"Czyszczenie przepustnicy" – na problemy z obrotami

Postprzez tomi-ex » 13 sty 2013, 10:34

jak zmostkowałem GNT i TEN to włącza się wentylator , jak wyregulować tego tpsa w silniku 1.8 GE
Forumowicz
 
Od: 25 gru 2012, 14:53
Posty: 40
Skąd: Częstochowa
Auto: 626 GE 1.8 16v

Postprzez PaWoS » 13 sty 2013, 11:23

Wysłałem Ci kilka dni temu link do tematu gdzie jest opis, nie znalazłeś?

xXx napisał(a):


Posty
Przywieszajacy sie pedal gazu – jak ustawić TPSa (626 GE)
xXx napisał(a):ZRÓB TO SAM!!



TPS-u ciągle za dość.....Może się to komuś przyda





1) Znajdź tzw. ślimak przepustnicy do którego zamocowana jest linka pedału gazu.



2) Na ślimaku odszukaj małą śrubkę na kluczyk ampulowy zapierającą o odbojnik.



3) Wkręć śrubkę minimalnie, aby przepustnica delikatnie wychyliła się na zewnątrz i nie zakleszczała w obudowie.



4) Odszukaj gniazdo diagnostyczne DIAGNOSIS mieszczące się po lewej stronie samochodu, niedaleko lewego kielicha.



5) W gnieździe Diagnosis odszukaj dwa styki TEN i GND



6) Zmostkuj styki za pomocą kawałka drutu w ten sposób wprowadzając ECU w tzw. TRYB TESTU



7) Potrzebny Ci będzie szczelinomierz, a przede wszystkim listki 0,10 mm i 0,50 mm.



8) Włóż listek 0,50 mm pomiędzy śrubę odbojnikową opisywaną wczesniej i odbojnik.



9) Po drugiej stronie przepustnicy patrząc od tzw. ślimaka znajdziesz małe pudełeczko przykręcone dwoma śrubami do przepustnicy.



10) Odkręć obydwie śrubki, aby umożliwić delikatne obracenie tym małym pudełeczkiem (TPS)



11) Uruchom silnik



12) Ustaw Czujnik położenia pzrepustnicy TPS w takiej pozycji, aby podczas, gdy pomiędzy śrubą odbojnikową a odbojnikiem znajduje się listek szczelinomierza o grubośći 0,50 mm pracował wentylator, a gdy włożysz listek o grubośći 0,10 mm wentylator przestawał pracować.



13) Przykręć czujnik położenia przepustnicy uważając, żeby go nie przekręcić.



14) Odszukaj śrubę Bypassu znajdującą się zazwyczaj na górze przepustnicy(Śrubokręt krzyżakowy) i wkręcając lub wykręcając ustaw obroty silnika na odpowiednim poziomie(minimalnie nad kreską określającą 750 RPM)



15) Po ustawieniu obrotów wyjmij zworkę(mostek) ze styków TEN i GND znajdujących się w gdnieździ diagnostycznym Diagnosis.



16) Sprawdź, czy obroty po wyjęciu zworki nie zmieniły się, a jeżeli tak to to powtórz czynność związaną z końcowym ustawieniem prędkośći obrotowej pamiętając o wcześniejszym wejściu w TRYB TESTU(TEN+GND)







Pozdrawiam



Gdzieś również czytałem że najpierw trzeba wypiąć TPS i ustawić obroty około 500 a potem ustawić wpiętym TPS na 750
Ja się tym jeszcze pobawię ale najpierw muszę dopracować instalację elektryczną i LPG a mam masę niedomagań. Strasznie auteczko zaniedbane :(
Początkujący
 
Od: 7 sty 2013, 18:24
Posty: 12
Auto: Mazda 626 1,8 GE +LPG

Postprzez pipstacz » 13 sty 2014, 00:22

Cztery pytania:

1. Na rysunku wstawionym przez kolegę Comin widać uszczelkę między przepustnicą, a kolektorem dolotowym (zaznaczyłem na czerwono). Na szczęście kolega Stuk wstawił jej skan (viewtopic.php?p=289643#p289643)
Ale z czego jest zrobiona fabryczna uszczelka? Też karton?

2. Co to jest ta druga uszczelką co ją tam widać (zaznaczyłem na zielono(? Tak w ogóle, to co to za interes ona mocuje do przepustnicy? Chyba, że nie do przepustnicy, tylko do kolektora – wtedy spokój. Choć i tak jestem ciekaw co to za element (EGR?):
przepustnica.gif

3. Na rysunku z EPC (uwaga! rysunek jest do góry nogami – ja tego nie wymyśliłem) widać inne "stadium rozkładu". Widać kolejną uszczelkę – między przepustnicą, a elektrozaworem IAC (czyli tym niby-krokowym). Czy ona też się rozlatuje podczas rozkręcania wszystkiego?
przepustnica2.gif


4. Dopiero się dowiedziałem, że przepustnica jest podgrzewana wodą z układu... Czy którakolwiek z tych uszczelek ma kontakt z płynem chłodniczym? Inaczej mówiąc: czy płyn tylko wlatuje jednym króćcem, krąży po przepustnicy i wylatuje drugim, czy może przemieszcza się między elementami łączonymi na uszczelkę?
Pytam aby oszacować na ile ważne jest wcześniejsze zadbanie o super uszczelki, a na ile można na to przymknąć oko. Czy jest możliwość, że płyn wypłynie przez uszczelkę?

Z góry dzięki za odpowiedzi :) .
Forumowicz
 
Od: 20 gru 2013, 21:03
Posty: 80 (22/3)
Skąd: LPU
Auto: 626 GF, 1.8 (FP), 1997
626 GE, 2.0 (FS), 1993
Merc W201 190D, 1989
Ave T22 1.8 (7AFE), 1998

Postprzez noxes » 13 sty 2014, 19:27

1 uszczelka kartonowa
2 uszczelka egru- egr przykręcany do kolektora ssąxcrgo.
3 czasem tak czasem nie.
4 płyn styka się z uszczelką nr 3.
Wszystkie uszczelki można dorobić samemu.
Sprzedam części;
Mazda xedos 6 v6
Mazda 626 1.8-2.0
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 gru 2009, 22:23
Posty: 3282 (5/5)
Skąd: Garwolin
Auto: AUDI A4 B6 1.8T

Postprzez pipstacz » 13 sty 2014, 20:51

Dzięki za odp.

3. – ta uszczelka między przepustką, a IAV – też z kartonu? Bo na kolejnej ładnej fotce kolegi Stuk:
Obrazek
... widać takie "jajeczko" z chyba gumy. Rozumiem, że oprócz niego, jest też uszczelka na całość, prawda?

4. – Skoro tam jest ciecz... zwykły, nieimpregnowany karton by chyba ciekł. Kurcze, nie wiem jak to zrobić. Niby można strzelić wszystko na Dirko albo Reinzosil, ale jakby przyszło to znowu rozpoławiać, to pewnie sklei się na amen :| . Chyba, że...

5. Chcę wszystko bardzo dokładnie oczyścić. Czy będzie wystarczający dostęp do "bebechów" bez odkręcania IAV od przepustnicy? Może dałoby radę bez większej demolki.

6. Czyszczenie IAV – nie bardzo wiem jaką ma budowę... czy żeby go dobrze przepłukać jakimś spirytem, to trzeba go wysterować jakimś napięciem? Np. puścić przez żaróweczkę niewielkiej mocy (np. 1,2W albo mniejszą) aby ograniczyła prąd i wtedy czymś siknąć?
Forumowicz
 
Od: 20 gru 2013, 21:03
Posty: 80 (22/3)
Skąd: LPU
Auto: 626 GF, 1.8 (FP), 1997
626 GE, 2.0 (FS), 1993
Merc W201 190D, 1989
Ave T22 1.8 (7AFE), 1998

Postprzez pipstacz » 2 lut 2014, 21:09

No to jestem już po czyszczeniu i mogę sobie odpowiedzieć na kilka własnych pytań :) .

Obie uszczelki mi się rozleciały – popękały i pokruszyły się. Kanalik od śrubki bajpasu, łączący dwie strony przepustnicy – był niedrożny, zawalony czarnym syfem. Dziwne, bo nie powinno tam być czarnego syfu. Niedrożny był też jeden z dwóch kanalików idących do dwóch króćców na zewnątrz przepustnicy. Nie wiem gdzie dalej ten wężyk prowadził, może kiedyś wyśledzę (albo filtr-pochłaniacz węglowy albo EGR, którego jeszcze nie rozumiem). Prawdopodobnie z tego wężyka zasysało syf, który zatkał kanalik bajpasu.

Wyczyściłem też nastawnik IAV. Niestety do tego trzeba było go odkręcić od modułu termostatu, a to chyba nie jest przewidziane przez producenta. Dlaczego nie jest? Bo jest tam gumowa uszczelka, która nie jest dostępna w ASO (według EPC). Także te dwa elementy złożyłem na Reinzosil. Dopiero po odkręceniu IAV od termostatu, można wymyć IAV – bardzo prosta konstrukcja. Nie trzeba podawać żadnego napięcia na IAV, bo po rozłożeniu wszystko i tak z niego wyleci ("tłoczek", dwie sprężynki i dwie nasadki na spężynki).

Co do uszczelek między termostatem, a przepustnicą i między przepustnicą, a kolektorem to udało mi się je zdobyć nieco taniej (ale to tylko jednorazowa akcja).

Jakby ktoś chciał, to wrzucam skan uszczelki FS01-13-W89 (cena 49 zł), która spaja przepustnicę "zasadniczą" oraz część z termostatem i zaworem IAV:
gy.jpg
gyrr.png

Można sobie wydrukować i wyciąć. Zdaje się, że jest zrobiona z preszpanu, czyli prasowanej tektury – da się dostać w papierniczych (np. niektóre teczki są z tego). Grubość około 0,5-0,6mm. Oczywiście gumki już się nie wytnie, bo gumowa, ale ona raczej się nie rozleci (tylko spłaszczy). Ewentualnie można tylko gumkę zastąpić jakąś pastą uszczelniającą.

Wstawiam też skan uszczelki FS01-13-655 (cena 26 zł) – między całym modułem przepustnicy, a kolektorem dolotowym. Wiem, że już był, ale ten jest w większej rozdzielczości. Grubość taka sama jak tej pierwszej.
5gdf.png
6gdf.jpg


Rozdzielczość 600dpi – przy drukowaniu należy wyłączyć wszelkie skalowania i autodopasowania, np. w programie IrfanView wybieramy opcję "Rozmiar pierwotny (wg wartości DPI)".

Jakby ktoś chciał przemysłowo produkować ;) , to na Allegro kilku gości sprzedaje preszpan, a jeden nawet wycina na ploterze. Pytałem się go – należałoby plik przerobić na wektorowy (AI, DXF, PLT lub CDR do wersji 14) albo coś tam dopłacić i on przerobi, a potem to już tylko jazda.


Po całej akcji, powróciła możliwość regulacji wolnych obrotów śrubką bajpasu w trybie serwisowym (TEN+GND). Najpierw trochę falował obrotami, ale termostat przepustnicy się odpowietrzył i zrobiło się cacy. Mam też wrażenie, że szybciej po odpaleniu stabilizują mu się obroty. Wcześniej jakoś długo stał na 2000rpm. Jednym słowem: sukces :) .
Po części to też sukces tych, którzy mi pomogli dzieląc się wiedzą – dziękuje.
Forumowicz
 
Od: 20 gru 2013, 21:03
Posty: 80 (22/3)
Skąd: LPU
Auto: 626 GF, 1.8 (FP), 1997
626 GE, 2.0 (FS), 1993
Merc W201 190D, 1989
Ave T22 1.8 (7AFE), 1998

Postprzez scorpion201 » 3 lut 2014, 16:26

Witam, przeczytałem wszystkie watki tego tematu i juz troche zgłupiałem <glupek2> ,
poniewaz mam problem z zbyt wysokimi obrotami, moj problem polega na tym ze przy uruchomieniu zimnego silnika obroty wachaja sie miedzy 1800 a 2000 obrotow a przy wiekszych mrozach nawet powyzej 2000 obrotow, (przy mrozach -17 stopni 2 razy pedał gazu jak by sie przyblokowal ale mocniejszym wcisnieciu sie odblokowal i juz dobrze reagował). W miare nagrzewania sie silnika obroty spadaja stopniowo az do ok 800 obrotow przy rozgrzanym silniku na biegu jalowym. I teraz pytanie czy to normalne? Czy moze wyczyszczenie przepustnicy pomoze a moze szukac innej przyczyny, a jesli czyscic przepustnice to na co zwrocic uwage zeby nic nie sp*******c.
Silnik to 1.8 DOHC 105 HP Mazda 626 GE.
Za wszelkie rady Bóg zaplac. ;)

P.S. Sorki za ortografie.
Początkujący
 
Od: 1 kwi 2013, 12:51
Posty: 10
Auto: Mazda 626 GE silnik FP 1996 rok

Postprzez kamilspider » 3 lut 2014, 18:20

Z tymi obrotami na zimnym to normalne i tak ma być. Obroty na biegu jałowym powinny być 700-800, więc też ok.
"Samochody to nie wszystko, ale bez nich wszystko jest niczym..."
---> JBC to mam trochę części do MX-6 KLDE <---
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 paź 2010, 09:47
Posty: 1315 (0/2)
Skąd: Wielkopolska
Auto: Było:
MX-6 2.5 V6 KL-DE

Postprzez scorpion201 » 4 lut 2014, 10:53

Czyli jednym słowem nie przejmować się tym? Bo trochę dla mnie to irytujące jest że obroty są tak wysokie na zimnym silniku, w innych samochodach którymi miałem okazję jeździć obroty nie były większe jak 1400 przy zimnym silniku.
Początkujący
 
Od: 1 kwi 2013, 12:51
Posty: 10
Auto: Mazda 626 GE silnik FP 1996 rok

Postprzez pipstacz » 4 lut 2014, 11:19

scorpion201 napisał(a):a jesli czyscic przepustnice to na co zwrocic uwage zeby nic nie sp*******c.

– Żeby zawczasu przygotować sobie uszczelki albo materiał i narzędzia aby je wykonać już po rozbiórce (odrysować i wyciąć nożykiem).
– Żeby nie zamienić wężyków.
– Żeby mieć trochę płynu do chłodnicy – trochę się straci, trochę trzeba uzupełnić, bo inaczej to obroty będą falować. Przydadzą się odgięte szczypce lub coś podobnego żeby ścisnąć opaski węży.
– Żeby mieć jakiś silikon/pastę uszczelniającą, jeżeli chcesz również demontować IAV (potrzebny do tego będzie wkrętak "Torx z zabezpieczeniem").
– Żeby mieć coś do wyczyszczenia wszystkiego i poodtykania kanalików: szczoteczka do zębów, benzyna/spiryt, coś do przetykania (drucik), coś do przedmuchiwania (kompresor lub "wiatr w puszce" z komputerowego).
– Ogólnie trochę wyczucia i "nic na siłę". Nie jest to trudna robota.
Forumowicz
 
Od: 20 gru 2013, 21:03
Posty: 80 (22/3)
Skąd: LPU
Auto: 626 GF, 1.8 (FP), 1997
626 GE, 2.0 (FS), 1993
Merc W201 190D, 1989
Ave T22 1.8 (7AFE), 1998

Postprzez misthunt3r » 17 mar 2014, 22:13

To ja mam takie pytanie, bo właśnie chcę się zabrać za czyszczenie przepustnicy i jeśli uszczelka się wysypie tak jak tutaj mówicie to pewnie ją wyprodukuję z kartonu i jeśli się dobrze sprawi to tak pozostawię. Jakieś wskazówki co za karton? Jakiś brystol czy co to ma być?
Początkujący
 
Od: 13 lut 2014, 14:48
Posty: 15
Skąd: Toruń
Auto: Mazda 626 GF 1,8 '98

Postprzez pipstacz » 18 mar 2014, 11:53

Zależy jaką grubość ma ten brystol. Ja zmierzyłem, że nowy oryginał ma 0,5-0,6 mm. Na Allegro masz całą masę różnych materiałów, w papierniczych i w żelaznych na mieście też się coś znajdzie.
Preszpan, tektura uszczelkowa i klingeryt / kręgielit. Podejrzewam, że te rzeczy są bardziej odporne na wilgoć niż brystol. Ale z drugiej strony, to żadna z tych uszczelek nie jest narażona na kontakt z chłodziwem. Jedynie ta mała gumeczka, która siedzi w uszczelce IAV, ale ona się nie zniszczy. W sensie, że się nie rozleci jak tamte "papierowe" – bo trochę spłaszczona, to będzie na pewno.

Wrzucam jeszcze raz skany uszczelek do wydrukowania (600DPI), ale na inny hosting, na wypadek jakby ImageShack się zwalił:
Mazda_FS01_13_655.png
Mazda_FS01_13_W89.png
Forumowicz
 
Od: 20 gru 2013, 21:03
Posty: 80 (22/3)
Skąd: LPU
Auto: 626 GF, 1.8 (FP), 1997
626 GE, 2.0 (FS), 1993
Merc W201 190D, 1989
Ave T22 1.8 (7AFE), 1998

Postprzez misthunt3r » 21 mar 2014, 08:42

pipstacz dzięki za informację. W międzyczasie pytałem w 2 kolejnych sklepach, które się chwalą posiadaniem części do japończyków, ale uszczelki niet. To zabieram się do wycinanek <faja>
Początkujący
 
Od: 13 lut 2014, 14:48
Posty: 15
Skąd: Toruń
Auto: Mazda 626 GF 1,8 '98

Postprzez *White* » 25 kwi 2014, 23:05

A ja mam takie pytanie, co może być przyczyną takiego zachowania obrotów gdzie na biegu jałowym dodając gazu obroty zamiast wzrastać od razu, najpierw spadają do około 250-300 a następnie wkręca się już prawidłowo? Podczas jazdy natomiast, wciskając sprzęgło aby zmienić bieg obroty spadają do wartości jak powyżej w dość szybkim tempie a jeśli dłużej zastanawiamy się nad wrzuceniem biegu powracają na 750.
Jak wejść w tryb serwisowy gdy nie ma się pinów opisanych w temacie?
Soul of Motion ...791 791 600...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 cze 2006, 20:17
Posty: 181 (0/2)
Skąd: Gdansk
Auto: M6 GG 07r. 2.0 MZR MT
Była:
M6 GG 04r. 2.0 Pb/LPG AT
626 GF 99r. 2.0 DiTD
Premacy 01r. 2.0 Pb MT
626 GF 01r. 2.0 Pb/LPG MT
MX-3 95r. 1.6 Pb/LPG MT
626 GE 95r. 2.0 Pb MT
i inne nacje...

Postprzez pipstacz » 26 kwi 2014, 10:04

To jest dział 626 generacji GE, a Ty masz GF. W Twoim już nie ma trybu serwisowego ani błyskania błędów silnika diodą. Jednak jest jakaś regulacja nastawnika IAV, której chyba nie ma w GE (zawór powietrza dodatkowego – czy coś w tym stylu, mylnie nazywany "silniczkiem"), no i oczywiście można go wyczyścić (tak samo jak i całą przepustnicę). O ile to jest to, bo tego nie wiem. Chcesz, to czytaj: viewtopic.php?f=424&t=136492 – większość wpisów to pierdoły, ale może się dokopiesz do sedna.
Forumowicz
 
Od: 20 gru 2013, 21:03
Posty: 80 (22/3)
Skąd: LPU
Auto: 626 GF, 1.8 (FP), 1997
626 GE, 2.0 (FS), 1993
Merc W201 190D, 1989
Ave T22 1.8 (7AFE), 1998

Postprzez *White* » 26 kwi 2014, 10:33

Upss :D wybacz ale nie zwróciłem uwagi że to dział GE. Dzięki zerknę na ten temat :)
Soul of Motion ...791 791 600...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 cze 2006, 20:17
Posty: 181 (0/2)
Skąd: Gdansk
Auto: M6 GG 07r. 2.0 MZR MT
Była:
M6 GG 04r. 2.0 Pb/LPG AT
626 GF 99r. 2.0 DiTD
Premacy 01r. 2.0 Pb MT
626 GF 01r. 2.0 Pb/LPG MT
MX-3 95r. 1.6 Pb/LPG MT
626 GE 95r. 2.0 Pb MT
i inne nacje...

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6