Strona 1 z 1

Automatyczne włączanie świateł – pytania, problemy (LED, ksenon)

PostNapisane: 28 maja 2013, 15:20
przez waldekx1
Witam ponownie,
zauważyłem, że jak wyjeżdżam z garażu, w trybie "auto" zapalają się zarówno LED-y do jazdy dziennej jak i ksenony, ale za chwilę ( również w trybie "auto") gasną. Przynajmniej LED-y powinny się przecież palić cały czas niezależnie od warunków oświetleniowych? Spotkaliście się z czymś takim? macie jakąś radę? czy konieczna jest wizyta w ASO ?

Re: Nowa Mazda6 (GJ) – Szybkie pytania

PostNapisane: 28 maja 2013, 21:08
przez robi007
Jak na auto to ledy powinny normalnie świecić się. Oczywiście mowa o światłach z przodu, bo z tyłu to nawet nie sprawdzałem.

PostNapisane: 28 maja 2013, 21:16
przez Marcinii
Za dnia w trybie "auto" zapalają się tylko LEDy z przodu. Uwaga, gdy zaciągnie się ręczny LEDy gasną – przez to na początku nabrałem się na to że nic się nie świeci za dnia w trybie auto :)

Nowa Mazda6 (GJ) – Szybkie pytania

PostNapisane: 29 maja 2013, 01:07
przez OldSeb
Światła do jazdy dziennej (ledy) można wyłączyć w ustawieniach samochodu więc jeśli kolega grzebał to mógł przypadkowo je wyłączyć.

PostNapisane: 29 maja 2013, 10:55
przez adamus28
Marcinii napisał(a):Uwaga, gdy zaciągnie się ręczny LEDy gasną – przez to na początku nabrałem się na to że nic się nie świeci za dnia w trybie auto


Tak samo jak masz na auto a nie masz w (automacie tak jest) włączonego biegu np "D" to też się nie palą pozdrawiam

PostNapisane: 6 cze 2013, 15:24
przez Wicio23
W automacie jest tak, że śiatła (LED też) załączają się dopiero jak załączy się bieg na D. Może w manualu na luzie też nie świecą?

PostNapisane: 6 cze 2013, 17:13
przez abracadabra
Wicio23 napisał(a):Może w manualu na luzie też nie świecą?

Świecą, pod warunkiem że nie masz zaciągniętego ręcznego.

Re: Nowa Mazda6 (GJ) – Szybkie pytania

PostNapisane: 24 cze 2013, 15:17
przez mati69
Witam. Czy w Maździe GJ można włączyć TYLKO światła LED do jazdy dziennej ? Na różnej maści filmikach zawsze ledy włączone z ksenonami. Nie widziałem ani razu żeby działały tylko ledy a we wszystkich markach samochodów jakie jeżdżą po drogach europejskich można jeździć tylko na ledach bez problemu.
Pozdrawiam

PostNapisane: 24 cze 2013, 15:18
przez Marcinii
W ciągu dnia włączone są tylko światła LED.

PostNapisane: 17 paź 2013, 08:02
przez Sektor
Witam,

jak jeździcie swoją Mazdą w dzień to w jakim położenie ustawiacie manetkę sterowania światłami?
Ja zazwyczaj jeżdżę na AUTO, czujniki działają naprawdę dobrze, szczególnie jak włączę w nocy drogowe.

Jest jeden minus i nie wiem jak tego obejść, mianowicie jak mam ustawione AUTO i jest dzień włączone są tylko przednie LEDY, ale jak staję na światłach i zaciągnę ręczny to mi automatycznie gasi światła! Jak puszczę hamulec to zapala ponownie. Trochę to denerwujące bo inni myślą że o coś mi chodzi...

Można zapalić światła do jazdy dziennej manualnie, ale w tedy LEDY święcą ledwo co, natężenie światła jest o połowę mniejsze... Wolał bym na AUTO i żeby nie gasły na hamulcu.

Jakieś podpowiedzi?

PostNapisane: 17 paź 2013, 09:39
przez chmooreck
Widzę 3 rozwiązania:
1. Nie zaciągaj ręcznego na światłach ;)
2. Zapytaj W ASO, czy można to przestawić
3. Olej co myślą inni.

PostNapisane: 17 paź 2013, 09:55
przez Sektor
Wybieram opcję nr 3 ;)

Re: Nowa Mazda6 (GJ) – Szybkie pytania

PostNapisane: 19 paź 2013, 13:09
przez mati69
Na moje pytanie co do gasnących świateł LED na zaciągniętym ręcznym diler odpowiedział : panie , a po co mają się świecić jak się stoi a nie jedzie :).
W dzień, stojąc na skrzyżowaniu zaciągnąłem ręczny ( wiadomo ledy zgasły ) dwóch kierowców jadących z przeciwka mrugało mi długimi i pokazywali "brzydko" palcem. Trochę to śmieszne. Może trzeba przeprowadzić ogólną kampanię i uświadomić kierowców innych marek, że mady tak mają :).
ps. na co dzień mieszkam we Francji i tutaj nie ma obowiązku włączać świateł nawet w zimie więc dla mnie problemu nie ma :)

PostNapisane: 19 paź 2013, 19:29
przez OLP
Wydaje się, że trzeba sprawdzić w przepisach jak maja się zachowywać światła dzienne.
Stojąc na skrzyżowaniu samochód dalej jest uczestnikiem ruchu i wydaje się że powinien mieć włączone światła dzienne. Z drugiej strony Jeśli z tak działającymi światłami Mazda uzyskała homologacje to chyba tak może być.
Możliwe że osoba sprawdzająca zgodność mazdy z przepisami była niedouczona lub leniwa i nie sprawdziła wszystkich możliwych kombinacji przełączników i hamulców itp
Wtedy może okazać się, że jakiś nadgorliwy policjant wystawi w majestacie prawa odpowiedni mandat....

Wg tego wydaje się że Mazda przedobrzyła:
http://szkolenia.policja.waw.pl/wai/wdz ... o_KGP.html
Zdanie:
"Obecnie połączenie elektryczne może być takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne. W pojazdach zarejestrowanych po dniu 31 grudnia 2009 r. połączenie elektryczne powinno być takie, iż światła do jazdy dziennej powinny automatycznie się włączać, kiedy urządzenie włączające lub wyłączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika."
jasno mówi że jak mamy zapłon właczony to nie powinniśmy mieć możliwości "zgaszenia"/wyłączenia dziennych.

z drugiej storony co oznacza :
"[..] jednolite przepisy dotyczące homologacji świateł jazdy dziennej przeznaczonych dla pojazdów o napędzie silnikowym, światła do jazdy dziennej (dwa) oznaczają oświetlenie skierowane do przodu, stosowane w celu poprawy widoczności pojazdu w czasie jazdy w dzień. "
Jak się stoi na skrzyżowaniu to się jedzie czy nie ??


Znalazłem jeszcze na Wikipedii wyciag z dyrektywy: ECE-R87 i ECE-R48 (wyciąg):
"Regulamin EKG ONZ nr 87 określa specyficzne wymagania dotyczące świateł do jazdy dziennej, nr 48 natomiast wymagania techniczne dla pojazdów (implementowany poprzez Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów[...]).
Intensywność światła reflektora do jazdy dziennej od 400 do 1200 kandeli.
Minimalna powierzchnia świetlna każdej lampy to 25 cm²
Automatyczne włączanie/wyłączenie świateł dziennych równocześnie z włączeniem/wyłączeniem zapłonu (ECE-R48). Światła mogą się nie włączyć, jeśli: pojazd jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów i znajduje się ona w pozycji P lub zaciągnięty jest hamulec ręczny lub pojazd nie ruszył z miejsca od czasu włączenia zapłonu.
Włączanie i wyłączenie świateł dziennych bez użycia dodatkowych narzędzi.
Automatyczne wyłączenie świateł dziennych przy włączeniu świateł mijania lub przeciwmgłowych (jednakże nie przy krótkotrwałym włączeniu świateł drogowych).
Światła powinny mieć naniesiony w sposób trwały znak homologacji E razem z numerem identyfikacyjnym kraju wystawiającego certyfikat (np. E04 Holandia, E11 Wielka Brytania, E1 Niemcy, E20 Polska), oznaczenie typu reflektora RL wraz z numerem wersji regulaminu na podstawie którego otrzymany został certyfikat (aktualnie RL00), numer certyfikatu oraz nazwę producenta. Oznaczenia nie mogą być zmywalne lub łatwo usuwalne i powinny być widoczne po zamontowaniu świateł.
Konstrukcja świateł nie powinna umożliwiać ich serwisowania. W przypadku uszkodzenia choćby jednej diody, światło należy wymienić na nowe.
Nie jest wymagane utrzymanie maksymalnej odległości 40cm od obrysu pojazdu (przepis wprowadzony 6 poprawką Regulaminu EKG ONZ nr 48, 18.11.2012)."

...tylko jak to ma się do naszego prawa?

Re: Nowa Mazda6 (GJ) – Szybkie pytania

PostNapisane: 19 paź 2013, 23:52
przez discus
RUCH DROGOWY
Rozdział 5 – Porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach
Oddział 3 – Używanie świateł zewnętrznych

Art. 51.
2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.
7. Przepisy ust. 1–5 stosuje się odpowiednio podczas zatrzymania pojazdu, wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego. Jeżeli zatrzymanie trwa ponad 1 minutę, dopuszcza się wyłączenie świateł zewnętrznych pojazdu, o ile na tym samym pasie ruchu, przed tym pojazdem i za nim, stoją inne pojazdy.


Oddział 2 – Zatrzymanie i postój

Art. 49.
1. Zabrania się zatrzymania pojazdu:

1. na przejeździe kolejowym, na przejeździe tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania;


Według mnie na skrzyżowaniu cały czas musimy mieć włączone światła zewnętrzne.

Re: Nowa Mazda6 (GJ) – Szybkie pytania

PostNapisane: 20 paź 2013, 00:43
przez marksoft
czy stoisz w korku czy na skrzyżowaniu czy przed zamkniętym szlabanem pojazd jest w ruchu i powinien mieć włączone wszystkie niezbędne światła.

Re: Nowa Mazda6 (GJ) – Szybkie pytania

PostNapisane: 20 paź 2013, 10:47
przez discus
W korku raczej można światła wyłączyć – art. 51 punkt 7

PostNapisane: 21 paź 2013, 00:28
przez Sektor
Światła powinny być włączone tak długo jak długo uruchomiony jest silnik.
Ok ok ale jak na i-stoop silnik gaśnie to można zaciągnąć ręczny i wszystko jest zgodne z prawem :D.

Na pewno jest możliwość zmiany w konfiguracji tak aby świeciły cały czas.

Z drugiej jednak strony jeżeli dyrektywa twierdzi:
"Automatyczne włączanie/wyłączenie świateł dziennych równocześnie z włączeniem/wyłączeniem zapłonu (ECE-R48). Światła mogą się nie włączyć, jeśli: pojazd jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów i znajduje się ona w pozycji P lub zaciągnięty jest hamulec ręczny lub pojazd nie ruszył z miejsca od czasu włączenia zapłonu."

To znaczy że tak jest prawidłowo i zostało to rozpisane.

Kiedy załączają się już reflektory bixenonowe to zaciągniecie ręcznego nie powoduje już wyłączenia świateł LED.