Automatyczne włączanie świateł – pytania, problemy (LED, ksenon)
Strona 1 z 1
Witam ponownie,
zauważyłem, że jak wyjeżdżam z garażu, w trybie "auto" zapalają się zarówno LED-y do jazdy dziennej jak i ksenony, ale za chwilę ( również w trybie "auto") gasną. Przynajmniej LED-y powinny się przecież palić cały czas niezależnie od warunków oświetleniowych? Spotkaliście się z czymś takim? macie jakąś radę? czy konieczna jest wizyta w ASO ?
zauważyłem, że jak wyjeżdżam z garażu, w trybie "auto" zapalają się zarówno LED-y do jazdy dziennej jak i ksenony, ale za chwilę ( również w trybie "auto") gasną. Przynajmniej LED-y powinny się przecież palić cały czas niezależnie od warunków oświetleniowych? Spotkaliście się z czymś takim? macie jakąś radę? czy konieczna jest wizyta w ASO ?
Ostatnio edytowano 9 kwi 2014, 19:10 przez matthies, łącznie edytowano 2 razy
Powód: wydzielenie tematu
Powód: wydzielenie tematu
- Od: 24 maja 2013, 22:58
- Posty: 5
- Auto: Mazda 6, GJ 2,0 benzyna, 165 KM 2013, SkyPassion
Światła do jazdy dziennej (ledy) można wyłączyć w ustawieniach samochodu więc jeśli kolega grzebał to mógł przypadkowo je wyłączyć.
- Od: 12 lut 2013, 21:08
- Posty: 45
- Skąd: Warszawa
- Auto: Mazda 6 GJ 2012 2.0 SKYACTIV-G
Marcinii napisał(a):Uwaga, gdy zaciągnie się ręczny LEDy gasną – przez to na początku nabrałem się na to że nic się nie świeci za dnia w trybie auto
Tak samo jak masz na auto a nie masz w (automacie tak jest) włączonego biegu np "D" to też się nie palą pozdrawiam
- Od: 24 lut 2013, 00:53
- Posty: 88
- Skąd: Bydgoszcz
- Auto: Mazda 6 2.5 192KM AT 2013 Skypassion
Jet Black Sedan
W automacie jest tak, że śiatła (LED też) załączają się dopiero jak załączy się bieg na D. Może w manualu na luzie też nie świecą?
Ostatnio edytowano 9 kwi 2014, 18:04 przez matthies, łącznie edytowano 1 raz
Powód: nie cytujemy całych postów
Powód: nie cytujemy całych postów
- Od: 20 maja 2013, 11:26
- Posty: 27
- Skąd: Jaworzno
- Auto: Mazda6, 2.0 6AT, SkyEnergy
SportKombi, Blue Reflex
Wicio23 napisał(a):Może w manualu na luzie też nie świecą?
Świecą, pod warunkiem że nie masz zaciągniętego ręcznego.
- Od: 10 kwi 2013, 19:27
- Posty: 68
- Skąd: W-wa
- Auto: Mazda 6 GJ PE MT SkyENERGY Sport Kombi Jet Black 2013
Witam. Czy w Maździe GJ można włączyć TYLKO światła LED do jazdy dziennej ? Na różnej maści filmikach zawsze ledy włączone z ksenonami. Nie widziałem ani razu żeby działały tylko ledy a we wszystkich markach samochodów jakie jeżdżą po drogach europejskich można jeździć tylko na ledach bez problemu.
Pozdrawiam
Pozdrawiam
- Od: 24 cze 2013, 14:48
- Posty: 14
- Auto: Mazda GJ SportKombi 2.0 165 km Skyenergy Redsoul
Witam,
jak jeździcie swoją Mazdą w dzień to w jakim położenie ustawiacie manetkę sterowania światłami?
Ja zazwyczaj jeżdżę na AUTO, czujniki działają naprawdę dobrze, szczególnie jak włączę w nocy drogowe.
Jest jeden minus i nie wiem jak tego obejść, mianowicie jak mam ustawione AUTO i jest dzień włączone są tylko przednie LEDY, ale jak staję na światłach i zaciągnę ręczny to mi automatycznie gasi światła! Jak puszczę hamulec to zapala ponownie. Trochę to denerwujące bo inni myślą że o coś mi chodzi...
Można zapalić światła do jazdy dziennej manualnie, ale w tedy LEDY święcą ledwo co, natężenie światła jest o połowę mniejsze... Wolał bym na AUTO i żeby nie gasły na hamulcu.
Jakieś podpowiedzi?
jak jeździcie swoją Mazdą w dzień to w jakim położenie ustawiacie manetkę sterowania światłami?
Ja zazwyczaj jeżdżę na AUTO, czujniki działają naprawdę dobrze, szczególnie jak włączę w nocy drogowe.
Jest jeden minus i nie wiem jak tego obejść, mianowicie jak mam ustawione AUTO i jest dzień włączone są tylko przednie LEDY, ale jak staję na światłach i zaciągnę ręczny to mi automatycznie gasi światła! Jak puszczę hamulec to zapala ponownie. Trochę to denerwujące bo inni myślą że o coś mi chodzi...
Można zapalić światła do jazdy dziennej manualnie, ale w tedy LEDY święcą ledwo co, natężenie światła jest o połowę mniejsze... Wolał bym na AUTO i żeby nie gasły na hamulcu.
Jakieś podpowiedzi?
- Od: 19 lip 2013, 00:23
- Posty: 30
- Auto: Mazda 6 Sport Kombi, 2.0 SKYACTIV-G 165KM, 6MT i-ELOOP – SkyPASSION
Na moje pytanie co do gasnących świateł LED na zaciągniętym ręcznym diler odpowiedział : panie , a po co mają się świecić jak się stoi a nie jedzie
.
W dzień, stojąc na skrzyżowaniu zaciągnąłem ręczny ( wiadomo ledy zgasły ) dwóch kierowców jadących z przeciwka mrugało mi długimi i pokazywali "brzydko" palcem. Trochę to śmieszne. Może trzeba przeprowadzić ogólną kampanię i uświadomić kierowców innych marek, że mady tak mają
.
ps. na co dzień mieszkam we Francji i tutaj nie ma obowiązku włączać świateł nawet w zimie więc dla mnie problemu nie ma
W dzień, stojąc na skrzyżowaniu zaciągnąłem ręczny ( wiadomo ledy zgasły ) dwóch kierowców jadących z przeciwka mrugało mi długimi i pokazywali "brzydko" palcem. Trochę to śmieszne. Może trzeba przeprowadzić ogólną kampanię i uświadomić kierowców innych marek, że mady tak mają
ps. na co dzień mieszkam we Francji i tutaj nie ma obowiązku włączać świateł nawet w zimie więc dla mnie problemu nie ma
- Od: 24 cze 2013, 14:48
- Posty: 14
- Auto: Mazda GJ SportKombi 2.0 165 km Skyenergy Redsoul
Wydaje się, że trzeba sprawdzić w przepisach jak maja się zachowywać światła dzienne.
Stojąc na skrzyżowaniu samochód dalej jest uczestnikiem ruchu i wydaje się że powinien mieć włączone światła dzienne. Z drugiej strony Jeśli z tak działającymi światłami Mazda uzyskała homologacje to chyba tak może być.
Możliwe że osoba sprawdzająca zgodność mazdy z przepisami była niedouczona lub leniwa i nie sprawdziła wszystkich możliwych kombinacji przełączników i hamulców itp
Wtedy może okazać się, że jakiś nadgorliwy policjant wystawi w majestacie prawa odpowiedni mandat....
Wg tego wydaje się że Mazda przedobrzyła:
http://szkolenia.policja.waw.pl/wai/wdz ... o_KGP.html
Zdanie:
"Obecnie połączenie elektryczne może być takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne. W pojazdach zarejestrowanych po dniu 31 grudnia 2009 r. połączenie elektryczne powinno być takie, iż światła do jazdy dziennej powinny automatycznie się włączać, kiedy urządzenie włączające lub wyłączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika."
jasno mówi że jak mamy zapłon właczony to nie powinniśmy mieć możliwości "zgaszenia"/wyłączenia dziennych.
z drugiej storony co oznacza :
"[..] jednolite przepisy dotyczące homologacji świateł jazdy dziennej przeznaczonych dla pojazdów o napędzie silnikowym, światła do jazdy dziennej (dwa) oznaczają oświetlenie skierowane do przodu, stosowane w celu poprawy widoczności pojazdu w czasie jazdy w dzień. "
Jak się stoi na skrzyżowaniu to się jedzie czy nie
Znalazłem jeszcze na Wikipedii wyciag z dyrektywy: ECE-R87 i ECE-R48 (wyciąg):
"Regulamin EKG ONZ nr 87 określa specyficzne wymagania dotyczące świateł do jazdy dziennej, nr 48 natomiast wymagania techniczne dla pojazdów (implementowany poprzez Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów[...]).
Intensywność światła reflektora do jazdy dziennej od 400 do 1200 kandeli.
Minimalna powierzchnia świetlna każdej lampy to 25 cm²
Automatyczne włączanie/wyłączenie świateł dziennych równocześnie z włączeniem/wyłączeniem zapłonu (ECE-R48). Światła mogą się nie włączyć, jeśli: pojazd jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów i znajduje się ona w pozycji P lub zaciągnięty jest hamulec ręczny lub pojazd nie ruszył z miejsca od czasu włączenia zapłonu.
Włączanie i wyłączenie świateł dziennych bez użycia dodatkowych narzędzi.
Automatyczne wyłączenie świateł dziennych przy włączeniu świateł mijania lub przeciwmgłowych (jednakże nie przy krótkotrwałym włączeniu świateł drogowych).
Światła powinny mieć naniesiony w sposób trwały znak homologacji E razem z numerem identyfikacyjnym kraju wystawiającego certyfikat (np. E04 Holandia, E11 Wielka Brytania, E1 Niemcy, E20 Polska), oznaczenie typu reflektora RL wraz z numerem wersji regulaminu na podstawie którego otrzymany został certyfikat (aktualnie RL00), numer certyfikatu oraz nazwę producenta. Oznaczenia nie mogą być zmywalne lub łatwo usuwalne i powinny być widoczne po zamontowaniu świateł.
Konstrukcja świateł nie powinna umożliwiać ich serwisowania. W przypadku uszkodzenia choćby jednej diody, światło należy wymienić na nowe.
Nie jest wymagane utrzymanie maksymalnej odległości 40cm od obrysu pojazdu (przepis wprowadzony 6 poprawką Regulaminu EKG ONZ nr 48, 18.11.2012)."
...tylko jak to ma się do naszego prawa?
Stojąc na skrzyżowaniu samochód dalej jest uczestnikiem ruchu i wydaje się że powinien mieć włączone światła dzienne. Z drugiej strony Jeśli z tak działającymi światłami Mazda uzyskała homologacje to chyba tak może być.
Możliwe że osoba sprawdzająca zgodność mazdy z przepisami była niedouczona lub leniwa i nie sprawdziła wszystkich możliwych kombinacji przełączników i hamulców itp
Wtedy może okazać się, że jakiś nadgorliwy policjant wystawi w majestacie prawa odpowiedni mandat....
Wg tego wydaje się że Mazda przedobrzyła:
http://szkolenia.policja.waw.pl/wai/wdz ... o_KGP.html
Zdanie:
"Obecnie połączenie elektryczne może być takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne. W pojazdach zarejestrowanych po dniu 31 grudnia 2009 r. połączenie elektryczne powinno być takie, iż światła do jazdy dziennej powinny automatycznie się włączać, kiedy urządzenie włączające lub wyłączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika."
jasno mówi że jak mamy zapłon właczony to nie powinniśmy mieć możliwości "zgaszenia"/wyłączenia dziennych.
z drugiej storony co oznacza :
"[..] jednolite przepisy dotyczące homologacji świateł jazdy dziennej przeznaczonych dla pojazdów o napędzie silnikowym, światła do jazdy dziennej (dwa) oznaczają oświetlenie skierowane do przodu, stosowane w celu poprawy widoczności pojazdu w czasie jazdy w dzień. "
Jak się stoi na skrzyżowaniu to się jedzie czy nie
Znalazłem jeszcze na Wikipedii wyciag z dyrektywy: ECE-R87 i ECE-R48 (wyciąg):
"Regulamin EKG ONZ nr 87 określa specyficzne wymagania dotyczące świateł do jazdy dziennej, nr 48 natomiast wymagania techniczne dla pojazdów (implementowany poprzez Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów[...]).
Intensywność światła reflektora do jazdy dziennej od 400 do 1200 kandeli.
Minimalna powierzchnia świetlna każdej lampy to 25 cm²
Automatyczne włączanie/wyłączenie świateł dziennych równocześnie z włączeniem/wyłączeniem zapłonu (ECE-R48). Światła mogą się nie włączyć, jeśli: pojazd jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów i znajduje się ona w pozycji P lub zaciągnięty jest hamulec ręczny lub pojazd nie ruszył z miejsca od czasu włączenia zapłonu.
Włączanie i wyłączenie świateł dziennych bez użycia dodatkowych narzędzi.
Automatyczne wyłączenie świateł dziennych przy włączeniu świateł mijania lub przeciwmgłowych (jednakże nie przy krótkotrwałym włączeniu świateł drogowych).
Światła powinny mieć naniesiony w sposób trwały znak homologacji E razem z numerem identyfikacyjnym kraju wystawiającego certyfikat (np. E04 Holandia, E11 Wielka Brytania, E1 Niemcy, E20 Polska), oznaczenie typu reflektora RL wraz z numerem wersji regulaminu na podstawie którego otrzymany został certyfikat (aktualnie RL00), numer certyfikatu oraz nazwę producenta. Oznaczenia nie mogą być zmywalne lub łatwo usuwalne i powinny być widoczne po zamontowaniu świateł.
Konstrukcja świateł nie powinna umożliwiać ich serwisowania. W przypadku uszkodzenia choćby jednej diody, światło należy wymienić na nowe.
Nie jest wymagane utrzymanie maksymalnej odległości 40cm od obrysu pojazdu (przepis wprowadzony 6 poprawką Regulaminu EKG ONZ nr 48, 18.11.2012)."
...tylko jak to ma się do naszego prawa?
Ostatnio edytowano 17 cze 2014, 16:20 przez matthies, łącznie edytowano 1 raz
Powód: nie cytujemy poprzedzającego postu
Powód: nie cytujemy poprzedzającego postu
- Od: 11 mar 2013, 19:02
- Posty: 63
- Auto: Mazda 6 GJ SkyPassion 2,0 '12 kombi
RUCH DROGOWY
Rozdział 5 – Porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach
Oddział 3 – Używanie świateł zewnętrznych
Art. 51.
2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.
7. Przepisy ust. 1–5 stosuje się odpowiednio podczas zatrzymania pojazdu, wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego. Jeżeli zatrzymanie trwa ponad 1 minutę, dopuszcza się wyłączenie świateł zewnętrznych pojazdu, o ile na tym samym pasie ruchu, przed tym pojazdem i za nim, stoją inne pojazdy.
Oddział 2 – Zatrzymanie i postój
Art. 49.
1. Zabrania się zatrzymania pojazdu:
1. na przejeździe kolejowym, na przejeździe tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania;
Według mnie na skrzyżowaniu cały czas musimy mieć włączone światła zewnętrzne.
Rozdział 5 – Porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach
Oddział 3 – Używanie świateł zewnętrznych
Art. 51.
2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.
7. Przepisy ust. 1–5 stosuje się odpowiednio podczas zatrzymania pojazdu, wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego. Jeżeli zatrzymanie trwa ponad 1 minutę, dopuszcza się wyłączenie świateł zewnętrznych pojazdu, o ile na tym samym pasie ruchu, przed tym pojazdem i za nim, stoją inne pojazdy.
Oddział 2 – Zatrzymanie i postój
Art. 49.
1. Zabrania się zatrzymania pojazdu:
1. na przejeździe kolejowym, na przejeździe tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania;
Według mnie na skrzyżowaniu cały czas musimy mieć włączone światła zewnętrzne.
- Od: 11 mar 2013, 12:26
- Posty: 95
Światła powinny być włączone tak długo jak długo uruchomiony jest silnik.
Ok ok ale jak na i-stoop silnik gaśnie to można zaciągnąć ręczny i wszystko jest zgodne z prawem
.
Na pewno jest możliwość zmiany w konfiguracji tak aby świeciły cały czas.
Z drugiej jednak strony jeżeli dyrektywa twierdzi:
"Automatyczne włączanie/wyłączenie świateł dziennych równocześnie z włączeniem/wyłączeniem zapłonu (ECE-R48). Światła mogą się nie włączyć, jeśli: pojazd jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów i znajduje się ona w pozycji P lub zaciągnięty jest hamulec ręczny lub pojazd nie ruszył z miejsca od czasu włączenia zapłonu."
To znaczy że tak jest prawidłowo i zostało to rozpisane.
Kiedy załączają się już reflektory bixenonowe to zaciągniecie ręcznego nie powoduje już wyłączenia świateł LED.
Ok ok ale jak na i-stoop silnik gaśnie to można zaciągnąć ręczny i wszystko jest zgodne z prawem
Na pewno jest możliwość zmiany w konfiguracji tak aby świeciły cały czas.
Z drugiej jednak strony jeżeli dyrektywa twierdzi:
"Automatyczne włączanie/wyłączenie świateł dziennych równocześnie z włączeniem/wyłączeniem zapłonu (ECE-R48). Światła mogą się nie włączyć, jeśli: pojazd jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów i znajduje się ona w pozycji P lub zaciągnięty jest hamulec ręczny lub pojazd nie ruszył z miejsca od czasu włączenia zapłonu."
To znaczy że tak jest prawidłowo i zostało to rozpisane.
Kiedy załączają się już reflektory bixenonowe to zaciągniecie ręcznego nie powoduje już wyłączenia świateł LED.
- Od: 19 lip 2013, 00:23
- Posty: 30
- Auto: Mazda 6 Sport Kombi, 2.0 SKYACTIV-G 165KM, 6MT i-ELOOP – SkyPASSION
Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości
Moderator
Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6