Zbiornik paliwa – zaklamanie wskazowki czy komputera ?

Postprzez wojowniczek » 20 lip 2009, 10:10

Myjk blablabla pierdu pierdu... ale: nikomu tu nie ubliżyłem –> "osioł". jeśli masz problem z emocjami – nie wyladowuj się na mnie, ok?
lubię tą swoją babcię, ale GD lepsiejsza :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 lip 2006, 11:44
Posty: 179 (0/1)
Skąd: wrocław (trzebnica)
Auto: GW '99 DiTD 101KM RF2A

Postprzez Myjk » 20 lip 2009, 10:23

Napisałem, że jesteś UPARTY a nie, że jesteś OSŁEM. Zważ różnicę.
Jeśli jednak mimo wszystko Cię to uraziło, to przepraszam.
Nie było to moim zamiarem.
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5843 (2/8)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez wojowniczek » 20 lip 2009, 10:40

spoko. miłego :)
do poczytania w innym wątku. tu to się tylko pokłócimy ;)
lubię tą swoją babcię, ale GD lepsiejsza :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 lip 2006, 11:44
Posty: 179 (0/1)
Skąd: wrocław (trzebnica)
Auto: GW '99 DiTD 101KM RF2A

Postprzez Myjk » 23 lip 2009, 20:30

Aby uwidocznić, fotki z wczoraj:

Obrazek
Obrazek

oraz z dzisiaj:

Obrazek
Obrazek

wojowniczek, zwróć uwagę gdzie jest wskazówka – dodam, że komputer pokazuje
dobry przybliżony przebieg, bo więcej jak 750 km nie przejadę, bo jeżdżę w mieście.
W tym momencie skazówka będzie dramatycznie szybko opadać. Jutro jak wrócę
z roboty zapewne będzie już blisko drugiej kreski.

PS dzisiaj trochę podeptałem i od razu komp to skorygował.
Czyli liczy na bieżąco.
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5843 (2/8)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez xANDy » 25 lip 2009, 10:49

Kochane Osły, Barany, Uparciuchy i inne podobne stworzenia Boże....

*Czujnik (pływak) w baku przynosi analogowy sygnał, który komputer w szafie obrabia nieco (bo pojemność baku nie jest liniowa względem wysokości pływaka, bak ma nieregularny kształt we wszystkich kierunkach).
*Wskazówka na szafie pokazuje najbardziej dokładnie 3/4, połowę i 1/4 pojemności baku – inne wskazania są niekoniecznie prawidłowe (raczej wyłącznie orientacyjne). Komp ustawiony jest tak, żeby liczyć całość "bez rezerwy" więc owe 3/4, 1/2 i 1/4 wyskalowana jest na 60 litrów czyli odpowiedni 45+R i 30+R i 15+R – inaczej mówiąc -->jeśli w połowie (dokładnie w połowie) zajedziesz na stację – natankujesz dokładnie 30 litrów (34 zostało w baku). Takie jest założenie. Aha – rezerwa "R" nie pokrywa się z rezerwą, która się świeci jako rezerwa!
*komputer drogi/pokładowy liczy zgodnie z programem ale – tu jest bardzo ważna kwestia, której żaden komputer nie przeskoczy a mianowicie istnienie wtrysku, gdzie część paliwa wraca powrotami. Ile wraca? – tu jest "pies pogrzebany" bo to nie jest stała wartość niestety. Wtrysk wrzuca paliwo do kompry spalania ale część wraca w zależności od ciśnienia, które panuje w cylindrze, temperatury silnika, aktualnego obciązenia, prędkości obrotowej itp. Mówiąc bardziej obrazowo – w zależności od stylu jazdy albo obciążania motoru – ta wartość ulega zmianie. Komputer ciągle szacuje – i dlatego każdy komp w M6 można "skalibrować" do nogi nie do silnika. Osoba jeżdżąca jak kapelusz będzie miała inaczej wyliczone spalanie niż ktoś, kto po mieście jest zazwyczaj pierwszy pod światłami. Kapelusznicy dadzą w kompie -10% kalibracji na kompie a sportowcy +10%.

Mam nadzieję, że to jest dość jednoznacznie wyjaśnione...
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez mcbeth » 25 lip 2009, 14:41

xANDy napisał(a):Kapelusznicy dadzą w kompie -10% kalibracji na kompie a sportowcy +10%.

Mam nadzieję, że to jest dość jednoznacznie wyjaśnione...

Czy można gdzieś znaleźć źródło tych informacji ? Trochę mi się nie zgadza z moimi doświadczeniami.
2B || !(2B) ? by mcbeth
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 lut 2007, 14:29
Posty: 817
Skąd: 3miasto
Auto: M6 GG1 MZR-CD 143KM '07 Active+ / Legacy 2.0R 165KM AT S-AWD '07

Postprzez Myjk » 25 lip 2009, 16:17

mcbeth napisał(a):Czy można gdzieś znaleźć źródło tych informacji ? Trochę mi się nie zgadza z moimi doświadczeniami.

Dodatkowo, wyczytałem z instrukcji, że zasięg jest wyliczany przez komputer
na podstawie średniego spalania z ostatnich 30km. Dlatego robi to w miarę dokładnie.
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5843 (2/8)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez xANDy » 26 lip 2009, 19:42

mcbeth – jeśli ktoś jeździ dość spokojnie – w stylu "kapelusz_mode" albo "emeryt_style" i ma zbieżne wskazania komputera/dystrybutora to powiedzmy, że wypala 6.1 l/100km. Jeśli przez pół baku włączy mu się agresor w podeszwie albo synuś/wnuczuś przepłucze wtryski to komp pokaże wtedy nagle spalanie 7,3 a dystrybutor 7,7.
Wersja odwrotna – ktoś jeżdżacy zazwyczaj w wersji "agressive_mode" albo "always_first" ma wyniki na poziomie 8,0 to jak mu dziadek podprowadzi autko na pół baku to komp wykaże 6,9 ale dystrybutor 6,5.


mcbeth napisał(a):Czy można gdzieś znaleźć źródło tych informacji ?

Źródło to wielokrotne badania (nie tylko moje) własnie w ten sposób i w takim stylu oraz nieco dokumentacji w kwestii działania komputerów pokładowych w dieslu i algorytmów obliczeń.
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez krzych » 27 lip 2009, 12:57

xANDy napisał(a):Mam nadzieję, że to jest dość jednoznacznie wyjaśnione...


xANDy napisał(a):Źródło to wielokrotne badania (nie tylko moje) własnie w ten sposób i w takim stylu oraz nieco dokumentacji w kwestii działania komputerów pokładowych w dieslu i algorytmów obliczeń.


Szacun xANDy, wieeeelki szacun, ale tu sie z Toba nie zgodze. Jeszcze nie zagladalem dokladnie w literature (moze serwisowki cos powiedza, moze inni mechanicy mnie objasnia i polacze to ze swoja wiedza informatyczna), ale nawet bez zorientowania sie moge z _doswiadczenia_ swojego podac kilka faktow:

1. Jesli komputer schodzi do 1 km w przewidywanym zasiegu, rezerwa juz sie swieci.
2. Jesli jest na zerze, to mam jakies 50% rezerwy w baku.
3. Nigdy jeszcze nie pomylil sie zakladajac ze powyzsze dwa tak wlasnie mialy dzialac, za kazdym razem tak mam.
4. Powyzsze trzy nie zaleza zupelnie od tego czy jade jak kapelusz czy pruje jak popier***.
5. Za kazdym razem praktycznie jesli zgram sie z zerem na komputerze, tankuje okolo 54 L ON (wynikaloby z tego, ze rezerwy jest wiecej niz 10L wg mojego wskaznika, bo 64-54=10 a mi sie juz jakis czas swieci rezerwa)

Powyzsze sa regula w mojej M6, jesli zauwaze kiedykolwiek (a to juz nascie, albo i wiecej tankowan) jakiekolwiek odchyly od moich zeznan, dam znac, ale nie spodziewam sie zeby bylo to wczesniej niz samochod zacznie mi sie starzec (czujniki, wtryski, etc).

Tak ze wieelki szacun naszemu specjaliscie, ale nie w mojej M6... :) Za to wskazowka paliwa w baku lata jak sama chce i jest dokladnie jak napisales – tam gdzie sa kreski na skali moze pokazywac dobrze, ale poniewaz poza tym jest bezuzyteczna, nie zwracam na nia uwagi, wiec nie moge potwierdzic calkowicie.

Niestety ukryte opcje komputera pokladowego podczas jazdy same sie wylaczaja, wiec nie mozemy bez zatrzymywania sie zerkac tam na wskaznik, a sadze, ze ten, bylby bardzo dobry.
Zaufany warsztat: www.mazvagtech.pl
Z władzą nie polemizuję – i tak zawsze ma rację.
Mapy EU wschodnia i zachodnia 2010r do oryginalnej nawigacji Mazdy po liftingu
Najniższe notowane spalanie 5.2L, średnie 8L, maksymalne 12L.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 sty 2009, 16:16
Posty: 2874 (8/3)
Skąd: Warszawa
Auto: ex posiadacz M6 GY 2.0 CD 143 DPF – obecnie Mazdy brak

Postprzez Grzyby » 27 lip 2009, 14:54

xANDy ma rację. Tylko doczytajcie że pisze o określonych przypadkach.

krzych napisał(a):1. Jesli komputer schodzi do 1 km w przewidywanym zasiegu, rezerwa juz sie swieci.

nieprawda. Nie w opisanach wyżej sytuacjach. W przypadku wyjeżdżenia całego w "podobnym" stylu będzie tak jak napisałeś.

krzych napisał(a):2. Jesli jest na zerze, to mam jakies 50% rezerwy w baku.

a w pewnych przypadkach u mnie jeszcze wiele kilometrów czeka mnie do zrobienia zanim w ogóle się zapali rezerwa

krzych napisał(a):3. Nigdy jeszcze nie pomylil sie zakladajac ze powyzsze dwa tak wlasnie mialy dzialac, za kazdym razem tak mam.

w określonych sytuacjach (opisanych przez xANDy'ego) potrafi się mooooocno mylić

krzych napisał(a):4. Powyzsze trzy nie zaleza zupelnie od tego czy jade jak kapelusz czy pruje jak popier***.

Jeśli jeździsz tylko po mieście lub tylko po trasie to masz rację. Jazda (1 pół zbiornika w stylu agresive po mieście) a 2 pół na trasie w stylu "kapelusz" może dać różnicę w spalaniu pomiędzy kompem a dystrybutorem nawet w okolicach 1l.

krzych napisał(a):5. Za kazdym razem praktycznie jesli zgram sie z zerem na komputerze, tankuje okolo 54 L ON (wynikaloby z tego, ze rezerwy jest wiecej niz 10L wg mojego wskaznika, bo 64-54=10 a mi sie juz jakis czas swieci rezerwa)

no i przykład (prawie identyczny z podanymi przez xANDy'ego – moje 2 ostatnie tankowania były przynajmniej po 30-50km od zera (kreseczek) na kompie. Rezerwa się nie świeciła. Pod korek weszło ok. 52l.

Może być jeszcze jedna różnica – w M6 z DPF jest większa rezerwa....
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 17082 (109/177)
Skąd: KIELCE
Auto: Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Panda VAN 1,1 LPG '05
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez krzych » 27 lip 2009, 15:01

Grzyby napisał(a):krzych napisał:
1. Jesli komputer schodzi do 1 km w przewidywanym zasiegu, rezerwa juz sie swieci.

nieprawda. Nie w opisanach wyżej sytuacjach. W przypadku wyjeżdżenia całego w "podobnym" stylu będzie tak jak napisałeś.

Nieprawda. Mieszany – skutek ten sam.


Grzyby napisał(a):krzych napisał:
2. Jesli jest na zerze, to mam jakies 50% rezerwy w baku.

a w pewnych przypadkach u mnie jeszcze wiele kilometrów czeka mnie do zrobienia zanim w ogóle się zapali rezerwa

Moze masz rozregulowane cosik? Jak pisze, u mnie dziala... Jakosc Mazdy?


Grzyby napisał(a):w określonych sytuacjach (opisanych przez xANDy'ego) potrafi się mooooocno mylić

Odnosilem sie do sytuacji wszelakich, wlacznie z opisanymi przez xANDyiego – w trakcie jazdy tak samo kontroluje/obserwuje i jakos nigdy mi nawet na moment podejrzanie nie wygladalo


Grzyby napisał(a):krzych napisał:
4. Powyzsze trzy nie zaleza zupelnie od tego czy jade jak kapelusz czy pruje jak popier***.

Jeśli jeździsz tylko po mieście lub tylko po trasie to masz rację. Jazda (1 pół zbiornika w stylu agresive po mieście) a 2 pół na trasie w stylu "kapelusz" może dać różnicę w spalaniu pomiędzy kompem a dystrybutorem nawet w okolicach 1l.

Gdzybus, nie jestem idiota, jak posze to wiem co pisze. Robie zarowno trasy jak trasy/miasta (chocby wczoraj) jak tez same miasta, nigdzie zachowanie nie odbiega od opisanego.


Grzyby napisał(a):krzych napisał:
5. Za kazdym razem praktycznie jesli zgram sie z zerem na komputerze, tankuje okolo 54 L ON (wynikaloby z tego, ze rezerwy jest wiecej niz 10L wg mojego wskaznika, bo 64-54=10 a mi sie juz jakis czas swieci rezerwa)

no i przykład (prawie identyczny z podanymi przez xANDy'ego – moje 2 ostatnie tankowania były przynajmniej po 30-50km od zera (kreseczek) na kompie. Rezerwa się nie świeciła. Pod korek weszło ok. 52l.

Może być jeszcze jedna różnica – w M6 z DPF jest większa rezerwa....

Jak tez moze byc inny soft – lepszy? Nie wiem, ale mi pokazuje bardzo dokladnie.
Zaufany warsztat: www.mazvagtech.pl
Z władzą nie polemizuję – i tak zawsze ma rację.
Mapy EU wschodnia i zachodnia 2010r do oryginalnej nawigacji Mazdy po liftingu
Najniższe notowane spalanie 5.2L, średnie 8L, maksymalne 12L.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 sty 2009, 16:16
Posty: 2874 (8/3)
Skąd: Warszawa
Auto: ex posiadacz M6 GY 2.0 CD 143 DPF – obecnie Mazdy brak

Postprzez xANDy » 27 lip 2009, 16:20

krzych napisał(a):Jak tez moze byc inny soft – lepszy? Nie wiem, ale mi pokazuje bardzo dokladnie.

Ty masz model z DPF'em po wielu poprawkach i przeróbkach. Masz inny soft i inne wtryski. My mamy inne wtryski i inne oprogramowani, inne komputery nawet.
To co napisałem powyżej jest bardzo zaawansowanym wnioskiem z ponad 50 tankowań (mówię tylko o swoich).
Komputer szacuje lepiej lub mniej – Tobie wychodzi lepiej (możliwe, że lepiej skonstruowali algorytm szacowania ilości paliwa z powrotów) a nam – na starszych modelach i starszych wtryskach (również starszych co do przebiegu) wychodzi dokładnie tak, jak napisałem.
To co napisałem wynika przede wszystkim z mechaniki wtrysku – możliwe, że japońce zrobili 1000 testów by wprowadzić różne korekty w zależności od różnych obciążeń/ciśnień/obrotów i nowsze modele lepiej sobie radzą z szacowaniem.
Jeśli sobie lepiej radzą to jest to kwestia lepszego szacowania (czyli próby zasymulowania elektronicznie mechaniki).
Zaznaczam, że nie wyliczysz dokładnej ilości paliwa, który zapoda wtrysk do komory spalania – to nie jest możliwe z samej zasady jego działania. Zawsze jest to szacowanie ilości w powrotach. Poza tym – wtrysk się wyrabia jako element mechaniczny, co skutkuje także tym, że z czasem więcej wraca przez powroty (po to się kalibruje wtryski)... :D

Co do rezerwy w baku – za rezerwę odpowiada chyba drugi czujnik (chyba!), który niekoniecznie ma coś do gadania w kwestii ilości, którą pokazuje komputer. Zresztą określanie rzeczywtsiej ilośc km, które pozostały – w 90% przypadków będzie loterią, co nie przesądza o tym, że akurat tam się może zgadzać z realiami a tutaj nie.

Zaznaczam – może wtedy tego nie zrobiłem – że to co napisałem dotyczy silnika RF5 czyli modelu 136KM (ew. 121 przed liftem). Jak to dokładnie jest zrobione w RF7 – to nie wiem.

Napisałeś krzych swoje punkty 1-4 – i dobrze, że tak możesz polegac na tym. Być może sztuka obok Twojej, która wyszła z fabryki będzie miała podobnie a następna już inaczej. Ciesz się z powtarzalności, bo to co napisałes dotyczy Twojej sztuki a nie ogólnie modelu.

Gwoli wyjaśnienia – u mnie oficjalna lampka od rezerwy zgłasza się przy ok. 10l co nie zmienia faktu, że wyskalowanie licznika 3/4; 1/2 i 1/4 jest względem 60l a nie 54. Tam było również w GFce – połówka wskaźnika to było idealnie 30l. Tutaj mam tak samo. Może w polifcie jest inaczej.
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez krzych » 27 lip 2009, 17:14

Napisałeś krzych swoje punkty 1-4 – i dobrze, że tak możesz polegac na tym. Być może sztuka obok Twojej, która wyszła z fabryki będzie miała podobnie a następna już inaczej. Ciesz się z powtarzalności, bo to co napisałes dotyczy Twojej sztuki a nie ogólnie modelu.

Tak, dokladnie tak. Dlatego napisalem ze "nie w mojej M6" :)

Ogolnie z takim wyjasnieniem jak wyzej zgadzam sie w 100% pomijajac moze fakt, ze i tak bede usilowal zglebic teorie elektorniki i pomiarow wtrysku w polaczeniu z oprogramowaniem dopoki bede mial diesla, bo to ciekawe jest i jak tylko doswiadcze objawienia, na pewno sie wypowiem ponownie. Poki co staram sie ciagle ukonczyc oprogramowanie mojego ELM'a zeby na biezaco monitorowac co sie da i ew wyciagac dodatkowe wnioski ze statystyk, ale czasu ciagle brakuje.

W kazdym razie albo mam taki egzemplarz, albo polift stara sie jednak bardziej. W sumie obie wersje mi pasuja ;)
Zaufany warsztat: www.mazvagtech.pl
Z władzą nie polemizuję – i tak zawsze ma rację.
Mapy EU wschodnia i zachodnia 2010r do oryginalnej nawigacji Mazdy po liftingu
Najniższe notowane spalanie 5.2L, średnie 8L, maksymalne 12L.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 sty 2009, 16:16
Posty: 2874 (8/3)
Skąd: Warszawa
Auto: ex posiadacz M6 GY 2.0 CD 143 DPF – obecnie Mazdy brak

Postprzez xANDy » 28 lip 2009, 20:04

krzych napisał(a):bede usilowal zglebic teorie elektorniki i pomiarow wtrysku w polaczeniu z oprogramowaniem

Cieszy mnie to – bo mnie męczy rozgryzanie – często samotne – takich elementów/problemów/zagadek. I potem wszscy czatują kiedy ja coś napiszę...
:|
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez krzych » 28 lip 2009, 20:44

xANDy napisał(a):
krzych napisał(a):bede usilowal zglebic teorie elektorniki i pomiarow wtrysku w polaczeniu z oprogramowaniem

Cieszy mnie to – bo mnie męczy rozgryzanie – często samotne – takich elementów/problemów/zagadek. I potem wszscy czatują kiedy ja coś napiszę...
:|


Spoko spoko, ja juz nawet mam drobna teorie ale pewnie jak znam zycie mylna – MAF (mass air flow) moglby byc dobrym miernikiem, ale nie wiem czy to uwzglednia przelewy – powinno, w koncu zalozenie jest takie ze mieszanka ma byc idealna, ale sie pologuje, sie powykresi, sie sprawdzi. Poki co, software gotowy w 80% jesli chodzi o bebechy, a GUI nie ruszone, ale nie jest potrzebne akurat do tego. Nie wiem na ile bede w stanie cokolwiek wnioskowac z "laskawie udostepnionych parametrow" przez Mazde na OBD2, ale jak tylko cos mi wpadnie do uba to chetnie sie podziele :) (zreszta i tak bede musial, bo lubie potwierdzac u specow, hyhy ;) )
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 sty 2009, 16:16
Posty: 2874 (8/3)
Skąd: Warszawa
Auto: ex posiadacz M6 GY 2.0 CD 143 DPF – obecnie Mazdy brak

Postprzez adas » 30 lip 2009, 08:32

Bardzo ciekawe są wasze wnioski koledzy, nie zawsze się zgadzacie, ale z jednym napewno sie zgadzacie i ja się z tym zgodzę-każdemu samochodzik będzie pokazywał inaczej w mniejszym lub większym stopniu. Mnie np rezerwa się zapala, gdy mam około 150-170 wg koma do końca, a przy dystrybutorze to pod korek wchodzi około 53 litrów. Nigdy nie próbowałem czy rzeczywiście tyle dam radę przejechać, więc ja "żyd" się zapali to leje spowrotem do pełna i znów około 52-53 l. Aha, mam ustawione -5% we wskazaniach kompa, bo na 0% zawyżał o jakieś 0,4 litra.
Pozdrawiam
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 sty 2009, 14:16
Posty: 74
Skąd: Wrocław
Auto: M6 '03 136 MZR-GY

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6