WEBASTO(dogrzewacz)– zmiana progu załączania

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez qzym » 18 lut 2010, 18:29

Samo webasto, jego diagnostyka i naprawa jest mi dobrze znane. :D

Czy ma jednak ktoś może wiedzę jak zmienić próg złączania webasto w Madzi w funkcji dogrzewania???
Fabrycznie, poniżej 7 st. C webasto załacza się, sygnał temperatury jest brany z czujnika przed chłodnicą, natomiast sygnał do webasto po CAN idzie z jednostki centralnej.
Czy mozna zmienić ten próg tak, aby np. webasto załaczało się poniżej 12 st.C ???
B.prosze o informacje w tej sprawie.

Pozdrawiam (qzym)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 paź 2008, 14:04
Posty: 217 (1/1)
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda CX-3 Skyenergy, 2,0 AWD

Postprzez kobyll » 18 lut 2010, 20:21

qzym napisał(a):Cześć,
Czy masz może wiedzę jak zmienic progi złaczania webasto w Madzi w funkcji dogrzewania???

Można wiedzieć po co, przecież 7 stopni to już jest wystarczająca temperatura tzn jest już ciepło.

qzym napisał(a):Fabrycznie, poniżej 7 st. C webasto załacza się, sygnał temperatury jest brany z czujnika przed chłodnicą, natomiast sygnał do webasto po CAN idzie z jednostki centralnej.

Ja mam webasto po CAN-ie tzn tak ludzie to nazwali, a naprawdę to jest tylko WEBASTO z K-LINE bo CAN to inny standard i przewody do CAN-a wyglądają jakby ze skrętki wyjął jedna parę. Webasto analogowe i cyfrowe maja takie samo sterowanie czujnikiem temperatury.

qzym napisał(a):Czy mozna zmienić ten próg tak, aby np. webasto załaczało się poniżej 12 st.C ???

Piszesz, że z czujnika temperatury idzie do jednostki centralnej, a dopiero potem do piecyka WEBASTO – czy aby na pewno? Musisz sprawdzić PIN nr 3 z kostki X14, chyba ma kolor niebieski, gdzie on idzie??

Czujnik temperatury w samochodzie to raczej będzie czujnik rezystancyjny PT100. Można łatwo to mierzyć – wypiąć go i zmierzyć miernikiem opór.

Obrazek

Możesz oszukać czujnik temperatury – na dworze będzie +12 stopni na wyświetlaczu będzie pokazywać +7stopni. Czyli zmniejszasz temperaturę która jest na zewnątrz. Jeżeli chciałbyś zwiększyć temperaturę czujnika to można by było wpiąć w szereg rezystor (np o +10stopni 3,9Ohm – tak dla przykładu bo takiego rezystora nie ma w typoszeregu), ty musisz zmniejszyć rezystancję (niestety nie przychodzi mi żaden pomysł do głowy w jaki sposób?). Wada tego jest że na wyświetlaczu będziesz miał złe wskazanie temperatury.

W niektórych piecykach WEBASTO czujnikiem temperatury jest bimetal (nie jak w M6 czujnik temperatury zewnętrznej – co do końca chyba nikt nie sprawdził), który przy temperaturze poniżej +7 stopni ma zwarcie do +12V, na elektrodzie ktoś pisał przy uruchamianiu piecyka podawał +12V przez diodę na PIN3 (we wszystkich typach piecyków jest to zawsze PIN3) i sygnał W-BUS na PIN1 u nas PIN2 (w zależności od typu samochodu). Jeżeli jest to +12V to można zrobić tak: z +12V pójść na jakiś termostat który rozłączy się powyżej temperatury +12 stopni i potem na PIN3.


Zmierz co mas na PINie nr 3 na wyłączonym webasto i potem na włączonym. Wtedy napisz...i może coś się wymyśli.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lut 2008, 22:01
Posty: 182
Skąd: okolice Radomia
Auto: Mazda6 2.0 ON 136KM [SPRZEDANA]
Skoda Octavia '03 2.0 PB+LPG 115KM

Postprzez krzych » 18 lut 2010, 21:04

No wlasnie zadziwilo mnie to ze niby na CAN sygnal leci – raczej nie bardzo :) Swoja droga, pewnie daloby rade bez oszukiwania temperatury zewnetrznej – moze pokazywac prawdziwe 12stC podczas gdy do webasto doprowadzane byloby "niby" 7stC
Zaufany warsztat: www.mazvagtech.pl
Z władzą nie polemizuję – i tak zawsze ma rację.
Mapy EU wschodnia i zachodnia 2010r do oryginalnej nawigacji Mazdy po liftingu
Najniższe notowane spalanie 5.2L, średnie 8L, maksymalne 12L.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 sty 2009, 16:16
Posty: 2874 (8/3)
Skąd: Warszawa
Auto: ex posiadacz M6 GY 2.0 CD 143 DPF – obecnie Mazdy brak

Postprzez qzym » 18 lut 2010, 22:58

kobyll napisał(a):Można wiedzieć po co, przecież 7 stopni to już jest wystarczająca temperatura tzn jest już ciepło.


Ano po to, aby szybciej zapewnić własciwe warunki pracy silnika nie tylko kiedy jest zimno(7st i niżej) ale też w okresach przejściowych , powiedzmy poniżej 12-14 st.Chodzi oczywiście o szybsze rozgrzanie silnika do temperatury roboczej, poprawienie warunków smarowania.
Oczywiscie, sterowanie webasto to K-line.

Charakterystyka czujnika temperatury jest w manualu.
Zauwaz jednak, że czujnik podaje aktualna temperature nie tylko do wiadomości kierowcy czy uruchomienia webasto ale rownież do komputera sterującego praca silnika i dobierającego odpowiednią dawkę paliwa w zależności od wielu czynników między innymi od temp. zewn., więc oszukanie poprzez wstawienie odpowiedniego rezystorka to tylko półśrodek.
Wydaje mi się właśnie, że sygnał kiedy uruchomić webasto ( poniżej 7 st) idzie z komputera silnika- ale nie wiem na 100%-- może się mylę???
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 paź 2008, 14:04
Posty: 217 (1/1)
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda CX-3 Skyenergy, 2,0 AWD

Postprzez Tobo » 19 lut 2010, 00:16

qzym napisał(a):
kobyll napisał(a):Można wiedzieć po co, przecież 7 stopni to już jest wystarczająca temperatura tzn jest już ciepło.

Ano po to, aby szybciej zapewnić własciwe warunki pracy silnika nie tylko kiedy jest zimno(7st i niżej)

Wydaje mi się, że gdyby to miało sens, to temperatura włączania się webasta byłaby fabrycznie wyższa. Z jakiegoś powodu ustalono ją na wartość 7 stopni i pewnie nie dlatego, żeby było więcej szczęścia w życiu posiadaczy mazd.
Pozdrawiam
Tobo
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 wrz 2009, 09:30
Posty: 171
Skąd: Sosnowiec
Auto: M6'06 GY MZR-CD 121KM

Postprzez krzych » 19 lut 2010, 01:04

Ekonomia (odnosnie 7st)

A co do "rezystorka", dzielnik napiecia lub inne cuda zalatwiaja problem
Zaufany warsztat: www.mazvagtech.pl
Z władzą nie polemizuję – i tak zawsze ma rację.
Mapy EU wschodnia i zachodnia 2010r do oryginalnej nawigacji Mazdy po liftingu
Najniższe notowane spalanie 5.2L, średnie 8L, maksymalne 12L.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 sty 2009, 16:16
Posty: 2874 (8/3)
Skąd: Warszawa
Auto: ex posiadacz M6 GY 2.0 CD 143 DPF – obecnie Mazdy brak

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6