należy na nią uważać i nie zgubić . Następnie wykorzystujemy dodatkowy klucz 23 ucinamy go tak mniej więcej 1/3 od strony przeciwnej niż cześć 23 (czyli drogi koniec nie ten od 23 ucinamy szlifierka kątowa lub piłka do metalu 2 rozwiązanie jest czasochłonne ) zakładamy klucz 23 na śrubę mocująca zawór do rurki idącej do kolektora . I tutaj następuje najtrudniejsza cześć do której będzie potrzebna droga osoba. Trzymając klucz na śrubie kładziemy na końcu klucza rurkę od podnośnika i druga osoba bije czymś ciężkim w rurkę (śruba odkręca się na dół wiec bez obawy ) niestety jest to konieczne gdyż z reguły śruba ta jest zapieczona na amen z uwagi na gorące spaliny przebiegające przez nią do kolektora ssącego. Odłączamy czujnik który znajduje się na zaworku (złączka idzie kawałek ale nie daleko wiec trzeba poszukać) oraz odłączamy wszystkie wężyki które i da do EGR-a. I wyciągamy rzeczony zaworek .
4. Możliwe usterki są trzy
-zawór EGR się zawiesił czyli mógł się zatrzymać w jednym miejscu i nie działa prawidłowo taki zawór czasami da się uratować można go rozruszać wstrzyknąć trochę wd-40 lub podobnego środka. Zawór ma się ruszać bez problemu i reagować na podciśnienie z wężyka.
-zawór ma uszkodzony czujnik (tutaj nic nie zrobicie musicie dąć nowy czujnik zresztą dość drogi)
-przetarł się wężyk od podciśnienia (prozaicznie wymienić wężyk)
Zawór EGR służy do recyrkulacji spalin czyli do mieszania zasysanego powietrza ze spalinami ma to chronić środowisko. Zawór nie ma wpływu (a raczej ma ujemny ) na moc i moment obrotowy niestety jego niesprawność jest sygnalizowana przez komputer świeceniem się lampki „check engine „ co jest mocno denerwujące . Istnieje możliwość zaślepienia tego zaworu niestety musi on być sprawny.
1.Usytuowanie zaworu
2. Niezbędne narzędzia
3. Procedura krok po kroku
4. Możliwe usterki
1. Zawór usytuowany jest za blokiem silnika (patrząc od przodu autka) po stronie kierowcy. Dostęp do zaworu jest dość utrudniony z uwagi na usytuowanie zaraz nad łapą silnika (dostępu od dołu brak ) tak wiec musicie radzić sobie od góry.
2. Musicie przygotować :
– grzechotkę
– komplet kluczy nasadowych (pasujących do grzechotki)
– komplet kluczy płaskich + oczkowe (z reguły są jako jedna całość z jednej płaskie z drogiej oczkowe)
– rurka od podnośnika (takie jak sprzedawane są na przykład w makro pneumatyczne)
– klucz 23 (dodatkowy który trzeba będzie zniszczyć)
– młotek
3. Zaczynając należy zdemontować kilka rzeczy (w sumie to nie jest konieczne ale pomaga pierwszy raz jak ktoś sobie poradzi top można nie demontować)
– demontujemy dolot aż do przepustnicy
– demontujemy węże doprowadzające płyn do nagrzewnicy (za blokiem silnika tuz nad zaworem)
Następnie odkręcamy dwie nakrętki (o ile dobrze pamiętam 13 ale tego nie jestem pewien) mocujące zaworek (górna najłatwiej kluczem nasadowym z grzechotka ) dolna jest dostępna tylko kluczem oczkowym (trzeba to robić na ślepo bo nie da się tam zajrzeć). Uwaga pomiędzy zaworkiem a blokiem jest uszczelka która najprawdopodobniej wypadnie po odkręceniu dwóch śrubek należy na nią uważać i nie zgubić . Następnie wykorzystujemy dodatkowy klucz 23 ucinamy go tak mniej więcej 1/3 od strony przeciwnej niż cześć 23 (czyli drogi koniec nie ten od 23 ucinamy szlifierka kątowa lub piłka do metalu 2 rozwiązanie jest czasochłonne ) zakładamy klucz 23 na śrubę mocująca zawór do rurki idącej do kolektora . I tutaj następuje najtrudniejsza cześć do której będzie potrzebna droga osoba. Trzymając klucz na śrubie kładziemy na końcu klucza rurkę od podnośnika i druga osoba bije czymś ciężkim w rurkę (śruba odkręca się na dół wiec bez obawy ) niestety jest to konieczne gdyż z reguły śruba ta jest zapieczona na amen z uwagi na gorące spaliny przebiegające przez nią do kolektora ssącego. Odłączamy czujnik który znajduje się na zaworku (złączka idzie kawałek ale nie daleko wiec trzeba poszukać) oraz odłączamy wszystkie wężyki które i da do EGR-a. I wyciągamy rzeczony zaworek .
4. Możliwe usterki są trzy
-zawór EGR się zawiesił czyli mógł się zatrzymać w jednym miejscu i nie działa prawidłowo taki zawór czasami da się uratować można go rozruszać wstrzyknąć trochę wd-40 lub podobnego środka. Zawór ma się ruszać bez problemu i reagować na podciśnienie z wężyka.
-zawór ma uszkodzony czujnik (tutaj nic nie zrobicie musicie dąć nowy czujnik zresztą dość drogi)
-przetarł się wężyk od podciśnienia (prozaicznie wymienić wężyk)