ODCINEK IVCzy przy naprawie DITD potrzebne uprawnienia SEP do 1kV?
Nasza wędrówka poprzez odmęty i czeluście pompy wtryskowej dobiega powoli końca.Nawet paliwo,które do niej wpływa też musi kiedyś ją opuścić i na tym się dzisiaj skupimy.
Przyszedł moment w który musi nastąpić nieuniknione czyli tłoczenie pod wysokim ciśnieniem w kierunku wtryskiwacza.Silnik naszej Mazdy jak każda inna jednostka czterosuwowa musi charakteryzować się tzw. kolejnością zapłonu.Najczęściej spotykaną kolejnością w czterocylindrowcach jest 1-3-4-2. ( choć istnięją odstępstwa od tej reguły ). I tu ukłon w kierunku konstruktorów pompy,którzy połączyli sekcję tłoczącą i rozdzielacz kolejności wtrysku.Całą tę żmudną robotę wykonują bowiem zaledwie dwa elementy współpracujące ze sobą,a mianowicie tłokorozdzielacz i głowiczka rozdzielająca.
Tłokorozdzielacz to nic innego jak wykonany ze stali powierzchniowo utwardzonej trzpień z odpowiednio wykonanymi nacięciami i kanałem w środku jego osi.
Oto on w kilku odsłonach...
By
tadziolc at 2012-01-17
By
tadziolc at 2012-01-14
By
tadziolc at 2012-01-14
Wycięcie widoczne w połowie jego wysokości jest tak wykonane,aby trafiało w jeden z czterech otworów w głowicy rozdzielaczowej tylko wtedy,gdy paliwo jest sprężone i dany wtryskiwacz ma rozpylić paliwo.Od wycięcia prowadzi kanał paliwowy który kończy się na środku osi tłokorozdzielacza.
Ponieważ trudno to opisać,na zdjęciu zobaczycie kawałek przewodu przechodzącego przez tenże otwór.
By
tadziolc at 2012-01-17
Tłokorozdzielacz obracając się zgodnie z osią pompy wtryskowej rozdziela dawki paliwa czego przykładem niech są poniższe fotki.
By
tadziolc at 2012-01-17
By
tadziolc at 2012-01-17
By
tadziolc at 2012-01-17
By
tadziolc at 2012-01-17
Oczywiście to tylko pokaz sposobu rozdziału wtrysku.Tak naprawdę to tłokorozdzielacz tkwi w centralnym otworze głowicy rozdzielaczowej gdzie obraca się wykonując jednocześnie ruch posuwisto-zwrotny.
Oto widok otworu po odkręceniu korka.
By
tadziolc at 2012-01-17
Jak więc następuje proces wytwarzania ciśnienia? Ano bardzo prosto
Otwór widoczny powyżej po zakręceniu go korkiem tworzy przestrzeń w której paliwo jest sprężane przez tłokorozdzielacz.Coś na kształt strzykawki z zaślepionym końcem.Jedyne pozostałe otwory w tej przestrzeni to te,które doprowadzają paliwo z obudowy pompy ( pamiętamy pod lekkim ciśnieniem! ) po drodze przepływając przez zawór FSO.Jest też kanał który prowadzi do zaworu SPV.
To,że pompa potrafi sprężyć paliwo i podać je do odpowiednich wtrysków w odpowiednich momentach już wiemy.Ale w jaki sposób ustalana jest dawka wtrysku,czyli ilość paliwa rozpylonego przez wtrysk?
Tym już zajmuje się zawór SPV lub SPILL VALVE (zawór przepływu).W stanie spoczynkowym jest on w pozycji otwartej,a paliwo z przestrzeni nad tłokorozdzielaczem może swobodnie przez niego przepłynąć z powrotem do obudowy pompy.Ciśnienie wtedy nie wytworzy się żadne i dawka paliwa nie zostanie podana.Inaczej sprawa się ma gdy SPV zostanie zamknięty na polecenie PCM-u.Wtedy przestrzeń nad tłokorozdzielaczem jest zamknięta,paliwo zostaje sprężone i podane do wtryskiwacza.
Dochodzimy zatem do wniosku,że dawka paliwa zależy od tego kiedy SPV zostanie zamknięty a kiedy ponownie otwarty,czyli zależy od
czasu jego otwarcia.
Ponieważ dawki paliwa muszą być precyzyjne,to sama istota działania SPV musi być równie dokładna.Aby to osiągnąć zastosowano sterowanie tym zaworem,a dokładnie jego cewką,wykorzystując nie napięcie instalacji pojazdu,ale znacznie wyższe,bo ok.150 V.Zajmuje się tym IDM,czyli moduł sterujący zaworem SPV na polecenie PCM-u.Posiada w środku m.in. przetwornicę dzięki której uzyskuje się napięcie ok.150 V służące do uruchamiania SPV.Stosując wyższe napięcie obniżono jednocześnie wartość prądu jaka jest konieczna do zadziałania SPV.
IDM zasilany jest poprzez przekaźnik,którego nadpalone styki niejednemu pokrzyżowały plany korzystania z samochodu.
Ostatnią rzeczą o której warto wspomnieć to cztery zawory zwrotne wkręcone w głowicę rozdzielaczową,do nich przykręcone są już bezpośrednio przewody wtryskowe.
Zadaniem tych zaworów jest utrzymanie ciśnienia w przewodach wtryskowych,bo w przeciwnym wypadku sprężona dawka paliwa zdążyłaby się rozprężyć w rurkach przewodów wtryskowych zanim otwarłaby wtryskiwacz i uwolniła się w komorze spalania.
Oto wygląd takiego zaworu.
By
tadziolc at 2012-01-14
By
tadziolc at 2012-01-14
Te ostatnie zdjęcia kończą nasz serial.Dobiegliśmy do momentu w którym myślę,że każdy z Was jest co nieco mądrzejszy.
Jak ktoś ma odwagę,to niech rozbiera swoją pompę,jeżeli poczuje taką potrzebę.....a co tam! do odważnych świat należy!
Za parę dni ukaże się ostatni (ponadplanowy) odcinek w którym spróbujemy poskładać te wszystkie bebechy do kupy i zobaczymy czy to coś zadziała
.
Tymczasem dziękuję wszystkim za uwagę,za komentarze,słowa uznania i krytyki.
P.S.
Gdybyście szukali kandydata do Telekamery 2012,to ja tak nieśmiało..........
REŻYSERIA – Tadziol
ASYSTENT REŻYSERA – Heineken 0,65 l ( butelka bezzwrotna )
OŚWIETLENIE – Vatennfall
ZDJĘCIA – Nokia N 95
ATELIER – Ochajo-City
Audycja zawierała lokowanie produktu.