Pompa wtryskowa RF2A czyli gdzie diabeł nie może,tam Tadziola pośle :)

Postprzez Neonixos666 » 16 sty 2012, 23:44

kierownik napisał(a):pewnie prościej się nie da, ale to nie znaczy że będę przytakiwał jak się mnie spytają czy wszystko jasne ;)


to na pierwszy rzut oka wydaje się trudne ale jak się przeanalizuje i poskłada te puzzle to skleja się to w logiczną całość. :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9479 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Riki » 17 sty 2012, 14:36

kierownik widziałeś u mnie.... przeca pompę rozłożoną w siateczce więc nie mów, że nie wiesz o co kaman :D

Tadziol – jak zawsze profi <faja>

Kulesz........ KL-TDiesel robimy? :D :D
mazparts.pl
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 29 sty 2004, 21:48
Posty: 5585 (3/3)
Skąd: Warszawa
Auto: 626 GE KL '94

Postprzez Neonixos666 » 17 sty 2012, 14:52

Riki napisał(a):Kulesz........ KL-TDiesel robimy? :D :D

hahaha ale by to był projekt na skalę światową :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9479 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez qlesh » 17 sty 2012, 16:38

hahaha KL-TDiesel :D myślę, że Tadziol z częściami poratuje jakby czegoś brakowało. Pierwszy Diesel V6 Mazdy haha
Głowa pełna pomysłów u Richarda, brawo :D
Noś odblaski i żyj When I go driving I stay in my lane but getting cut off it makes me insane I open the glove box reach inside I'm gonna wreck this fucker's ride...Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 lut 2005, 03:28
Posty: 1628 (0/1)
Skąd: Tychy
Auto: matyczna ośmiobiegowa

Postprzez tadziol » 17 sty 2012, 20:54

<cisza> <cisza>
Riki napisał(a):Kulesz........ KL-TDiesel robimy? :D :D

myślę,że wystarczy jak się Łukaszowi kupi lekko używanego Ursusa C-330 ( i klimę ma,bo kabina nieszczelna ) hahaha
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez tadziol » 17 sty 2012, 22:26

ODCINEK IV
Czy przy naprawie DITD potrzebne uprawnienia SEP do 1kV?

Nasza wędrówka poprzez odmęty i czeluście pompy wtryskowej dobiega powoli końca.Nawet paliwo,które do niej wpływa też musi kiedyś ją opuścić i na tym się dzisiaj skupimy.
Przyszedł moment w który musi nastąpić nieuniknione czyli tłoczenie pod wysokim ciśnieniem w kierunku wtryskiwacza.Silnik naszej Mazdy jak każda inna jednostka czterosuwowa musi charakteryzować się tzw. kolejnością zapłonu.Najczęściej spotykaną kolejnością w czterocylindrowcach jest 1-3-4-2. ( choć istnięją odstępstwa od tej reguły ). I tu ukłon w kierunku konstruktorów pompy,którzy połączyli sekcję tłoczącą i rozdzielacz kolejności wtrysku.Całą tę żmudną robotę wykonują bowiem zaledwie dwa elementy współpracujące ze sobą,a mianowicie tłokorozdzielacz i głowiczka rozdzielająca.
Tłokorozdzielacz to nic innego jak wykonany ze stali powierzchniowo utwardzonej trzpień z odpowiednio wykonanymi nacięciami i kanałem w środku jego osi.
Oto on w kilku odsłonach...

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-17

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

Wycięcie widoczne w połowie jego wysokości jest tak wykonane,aby trafiało w jeden z czterech otworów w głowicy rozdzielaczowej tylko wtedy,gdy paliwo jest sprężone i dany wtryskiwacz ma rozpylić paliwo.Od wycięcia prowadzi kanał paliwowy który kończy się na środku osi tłokorozdzielacza.
Ponieważ trudno to opisać,na zdjęciu zobaczycie kawałek przewodu przechodzącego przez tenże otwór.

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-17

Tłokorozdzielacz obracając się zgodnie z osią pompy wtryskowej rozdziela dawki paliwa czego przykładem niech są poniższe fotki.

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-17

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-17

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-17

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-17

Oczywiście to tylko pokaz sposobu rozdziału wtrysku.Tak naprawdę to tłokorozdzielacz tkwi w centralnym otworze głowicy rozdzielaczowej gdzie obraca się wykonując jednocześnie ruch posuwisto-zwrotny.
Oto widok otworu po odkręceniu korka.

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-17

Jak więc następuje proces wytwarzania ciśnienia? Ano bardzo prosto :) Otwór widoczny powyżej po zakręceniu go korkiem tworzy przestrzeń w której paliwo jest sprężane przez tłokorozdzielacz.Coś na kształt strzykawki z zaślepionym końcem.Jedyne pozostałe otwory w tej przestrzeni to te,które doprowadzają paliwo z obudowy pompy ( pamiętamy pod lekkim ciśnieniem! ) po drodze przepływając przez zawór FSO.Jest też kanał który prowadzi do zaworu SPV.
To,że pompa potrafi sprężyć paliwo i podać je do odpowiednich wtrysków w odpowiednich momentach już wiemy.Ale w jaki sposób ustalana jest dawka wtrysku,czyli ilość paliwa rozpylonego przez wtrysk?
Tym już zajmuje się zawór SPV lub SPILL VALVE (zawór przepływu).W stanie spoczynkowym jest on w pozycji otwartej,a paliwo z przestrzeni nad tłokorozdzielaczem może swobodnie przez niego przepłynąć z powrotem do obudowy pompy.Ciśnienie wtedy nie wytworzy się żadne i dawka paliwa nie zostanie podana.Inaczej sprawa się ma gdy SPV zostanie zamknięty na polecenie PCM-u.Wtedy przestrzeń nad tłokorozdzielaczem jest zamknięta,paliwo zostaje sprężone i podane do wtryskiwacza.
Dochodzimy zatem do wniosku,że dawka paliwa zależy od tego kiedy SPV zostanie zamknięty a kiedy ponownie otwarty,czyli zależy od czasu jego otwarcia.
Ponieważ dawki paliwa muszą być precyzyjne,to sama istota działania SPV musi być równie dokładna.Aby to osiągnąć zastosowano sterowanie tym zaworem,a dokładnie jego cewką,wykorzystując nie napięcie instalacji pojazdu,ale znacznie wyższe,bo ok.150 V.Zajmuje się tym IDM,czyli moduł sterujący zaworem SPV na polecenie PCM-u.Posiada w środku m.in. przetwornicę dzięki której uzyskuje się napięcie ok.150 V służące do uruchamiania SPV.Stosując wyższe napięcie obniżono jednocześnie wartość prądu jaka jest konieczna do zadziałania SPV.
IDM zasilany jest poprzez przekaźnik,którego nadpalone styki niejednemu pokrzyżowały plany korzystania z samochodu.
Ostatnią rzeczą o której warto wspomnieć to cztery zawory zwrotne wkręcone w głowicę rozdzielaczową,do nich przykręcone są już bezpośrednio przewody wtryskowe.
Zadaniem tych zaworów jest utrzymanie ciśnienia w przewodach wtryskowych,bo w przeciwnym wypadku sprężona dawka paliwa zdążyłaby się rozprężyć w rurkach przewodów wtryskowych zanim otwarłaby wtryskiwacz i uwolniła się w komorze spalania.
Oto wygląd takiego zaworu.

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

Obrazek
By tadziolc at 2012-01-14

Te ostatnie zdjęcia kończą nasz serial.Dobiegliśmy do momentu w którym myślę,że każdy z Was jest co nieco mądrzejszy.
Jak ktoś ma odwagę,to niech rozbiera swoją pompę,jeżeli poczuje taką potrzebę.....a co tam! do odważnych świat należy!
Za parę dni ukaże się ostatni (ponadplanowy) odcinek w którym spróbujemy poskładać te wszystkie bebechy do kupy i zobaczymy czy to coś zadziała hahaha .
Tymczasem dziękuję wszystkim za uwagę,za komentarze,słowa uznania i krytyki.
P.S.
Gdybyście szukali kandydata do Telekamery 2012,to ja tak nieśmiało.......... papa

REŻYSERIA – Tadziol
ASYSTENT REŻYSERA – Heineken 0,65 l ( butelka bezzwrotna )
OŚWIETLENIE – Vatennfall
ZDJĘCIA – Nokia N 95
ATELIER – Ochajo-City
Audycja zawierała lokowanie produktu. hahaha
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez qlesh » 17 sty 2012, 23:23

Masz mój głos.
Chylę czoła mistrzu.
Znam wpływowego człowieka z dużego wydawnictwa... co Ty na to?
hahaha
Noś odblaski i żyj When I go driving I stay in my lane but getting cut off it makes me insane I open the glove box reach inside I'm gonna wreck this fucker's ride...Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 lut 2005, 03:28
Posty: 1628 (0/1)
Skąd: Tychy
Auto: matyczna ośmiobiegowa

Postprzez tadziol » 17 sty 2012, 23:34

qlesh napisał(a):Znam wpływowego człowieka z dużego wydawnictwa...

<co?> <co?>
Gość Niedzielny hahaha hahaha
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez Neonixos666 » 18 sty 2012, 00:16

A ja dodam że te zawory zwrotne wychodzące z głowicy mają też zadanie nie dopuścić do tzw. dotrysków spowodowanych odbiciem się fali w przewodzie bo jak wiemy są tam zjawiska falowe :) .

Tadziol to teraz przetnij ją na pół i jako model pokazowy dla potomnych będzie <lol>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9479 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez qlesh » 18 sty 2012, 00:34

tadziol napisał(a):
qlesh napisał(a):Znam wpływowego człowieka z dużego wydawnictwa...

<co?> <co?>
Gość Niedzielny hahaha hahaha


Nie, Młody Technik <rotfl>
Noś odblaski i żyj When I go driving I stay in my lane but getting cut off it makes me insane I open the glove box reach inside I'm gonna wreck this fucker's ride...Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 lut 2005, 03:28
Posty: 1628 (0/1)
Skąd: Tychy
Auto: matyczna ośmiobiegowa

Postprzez Riki » 18 sty 2012, 09:30

............"kupię używany motor V6 2.5 Mazdy, oznaczenie fabryczne KL, może być do remontu – na potrzeby naukowe" <lol>
Pompa z mietka szóstki turbo HX 40 od tira i beeendzie hulał <lol>
mazparts.pl
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 29 sty 2004, 21:48
Posty: 5585 (3/3)
Skąd: Warszawa
Auto: 626 GE KL '94

Postprzez YgooR » 18 sty 2012, 17:16

Tadziol co napędza tłokorozdielacz, skąd bierze się jego ruch posuwisty?
Jak będziesz składał cyknij parę fotek elementów poskładanych poza pompą, tak żeby było wiadomo gdzie znajduje się pierścień z przesuwnym tłokiem, a gdzie jest tłokorozdzielacz i czy jest to połączone z osią napędową pompy wtryskowej.
Gratuluje "rozdziewiczenia" pompy wtryskowej to jej pierwszy raz na łamach forum :D
Kawał dobrej roboty :)
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 mar 2009, 23:15
Posty: 827 (0/1)
Skąd: Gliwice
Auto: 323F BJ 2.0 DiTD '99

Postprzez Neonixos666 » 18 sty 2012, 19:28

YgooR napisał(a):Tadziol co napędza tłokorozdielacz, skąd bierze się jego ruch posuwisty?


fala nadaje mu taki ruch.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9479 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez tadziol » 18 sty 2012, 20:13

Witam ponownie wszystkich czytelników tej niesamowitej powieści.
Otóż spieszę donieść,iż skontaktował się ze mną znany i ceniony na Górnym Śląsku krytyk literacki i udzielił pewnych bezcennych wskazówek co do całokształtu w/wym elaboratu.
Brakuje według Niego opisu skrótów,pochodzenia anglojęzycznego,jakimi się posługiwałem w trakcie tworzenia dzieła.Ponieważ bariery językowe są nie do przełamania przez owego Krytyka,wymógł na mnie przetłumaczenie tych zwrotów,co niniejszym czynię:

PCM – Powertrain Control Module – moduł kontrolny zespołu napędowego,popularnia nazywany komputerem,inaczej sterownik silnika

SPV – Spill Valve – zawór przelewowy,nadmiarowy

FSO – Fuel Shut Off – zawór odcinający paliwo

TCV – Timing Control Valve – zawór regulujący/kontrolujący kąt wyprzedzenia wtrysku

IDM – Injection Driver Module – moduł sterujący wtryskiem/dawką wtrysku

YgooR napisał(a):Jak będziesz składał cyknij parę fotek elementów poskładanych poza pompą, tak żeby było wiadomo gdzie znajduje się pierścień z przesuwnym tłokiem, a gdzie jest tłokorozdzielacz i czy jest to połączone z osią napędową pompy wtryskowej.

Skontaktuję się z moim wydawcą,ale sądzę,że Twoje prośby zostaną wysłuchane <spoko>
Na chwilę obecną wszystkie elementy są umyte i dokładnie wylizane.W pierwszej wolnej chwili na moim stole zabiegowym zacznie się proces montażu z którego zgodnie z daną wcześniej obietnicą powstanie ostatni ponadplanowy odcinek serialu.
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez YgooR » 18 sty 2012, 20:15

Neonixos666 napisał(a):fala nadaje mu taki ruch.

Siła fali jest tak duża żeby sprężyć paliwo i zasilić wtryskiwacze <co?>
tadziol napisał(a):Skontaktuję się z moim wydawcą,

Trafna uwaga, muszę zapytać o kod na przedpremierowe odcinki <lol>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 mar 2009, 23:15
Posty: 827 (0/1)
Skąd: Gliwice
Auto: 323F BJ 2.0 DiTD '99

Postprzez tadziol » 18 sty 2012, 20:33

YgooR napisał(a):Trafna uwaga, muszę zapytać o kod na przedpremierowe odcinki <lol>

możesz wykupić nawet abonament hahaha wolisz przelew czy SMS ?? hahaha <faja>
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez Neonixos666 » 18 sty 2012, 20:38

YgooR napisał(a):Siła fali jest tak duża żeby sprężyć paliwo i zasilić wtryskiwacze <co?>


ruch bierze się z fali a siła z obrotów pompy przekazywane przez pasek rozrządu. Dlatego właśnie pasek rozrządu jest tak ważny bo to on napędza pompę i bierze na siebie wszystko.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9479 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez tadziol » 18 sty 2012, 20:44

nie wytłumaczysz tego on-line.....to trzeba widzieć.
jeszcze trochę cierpliwości...
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez Neonixos666 » 18 sty 2012, 20:51

Tadziol a jak myślisz czy przy zastosowaniu dodatkowej pompy podające paliwo do pompy wtryskowej zmniejszyli byśmy oporu w samej pompie które powstają przy zasysaniu paliwa przez pompę wstępną?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9479 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez tadziol » 18 sty 2012, 21:11

Podejrzewam,że tak,tylko po co ?
pompa zasilająca naprawdę potrzebuje minimalną moc....
więcej pochłania Ci pompa wody,alternator czy wspomaganie kierownicy lub hamulców.
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6