Blad p0299 – przyczyny, rozwiązania
1, 2
Witam wszystkich
Ponieważ tematów dotyczących tego błędu jest trochę i każdy jest kończy się innym rozwiązaniem...
Wszystkie z nich sprawdzone i niestety nie rozwiązuje to mojego problemu. to tyle na wstępie.
Blad powyższy wyskakuje tylko w zimne poranki i występuje faktycznie tak jak w instrukcji po 9 sec. Jeżeli wartość doładowania jest inna niż powinna byc o ileś tam kPa jak dobrze pamiętam.
Wiec u mnie tak się dzieje i odczucie jest takie jakby była to mega turbo dziura z której już nie wychodzi jeżeli błąd się zaświeci aż do ponownego uruchomienia silnika i wtedy auto aż frunie.
Pokrótce opisze co jest sprawdzone: szczelność wężyków, kierownica chodzi lekko, turbinka ładnie świszczy, podciśnienie ok -50kPa dochodzi do zaworka od sterowania ciśnieniem na kierownice turbiny (139700-0700), ale już z niego nie wychodzi-absolutne zero.
Zaworek wyjęty i po mierzony omomierzem i wszystko ok 13 omow, więc chyba czeka mnie chyba wymiana, ale ktoś ma może jakieś pomysły jak jeszcze to sprawdzić.
Poza tym filterek na podciśnieniu jest drożny w jedna stronę, ale i w druga stronę tez można dmuchnąć tylko bardzo bardzo ciężko i tu pytanie czy go wymieniać od razu. Będę wielce zobowiązany za wszelkie porady.
Dziękuję
Ponieważ tematów dotyczących tego błędu jest trochę i każdy jest kończy się innym rozwiązaniem...
Wszystkie z nich sprawdzone i niestety nie rozwiązuje to mojego problemu. to tyle na wstępie.
Blad powyższy wyskakuje tylko w zimne poranki i występuje faktycznie tak jak w instrukcji po 9 sec. Jeżeli wartość doładowania jest inna niż powinna byc o ileś tam kPa jak dobrze pamiętam.
Wiec u mnie tak się dzieje i odczucie jest takie jakby była to mega turbo dziura z której już nie wychodzi jeżeli błąd się zaświeci aż do ponownego uruchomienia silnika i wtedy auto aż frunie.
Pokrótce opisze co jest sprawdzone: szczelność wężyków, kierownica chodzi lekko, turbinka ładnie świszczy, podciśnienie ok -50kPa dochodzi do zaworka od sterowania ciśnieniem na kierownice turbiny (139700-0700), ale już z niego nie wychodzi-absolutne zero.
Zaworek wyjęty i po mierzony omomierzem i wszystko ok 13 omow, więc chyba czeka mnie chyba wymiana, ale ktoś ma może jakieś pomysły jak jeszcze to sprawdzić.
Poza tym filterek na podciśnieniu jest drożny w jedna stronę, ale i w druga stronę tez można dmuchnąć tylko bardzo bardzo ciężko i tu pytanie czy go wymieniać od razu. Będę wielce zobowiązany za wszelkie porady.
Dziękuję
Ostatnio edytowano 3 lis 2014, 23:13 przez bieski, łącznie edytowano 1 raz
Powód: Staramy się używać entera ;)
Powód: Staramy się używać entera ;)
- Od: 5 maja 2012, 12:27
- Posty: 21
- Skąd: Tuam(IRL) / Wodzisław Śląski
- Auto: Mazda 6 2.0 MZR-CD (GH)
Ten filterek na przewodzie podciśnieniowym to "Damper". Są dwa rodzaje damperków. W niektórych jest w środku tylko gąbka, a w innych zaworek zwrotny w jedną stronę i mikro otwory w drugą. Ten drugi rodzaj działa właśnie tak jak twój. Ważny jest w tym wypadku kierunek montażu. Na obudowie powinna być strzałka.
To 13 omów na zaworku to idealna wartość, w/g instrukcji (11-13omów). Czyli elektrycznie jest sprawny, możliwe tylko że się gdzieś zacina. Podał bym na niego napięcie i sprawdził czy wtedy podciśnienie jest przekazywane dalej.
Instrukcja serwisowa nakazuje także sprawdzenie go pod kątem szczelności. Bez prądu powinien utrzymywać podciśnienie do -80 kPa.
To 13 omów na zaworku to idealna wartość, w/g instrukcji (11-13omów). Czyli elektrycznie jest sprawny, możliwe tylko że się gdzieś zacina. Podał bym na niego napięcie i sprawdził czy wtedy podciśnienie jest przekazywane dalej.
Instrukcja serwisowa nakazuje także sprawdzenie go pod kątem szczelności. Bez prądu powinien utrzymywać podciśnienie do -80 kPa.
Dzieki za odpowiedz... prosze tylko o sprecyzowanie twojej odpowiedzi odnosnie "dumper'a" tj. czy moj jest w pelni sprawny czy zalicza sie do wymiany.
Zaworek jezeli to jego wina to faktycznie sie zacina... tylo zacina sie jak jest zimno i tu nie widze zbierznosci, szczelnosc samego zaworku byla sprawdzona i jest ok. Czy znasz moze jakie napiecia powinny sie pojawiac i jaki stopien otwarcia powinien si na nim pojawic ? jeszcze raz dzieki.
Zaworek jezeli to jego wina to faktycznie sie zacina... tylo zacina sie jak jest zimno i tu nie widze zbierznosci, szczelnosc samego zaworku byla sprawdzona i jest ok. Czy znasz moze jakie napiecia powinny sie pojawiac i jaki stopien otwarcia powinien si na nim pojawic ? jeszcze raz dzieki.
- Od: 5 maja 2012, 12:27
- Posty: 21
- Skąd: Tuam(IRL) / Wodzisław Śląski
- Auto: Mazda 6 2.0 MZR-CD (GH)
Ten element który określiłem jako damper w serwisówce jest opisany jako zawór zwrotny. Z tego co opisałeś jest drożny w obie strony więc powinien być sprawny. Podaj przez niego podciśnienie i sprawdź czy zmienia geometrie, a po odcięciu podciśnienia powoli cofa kierowniczki w turbinie.
Sam elektrozawór zwrotny jest dwustanowy, albo zamknięty albo otwarty. Sterowanie tym zaworem możesz podejrzeć obserwując PID VBCV np.w Forscanie. Myślę że powinno być tam 0 albo 12volt.
Żona zabrała mi Mazdę na 2 tygodnie i niestety nie mogę nic podejrzeć u siebie.
Sam elektrozawór zwrotny jest dwustanowy, albo zamknięty albo otwarty. Sterowanie tym zaworem możesz podejrzeć obserwując PID VBCV np.w Forscanie. Myślę że powinno być tam 0 albo 12volt.
Żona zabrała mi Mazdę na 2 tygodnie i niestety nie mogę nic podejrzeć u siebie.
krystian77 napisał(a):Myślę że powinno być tam 0 albo 12volt.
Napięcie podane-powoduje przekazanie vaccum do siłownika kierownic.
Brak napięcie to połączenie siłownika kierownic z filterkiem na zaworze VBC a tym samym atmosferą.
Kierownice muszą się kiedyś "cofnąć".
Sprawdziłem na schemacie Mazdy GH. Elektrozawór jest podłączony na stałe do +12volt przez bezpiecznik INJ 15A (co ciekawe pomimo nazwy sugerującej wtryski nie ma z nimi ten bezpiecznik nic wspólnego
).
Sam elektrozawór jest sterowany bezpośrednio przez PCM (zamyka obwód podając masę – jako elektronik nazwał bym to wyjściem typu OC).
Sam elektrozawór jest sterowany bezpośrednio przez PCM (zamyka obwód podając masę – jako elektronik nazwał bym to wyjściem typu OC).
Nie znam niestety wewnętrznej budowy PCM i nie wiem czy, ewentualnie w jaki sposób PCM kontroluje ten obwód. Być może PCM potrafi wykryć brak przepływy prądu, ewentualnie brak zasilania.
Tyle że w przypadku uszkodzenia bezpiecznika INJ15A sypie błędem uszkodzenia MAF.
Cały czas się jednak zastanawiam jaka inna usterka może powodować P0229. Sprawdził bym jeszcze sam zawór ciśnienia doładowania, bo wiem że czasami padają.
Tyle że w przypadku uszkodzenia bezpiecznika INJ15A sypie błędem uszkodzenia MAF.
Cały czas się jednak zastanawiam jaka inna usterka może powodować P0229. Sprawdził bym jeszcze sam zawór ciśnienia doładowania, bo wiem że czasami padają.
Rozumie czyli to jest normalny solenoid czyli 0/1 albo otwarty czyli vaccum albo zamkniety czyli boost...
wiec skoro sprawdzilem, ktoregos szczesliwego ranka ze dojechalem do mechanika i mial jeszcze ta swoja zawieche, ze na wyjsciu z tego zaworu bylo kompletne zero swiatczy ze cos jest z nim nie tak, dobrze interpretuje ? Mam wrazenie ze z faza vaccum nie ma problemu, problem jest z kiedy ma cisnac powietrzem, wiec moze ten filterek jest zawalony albo cos.. czy jego sie zdejmuje czysci bo wyglada lichawo i niechcialbym uszkodzic.
Co masz na mysli mowiac zawor cisnienia doladowani, chodzi ci o boot sensor?
tadzik dzieki za linka jego jako pierwszego przerabialem.
wiec skoro sprawdzilem, ktoregos szczesliwego ranka ze dojechalem do mechanika i mial jeszcze ta swoja zawieche, ze na wyjsciu z tego zaworu bylo kompletne zero swiatczy ze cos jest z nim nie tak, dobrze interpretuje ? Mam wrazenie ze z faza vaccum nie ma problemu, problem jest z kiedy ma cisnac powietrzem, wiec moze ten filterek jest zawalony albo cos.. czy jego sie zdejmuje czysci bo wyglada lichawo i niechcialbym uszkodzic.
Co masz na mysli mowiac zawor cisnienia doladowani, chodzi ci o boot sensor?
tadzik dzieki za linka jego jako pierwszego przerabialem.
Ostatnio edytowano 3 lis 2014, 22:12 przez chruszczok, łącznie edytowano 1 raz
- Od: 5 maja 2012, 12:27
- Posty: 21
- Skąd: Tuam(IRL) / Wodzisław Śląski
- Auto: Mazda 6 2.0 MZR-CD (GH)
Rzuć okiem na to :

W punkcie 6 w PCM jest jeszcze dopięty obwód kontrolujący napięcie tego punktu.
W zależności od stanu wysterowania końcówki OC oraz załączonego lub nie zapłonu możliwa jest analiza obwodu od punktu 5 do 8.
Rozróżniane stany usterek to przerwa w obwodzie lub zwarcie do masy na odcinku 4-8.
Zwarcie do masy na odc.5-4 to zjarany INJ FUSE,a zwarcie do zasilania na odc.4-8 to wykopcona końcówka OC.
I od tego bym zaczął,bo kodu P0045 autor nie doświadczył.
Dopisano 03 lis 2014 22:11:
Nie....miał na myśli VBC VALVE.
czytaj....
viewtopic.php?f=410&t=71717

W punkcie 6 w PCM jest jeszcze dopięty obwód kontrolujący napięcie tego punktu.
W zależności od stanu wysterowania końcówki OC oraz załączonego lub nie zapłonu możliwa jest analiza obwodu od punktu 5 do 8.
Rozróżniane stany usterek to przerwa w obwodzie lub zwarcie do masy na odcinku 4-8.
Zwarcie do masy na odc.5-4 to zjarany INJ FUSE,a zwarcie do zasilania na odc.4-8 to wykopcona końcówka OC.
krystian77 napisał(a):Sprawdził bym jeszcze sam zawór ciśnienia doładowania, bo wiem że czasami padają.
I od tego bym zaczął,bo kodu P0045 autor nie doświadczył.
Dopisano 03 lis 2014 22:11:
chruszczok napisał(a):Co masz na mysli mowiac zawor cisnienia doladowani, chodzi ci o boot sensor?
Nie....miał na myśli VBC VALVE.
czytaj....
viewtopic.php?f=410&t=71717
chruszczok napisał(a):Co masz na mysli mowiac zawor cisnienia doladowani, chodzi ci o boot sensor?
Tak, przepraszam za pomyłkę. Chodziło mi o oczywiście o czujnik a nie zawór.

tadziol napisał(a):W punkcie 6 w PCM jest jeszcze dopięty obwód kontrolujący napięcie tego punktu.
Z przedstawionego schematu wynika tylko tyle, że do punktu 6 dołączony jest wyłącznie tranzystor pracujący w okładzie OC (otwartego kolektora). Podanie napięcia na jago bazę powoduje przepływ prądu przez tranzystor, i w rezultacie solenoid zaworu.
krystian77 napisał(a):Nie znam niestety wewnętrznej budowy PCM i nie wiem czy, ewentualnie w jaki sposób PCM kontroluje ten obwód.
krystian77 napisał(a):Z przedstawionego schematu wynika tylko tyle, że do punktu 6 dołączony jest wyłącznie tranzystor pracujący w okładzie OC (otwartego kolektora).
To tylko schemat ogólny,nie przedstawia on szczegółów PCM-u.
Dlatego opisałem to "czego nie widać" :
tadziol napisał(a):W punkcie 6 w PCM jest jeszcze dopięty obwód kontrolujący napięcie tego punktu.
I to co Tadziol piszesz ma sens, bo przecież PCM jakoś to napięcie na zaworze potrafi sobie obliczyć, a jedyną informacja jaką posiada to to co się dzieje w punkcie 6 PCM.
Jutro sprobuje sprawdzic wszystko co podaliscie, jezeli pogoda pozwoli.
Zastanawia mnie tylko gdzie temperatura ma tak duze znaczenie.
Dam znac co i jak. Jeszcze raz dziekuje za porady.
Zastanawia mnie tylko gdzie temperatura ma tak duze znaczenie.
Dam znac co i jak. Jeszcze raz dziekuje za porady.
- Od: 5 maja 2012, 12:27
- Posty: 21
- Skąd: Tuam(IRL) / Wodzisław Śląski
- Auto: Mazda 6 2.0 MZR-CD (GH)
Nigdy tego nie sprawdzałem, ale zastanawia mnie jeszcze czy procedura KOER w Forscanie wykonuje test działania układu sterowania ciśnieniem doładowania. Gdyby tak było to wystarczyło by spojrzeć na turbinę i część pytań miała by gotową odpowiedź:)
No niestety chyba masz rację, bo nawet serwisówka słowem o tym teście nie wspomina.
1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości
Moderator
Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6