Wydaje się, że trzeba sprawdzić w przepisach jak maja się zachowywać światła dzienne.
Stojąc na skrzyżowaniu samochód dalej jest uczestnikiem ruchu i wydaje się że powinien mieć włączone światła dzienne. Z drugiej strony Jeśli z tak działającymi światłami Mazda uzyskała homologacje to chyba tak może być.
Możliwe że osoba sprawdzająca zgodność mazdy z przepisami była niedouczona lub leniwa i nie sprawdziła wszystkich możliwych kombinacji przełączników i hamulców itp
Wtedy może okazać się, że jakiś nadgorliwy policjant wystawi w majestacie prawa odpowiedni mandat....
Wg tego wydaje się że Mazda przedobrzyła:http://szkolenia.policja.waw.pl/wai/wdz ... o_KGP.htmlZdanie:
"Obecnie połączenie elektryczne może być takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne. W pojazdach zarejestrowanych po dniu 31 grudnia 2009 r. połączenie elektryczne powinno być takie, iż światła do jazdy dziennej powinny automatycznie się włączać, kiedy urządzenie włączające lub wyłączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika."
jasno mówi że jak mamy zapłon właczony to nie powinniśmy mieć możliwości "zgaszenia"/wyłączenia dziennych.
z drugiej storony co oznacza :
"[..] jednolite przepisy dotyczące homologacji świateł jazdy dziennej przeznaczonych dla pojazdów o napędzie silnikowym, światła do jazdy dziennej (dwa) oznaczają oświetlenie skierowane do przodu, stosowane w celu poprawy widoczności pojazdu w czasie
jazdy w dzień. "
Jak się stoi na skrzyżowaniu to się jedzie czy nie
Znalazłem jeszcze na Wikipedii wyciag z dyrektywy: ECE-R87 i ECE-R48 (wyciąg):
"Regulamin EKG ONZ nr 87 określa specyficzne wymagania dotyczące świateł do jazdy dziennej, nr 48 natomiast wymagania techniczne dla pojazdów (implementowany poprzez Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów[...]).
Intensywność światła reflektora do jazdy dziennej od 400 do 1200 kandeli.
Minimalna powierzchnia świetlna każdej lampy to 25 cm²
Automatyczne włączanie/wyłączenie świateł dziennych równocześnie z włączeniem/wyłączeniem zapłonu (ECE-R48). Światła mogą się nie włączyć, jeśli: pojazd jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów i znajduje się ona w pozycji P lub zaciągnięty jest hamulec ręczny lub pojazd nie ruszył z miejsca od czasu włączenia zapłonu.Włączanie i wyłączenie świateł dziennych bez użycia dodatkowych narzędzi.
Automatyczne wyłączenie świateł dziennych przy włączeniu świateł mijania lub przeciwmgłowych (jednakże nie przy krótkotrwałym włączeniu świateł drogowych).
Światła powinny mieć naniesiony w sposób trwały znak homologacji E razem z numerem identyfikacyjnym kraju wystawiającego certyfikat (np. E04 Holandia, E11 Wielka Brytania, E1 Niemcy, E20 Polska), oznaczenie typu reflektora RL wraz z numerem wersji regulaminu na podstawie którego otrzymany został certyfikat (aktualnie RL00), numer certyfikatu oraz nazwę producenta. Oznaczenia nie mogą być zmywalne lub łatwo usuwalne i powinny być widoczne po zamontowaniu świateł.
Konstrukcja świateł nie powinna umożliwiać ich serwisowania. W przypadku uszkodzenia choćby jednej diody, światło należy wymienić na nowe.
Nie jest wymagane utrzymanie maksymalnej odległości 40cm od obrysu pojazdu (przepis wprowadzony 6 poprawką Regulaminu EKG ONZ nr 48, 18.11.2012)."
...tylko jak to ma się do naszego prawa?