check engine required- katalizator, a może sonda lambda?

Postprzez Maciej64 » 28 sty 2019, 19:23

Witam,

Szanowni mam problem z moją 6tką, GJ, prod. 2012, 165 km, sedan. Od dobrych kilku miesięcy świeci się kontrolka silnika i komunikat jak w temacie (Check Engine Required). Czasem zgaśnie (zwłaszcza jak było bardzo ciepło latem). Przejechane ma pomału 180.000 km. W ASO stwierdzili, że to katalizator, ale nowy kosztuje około 4.500 zł. Zamienników brak. Znajmy mechanik stwierdził, że błąd wyskakuje mu na sondzie lambda. Dziś na stacji diagnostycznej sprawdzili spaliny- wynik podobno świetny (według informacji od kontrolującego). CO 0%, CO2 15,6%, HC 0, o2 – 0,06%. Paliwo tankuje na różnych stacjach, ale nie ma to bezpośredniego przełożenia na kontrolkę.

Jak sądzicie- co to może być? Może macie jakiś sposób na usunięcie tego problemu?

Trochę szkoda mi wymieniać katalizator, tym bardziej, że w ASO stwierdzili, że po prostu software Mazdy tak ma, że pokazuje błąd przy niewielkich odchyleniach, które nota bene spełniają wszelkie normy i wszystko jest zgodne z wymaganiami norm środowiskowych. Do tego taką samą opinię przedstawiło dwóch innych mechaników u których diagnozowałem problem na komputerze- w skrócie śmiało jeździć.

Jeśli macie jakieś wskazówki, będę wdzięczny.

pozdrawiam,

Maciek
Początkujący
 
Od: 10 sty 2019, 21:40
Posty: 1
Skąd: Rybnik
Auto: Mazda 6 GJ 2015, 2,5 benzyna, automat

Postprzez shadar_l » 29 sty 2019, 21:03

Ja mam to samo w swojej 3. Stwierdzili że katalizator, ale... badanie spalin pokazało CO 0%, CO2 14,6%, HC 27, O2 0.69% przy 2 tyś. obrotów. Komputer pokazuje dziwne odczyty 1 sondy lambda.
Forumowicz
 
Od: 15 cze 2013, 10:58
Posty: 53 (1/0)
Skąd: Rzeszów
Auto: Mazda 3BL Sport '09/10

Postprzez Piotrek2008 » 1 mar 2019, 21:49

Hejka koledzy rozwiązanie jest jedno Pierwszy katalizator pod maską się znajduje nagminnie to pada w 6 wymienisz i po temacie zapomnisz o tym dość sporo katow załatwiłem i za każdym razem te same objawy były wymienialo się i po temacie . Nie szukać w ogóle w sondach problemu .
Początkujący
 
Od: 18 lis 2014, 16:54
Posty: 6
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 6 2008 – 2012 r 1.8 120 KM Hatchback

Postprzez shadar_l » 25 mar 2020, 10:57

Sprawdź przepływomierz.
Forumowicz
 
Od: 15 cze 2013, 10:58
Posty: 53 (1/0)
Skąd: Rzeszów
Auto: Mazda 3BL Sport '09/10

Postprzez ZDUPEX » 21 lut 2023, 20:58

Cześć. Ja teraz mam te problemy:

błąd P0421 wydajność katalizatora rozgrzanego poniżej wartości progowej (rząd cylindrów 1)

Na innym urządzeniu diagnostycznym pisze:
Błąd P9421 sprawność katalizatora 1 poniżej wartości progowej (rząd 1)

Gadałem z kilkoma mechanikami i prześledzilłem fora.
Napiszę co się dowiedziałem- a raczej co mówią...
Zanim przeczytacie poniżej to warto zapoznać się z tym artykułem:
http://blog.bestdrive.pl/23033-usterka- ... o-naprawic

Moja Mazda ma przejechane 192tys. Poza kontrolą check engine nic jej nie dolega.

Byłem na wymianie oleju i filtrów i to się stało tydzień po tej wymianie. Więc dzwonię do mechanika i zarzucam temat: Mechanik przez telefon powiedział tak:
"Panie katalizator fabryczny to powinien wytrzymać i 10 lat. Silnik może żreć olej i sonda alarmuje że mieszanka jest za tłusta. Warto sprawdzić wskazania sondy 1i2. Obserwować czy spada poziom oleju. Gdy jest pewność że sondy są spawane i nie ma spadków mocy i niepokojących oznak że katalizator jest zapchany lub uszkodzony to można założyć emulator na sondę nr 2. Emulator to taka rurka która oddala nieco sondę od katalizatora dzięki czemu pomiar spalin za katalizatorem jest nieco oszukany. Koszt założenia emulatora to około 100zl..."

Mnie 2 razy wykasowano ten błąd. Po pierwszym wykasowaniu zrobiłem raptem 5km po mieście i znów się zapaliła.

Później przyjechał kolega mechanik. Znów wykasowaliśmy błąd. Innych błędów nie było. Pojechaliśmy na testy i mierzyliśmy temperaturę katalizatora. Po pierwszym testowaniu na wysokich obrotach temp doszła do ponad 900 st. C. Później szybko spadła. Następnie dałem mu tryb sport i ostro w palnik... ale temp nieznacznie przekraczała 700 st. C. Później już jeździłem jak dziadek... Ale kontrolka już się nie zapaliła.
Auto odstało kilka dni w garażu i robiłem nim krótkie przejażdżki po 7km.
Kontrolka znów (po raz trzeci) się zapaliła tak samo jak poprzednio...gdy auto mało jeździ a jak jeździ to jeżdżę nim jak pizd@...

Samochód ma fajnego kopa... Dobrze się zbiera... Spaliny nie śmierdzą, nie ma dziwnych dźwięków i mało pali...
Natomiast kontrolka check engine zapaliła się gdy na dworze było wilgotno około 3 st. C. I jeździłem bez wciskania gazu zbyt mocno... Raczej jak dziadek... Oszczędnie.

Czy przy takim wskazaniu kontrolek i numeru błędu można się doszukiwać innych przyczyn pojawienia się nieprawidłowych odczytów z kontroli spalin katalizatora?
Czy np mogą być zużyte pierścienie tłokowe?
Albo coś zupełnie innego?

Jutro przegonię Mazdę na authobanie i zobaczymy czy zgaśnie kontrolka.

Zmienię też stacje benzynową

W necie są filmy z czyszczenie katalizatora poprzez wlewanie do baku zastawu liquid Molly oraz aplikowaniu do przepustnicy powietrza też z tego zestawu.

Piszecie o odczytach spalin... Jak to można sprawdzić?
Jak to się robi i na co patrzeć?

Dopisano 22 lut 2023, 07:06:

Tutaj też jest to fajnie opisane:

https://autonevodpl.com/obd2-codes/p0421

A jak u Was w mazdach się działo?
Kto ma już z tym doświadczenie?
Początkujący
 
Od: 21 lut 2023, 20:51
Posty: 3 (1/0)
Auto: Mazda 6 III gen. 2019
2.0 Pb 145KM AT 193tys km SkyMotion.

Górny Śląsk

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6