Strona 1 z 3

jaka rola przepustnic na kolektorze ssacym w DiTD

PostNapisane: 8 sty 2007, 23:25
przez kuba
Witam
mam pytanie o sterowanie dziwnych ustrojstw (przepustnic??) na kolektorze ssacym w silniku DiTD – interesuje mnie do czego sluza i jak sa sterowane – kiedy otwierane a kiedy zamykane
– zaraz za wejsciem dolotu powietrza jest cos w stylu przepustnicy – zamyka cale swiatlo kolektora (podejzewam ze toto moze miec zwiazek z zaworem EGR) – jak na moj maly rozumek to dolot powietrza w silniku spalinowym powinien byc bardziej otwarty niz zamkniety,
– na samm koncu kolektora jest kolejna przepustnica ktora zamyka doplyw powietrza do 2 z 4 zaworow ssacych kazdego z cylindrow (tu nawet nie mam pomyslu po co to komu:)

obie przepustnice sa sterowane podcisnieniem przez zawory. mam wrazenie ze obie przepustnice mam zawsze zamkniete, :|
gdy samodzielnie otworze te pierwsza wyrazniej slysze turbine i mam wrazenie ze auto zwawiej reaguje w zakresie 2000- 3000 o/min
z 2 jeszcze nie kombinowalem – najpierw wole sie czegos dowiedziec :)
– nie wiem czy nie ma to zwiazku ze spadkiem V max ( ostatnio bylem w tarsie i o zgrozo autostradowe Vmax spadlo zokolic 200 do 160-170) przy zuzyciu ponad 7l/100km ON.

pozdr
kuba

Re: jaka rola przepustnic na kolektorze ssacym w DiTD

PostNapisane: 9 sty 2007, 00:00
przez magicadm
kuba napisał(a):– zaraz za wejsciem dolotu powietrza jest cos w stylu przepustnicy – zamyka cale swiatlo kolektora (podejzewam ze toto moze miec zwiazek z zaworem EGR) – jak na moj maly rozumek to dolot powietrza w silniku spalinowym powinien byc bardziej otwarty niz zamkniety,

Swirl valve – powoduje zawirowanie powietrza, nie muszę chyba pisać w jakim celu
kuba napisał(a):– na samm koncu kolektora jest kolejna przepustnica ktora zamyka doplyw powietrza do 2 z 4 zaworow ssacych kazdego z cylindrow

Od kiedy to każdy cylinder ma 4 zawory ssące???:|

Tu masz wszystko:
http://www.mazda-auto.ru/docs/mazda_diesel.doc
Przeczytaj uważnie i sam napisz w Topicu, coby inni wiedzieli :D

PostNapisane: 9 sty 2007, 08:56
przez kuba
magicadm napisał(a):Od kiedy to każdy cylinder ma 4 zawory ssące?pytajnikysz


hehe no ladnie mi to wyszlo, pozno juz bylo i chyba bardziej szukalem lozka :)
oczywiscie ze mialem na mysli 1 z 2 zaworow hahaha

pozdr

PostNapisane: 9 sty 2007, 09:31
przez magicadm
kuba napisał(a):oczywiscie ze mialem na mysli 1 z 2 zaworow hahaha

Aż tak sie nie przyglądałem, ale gratuluję dociekliwośc :)
Moim zdaniem po prostu zamykając dopływ powietrza poprawia sie charakterystyka silnika w dolnym zakresie obrotów (jak wiemy: klasyczne 16V (benzyniaki ) maja "słabszy dół" niż 8V, a więc tu jest taka mała modyfikacja poprawiająca tą niedogodność )

PS
Jak się wyspisz: przetłumacz ten .doc skoro Ciebie tak bardzo to interesuje :)
Ja sie zamęczę ze słownikiem :|

PostNapisane: 9 sty 2007, 10:30
przez kuba
lektura bardzo ciekawa:) – jak masz wiecej to sie polecam – jestem glodny wiedzy:)

1. przeustnica zamykajaca cale swiatlo kolektora ssacego – ISV – Intake Shutter Valve czyli zawor zamykajacy zasysane powietrze ... – jak podejzewalem jest czescia systemu EGR (podejzewam ze przymyka dolot powietrza w chwili kiedy pracuje EGR co powoduje lepsze dopalenie)

2. grzebien zamykajacy gniazdo 1 zaworu ssacego na kazdym cylindrze to jak wczesniej wspomniales Variable Swirl Control Valve powoduje zawirowanie powietrza i zwieksza jednoczesnie cisnienie doladowania ponizej 2300 o/min, powyzej tych obrotow zawor jest otwierany i nastepuje pelna wentylacja cylindra. Z tego co zrozumialem do otwarcia tego zaworu jest podawany sygnal z czujnika skrzyni biegow Park / Neutral position switch (tylko automat???) i Clutch position sensor – co moze sugerowac ze na postoju zawor nie otwiera sie.

pozdr

PostNapisane: 9 sty 2007, 11:05
przez magicadm
kuba napisał(a):Neutral position switch (tylko automat???)


W manualu też jest ten czujnik :)

PostNapisane: 9 sty 2007, 11:42
przez kuba
magicadm napisał(a):W manualu też jest ten czujnik


no to znaczy ze nalezy sie udac na hamownie (ew podnosnik ) bo nie bede testowal 2300o/min w tarkcie jazdy pod maska
i przetestowac prace przepustnic :)

pozdr

PostNapisane: 9 sty 2007, 12:10
przez magicadm
kuba napisał(a):no to znaczy ze nalezy sie udac na hamownie (ew podnosnik ) bo nie bede testowal 2300o/min w tarkcie jazdy pod maska
i przetestowac prace przepustnic :)

A może wystarczy oszukać ten czujnik? Np zewnętrznie go wysterować?

PS
Bo na zime i lodowisko raczej bym nie liczył :D
A z tym podnośnikiem – nie zapomnij – oba koła w górę :)

PostNapisane: 9 sty 2007, 12:35
przez kuba
obawiam sie ze to nic nie da bo sygnal idzie jeszcze z czujnika predkosci – wieczorem zobacze co da sie zrobic :D i dam znac

PostNapisane: 9 sty 2007, 22:15
przez kuba
no i pudlo <dupa> – nie dzialal tylko ISV (mam odpiety EGR wiec i to oinalem <diabełek> )
reszta dziala jak nalezy :(
wiec problem mam w innym miejscu :/
jutro sprawdze szczelnosc polaczen od turbny do kolektora i kompresje.

moze ktos ma jakis pomysl gdzie jeszcze szukac mojej mocy?

PostNapisane: 10 sty 2007, 11:27
przez xANDy
Tak – jest kilka pomysłów.
Jaki masz teoretyczny przebieg?
Czy sprawdzałeś szczelność całego dolotu oraz przepustowość...?
Czy auto kopci jak przydusisz?
Jakiego paliwa lejesz?
Ile trwa przyspieszenie (kick-down) na piątym biegu z 80-120?
Jak odpiszesz, to będziem szukać dalej :D
(jak wracająć z kolędy będę miał jeszcze siły)

PostNapisane: 10 sty 2007, 17:19
przez Riki
xANDy a Ty jak dasz ognia pow 3tys obr to w swietle reflektorow aut jadacych za Toba widzisz ze kopci?? :)

PostNapisane: 10 sty 2007, 19:07
przez kuba
xANDy napisał(a):Jaki masz teoretyczny przebieg?


w granicach 120kkm -teoretycznie powinien byc prwadziwy


xANDy napisał(a):Czy sprawdzałeś szczelność całego dolotu oraz przepustowość...?



dolot sprawia wrazenie szczelnego – ciezko to sprawdzic
przepustowosc chyba jeszcze trudniej sprawdzic ale jesli masz na mysli zapchany kolektor to mam wyczyszczony :D, filtr powietrza nowy,

kopcil tylko jak mialem zawsze zamkniety ISV – w normalnych warunkach nie widzialem zaslony dymnej

madzie karmie wlasciwie tylko na shellu ewentualnie na neste, wczoraj wymienilem tez filtr paliwa.

no i najciekawsze zmierzone przyspieszenie na 5biegu 80-120 wyszlo ok 19 sekund – w sumie nie wiem czy to zle :]

PostNapisane: 10 sty 2007, 20:55
przez xANDy
No to zacznę od tyłu – 19 sekund to fatalnie...
Mam 101 koni – troszkę mniej niż Ty, a zajmuje mi to 14 sekund z pasażerem :D
U mnie pomogło tak naprawdę w sposób dobitny – wyczyszczenie intercoolera. Przed tym miałem 20 sek. Masz trochę mały przebiega by był zapchany IC, ale niekoniecznie jest to prawdziwy dystans autka. IC należy wyczyścić koniecznie benzyną ekstrakcyjną (zostawić na dłuższy czas, kwestia godzin), żeby wypłukać drobinki (wygladają jak piasek) nagarów, które bardzo skutecznie zapychają.
Co do kopcenia – to (teraz trochę sam sobie zaprzeczę) występuje wtedy, gdy brakuje powietrza. Ale skoro (sam piszesz), że nie kopci to sam nie wiem.
Lepiej, żeby był zapchany – inaczej to problem wtrysków, pompy... :P
Riki napisał(a):jak dasz ognia pow 3tys obr to w swietle reflektorow aut jadacych za Toba widzisz ze kopci??
Nie widzę, bo jakoś nie pamiętam, żebym miał za często takie obroty na piątce hahaha . Ale gdy mam czwórkę (pod górkę) to nie miałem kopcenia i tego jestem pewien, bo pasażerowie to dokładnie oglądali (specjalnie im kazałem patrzeć).

PostNapisane: 10 sty 2007, 22:31
przez Riki
xANDy napisał(a):Nie widzę, bo jakoś nie pamiętam, żebym miał za często takie obroty na piątce


Heh... ja mowie na 2,3 biegu.. :)


xANDy napisał(a):Ale gdy mam czwórkę (pod górkę) to nie miałem kopcenia


Ja mam, male ale jest.... musze sie za to zabrac ;)

PostNapisane: 11 sty 2007, 13:32
przez kuba
nie podejzewam kulera bo ostatni raz w trasie bylem w listopadzie i madzia jezdzila normalnie.

pozniej turlalem sie tylko w miescie wiec nie zauwazalem jakiejs specjalnej roznicy az do ostatniego wyjazdu.

w miedzy czasie mialem wymieniany rozrzad – zastanawiam sie czy przestawienie 1 zeba moglo by tak robic???

wczoraj bylem u "mistrza" od dieseli – nic nie zrobil tylko popatrzyl i powachal ;) spaliny i stwierdzil ze on nie pomoze ale nie sadzi by cos moglo byc nie tak z kompresja – wg niego silnik by dymil na bialo i slabo by odpalal a tego nie robi.

wg niego problemu nalezy szukac w pompie ???

w pompie mialem uszkodzony ( cieknacy) oslawiony czujniok z watku
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.ph ... c&start=45

ale czy jego niedomaganie moze az tak rozrabiac ?? (w pazdzierniku wymienialem wygluszenie kabiny przemoczone ropa) .

boje sie ze musze szykowac portwel <boje się>

PostNapisane: 11 sty 2007, 14:46
przez WoMa
Riki napisał(a):xANDy napisał:
Ale gdy mam czwórkę (pod górkę) to nie miałem kopcenia


Ja mam, male ale jest.... musze sie za to zabrac


A jaka jest tego przyczyna i co można z tym zrobić?

pozdr.

PostNapisane: 11 sty 2007, 14:58
przez Riki
Wojtek Maj przewaznie winny jest zapchany intercooler... trzeba go zdemontowac i wyczyscic.. mozliwe ze wezme sie za swoj.. wtedy zrobie jakies fotki i bedzie dla potomnych :)

PostNapisane: 11 sty 2007, 21:10
przez piotrek929
ja w moim też mam takie ustroństwo co mi zamyka po jednym wentylu na cylindrze, czy macie może dojście do dokumentacji 3.0 V6 DOHC – JE ZE

PostNapisane: 12 sty 2007, 23:23
przez zgrzes
Riki napisał(a):Wojtek Maj przewaznie winny jest zapchany intercooler... trzeba go zdemontowac i wyczyscic.. mozliwe ze wezme sie za swoj.. wtedy zrobie jakies fotki i bedzie dla potomnych usmiech

Własnie, właśnie – super pomysł.
Dla tych co nie wiedzą od czego zacząć to będzie złoty środek (nic przy okazji nie popsują :D ).
Sam wyjmowałem coolerka i wierzcie mi nie jest to takie proste.
Bez odkręcenia zdarzaka się nie obejdzie a potem jeszcze zabawa z przewodami powietrznymi.