Modernizacja i rozbudowa poradnika silników diesla
Może to rozjaśni, zaczerpnięte z manuala
Neonixos666 – a może byś po prostu zrobił poradnik dot samej pompy DiTD. Masz wystarczającą wiedzę, masz foty tadziola i jego opis – masz mnóstwo wiedzy ogólnej i szczegółowej – przydałaby się zwyczajna wersja poradnika – najpierw fotorelacja czym jest pompa i jak działa a potem – opis co robić w których sytuacjach, czego nie robić i gdzie naprawiać (bank wiedzy o warsztatach).
Głosuję na Ciebie! (obiema rękami)
Głosuję na Ciebie! (obiema rękami)
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
A znalazłeś w manualu opis, które dźwigienki są ssące a które wydechowe...?
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Bardzo obszerny poradnik mam już w 75% ułożony, dotyczy on wszystkich spraw związanych z Ditd od filtrów po najczęstsze problemy dobrze znane, opiera się on na obecnym poradniku i wiele rzeczy żywcem z niego przeniosłem. Obecnie zawiesiłem się na opisie pompy wtryskowej bo nie wiem co dokładnie w nim ująć. Został mi jeszcze dział o problemach i podnoszeniu mocy. Jakoś muszę się wziąć i to skończyć. Myślę że Tadziol odwalił kawał dobrej roboty i nie jest potrzeba opisywać tego jeszcze raz bo zasada działania pompy jest wszędzie taka sama a różnić się może sterowaniem (mechaniczne lub EDC). Nadal jakoś nie czuje się odpowiednią osoba do tego aby takowy poradnik zamieszczać, mam małą wiedzę praktyczną którą stale staram się poszerzać a to co wiem jest z forum i własne wnioski i spostrzeżenia.
Dobra koniec OT może potem przeniosę do odpowiedniego tematu.
Dobra koniec OT może potem przeniosę do odpowiedniego tematu.
xANDy napisał(a):A znalazłeś w manualu opis, które dźwigienki są ssące a które wydechowe...?
IN to dolotowe dłuższe
EX to wydechowe krótsze
Jeśli o to Ci chodzi
xANDy napisał(a):Neonixos666 – a może byś po prostu zrobił poradnik dot samej pompy DiTD.
ale czego ów poradnik ma dotyczyć? lub raczej co zawierać?
myślę,że o wiele lepszy byłby temat w rodzaju poradnika o tytule np:
"MÓJ DITD NIE ODPALA
Przeczytaj zanim skonsultujesz się z lekarzem lub farmaceutą"
i tam zamieścić esencję problemów odpalania jak i też sposoby ich utylizacji.
tadziol napisał(a):xANDy napisał(a):Neonixos666 – a może byś po prostu zrobił poradnik dot samej pompy DiTD.
ale czego ów poradnik ma dotyczyć? lub raczej co zawierać?
myślę,że o wiele lepszy byłby temat w rodzaju poradnika o tytule np:
"MÓJ DITD NIE ODPALA
Przeczytaj zanim skonsultujesz się z lekarzem lub farmaceutą"
i tam zamieścić esencję problemów odpalania jak i też sposoby ich utylizacji.
dokładnie, Tadziol nakreślił samą budowę i zasadę działania ale ludzi szukających rozwiązania problemu interesuje tylko podane istotne fakty jak mogą naprawić swój samochód. Niestety ,,za mały" jestem do tego aby to wziąć do kupy i konkretnie opisać i żałuje tego
Ja wiem, że in i ex tylko jakoś nigdy w manualu nie natknąłem się na sprecyzowanie, że krótsze to wydechowe a nie ssące. Nie znam manuala na pamięć, ale po prostu szukałem tego dla pewności dawno temu i się nie doszukałem.
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Neonix – widzisz, właśnie że się nadajesz nawet jak tego nie widzisz 
Zasada poradnika diesla jest prosta a zarazem niezwykle skomplikowana. Prostota to efekt, komplikacja to wniosek wyjściowy wynikający z tego, że...
– Ludzie są ludźmi, czyli musimy ich ubiec ZANIM zamęczą nas pytaniami zbędnymi
– pytania zbędne biorą się w 90% z niezrozumienia co to jest silnik, pompa, jak to działa a dlaczego nie działa tak jakby chcieli
– trzeba im pomóc zrozumieć co jak działa i dlaczego właśnie tak -->wtedy maleje ilość pytań i dyskusji nic nie wnoszących do wiedzy czy rozwiązań
Tak robiliśmy od lat z poradnikiem i przyniosło to fenomenalne owoce, ale teraz on już nie starcza. Ta "filozofia" została wykorzystana w wielu innych punktach naszego forum. I należy ją również włączyć w tworzenie poradnika ale trzeba się "zareklamować" tak jak zrobił to tadziol.
Po takim tekście następuje proste ukazanie ZASADY działania pompy i wnioski końcowe. 5-10 fotek z poszczególnych elementów i wnioski prowadzące do rozumienia oraz wysyłające do konkretnych działów.
Przykład – pierwotny moduł pompy ssąco-sprężąjącej – ta, która zasysa z baku (świadomość, że nieszczelność wężyków powoduje problemy z odpalaniem oraz uświadomienie wartości filtra paliwa – szczególnie zimą!); druga sprawa tego modułu pompy – stworzenie w pompie ciśnienia roboczego, które służy do regulacji samej pompy – ustawiania kąta zapłonu. Uszkodzenie albo zasyfienie dławika wyjściowego (a nie wejściowego, jak to gdzieś ktoś napisał pomyłkowo) reguluje to ciśnienie. Zaraz za tym czym jest TCV, dlaczego tak działa i co robi z ciśnieniem, które dostaje. Jak nie dostaje albo się rozłazi (przeciekające piny) to zaczyna się spadek mocy, kopcenie itp.
Oczywiście trzeba postawić też odnośnik do pełnej fotorelacji tadziola (gdzie rogaty nie może tam tadziola naśle) – i w tym wątku dalej prowadzić ewentualne rozgryzanie dalszych niuansów pompy.
Weź i się umów, że ten poradnik robisz, że zawiśnie w postaci nieskończonej i będzie w budowie – na początku skrobnij czerwoną czcionką "W BUDOWIE" i po prostu daj temu życie. Jak już będzie to da się to rozbudować. Wiem to z własnego doświadczenia, które – bądź co bądź – na poradniku zdobyłem.
PS. moja mama dokłada jeszcze dwie swoje ręce – razem już sześć (a Ty masz tylko dwie, nawet z tadziolem przegrywacie)
Zasada poradnika diesla jest prosta a zarazem niezwykle skomplikowana. Prostota to efekt, komplikacja to wniosek wyjściowy wynikający z tego, że...
– Ludzie są ludźmi, czyli musimy ich ubiec ZANIM zamęczą nas pytaniami zbędnymi
– pytania zbędne biorą się w 90% z niezrozumienia co to jest silnik, pompa, jak to działa a dlaczego nie działa tak jakby chcieli
– trzeba im pomóc zrozumieć co jak działa i dlaczego właśnie tak -->wtedy maleje ilość pytań i dyskusji nic nie wnoszących do wiedzy czy rozwiązań
Tak robiliśmy od lat z poradnikiem i przyniosło to fenomenalne owoce, ale teraz on już nie starcza. Ta "filozofia" została wykorzystana w wielu innych punktach naszego forum. I należy ją również włączyć w tworzenie poradnika ale trzeba się "zareklamować" tak jak zrobił to tadziol.
temat w rodzaju poradnika o tytule np:
"MÓJ DITD NIE ODPALA
Przeczytaj zanim skonsultujesz się z lekarzem lub farmaceutą"
i tam zamieścić esencję problemów odpalania jak i też sposoby ich utylizacji.
Po takim tekście następuje proste ukazanie ZASADY działania pompy i wnioski końcowe. 5-10 fotek z poszczególnych elementów i wnioski prowadzące do rozumienia oraz wysyłające do konkretnych działów.
Przykład – pierwotny moduł pompy ssąco-sprężąjącej – ta, która zasysa z baku (świadomość, że nieszczelność wężyków powoduje problemy z odpalaniem oraz uświadomienie wartości filtra paliwa – szczególnie zimą!); druga sprawa tego modułu pompy – stworzenie w pompie ciśnienia roboczego, które służy do regulacji samej pompy – ustawiania kąta zapłonu. Uszkodzenie albo zasyfienie dławika wyjściowego (a nie wejściowego, jak to gdzieś ktoś napisał pomyłkowo) reguluje to ciśnienie. Zaraz za tym czym jest TCV, dlaczego tak działa i co robi z ciśnieniem, które dostaje. Jak nie dostaje albo się rozłazi (przeciekające piny) to zaczyna się spadek mocy, kopcenie itp.
Oczywiście trzeba postawić też odnośnik do pełnej fotorelacji tadziola (gdzie rogaty nie może tam tadziola naśle) – i w tym wątku dalej prowadzić ewentualne rozgryzanie dalszych niuansów pompy.
Weź i się umów, że ten poradnik robisz, że zawiśnie w postaci nieskończonej i będzie w budowie – na początku skrobnij czerwoną czcionką "W BUDOWIE" i po prostu daj temu życie. Jak już będzie to da się to rozbudować. Wiem to z własnego doświadczenia, które – bądź co bądź – na poradniku zdobyłem.
PS. moja mama dokłada jeszcze dwie swoje ręce – razem już sześć (a Ty masz tylko dwie, nawet z tadziolem przegrywacie)
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
xANDy napisał(a):– pytania zbędne biorą się w 90% z niezrozumienia co to jest silnik, pompa, jak to działa a dlaczego nie działa tak jakby chcieli
– trzeba im pomóc zrozumieć co jak działa i dlaczego właśnie tak -->wtedy maleje ilość pytań i dyskusji nic nie wnoszących do wiedzy czy rozwiązań
ja się starałem,a pomimo tego nadal jest stos pytań......
jeżeli ktoś nie ma wystarczającej wiedzy ( bez urazy dla nikogo ) teoretycznej i praktycznej,to całe elaboraty psu w

to w myśl powiedzenia: ja też uszyję spodnie,tylko kto w tym będzie chodził??
xANDy napisał(a):ale trzeba się "zareklamować" tak jak zrobił to tadziol.
o co chodzi z tą reklamą
xANDy napisał(a):(a Ty masz tylko dwie, nawet z tadziolem przegrywacie)
nie przegrywamy,bo to żaden pojedynek....muszę pomyśleć nad strategią
oj będę musiał tu posprzątać
Moim zdaniem bez sensu tłumaczyć ludziom co i jak działa bardzo szczególowo bo większości to nie obchodzi, owszem trzeba czasem aby lepiej ktoś poradził sobie z naprawą lub powiązał przyczynę awarii. Poradnik ma być przede wszystkim dla ludzi chcących dobrze eksploatować lub naprawić swoje DiTD czyli ma być praktyczny, zawarte treści zwięzłe i konkretne. Owszem trzeba edukować ludzi i zmuszać do poszerzania wiedzy co owocuje własnymi wnioskami.
Dziś zakładam roboczy temat mojej wersji poradnika a ewentualna dyskusja niech się toczy w już do tego przygotowanym temacie, pisząc ,,moja wersja" odnoszę się do mojej propozycji na bazie której możemy zrobić nową wersje poradnika.
Moim zdaniem bez sensu tłumaczyć ludziom co i jak działa bardzo szczególowo bo większości to nie obchodzi, owszem trzeba czasem aby lepiej ktoś poradził sobie z naprawą lub powiązał przyczynę awarii. Poradnik ma być przede wszystkim dla ludzi chcących dobrze eksploatować lub naprawić swoje DiTD czyli ma być praktyczny, zawarte treści zwięzłe i konkretne. Owszem trzeba edukować ludzi i zmuszać do poszerzania wiedzy co owocuje własnymi wnioskami.
Dziś zakładam roboczy temat mojej wersji poradnika a ewentualna dyskusja niech się toczy w już do tego przygotowanym temacie, pisząc ,,moja wersja" odnoszę się do mojej propozycji na bazie której możemy zrobić nową wersje poradnika.
Na samym początku chciałbym przedyskutować sam spis treści jaki zaproponowałem, po pozytywnym przyjęciu będę wrzucał po kawałku i każdy będzie mógł jakieś uwagi napisać do tego lub co można poprawić zmienić czy wyrzucić, po zatwierdzeniu będziemy jechali dalej i tak do ułożenia całości. Prosił bym o aktywną dyskusję 
Neonix – rozumiem, że w wyniku stworzenia poradnika do DiTD część informacji zostanie wymieciona ze starego – bo tam jest po prostu zbędna – wtedy trzeba zrobić tam odnośnik do nowego poradnika (tak bym to widział).
Za to stary poradnik trzeba przebudować bardziej pod kątem obecnego zapotrzebowania czyli szóstek/trójek (MZR-CD 2.0 i 1.6) oraz porobić odnośniki do konkretnych tematów (tego tam właściwie nie ma).
Zresztą część starego poradnika dotyczy ewidentnie modelu 626/323 więc może przewlec to do poradnika w tamtym dziale (jeśli takowy tam jest).
Dział o ksenonach – chyba nie jest tam niezbędny
dział o poduszkach czy ABSie też możnaby gdzieś wystawić na właściwsze miejsce, tylko nie jestem zorientowany czy takowe są...
Zareklamowanie przez tadziola oznacza to co napisał czyli:
"MÓJ DITD NIE ODPALA
Przeczytaj zanim skonsultujesz się z lekarzem lub farmaceutą"
i tam zamieścić esencję problemów odpalania jak i też sposoby ich utylizacji.
Rozumiem, coście napisali o tym, że ludzie nie czytają albo nie rozumieją. Ale jeśli będzie napisane to po pierwsze: po czasie dołączą do grona kumatych oraz po drugie: jest gdzie ich odesłać nawet jak nie są chętni. Zamiast po 10x tłumaczyć to samo każemy im po 10x czytać to samo do zrozumienia. Mniej pisania...
Za to stary poradnik trzeba przebudować bardziej pod kątem obecnego zapotrzebowania czyli szóstek/trójek (MZR-CD 2.0 i 1.6) oraz porobić odnośniki do konkretnych tematów (tego tam właściwie nie ma).
Zresztą część starego poradnika dotyczy ewidentnie modelu 626/323 więc może przewlec to do poradnika w tamtym dziale (jeśli takowy tam jest).
Dział o ksenonach – chyba nie jest tam niezbędny
dział o poduszkach czy ABSie też możnaby gdzieś wystawić na właściwsze miejsce, tylko nie jestem zorientowany czy takowe są...
Zareklamowanie przez tadziola oznacza to co napisał czyli:
"MÓJ DITD NIE ODPALA
Przeczytaj zanim skonsultujesz się z lekarzem lub farmaceutą"
i tam zamieścić esencję problemów odpalania jak i też sposoby ich utylizacji.
Rozumiem, coście napisali o tym, że ludzie nie czytają albo nie rozumieją. Ale jeśli będzie napisane to po pierwsze: po czasie dołączą do grona kumatych oraz po drugie: jest gdzie ich odesłać nawet jak nie są chętni. Zamiast po 10x tłumaczyć to samo każemy im po 10x czytać to samo do zrozumienia. Mniej pisania...
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Moją koncepcja jest stworzenie owszem jednego poradnika lecz konkretnie podzielonego na działy DiTD. CiTD (w tym 2.0 i 2.2) oraz Y6 (w tym Y4). Nie warto przeciągać czytelnika który ma ditd o jakieś zagadnienia dotyczące CiTD czy innego silnika. To co proponuje to tylko cześć poświęcona DiTD. Informacje nie związane czyli ABS poduchy czy xenony polecą do odpowiednich działów. Nie będzie to zupełnie nowy poradnik lecz opierający się o stary, nie będzie przeplatania się silników DiTD i CiTD wszystko będzie tak aby czytelnik mógł dowiedzieć się dużo ale i konkretnie tego co chce. Poza tym CiTD ma niejako swój poradnik do którego trzeba by było przenieść z ogólnego parę rzeczy i rozbudować. Mieli byśmy już dwa działy i pozostaje napisać od podstaw o Y6.
Tadziol śmiało pisz bo Twoje zdanie się liczy.
Tadziol śmiało pisz bo Twoje zdanie się liczy.
Neonixos666 napisał(a):Tadziol śmiało pisz
mówisz-masz
ale,żeby nie było płaczu....
cała ta koncepcja poradnika,spis treści oraz reszta pomysłów są lekko przesadzone.
chcesz pisać o Ditd ? to trzymaj się Ditd !
olać MZR czy Y6....dla nich są inne działy i w tych działach niech powstaje co chce.
skup się tylko i wyłącznie na Ditd,nieważne czy to GF,BJ czy CP.....piszesz o konkretnym typie silnika.
rzecz następna:tytuł....poradnik,to kojarzy mi się sorry,ale z forum działkowca czyli co wysiać na wiosnę i jak zbierać plony.tytuł ( i tu ukłon dla xANDy,bo ma rację ) musi przyciągać uwagę.jak napiszesz:"poradnik ditd",to połowa ludzi to oleje i będzię bazgrolić nowe wątki.....
ale jak wystrzelisz np:"Weekend z Mazdą,czyli jak ze szwagrem regulować zawory" albo "Zaimponuj żonie,napraw Mazdę sam,zaoszczędzoną kasę przepij" to zainteresowanie wzrośnie.
to tylko propozycje podtytułów,natomiast całość winna się nazywać np:"Mam ditd,nic co tam siedzi nie jest mi obce" lub "Odbierz chleb swojemu mechanikowi,napraw Ditd sam"
poza tym,podrozdziały powinny być o różnych stopniach trudności,powiedzmy dla początkujących ( jak umyć Mazdę nie drapiąc lakieru ),wdrożonych (wymiana oleju na trawniku a ucieczka przed strażą miejską),zaawansowanych (czyszczenie kolektora ssącego od strony tłumika-zajęcia praktyczne w podgrupach) i ekspertów (wymiana rozrządu na wiejskiej zabawie w rytmie disco polo czyli koncertowa robota)
a na koniec dodam,że jak napiszesz to "z jajem",to każdy chętnie poczyta.....
tadziol napisał(a):olać MZR czy Y6....dla nich są inne działy i w tych działach niech powstaje co chce.
To ma sens i wahałem się czy nie odciąć się tak ale do tego przydał by się moderator w Y6 by było po jednym na dział. W sumie obecnie i tak te działy żyją własnym życiem więc i same powinny ogarniać swoje poradniki. Nie jestem pewien czy najdą się chętni ludzie ale myślę ze przekonało by się parę osób.
tadziol napisał(a):a na koniec dodam,że jak napiszesz to "z jajem",to każdy chętnie poczyta.....
I właśnie dlatego o tym dyskutujemy i bardzo dobrze że to napisałeś i nie dostaniesz bana
Neonixos666 napisał(a):To ma sens i wahałem się czy nie odciąć się
Ty się nie wachaj,bo się obalisz tylko się odcinaj całą szerokością ostrza.
Neonixos666 napisał(a):Spis treści bez wątpienia pomaga
zgadzam się

Neonixos666 napisał(a): tylko nie jestem pewien czy opisując w taki sposób będzie to zrozumiałe dla wszystkich.
nie za bardzo kumam o co Ci biega?
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości
Moderator
Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6